Stenfolk
-
- Admin
Re: Stenfolk
Intressant om stenbitare Dretski.
Kanske kan den som söker efter den mytomspunna vägen genom underjorden förbi Geardons gap i Drakryggen råka möta dessa här?

Deal.birkebeineren skrev: ↑2024-07-29 07:27 Intressant om stenbitare Dretski.Kanske kan den som söker efter den mytomspunna vägen genom underjorden förbi Geardons gap i Drakryggen råka möta dessa här?

Har de glömt sin skaparguden Karkôr?Dretski skrev: ↑2024-07-28 10:50 Jag tänker mig ett kvasireligiöst samhälle (kvasireligioner är för övrigt betydligt mer utbredda än större religioner på Samkarna, även om stenbitarna är utbredda över hela Altor) där man med stor noggrannhet dyrkar jordelementarer, som återfinns lite varstans i stenbitarnas samhälle, både som konst och emellanåt även i verkligheten.
Den har jag missat helt, ser nu att denne finns omnämnd både i tråden om dvärgar och här om stenfolk. Får läsa på lite bättre, men en diskussion om stenfolks olika skapelsemyter ser jag omnämnd. Svaret skulle rent praktiskt kunna vara "ja" på din fråga, men lämnar det öppet för diskussion också.

-
- Admin
Någon med tillgång till Monsterboxen som kan kolla vad som står om Stenfolk generellt och Stenbitare speciellt avseende Karkor/Terra?
Jag har inte läst om stenfolk generellt, men tar på mig det om en stund när dottern somnar.birkebeineren skrev: ↑2024-07-30 19:19 Någon med tillgång till Monsterboxen som kan kolla vad som står om Stenfolk generellt och Stenbitare speciellt avseende Karkor/Terra?

- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
STENBITARNA ÄR det ...
Innehåll borttaget pga upphovsrätt. /Admin.
Detta är en recitation av stenbitarna från Monsterboxen, jag är rätt säker på att vi inte får göra detta här på forumet. Det står hur som helst ingenting om Karkor eller Terra här, men jag ska sätta mig och läsa vad jag kan hitta om stenfolken mer generellt nu på stört. Måhända kan denna texten skrivas om helt (vilket vad jag förstår, vore helt okej)?
Det står ingenting matnyttigt om deras religion eller ursprung i Monsterboxen (om det nu inte skulle finnas på något helt ologiskt ställe, dock inte i den allmänna informationen om stenfolk). Vad som finns skrivet är att de delar övriga stenfolks aversion emot hästryggar, flygande och vatten och att alla stenfolk normalt lever mellan 250-400 år (men de slutar åldras från ca 40 år fram tills att de passerar 200). Magi är heller ingenting stenfolk ägnar sig åt (nog kan något enstaka undantag tänkas göra, och alkemister räknar jag inte som regelrätta magiker i detta syfte). Den enda stenfolksrasen som är magikunniga överlag är titanerna, där å helt andra sidan alla individer är magikunniga. Intressant om titanerna är att de alltid är helrakade på huvud och haka, men att bilden i boken visar en mycket hårfager titan med någon form av hårband eller liknande prydnad.birkebeineren skrev: Någon med tillgång till Monsterboxen som kan kolla vad som står om Stenfolk generellt och Stenbitare speciellt avseende Karkor/Terra?

Kan det vara så att stenbitarna vördar jordelementarer specifikt, som av dessa anses även de komna ur Karkors/Terras barm? Tolkningen känns åtminstone ganska öppen vad gäller det officiella material jag ännu så länge hittat, men jag läser gärna om någon pekar mig i rätt riktning, och är helt öppen för revidering. Mitt utkast är som sagt bara ett utkast för att göra en tidigare ganska tråkig ras lite intressantare. Idén om Geardons Gap gillas skarpt och skulle mycket väl kunna utnyttjas i en intressant kampanj på Samkarna som även involverar en forskningsresa från Ankh-Castellum någonstans strax före eller runt det Feliciska piratkriget.
Senast redigerad av Dretski den 2024-07-30 23:22, redigerad totalt 2 gång.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
Stenbitare men stenbiterskor? Föder de levande ungar eller hur reproducerar de sig?
Låt dina tankar och idéer flöda fritt här.skaraborgarn skrev: ↑2024-07-30 23:20 Stenbitare men stenbiterskor? Föder de levande ungar eller hur reproducerar de sig?

-
- Admin
För att inte återge text ordagrant så behöver ovanstående skrivas om med egna ord. Innehållet kan dock vara det samma.skaraborgarn skrev: ↑2024-07-30 21:32 STENBITARNA ÄR det ...
Innehåll borttaget pga upphovsrätt. /Admin.
Vördnad för jordelementarer är kanske inte helt fel, men för att göra det hela intressantare kanske stenbitarna snarare ser elementarerna som konkurrenter som behöver blidkas snarare än gudar som dyrkas. Många kulturer gillar ju att skilja mellan ordning och kaos. Ordning skulle i min tanke representeras av stenbitarnas städer och kultur, medan jordelementarerna representerar den otämjda naturen. Kanske stenbitarna rent av fruktar mäktiga elementarkrafter djupt nere i underdjupen och ber till Karkôr om beskydd…Dretski skrev: ↑2024-07-30 23:05 Kan det vara så att stenbitarna vördar jordelementarer specifikt, som av dessa anses även de komna ur Karkors/Terras barm? Tolkningen känns åtminstone ganska öppen vad gäller det officiella material jag ännu så länge hittat, men jag läser gärna om någon pekar mig i rätt riktning, och är helt öppen för revidering. Mitt utkast är som sagt bara ett utkast för att göra en tidigare ganska tråkig ras lite intressantare.
Ingenting är bättre än lite skräckblandad förtjusning, jag gillar denna idé. Jordelementarer har ju sitt rätta element långt under Drakryggens toppar och kan mycket väl tänkas hamna ivägen för stenbitarnas expansion lite allt som oftast. Geardons Gap kanske i urtiden har uppkommit av fallna underjordiska städer och gångar efter någon form av krig under bergen?Adragoor skrev: ↑2024-07-31 17:18
Vördnad för jordelementarer är kanske inte helt fel, men för att göra det hela intressantare kanske stenbitarna snarare ser elementarerna som konkurrenter som behöver blidkas snarare än gudar som dyrkas. Många kulturer gillar ju att skilja mellan ordning och kaos. Ordning skulle i min tanke representeras av stenbitarnas städer och kultur, medan jordelementarerna representerar den otämjda naturen. Kanske stenbitarna rent av fruktar mäktiga elementarkrafter djupt nere i underdjupen och ber till Karkôr om beskydd…
Det här borde föranleda lite noggrannare utveckling av underjorden. Stenbitarna lever så vitt jag förstår så djupt ner man kan komma i bergens rötter. Jag tänker mig en värme som för andra varelser är nästan outhärdlig, lavafloder o.dyl. Kanske kan man tänka sig att stenbitarna inte bara har respekt för jordelementarer utan även värmeelementarer…
Jag vill minnas att jag läst lite tvetydighet angående om Altor har fyra eller åtta (eller fler) element. Vad är bestämt i frågan? Låter i alla fall inte orimligt. Hur utbredda är elementarer egentligen, förutom på nord- och sydpolen?Adragoor skrev: ↑2024-08-01 08:01 Det här borde föranleda lite noggrannare utveckling av underjorden. Stenbitarna lever så vitt jag förstår så djupt ner man kan komma i bergens rötter. Jag tänker mig en värme som för andra varelser är nästan outhärdlig, lavafloder o.dyl. Kanske kan man tänka sig att stenbitarna inte bara har respekt för jordelementarer utan även värmeelementarer…