Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2023-02-19 01:06 Är Etin en mäktigare gud än de andra?
Moder Jord borde ju vara mäktigast med tanke på vilka fördelar älvfolk har.
Eftersom detta är tråden för Lysande Vägen: Ja, Etin är mäktigast och den enda sanna guden.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

:lol:
Mikael skrev: 2023-02-27 17:40
skaraborgarn skrev: 2023-02-19 01:06 Är Etin en mäktigare gud än de andra?
Moder Jord borde ju vara mäktigast med tanke på vilka fördelar älvfolk har.
Eftersom detta är tråden för Lysande Vägen: Ja, Etin är mäktigast och den enda sanna guden.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Finns ju mängder med gudar i EA. Alla utom Sbintor existerar. Nja Etin kan inte vara mäktigast.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

Hmm… Jag har funderat på DLVs struktur och ordning. Anders texter handlar väldigt mycket om läran och teologin men väldigt lite om struktur och hierarkier. Men hur funkar kyrkan och vilken är karriärstegen mellan en ung Ulep och en Exarken av Ekeborg i fastlandsgrenen.

Jag känner att en kyrka av den här storleken bör ge karriärmöjligheter och spegla det feodala samhälle som finns runt den. Jag har därför skrivit och funderat runt det som finns. Jag har försökt att sätta upp detta runt det som är i källorna, vad som är wikifierat och vad som är tankar på forumet.

Texten är skriven vid ett par tillfällen och bara snabba tankar inte ett grundförslag. Jag vill inte lägga tid på en text som sedan inte blir av.
Kyrkans heiraki består av Kerigasser, Bôntisaler, Riarker och Uleper i grunden. Inom dessa finns de flera carteringar och hierarkier.

ULEPER
Ulep, tempeltjänarna, består av tre olika grader ulpe, ur-ulep och riarka ulep utöver dessa finns även ordô-ulep.

Ulep
Lägst ned står lekmannaulepen eller byulepen vilka är män eller kvinnor som valts ut från byns invånare. Den som är ulep i ett bytempel är sällan det på heltid utan tjänstgör ofta på halv- eller deltid.

Ur-Ulpe
Lärande uleper vars mål är att bli riarker. De kan tjänstgöra direkt under en vanlig riark som lärlingar eller vara studenter vid tempel-, kloster- eller katedralskolor.

Riark-Ulep
Dessa uleper är klara och vigda riarker men som valt att tjänstgöra vid någon tados eller kollegiattempel i stället för att ta ett byriarkat. För den som vill nå kyrkans hösgsta poster är det nästan ett måste att ta en sådan tjänst i två år innan man går ut i riarktjänst.

Ordô-Ulep

Dessa uleper tillhör någon orden. De kan vara munkar eller nunnor som tjänstgör i sitt klostertempel eller någon av de tjänstgörande ordnarnas nunnor eller noviser.

RIARKER
Den lysande vägens präster är indelade i tre stånd i grunden med inre hierarkier. De tre stånden är Riarker, Erre-Riarker och Okoiter.

Riark
Kyrkans präster i sin grundform. Vanligast tjänstgör de i bytempel eller mindrestadstempel. Det finns även riarker som är knutna till särskilda pilgrimstempel eller små kapell.

Ar-Riark

En ar-riark är en form av präst som står som främst bland jämlikar i ett ar-riarkat. Ett ar-riarkat består av tre till fem riarkat och ar-riarken är ansvarig för att förmedla och visitera att läran följs när böntisalen inte har tid.

Klerker och jurister
Dessa riarker har tagit på sig att sköta kyrkans byråkrati och lagar. Jurister anses stå ett pinnhål högre i hierarkin än övriga klerker eftersom de övervakar att läran följs.

ERRE-RIARKER
Erre-Riark, av dalkiskan erre (hög) med betydelsen högre präst, är riarker som tjänstgör inom en tados eller kollegiattempel. Bland allmogen har man vänt på ordföljden och kallar dem ofta för riarkherrar.

Erre-Riark
Riarkherrana arbetar i tadosen där de tillsammans bildar Dômsen – det råd som sköter tadosen och bôntisatet. Normalt tjänstgör 12 riarkherrar vid en tados men fler kan förekomma.
Munkar som följer S:t Cardors regel har alltid denna ställning. Nunnor (riarkherrarinor) som följer S:t Cardorsregel anses också inneha denna ställning även om de kan vara riarker utan tjänstgör då som uleper.

Dôm-Riark

En dôm-riark är en bôntisal närmsta man och andremannen i en bôntisat. Dôm-riarken chefar över tadosen och leder dômsen när bôntisalen är ute på resor i bôntisatet.

Skolast

Skolaster är lärare och lärda inom kyrkan. Att bli skolast kan i det närmaste jämföras med att få en doktorstitel – det är altså en utnämning av en klerk som visat stor färdighet på teologi. Skolaster som specialiserat sig på lag och kyrkorätt kallas för lagklok och anses vara ett steg över vanliga skolaster. Skolaster är oftast lärare vid en katedralskola men kan också vara utsänd att tjänstgöra i ett bôntisat som ansvarig för fortbildning och utbildning.

OKOITER
Okoit kommer av det dalkiska ordet ocoit, vilket betyder tjänare, ett ödmjukt namn på en inte alltför ödmjuk grupp riarker. Okoiter är kyrkans ledande skikt under bôntisaler och kerigasser och en del av dem är till och med mäktigare en dessa.

Konsulit
Den absolut vanligaste okoiten är konsuliten. Konsuliterna delar upp sig i ordinarie och extra konsuliter. Det finns arton ordinarie konsuliter med uppgift att ge Exarken av Ekeborg råd. Dessa arton är också motsvarighet till ett bôntisats erre-riarker för tadosen i Ekeborg. Extra konsuliter fungerar som Exarkens ustända eller rådgivare till mäktiga män och kvinnor. Det finns inte något fast antal extar konsuliter och deras tjänster kan vara som hovkonsuliter, akademikonsuliter, provincialkonsuliter mm.

Domherre
Dessa okoiter fungerar som domare vid de kyrkliga domstolarna. De är mycket ovanliga och väljs ut för sitt stora kunnande inom kyrkans lära och lagar.
Direktor
Direktorerna är en kerigass närmsta man. Det finn kerisala och kerisara direktorer. Kerisala direktorer arbetar i ett kerisat med de kerisara jobbar flr tôts-kerigasser.

Kammarherrar
Exarken tre närmsta män och förtrogna. De tre är superdirektorn, kerisarites genralsekreterare och major-domon. Eftersom Exarken är hela kyrkans ledare har han inte tid att helt och hållet vara kerigass av Ekeborgs kerisatt och har därför till sin hjälp Superdirektorn som sköter det. Superdirektorn har även en direktor under sig. Kerisariets genralsekretererare arbetar med att sammankalla och administrera kerisariet. Major-domon sköter exarkens hushåll och planerar hans resor. Dessa tre män har dagliga möten med exarken när han är i ekeborg och de som innehar dessa poster tillhör utan tvekan några av kyrkans absolut mäktigaste män.

BÔNTISALER

Bôntisal
Leder ett bôntisat (redan välbeskrivet)

Kres-Bôntisal

Leder ett missionsområde utanför ett kerisat

Ser-Bôntisal
Bôntisal med särskilda rättigheter och skyldigheter. Det finns bara fem bôntisaler med denna ställning. Sterborg i Kardien, Indarsol i Zorakin och tre övriga i Jorpagna. EN Ser-Böntisal har särskillda provilegier som oftast bara tillkommer kerigasser. Deras främsta skyldighet för att få ha dessa privilegier är att de skall ha en fast domstol och en fast katedralskola i sitt bôntisat.

KERIGASSER
Kerigass
Provinsiella ledare

Tots-Kerigasser
Kyrkasn styrande herrar

Exark
Kyrkans ledare
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser ut som en bra början. Att de olika nya titlarna är varianter eller underkategorier av de redan existerande gör de ju också ganska lätta att passa in.

Ämbetena med juridisk koppling kan vara extra intressanta att reda ut då LV ju rimligtvis måste förhålla dig till och fungera tillsammans med helt olika staters värdsliga lagar och rättssystem där det finns etinstrogna. Vem dömer vilka lagbrott?

Finns en gammal diskussion om detta här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 286#p20286

Och länka gärna till det du skrivit om S:t Cardors Orden på annan plats!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

För att få lite känsla över kyrkans samhälle så satt jag ihop en liten planch. Riddarna saknas dock. Jag återkommer med mer beskrivningar.
Riarkos 6.png
Rad 1.
Exark (1st)
Tôts-Kerigass (6st)
Kerigass (10st)
Generalsekreteraren för den Dericiska kongressen (1st)
Generalabboten av Adamiterna (1st)
Ordensgenralen av Karlsorden (1st)
Stormästaren av Solorden (1st)
Stormästaren av Palins orden (1st)
Högmästaren av Den Helige Odos Orden (1st)

Rad 2.
Sêr-bontisâl (5st)
Kres-bontisâl (4st)
Bontisâl
Efarisk bontisâl
Fria Abbotar och Abedissor (nr 6-10)
Överskolasten av Ekeborg (1st)
Bon-riarker

Rad 3.
Okoit Kamarherre (3st)
Okoit Director (16st)
Okoit Domherre
Okoit Ser-Riark
Okoit Konsulit
Preceptorer och preceptessen från riarkherre- och rarkeherrarineordnarnar (nr 6-13)

Rad 4.
Dôm-riark
Abbotar och abbedissor i visiterade kloster
Rad 5.
Ser-riark skolast
Ser-rairk
Skolast Medicus (1st - endast hans helighets personliga livmedicus)
Skolast/Advokat
Skolast
Riarkherre
Riarkherrar och Riarkherrarinor i ordnar (nr 7-14)

Rad 6.
Ser-Riark
Klerk/Jurist
Klerk
Ar-riark
Riark
Efarisk riark
Palnorsk Kåpans broder
Riarkvigda munkar (nr 8 – 13 och 14-16)
Riark-ulep

Rad 7.
Munkar och nunnor (nr 1 – 7)
Ur-ulep
Ulep (anställd)
Ulpe (nr 10 -11 frivilliga)

Rad 8.
Lekbröder och leksystrar
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Tjusigt!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev: 2023-05-02 21:41 För att få lite känsla över kyrkans samhälle så satt jag ihop en liten planch. Riddarna saknas dock. Jag återkommer med mer beskrivningar.
Utmärkt!
:D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Görsnyggt snibben!
Är det möjligt att få bilden med texten infogad under varje rad? Vore perfekt för wikin och som snabbt tillgängligt referensdokument att bara dra fram bilden:)!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: 2023-05-03 10:17 Görsnyggt snibben!
Är det möjligt att få bilden med texten infogad under varje rad? Vore perfekt för wikin och som snabbt tillgängligt referensdokument att bara dra fram bilden:)!
Jag kan dela upp bilderna en för varje rad så kan man sätta text under?
Riarkos 6.2.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

En liten plansch. :D

Blir intressant att läsa beskrivningarna av de olika, finns en hel del nya påhitt. Mycket lovande.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

Jag har lite tankar om de här dräkterna och vad de har för praktiska och symboliska värden.
Jag ska också säga att jag utgått så mycket jag kunnat från det material som finns men kanske blundat för en del.

Solmanteln
En solmantel är en kort helrund cape vilken skall gå ned till bärarens handleder. Solmanteln är öppen framtill men har fast halslinning och aldrig mantelspänne. En solmantel är oftast utrustad med huuva, undantaget de efariska, som kan vara praktisk eller stiliserad. Normalt är en vardaglig solmantel gjord i gott eller fint ylle men Kerigasser och uppåt får använda siden, samme eller andralyxtyger. Solmanteln är det plagg som bärs av allt från den lägsta uleppen till examen själv och visar på någons tillhörighet till kyrkans prästerskapet. Manteln är både ett dagligt och ceremoniellt plagg och medans den dagliga är praktisk så kan ceremoniella praktplagg vara gjorda i lyxtyger med guldbroderier och ädla stenar. Även en enkel barmark kan tekniskt sett bära sådana kostsamma kreationer vid ceremonier i sitt eget tempel men knappast till vardags. En solmantel brukar vara tillverkad av blekt vitt ylle för ulepper och riarker. Riarkherrar och Okoiter bär blåa solmantlar och bontisaler och kerigasser ljusblåa. Om foder används skall det i vara i linne men okoiter och uppåt får ha sidenfoder. De som jurister och domherrar bär röda solmantlar. Skolasters solmantlar är pälsbrämnade med vit hermelin vid mantelfoten.

Övriga plagg
Tunikan
Bältet
Capen
Solsymbol och pectoralsol
Ringar
Handskar
Solstaven
Domkäppen
Solkronor och solmitror
Ceremoniplagg (övertunika och förklädd (supertunika och gremiale))
Skjortklänning och underplagg...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut. Borde gå att passa in med följande:

För en dalkisk riark:
anders skrev: 2007-11-11 23:55 ... en dalkisk riark, klädd och beredd för soltimmen. Om ni vill kan jag förklara varje del av hans klädnad...

Bild
anders skrev: 2007-11-12 00:28 Förklaring till bilden på den dalkiska riarken:

Huvudbonaden kallas en dárrat av orden darrí (ödmjuk). Den symboliserar riarkens ställning inför Etin - utan huvudbonad bränns hjässan av solens strålar och utan ödmjukhet inför Etin klarar man inte av att beskåda dennes anlete.

Solplattan på riarkens rygg symboliserar solens ljus (dvs. Etins härlighet). Den påminner folket att riarken inte bara för sin egen talan, utan också Etins. Etin själv står bakom riarken och skiner genom denne.

Solamuletten runt halsen är en symbol för riarkens ämbete, och ges till denne då han blir vigd till Etins tjänst.

"Tunikan" över riarkens axlar kallas gellõ vilket betyder "ok". Den är till för att påminna riarken att dene bär det tunga ansvaret för folket i församlingen. Det är han som skall leda dessa rätt på Stigen.

Skjortan på överkroppen är täckt av cirklar som återigen symboliserar församlingsmedlemmarna. Att denna skjorta är täckt av gellõn visar att riarken överskuggar sin flock som en beskyddande herde.

Solen på förklädet är naturligtvis en symbol för Etin själv.

På armarna bär riarken hákiso (manschetter) dels av praktiska skäl, och dels av symboliska. Praktiskt sett hjälper de riarken att inte lägga sina vida ärmar i rökelsekar och oljeskålar, och de är inte i vägen när han bläddrar bland sina heliga pergament. Symboliskt innebär hákiso att riarkens armar och händer är helgade för Etins verk - och skall bara begå goda och osjälviska handlingar. (jmfr. fastlandets "oriember")

Vid vänstra botten på riarkens dräkt hänger alltid en lös tråd, vilken påminner riarken om att han, preceis som Odo, är dödlig och kommer en dag stå ansikte mot ansikte med Etin. Som en tråd repar upp en klädnad, repar de många åren upp våra liv.

Slutligen är riarken alltid barfota under ceremonierna. Detta för att symbolisera ödmjukhet och att kyrkans mark är helig.

En munk från Zorakin (med "oriember"):
anders skrev: 2007-08-22 04:39 Bild
Oriember (manschetter)
Oriember används av både präster och munkar - dels av praktiska skäl, och dels av symboliska. Praktiskt sett hjälper den ämbetsmannen att inte lägga sina vida ärmar i rökelsekar och oljeskålar, och de är inte i vägen när han bläddrar i sina heliga luntor. Symboliskt innebär oriemberna att prästens/munkens armar och händer är helgade för Etins verk - och skall bara begå goda och osjälviska handlingar.

Ett klädesplagg för dalker generellt men i en variant för soljungfrur och kvinnliga solriddare:
Emmin
En huvudsjal som bärs av ogifta kvinnor och änkor på Caddo och i Nya Arno. Den är oftast svart och anses symbolisera dygd och ödmjukhet. Sjalen bärs av tradition alltid i offentliga sammanhang, men är inte obligatorisk i hemmet. Gifta kvinnor bär ibland en vit emmin, men det är inte tvunget. Soljungfrur ("nunnor") bär en särskild typ av emmin vilken kallas "edoiemmin". Ogifta kvinnliga solriddare bär alltid en emmin under hjälmen.

Vanliga dalkiska sandaler men ordet kan eventuellt ha letat sig in i även den aidniska grenen av LV:
Occo
Ett slags sandaler som passar utmärkt för både bergsvandring och långa resor. Används på Caddo. Dessa sandaler har rikt mönstrade remmar som ofta berättar något om ägaren och dennes släkt. Occo går ofta i arv och slängs aldrig. Skulle de vara helt utslitna bränns de av tradition i hemmets eldstad.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Snibben skrev: 2023-05-03 21:05
gtjorgo skrev: 2023-05-03 10:17 Görsnyggt snibben!
Är det möjligt att få bilden med texten infogad under varje rad? Vore perfekt för wikin och som snabbt tillgängligt referensdokument att bara dra fram bilden:)!
Jag kan dela upp bilderna en för varje rad så kan man sätta text under?

Riarkos 6.2.png
Det kanske kan fungera :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2023-05-04 10:23 Ser bra ut. Borde gå att passa in med följande:
Tack :D

Det som beskrivs här känns till stor del som en riarks ceremoniella dräkt, dvs den han har på sig vid gudstjänsten.
Vad jag ner fokuserar på är hur kyrkans män klär sig till vardags och resa o h hur dessa plagg passar in i samhället. Aidnes med Magillre, Klomellien, Jorpagna och Brendien samhällen är skarpt hierarkiska klassamhällen och det borde också avspegla sig i kyrkan. Att bontisaler klär sig i ylle av toppkvalitet och kerigasserna i siden och sammet är "av nödvändighet för att visa sig på samma nivå som adelsmän, furstar och kungar".
Skriv svar