Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Mikael har också placcerat en klan bruna ankor i staden Khadez
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Den här meningen tycker jag är en överdrift:
Sittande Stordrake dyrkas som näst intill en halvgud av ankorna runt Morelwidyn och Ankhrviken, som till nästan 100% följer denna trosuppfattning.
Att vissa klaner och familjer hävdar heligt ursprung är säkert inte ovanligt, men att andra ankor skulle betrakta dessa som halvgudar tycker jag inte. Inom klanen kanske medlemmarna tror på det, men utanför finns alltid en rivalitet som gör att andra menar heligheten är falsk. Deras egna klanledares/familjs genealogi är ju sann, till skillnad från den hopkokta falskhet som framförs av andra. Dessutom bryr sig få ankor om sådant här.
Dretski
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Dretski »

Vi kanske kan göra honom till en galjonsfigur för en trosuppfattning som de flesta ankor egentligen inte bryr sig så mycket om? Jag vill gärna att slottet och titeln har gått i arv sedan ankornas begynnelse och att Stiernfieder helst inte vill kännas vid det, lite som Elric av Melniboné fast tvärtom på ett kaotiskt ank-vis, han ska liksom vara sinnebilden för hela staden fångad i en helt ointresserad anka. Måhända kan det finnas ett tjugotal kusiner och bryllingar som alla använder Stordrakens namn för att på andra sätt ställa till och få fördelar i staden, till exakt allas stora förtret, men utan att någon av dem har någon egentlig claim på tronen i ögonen på de övriga i skaran?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare

Inlägg av gtjorgo »

Jag kan tänka mig att vördnaden inför stordraken är spridd bland vissa klaner i Ank-Castellum och eventuellt i närområdet men att man utanför denna region inte ger så mycket åtanke kring detta. Uppe i Ankhorath anses det mest vara trams och i övriga Morälvidyn så är ankorna mer eller mindre helt ovetande om vad för utfästelser som kommer från Ank-Castellum. De är upptagna med sitt eget. (Morälvidyn får gärna vara väldigt disparat och kaotiskt för min del:))
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Jag ser å andra sidan att vördnad inför en ankisk stordrake kan vara en rätt kul ankgrej om man är en ankisk RP. Kanske ankor i allmänhet vördar en stordrake, speciellt en som kommer från en riktig ankisk blodslinje, men att detta kanske sällan är ett diskussionsämne mellan ankor och ickeankor. Det öppnar också upp för konflikter mellan ankor som håller på olika stordrakar och därmed äventyrsuppslag...
Dretski
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Dretski »

Adragoor skrev: 2023-10-23 19:10 Jag ser å andra sidan att vördnad inför en ankisk stordrake kan vara en rätt kul ankgrej om man är en ankisk RP. Kanske ankor i allmänhet vördar en stordrake, speciellt en som kommer från en riktig ankisk blodslinje, men att detta kanske sällan är ett diskussionsämne mellan ankor och ickeankor. Det öppnar också upp för konflikter mellan ankor som håller på olika stordrakar och därmed äventyrsuppslag...
Gillar detta. Kanske Stordrakarna finns lite geografiskt utspridda runt Kopparhavet och alla vördas av "de sina"?
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Vilken religion ankorna tillhör är lite motstridigt i källorna. Ankorna har ett eget gudapanteon bestående av Wal och hans tre brorsöner. Vidare står det på några ställen att ankor oftast tillhör den religion som är den förhärskande i området.
Odo drömvävaren i Krilloan är från Caddo och fick sina ögon utstuckna eftersom han kunde spå i framtiden eftersom man är magifientliga där. För mig låter det som att caddos ankor är DLVare.
Svarta ankor är ofta anhängare av demonkulter i Kopparhavets kapare (har jag för mig).

Det känns som ankornas religion inte är allenarådande men inte heller helt borträknad.

Wal är skaparguden och från hans tre brorsöner härstammar de tre olika anksläktena. Här kan man få in Stordraken som en slags arvtagare till respektive brorson. Naturligtvis kan det förekommit splittringar och arvstvister till titeln och därmed kan det finnas flera som gör anspråk på titeln.

Dyrkan av Wal skkan se olika ut. Vita ankor är inte särskilt religiösa och de konverterar ofta till lokala religioner om de kan få fördel av det.
Svarta ankor är väldigt religiösa och följer alla Wals regler och bud. För många svarta ankor räcker dock inte Wal till. Han ger sällan direkta svar och religionen tillfredsställer inte riktig. Därför vänder sig många svarta ankor till demondyrkan vilket är mer påtaglig närvaro än gudarnas.
Bruna ankor ligger något mittemellan - mer pietistisk än vita men inte fanatiska som de svartas.

I DLV länder är anhängare av den religionen. Zorakin, Kardien och Caddo. Även Magillre och delar av Jorpagna. Men att flera kulturella drag från ankornas egna religion lever kvar och ibland med andra förklaringar om så krävs.

Österns blå ankor hävdar för övrigt att de är ättlingar till Wals partners systerdotter :roll:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare

Inlägg av gtjorgo »

Jag håller med snibben i stort här. Jag kan även tänka mig att dyrkan av Wal inte nödvändigtvis är en monoteistisk religion för dennes tillbedjare och att ankor kan dyrka flera andra lokala gudar tillsammans med Wal utan att detta är ett problem för dem. Stort undantag är ju såklart det monteistiska/henoteistiska Ljusavägentroende ankorna.

Ankor i trakorien, Morälvidyn och klomellien kan utan problem kombinera sin Wal kult med inslag av olemdyrkan eller den kejserliga/trakoriska panteonen eller lokala morälvidynska gudar/demondyrkan.
Wal och hans tre brorsöner är i alla fall inte lika svartsjuka och avundsjuka gudar som Etin :)
Skriv svar