Mästersmidd mithril?

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Mästersmidd mithril?

Inlägg av Wolfhart »

Det här är egentligen en regelfråga, eller en tolkningsfråga beträffande två regler som återfinns i såväl DoD Expert som DoD 91 (gröna lådan).

Om en smed har vapensmide som B-färdigheten Hantverk med färdighetsvärde 5 så kan han framställa mästersmidda vapen som har +1 i skada och +4 i BV.

Mithril är ett material som använt i ett svärd ger +1 i skada och +2 i BV. För att kunna bearbeta mithril måste man vara dvärg och enligt DoD 91 dessutom med FV 5 i vapensmide.

I mina DoD-grupper har dessa två alltid ackumulerats så att ett svärd utfört i mästersmidd mithril får (1+1=) +2 i skada och (4+2=) +6 i BV.

Men i flera äventyr stöter man på magiska mithrilsvärd som bara har mithrilbonusen, vilket skulle indikera att mithril i enlighet med B5-vapensmidekravet i DoD 91 alltid anses vara mästersmidd, och alltså skulle mästersmidd mithril då vara något underlägsen mästersmitt stål i hållbarhet (BV).

Hur har ni tolkat dessa regler? Ackumulerat eller inte?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av gtjorgo »

Vi hade sällan råd med dessa dyrgripar men som jag minns det så körde vi utan dubbel bonus. Eventuellt tog vi den högsta (+4 BV) i båda fallen.

Det som framförallt gjorde mithrilvapen så eftersträvansvärda var att de kunde beläggas ned besvärjelser (vilket man inte kunde göra med järn eller stål vapen hos oss). Dock var det betydligt vanligare med Brons, silver och koppar än med mithril ska sägas:-)
(Vi överlevde sällan mer än ett par äventyr…)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av Wolfhart »

Vi använde också ofta bronsvapen som magiska vapen på budget. Då brons i ett svärd har -1 i skada och -2 i brytvärde så uppvägdes det av att göra det mästersmitt (eller mästergjutet?). Det var sällan vi lyckats äventyra ihop de pengar och kontakter som krävdes för mithrilvapen då vi givetvis ackumulerade även prisökningarna för mithril och mästersmide: Expert slagsvärd 500 sm x10 för mästarsmide och x20 för mithril = 100 000 sm!

Vi spelare fick en gång ett bronssvärd demonstrerat för oss av en experimentell arkeolog och vi förvånades över hur mjukt det ändå var jämfört med järn och stål. Svärdsklingan böjdes och fick hack vid användning. Magin hade kommit väl till pass där för att hindra slitaget! Och något slagsvärd i brons vore knappast praktiskt användbart utan magi :lol:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av gtjorgo »

Slagsvärd/bastardsvärd i brons känns som gjort för att gå sönder:-)
Här är nog -2 i BV till och med generöst från spelskaparna. Tror det skulle riskera att spricka vid första hårda motstånd :-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av birkebeineren »

Står om dvärgar, mithril och smide i Svavelvinter-modulen s. 18-19

Texten finns även en bit ner här: http://strimlad.se/fri_konflux/svavelvi ... arhem.html
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av skaraborgarn »

Så räknade vi också. Är smeden mästare så +1 och svärd och andra stickvapen fick +1 i skada när det är mithrill.
Brytvärdet +4 och sedan +2 igen. Alltid ett noga påpekandet att det skulle vara mästarsmitt.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av SimonG »

Jag tycker ju man lugnt kan förutsätta att ingen permanent förtrollar brukssmidd mithril, utan att det är b5, alternativt dvärgsmitt b5+ (från ex svavelvinter) och att man lägger ihop bonus från smide och metall. Många magiska föremål i äventyr har dock stats som om de vore förtrollade versioner av brukssmidda järn/stål vapen, men det har jag antagit bara har varit konstruktören som inte har tänkt på, och uppgraderat vapnets stats därifrån. Jag anser att magiska vapen är mithril om det inte står att det är brons, silver, jade, etc.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Mästersmidd mithril?

Inlägg av SimonG »

Slagsvärdet Aleth Khelosh från maktens portar står exempelvis som att det har 1t10+2 i skada och förtrolla vapen e6.

Så först dvärgsmidd mithril +2 skada, +10 BV och +1 cl, vilket ger +1 cl, bv 25, 1t10+3

Sedan på det +6 FÖRTROLLA VAPEN ger då ett svärd med +7 cl, bv 25 och 1t10+9 i skada.

Jag kan j tillägga att jag tar bort eller gör om alla permanenta magiska vapen som inte heter någonting om jag kör skrivna äventyr.
Skriv svar