Jag är inte helt säker just nu, men hade vi inte två separata trådar för de båda tidigare? Hur som helst tycker jag att Ankhrviken har en viss geografisk enhet, vi behandlar även Krystalerna, Carcamusa samt Piezraad och Agalam här (och i viss mån Sextetten och Ankorath). Inte så mycket är skrivet om de övriga nämnda platserna att det motiverar en egen tråd, men samtidigt blir det nog lite onödigt rörigt i Samkarna-tråden, som snarare behandlar områden utanför Ankhrviken.birkebeineren skrev: ↑2024-08-13 19:33 Borde den här tråden kanske byta namn från Ankhrviken till Ankh-Castellum?
Ankhrviken
Re: Ankhrviken
-
- Admin
Med det sagt får någon gärna hugga in på andra områden runt Ankhrviken. Carcamusa skulle kunna bli ett väldigt intressant område med saltgruvorna.
Till på köpet kommer ju att Samkarna är den enda kända kontinent utan nationsbildningar (Niferland hör fortfarande snarast till den Solunska geografiska sfären, om än ej den geologiska), men Ankhrviken är så nära en civiliserad nation man kommer på kontinenten. Här regerar ankorna via sina stadsstater. Runt Ankhrviken dominerar ankorna, men de gör det på ett väldigt ankiskt vis där gränser är irrelevanta (dessa utgörs på Samkarna dessutom snarast av geografiska fenomen, som ökenkanter, berg, skogar och träsk, alla med sin ytterst specifika befolkning), och Samkarna är mycket farligt och outvecklat. Jag föreslår helt enkelt därför att allt som hör till den ankiska kultursfären på Samkarna behandlas i denna tråd.birkebeineren skrev: ↑2024-08-14 11:48 Du har poänger där… Vi kan låta Ankhrviken få vara kvar som namn.
Om du med ankiska kultursfären menar allt ankiskt i Samkarna är det för stort. Det rör sig om huvudsakligen tre olika kultursfärer av ankor i Samkarna: Morelvidyns piratsfär, Ankhr, samt Krystalerna. Alla tre har kontaktytor, men de är tre olika. Ankhrviken är en lagom begränsning av den här tråden.
Nja, Morelwidyn har sin egen tråd, så de behandlas på annat ställe. Krystalerna har mycket gemensamt med Ankh-Castellum men vi har inte så mycket information att det motiverar en egen tråd. Jag tänker mig ungefär området från östra Saqasha till Carcamusa och Krystalerna, samt Ankorath/Dunderin i norr (har ingen karta tillgänglig just nu, så ta mig inte helt på orden här) som ingående i Ankhrvikens kultursfär.Mikael skrev: ↑2024-08-16 14:40 Om du med ankiska kultursfären menar allt ankiskt i Samkarna är det för stort. Det rör sig om huvudsakligen tre olika kultursfärer av ankor i Samkarna: Morelvidyns piratsfär, Ankhr, samt Krystalerna. Alla tre har kontaktytor, men de är tre olika. Ankhrviken är en lagom begränsning av den här tråden.
-
- Admin
Mikaels uppdelning i tre ankiska kultursfärer låter bra tycker jag. Då lämnas ju också Ankhrviken relativt fritt att beskrivas på sitt sätt. Sen verkar ju också Ankhrvikens inre delar med Ankh-Castellum i allians med Piezraad och Agalam vara en rätt samlad enhet så att de beskrivs samman verkar rimligt.
Ankorath och Dunderin är självständiga piratstäder med kopplingar till både Morëlvidyn och Ankhrviken men om de huvudsakligen bedriver sin piratverksamhet på Kopparhavet kan det vara ett argument för att beskriva dem under Morëlvidyn... Dunderin är ju också en stad där hälften av befolkningen är människor och inte ankor.
Angående sjöområdet Krystalerna är det inte helt att sammanblanda med staten/landet Krystalia. Heller inte med människofolket som kallas Krystiller. Förslagsvis skapas en egen forumtråd för Krystalia att bäst diskutera och utveckla dessa (och ankorna som också lever där).
Ankorath och Dunderin är självständiga piratstäder med kopplingar till både Morëlvidyn och Ankhrviken men om de huvudsakligen bedriver sin piratverksamhet på Kopparhavet kan det vara ett argument för att beskriva dem under Morëlvidyn... Dunderin är ju också en stad där hälften av befolkningen är människor och inte ankor.
Angående sjöområdet Krystalerna är det inte helt att sammanblanda med staten/landet Krystalia. Heller inte med människofolket som kallas Krystiller. Förslagsvis skapas en egen forumtråd för Krystalia att bäst diskutera och utveckla dessa (och ankorna som också lever där).
Känner du för att rota lite i Krystalia/Krystalerna och påbörja en tråd så är jag på, men Ankh-Castellum är grundat av ankor ifrån dessa sjöar och kopplingen är stark. Jag håller helt med om Ankorath och Dunderin som en liten mix av både Ankhrviken och Morelwidyn, men åtminstone Ankorath borde definitivt höra till Ankhrvikens sfär, då mycket av trafiken in och ut rullar förbi alldeles utanför. Dunderin ser jag nu att det ligger geografiskt en bra bit bort, som sagt hade jag inte tillgång till kartan innan och mindes att det skulle vara närmare.birkebeineren skrev: ↑2024-08-18 18:53 Mikaels uppdelning i tre ankiska kultursfärer låter bra tycker jag. Då lämnas ju också Ankhrviken relativt fritt att beskrivas på sitt sätt. Sen verkar ju också Ankhrvikens inre delar med Ankh-Castellum i allians med Piezraad och Agalam vara en rätt samlad enhet så att de beskrivs samman verkar rimligt.
-
- Admin
Krystalia är Mikaels skapelse och delvis sammanflätad med ankornas i Samkarna. Jag kan försöka bidra med några tankar om Krystalia/Krystalerna men avvaktar tills vi får veta mer om den Historia/Kronologi som han tänkt skriva för Ankh-Castellum. Exempelvis skulle jag vilja reda ut varför (och hur) krystiller befinner sig i Killoan på andra sidan Drakryggen?
Förslagsvis kan förhållandet mellan Ankorarh och Ankh-Castellum/Ankhrviken beskrivas i den här tråden och så kopierar vi relevanta bitar till Morëlvidyn-tråden sen.
Förslagsvis kan förhållandet mellan Ankorarh och Ankh-Castellum/Ankhrviken beskrivas i den här tråden och så kopierar vi relevanta bitar till Morëlvidyn-tråden sen.
Ankorath bör förbli oberoende av Ankhr, men visst kan det finnas allianser. Det är klart från källorna att ingen av dess många piratstäder/"riken" är starka nog att dominera Kopparhavskusten i Morelvidyn. Ankhrvikens makt är heller inte tillräcklig för att påverka Morelvidyn i dagsläget, men inte heller kan Morelvidyns piratstäder påverka Ankhr märkbart pga sina inbördes motsättningar. Kanske har Ankorath en icke-angreppspakt med AC idag, kanske betalas de för att låta skepp passera. I sämre tider av fiendeskap har AC det jobbigare, men finner andra allianser. Glöm inte att Sextetten har en särskild relation till AC. ACs makt ska inte göras större än viken, då förskjuts balansen i denna del av Kopparhavet på ett sätt som är för långt från källorna. Jag tror det är lämpligt att inte göra AC mer inflytelserikt eller mäktigt än Krilloan, som helt klart har större handel och maktintressen än ändtarmen in mot Samkarnas våta inre. Ett mindre mäktigt Krilloan, men som kanske ändå har inflytande i majoriteten av Ankrviken.
Piratstäderna, likt andra städer, beskrivs initialt i landtråden de tillhör geografiskt. När någon entusiast tar sig an en stad för extra djup, likt Fil-Tofia, kan staden få en egen tråd.
Piratstäderna, likt andra städer, beskrivs initialt i landtråden de tillhör geografiskt. När någon entusiast tar sig an en stad för extra djup, likt Fil-Tofia, kan staden få en egen tråd.
De två Sextett-klanerna Svartnäbb och Trefot i Ankorath bör se till att en allians finns mellan Ankorath och Ankh-Castellum, med tanke på AC:s koppling till Sextetten. Det är dock inte så att Stordraken egentligen bestämmer någonting utanför Ankh-Castellum själv, han respekteras dock runt Ankhrviken (och av ankor ursprungligen från Ankhrviken på övriga Altor) på grund av myten om Det Första Ägget. Ankiska handelshus har mycket stor makt överallt där de finns, och i stort sett inga av dessa skulle tjäna på att Ankorath och AC låg i krig, speciellt inte Sextetten. Städer till väster i Morelwidyn följer dock sina helt andra system och lagar, därmed inte sagt att det inte kan finnas vissa Ankhrvikiska influenser även där, dock inte lika starka som runt Ankhrviken själv, och förmodligen svagare ju längre bort de ligger rent geografiskt. Kort sagt kan man väl säga att där de stora handelshusen från Ankhrviken finns, existerar ändå ett visst kulturellt och ekonomiskt inflytande, och flera av Erebs större handelshus har även de baser i AC.Mikael skrev: ↑2024-08-20 21:23 Ankorath bör förbli oberoende av Ankhr, men visst kan det finnas allianser. Det är klart från källorna att ingen av dess många piratstäder/"riken" är starka nog att dominera Kopparhavskusten i Morelvidyn. Ankhrvikens makt är heller inte tillräcklig för att påverka Morelvidyn i dagsläget, men inte heller kan Morelvidyns piratstäder påverka Ankhr märkbart pga sina inbördes motsättningar. Kanske har Ankorath en icke-angreppspakt med AC idag, kanske betalas de för att låta skepp passera. I sämre tider av fiendeskap har AC det jobbigare, men finner andra allianser. Glöm inte att Sextetten har en särskild relation till AC. ACs makt ska inte göras större än viken, då förskjuts balansen i denna del av Kopparhavet på ett sätt som är för långt från källorna. Jag tror det är lämpligt att inte göra AC mer inflytelserikt eller mäktigt än Krilloan, som helt klart har större handel och maktintressen än ändtarmen in mot Samkarnas våta inre. Ett mindre mäktigt Krilloan, men som kanske ändå har inflytande i majoriteten av Ankrviken.
Därmed inte sagt att Ankoraths pirater inte lägger beslag på människoskepp, men det kan ju tänkas att de rent av betalas av handelshusen för att låta bli de ankiska flottorna som drar stor ekonomisk vinning på handeln mellan Samkarna och Ereb. Vi pratade tidigare om att Stordraken skulle kunna sälja kaparbrev, men kanske är det snarast så att handelshusen betalar piraterna för att låta bli deras skepp? Ankorath kanske fungerar autonomt som en udda form av tullverk.
Låter lovande. Ankorath har en plats i geografin vilket ger den stort inflytande över vad som passerar in i Ankhr. De har också bättre tillgång till Kopparhavets rikedomar än AC. De bör därför, generellt sett, ha ett övertag över AC - dvs AC ligger i Ankoraths sfär snarare än tvärtom. Men jag kan se en maktbalans där flödet av Samkarniska råvaror från AC är viktigt för Ankoraths egen rikedom och därför har en fördelaktig balans utvecklats över århundradena mellan de båda städerna. Säkert smöras det för Ankoraths varierande härskare, med laster av salt, godsaker från Krystillerna och droger från Drakryggen. AC så som det utvecklats här tycks också vara en perfekt avsättningsmarknad för stöldgods erhållit genom Ankoraths räder i Kopparhavet. En balanserad fred har dominerat, och inflytandet och påverkan mellan städerna syns även i gemensamma kulturella uttryck.
Att freden/balansen sällan brutits kan i viss mån sägas bero på sextetten, och de som ser Stordraken som vördnadsvärd, men visst finns det spänningar, intrig och maktspel i de båda städerna som skulle vilja förändra maktbalansen. "Varför ska Ankorath låta AC slippa undan så billigt." "När ska Ankorath förstå sin plats och lyda Stordrakens råd och påbud - han är trots allt deras övernäbb." "Visst har vi god inkomst av balansen idag, men vi borde ha större del av kakan - eller varför inte allt."
De största av AC:s handelshus, liksom de största handelshusen i Kopparhavet, har säkert kontor i många avlägsna intressanta marknader - men deras inflytande är väldigt varierande och det kulturella inflytande får nog sägas vara begränsat utanför Ankhr och Ankorath.
Att freden/balansen sällan brutits kan i viss mån sägas bero på sextetten, och de som ser Stordraken som vördnadsvärd, men visst finns det spänningar, intrig och maktspel i de båda städerna som skulle vilja förändra maktbalansen. "Varför ska Ankorath låta AC slippa undan så billigt." "När ska Ankorath förstå sin plats och lyda Stordrakens råd och påbud - han är trots allt deras övernäbb." "Visst har vi god inkomst av balansen idag, men vi borde ha större del av kakan - eller varför inte allt."
De största av AC:s handelshus, liksom de största handelshusen i Kopparhavet, har säkert kontor i många avlägsna intressanta marknader - men deras inflytande är väldigt varierande och det kulturella inflytande får nog sägas vara begränsat utanför Ankhr och Ankorath.
Något jag missade att skriva är att jag syftade i huvudsak på ankiska handelshus. Mänskliga handelshus lämnar jag utanför diskussionen. Men ja, ungefär så som du plitade ner nu har jag sett på Ankhrvikens maktbalans. Man behöver varandra och många maktfaktorer är inflytelserika i båda städerna. Piezraads flotta/armé av brunankor kan även de tänkas komma till Ankoraths försvar vid behov (emot rätt betalning, förstås!).Mikael skrev: ↑2024-08-28 14:11 Låter lovande. Ankorath har en plats i geografin vilket ger den stort inflytande över vad som passerar in i Ankhr. De har också bättre tillgång till Kopparhavets rikedomar än AC. De bör därför, generellt sett, ha ett övertag över AC - dvs AC ligger i Ankoraths sfär snarare än tvärtom. Men jag kan se en maktbalans där flödet av Samkarniska råvaror från AC är viktigt för Ankoraths egen rikedom och därför har en fördelaktig balans utvecklats över århundradena mellan de båda städerna. Säkert smöras det för Ankoraths varierande härskare, med laster av salt, godsaker från Krystillerna och droger från Drakryggen. AC så som det utvecklats här tycks också vara en perfekt avsättningsmarknad för stöldgods erhållit genom Ankoraths räder i Kopparhavet. En balanserad fred har dominerat, och inflytandet och påverkan mellan städerna syns även i gemensamma kulturella uttryck.
-
- Admin
Det erebosiska handelshuset Festglade är mycket intresserade av exotiska varor av alla tänkbara slag men möjligen så handlar de inte dessa direkt i ett eget kontor i Ankh Castellum utan antingen via ett lokalt ankisk handelshus i staden eller eventuellt via Kasyr.
Kanske gör även handelshuset Hinkare något av det samma...
Glöm heller inte det trakoriska skeppet som varje år gör en avstickare från Kopparkonvojen och med stordrakens välsignelse oförtullat angör Ankh Castellums hamn lastat med svavel, sylvoleum och annat sällsynt.
Kanske gör även handelshuset Hinkare något av det samma...
Glöm heller inte det trakoriska skeppet som varje år gör en avstickare från Kopparkonvojen och med stordrakens välsignelse oförtullat angör Ankh Castellums hamn lastat med svavel, sylvoleum och annat sällsynt.