Morëlvidyn
Re: Morëlvidyn
Jag slår också fast att två skeppstyper i huvudsak används av pirater på Morelwidyns kust; svarta ankor använder i huvudsak långskepp, medans människor använder sig av muletor. Detta enligt tvetydiga källor i Kopparhavets Kapare, där båda skeppstyperna beskrivs om "vanligast i området", men där ankorna verkligen har bemästrat långskeppen.
Re: Morëlvidyn
Använder inte Morälverna sig även av Chebecker?
Eller är det jag som drömt ihop detta?
Jag misstänker att det är många piratskepp från morälvidyn (och sanritanien) är av blandad besättning? Dvs både morälver (människor), sanritanier (människor) samt ankor (från både morälvidynska och sanritanska stadsstater) och även en inte negligerbar grupp övriga? Dessa far kanske oftast i muletor och chebecker men även större byggda långskepp?
Eller är det jag som drömt ihop detta?
Jag misstänker att det är många piratskepp från morälvidyn (och sanritanien) är av blandad besättning? Dvs både morälver (människor), sanritanier (människor) samt ankor (från både morälvidynska och sanritanska stadsstater) och även en inte negligerbar grupp övriga? Dessa far kanske oftast i muletor och chebecker men även större byggda långskepp?
Senast redigerad av gtjorgo den 2024-05-03 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Admin
- Inlägg: 9393
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Morëlvidyn
Chebecker används i Morëlvidyn enligt Kopparhavets Kapare-modulen. Den är även vanlig i Sivoa. Det kan då tänkas att chebecken har en bakgrund i kulturen här och fick sen sällskap i Morëlvidyn av muletor som kom med morelverna från Ormsjön och Soluna.
Långskeppen kom senare med sjöfarare från Jorduashur i norra Ereb och blev snabbt adopterade av svartankorna i Morëlvidyn.
Långskeppen kom senare med sjöfarare från Jorduashur i norra Ereb och blev snabbt adopterade av svartankorna i Morëlvidyn.
Re: Morëlvidyn
De flesta skeppstyper kan nog finnas lite överallt, men KK nämner att både muletorna och långskeppen "är den vanligaste skeppstypen bland Morelwidyns pirater", om än kanske inte ordagrant. Ankorna beskrivs dock som mästare på långskeppen, och då är väl min idé ovan den mest passande. Men nog finns det plats för en hel armada chebecker också.birkebeineren skrev: ↑2024-05-03 11:37 Chebecker används i Morëlvidyn enligt Kopparhavets Kapare-modulen. Den är även vanlig i Sivoa. Det kan då tänkas att chebecken har en bakgrund i kulturen här och fick sen sällskap i Morëlvidyn av muletor som kom med morelverna från Ormsjön och Soluna.
Långskeppen kom senare med sjöfarare från Jorduashur i norra Ereb och blev snabbt adopterade av svartankorna i Morëlvidyn.

Re: Morëlvidyn
Citatet du letar efter står på sidan 29 i Kopparhavets kapare;Dretski skrev: ↑2024-05-03 16:22
De flesta skeppstyper kan nog finnas lite överallt, men KK nämner att både muletorna och långskeppen "är den vanligaste skeppstypen bland Morelwidyns pirater", om än kanske inte ordagrant. Ankorna beskrivs dock som mästare på långskeppen, och då är väl min idé ovan den mest passande. Men nog finns det plats för en hel armada chebecker också.![]()
"Man har ingen egen flotta, men det händer att flera piratband slår sig ihop och får styrkor på uppemot tjugo fartyg, mest chebecker, muletor och, för ankornas del, långskepp."
Re: Samkarna
Sa'Asar - Saqashas Öga
Detta behandlar den västra av de två oaser som finns utmärkta i Saqasha på världskartan, sydväst om San Anther, en plats där vattenfrid är högsta religion. Om det nu är möjligt skulle jag vilja flytta den något österut för att bli mer central i öknen. Kanske ungefär i mitten av bergskedjan till norr, i öst-västlig riktning. Inspirationen är tagen från en riktig plats, Guelta d'Archei.
I hjärtat av den vidsträckta och mystiska öken Saqasha, där sandens gyllene dynor sträcker sig så långt ögat kan nå och den brännande solen aldrig tycks vila, ligger den legendariska oasen Sa'Asar. Denna magiska plats är inbäddad i en djup ravin, skyddad av majestätiska klippor som reser sig högt mot skyn som väktare av forna tiders hemligheter.
Klipporna som omger oasen är prydda med uråldriga runor och hieroglyfer, inhuggna av en förlorad civilisation som en gång blomstrade här. Det sägs att dessa inskriptioner innehåller glömda trollformler och besvärjelser, och endast de som kan tolka dessa tecken kan förstå platsens sanna kraft. När skymningen faller, verkar klipporna glöda med en egen inre eld, som om de levde och andades med själva öknens själ.
Vattenytan i Sa'Asar glimmar som en juvel under solen, en oas av liv och energi i en annars karg omgivning. Det kristallklara vattnet speglar en djup, azurblå himmel och erbjuder en spegelbild av en värld fylld med underverk. Oasen är en helig plats, där växter av okända slag växer i överflöd, och exotiska blommor sprider sin förföriska doft genom den svala luften. Lummiga träd med glittrande löv och böljande mossor bildar en naturlig baldakin, som skyddar besökarna från solens obarmhärtiga strålar.
Denna oas är inte bara en tillflyktsort för törstiga resenärer och nomadiska stammar som strövar genom Saqasha, utan också hem för mystiska varelser och väktare. Ökenskuggor, forntida mumier och sandtroll lurar i skuggorna, dragna till oasens övernaturliga energier. Bland dessa väktare finns de respektingivande krokodilerna, heliga beskyddare av Sa'Asar. Dessa uråldriga reptiler, med ögon som glittrar som smaragder, sägs vara magiska varelser, kapabla att kommunicera med andar och förstå tidens gång.
Bland de äventyrare som vågar sig till denna förtrollade plats, berättas historier om mirakulösa möten och uppenbarelser. Nomader delar visdom och legender om hur oasen ibland visar vägen till förlorade skatter eller erbjuder botemedel mot sällsynta sjukdomar. Ibland kan man se skepnader av gamla väktare, mumier som återvänt till livet för att skydda hemligheterna som gömmer sig i Sa'Asar.
För den som söker Sa'Asar med rent hjärta och äkta avsikter, kan denna oas i Saqasha erbjuda en källa till visdom, magi och frid. Men för de ovärdiga kan ökenmonstren och platsens uråldriga krafter visa sig vara övermäktiga. Sa'Asar är en plats där verklighet och myt vävs samman, och där varje besökare lämnar med en historia som är lika oförglömlig som den är mystisk.
Detta behandlar den västra av de två oaser som finns utmärkta i Saqasha på världskartan, sydväst om San Anther, en plats där vattenfrid är högsta religion. Om det nu är möjligt skulle jag vilja flytta den något österut för att bli mer central i öknen. Kanske ungefär i mitten av bergskedjan till norr, i öst-västlig riktning. Inspirationen är tagen från en riktig plats, Guelta d'Archei.
I hjärtat av den vidsträckta och mystiska öken Saqasha, där sandens gyllene dynor sträcker sig så långt ögat kan nå och den brännande solen aldrig tycks vila, ligger den legendariska oasen Sa'Asar. Denna magiska plats är inbäddad i en djup ravin, skyddad av majestätiska klippor som reser sig högt mot skyn som väktare av forna tiders hemligheter.
Klipporna som omger oasen är prydda med uråldriga runor och hieroglyfer, inhuggna av en förlorad civilisation som en gång blomstrade här. Det sägs att dessa inskriptioner innehåller glömda trollformler och besvärjelser, och endast de som kan tolka dessa tecken kan förstå platsens sanna kraft. När skymningen faller, verkar klipporna glöda med en egen inre eld, som om de levde och andades med själva öknens själ.
Vattenytan i Sa'Asar glimmar som en juvel under solen, en oas av liv och energi i en annars karg omgivning. Det kristallklara vattnet speglar en djup, azurblå himmel och erbjuder en spegelbild av en värld fylld med underverk. Oasen är en helig plats, där växter av okända slag växer i överflöd, och exotiska blommor sprider sin förföriska doft genom den svala luften. Lummiga träd med glittrande löv och böljande mossor bildar en naturlig baldakin, som skyddar besökarna från solens obarmhärtiga strålar.
Denna oas är inte bara en tillflyktsort för törstiga resenärer och nomadiska stammar som strövar genom Saqasha, utan också hem för mystiska varelser och väktare. Ökenskuggor, forntida mumier och sandtroll lurar i skuggorna, dragna till oasens övernaturliga energier. Bland dessa väktare finns de respektingivande krokodilerna, heliga beskyddare av Sa'Asar. Dessa uråldriga reptiler, med ögon som glittrar som smaragder, sägs vara magiska varelser, kapabla att kommunicera med andar och förstå tidens gång.
Bland de äventyrare som vågar sig till denna förtrollade plats, berättas historier om mirakulösa möten och uppenbarelser. Nomader delar visdom och legender om hur oasen ibland visar vägen till förlorade skatter eller erbjuder botemedel mot sällsynta sjukdomar. Ibland kan man se skepnader av gamla väktare, mumier som återvänt till livet för att skydda hemligheterna som gömmer sig i Sa'Asar.
För den som söker Sa'Asar med rent hjärta och äkta avsikter, kan denna oas i Saqasha erbjuda en källa till visdom, magi och frid. Men för de ovärdiga kan ökenmonstren och platsens uråldriga krafter visa sig vara övermäktiga. Sa'Asar är en plats där verklighet och myt vävs samman, och där varje besökare lämnar med en historia som är lika oförglömlig som den är mystisk.
Re: Morëlvidyn
De oaser som är utmärkta har redan städer. Jag föreslår att Sa'Asar är en ny oas i öknens mitt. 

Re: Morëlvidyn
Finns några av dessa städer utvecklade? Jag hade tänkt mig den östra oasen med en stad redan, som en tillflyktsort för bannlysta ankor! I övrigt kan jag väl instämma i ditt argument.

-
- Admin
- Inlägg: 9393
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Morëlvidyn
Spännande plats.
Om den är tänkt flyttas österut kan det kanske tänkas gå en karavanrutt mot platsen/staden Piezraal (inte att förväxla med Piezraad) vid gränsen mellan öknen och skogen?
Piezraal diskuterades tidigare här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 283#p50283

Om den är tänkt flyttas österut kan det kanske tänkas gå en karavanrutt mot platsen/staden Piezraal (inte att förväxla med Piezraad) vid gränsen mellan öknen och skogen?
Piezraal diskuterades tidigare här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 283#p50283
Re: Morëlvidyn
Ja just! Ja, en karavanled som leder om än inte rakt igenom Sa'Asar, så åtminstone förbi alldeles i närheten. Jag tänker mig något mer förvildat än en oas omringad av kryddhandlare, men ett stort beduinläger på behörigt avstånd låter rimligt. Sa'Asar ska vara en plats fylld med energier (religiösa, magiska eller helt enkelt oförklarliga låter jag för närvarande vara osagt), kanske rent av något större tempelkomplex eller en uråldrig och "övergiven" ruinstad på en klippkant kan få plats?birkebeineren skrev: ↑2024-08-03 06:56 Spännande plats.![]()
Om den är tänkt flyttas österut kan det kanske tänkas gå en karavanrutt mot platsen/staden Piezraal (inte att förväxla med Piezraad) vid gränsen mellan öknen och skogen?
Piezraal diskuterades tidigare här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 283#p50283