Namntråden

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

Att älvfolkens språk gemensamma satenu är ganska oförändrat både historiskt och geografiskt tror jag det står om i flera källor men vissa skillnader kan tänkas ha uppstått. Det förhindrar inte förståelse mellan olika dialekter men kan göra det möjligt att känna igen varifrån en satenutalare kommer. Satenu som skriftspråk är även använt bland andra folkslags lärda som vill dra nytta av oföränderligheten.


Kattmännens språk reosse sägs enligt Sinkadus 15 vara gett dem av deras gud Segeorr och att just detta nämt skulle kunna ges en särskild innebörd. Kanske är det genom alla kattmäns ständiga kontakt med guden som deras språk är gemensamt över hela Altor, att Segeorrs tal är det som bevarar språket oförändrad?

Det som står i DoD-gigant om vargmännens språk khadrash har jag inte tillgång till just nu men en skulle det gemensamma och ofärändeligheten kunna förklaras med att varje ljud språket är uppbygd av har en särskild doft som alla vargmän med sina välutvecklade luktsinnen kan särskilja och därmed utala likadant?

Exakt hur detta går till rent vetenskapligt har jag ingen aning om men på Lycéplan i Pendon är en teori att det har med Låga språket att göra, det gudaskapade gemensamma språk som genomsyrar hela Multiversum. 8)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Namntråden

Inlägg av gtjorgo »

Jag vet inte om jag är så kär i lösningar att exempelvis kattfolk har en återkommande och världsomspännande kontakt med sin skapargud Segorr som är så stark att ingen utveckling/skiftning på regional nivå förekommer. Min läsning av kattmännen är att de är individualister snarare än kultister.
Det ska dock nämnas att jag inte har tillgång till berörd Sinkadus.:)

Doftspråk och rörelsemönster kan möjligen vara mer enhetliga och göra vissa av djurfolkens språk mer enhetliga. Det som talar emot är total avsaknad av skriftspråk och kontakter mellan grupperna. Även korta livsspann. I mitt huvud blir det nästan orimligare att djurfolken är mer monolitiska än de olika människofolken i altor trots doftspråken.

Jag försöker i regel undvika lösningar som ”because of elfs/magic/gods” för att förklara något man i övrigt inte kan ge något bra svar på.

Nåväl. Jag kan ha helt fel här.:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

Jag föredrar också logiska/naturliga förklaringar på saker men tycker jag det kan vara okej med något magisk/onaturligt. Bästa är om det går att göra en logisk förklaring till det magiska. Har även lättare för onaturligheter när det är någon som bara berör en liten del av spelvärlden, så som ett sällsynt djurfolks språk. Kattmännen tänker jag kan vara ett sådant tillfälle, särskilt eftersom det första som står om deras språk i källorna är just det att deras egna gud "gav dem språket". Då kattmännen är individualister och oftast lever ensamma skulle det kanske också kunna tänkas att de har få tillfällen där de använder sitt språk och därför inte har varken tillfälle eller anledning att ändra på något. De talar på det sätt som deras föräldrar lärde dem och på det sätt som deras gud talar. Sen tänker jag mig inte alls kattmännen som några kultister, inte ens som särskilt religiösa varelser, men de har någon sorts bakomliggande kontakt som på något vis är särskilt framtrådande när de talar med andra kattmänn (...och kanske sfinxar som ju också talar reosse?).

Vargmännen är gruppindivider och skiljer sig från de individualistiska kattmännen. Därför tänker jag det kunde passa med olika förklaringar till deras inom folkslaget enhetliga språk. Andra djurfolk, de som inte använder omkringlevande folkslags språk (så som också vargmän och kattmän gör i tillägg till sina egna språk), kan ha helt andra förkaringar till hur de talar något gemensamt språk eller helt olika sådana.

Men finns det andra helt logiska förklaringar till kadrash och reosse som gemensamma språk för vargmän och kättmän så som källorna lägger upp till är jag öppen för dessa. :)
Skriv svar