Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Grävde fram lite gammalt...borde gå att återvinna något för dig, gtjorgo.

Yolev alltså. De tillhör Lysande Vägen, har en kung, är äldst, fiskar, och håller sig för sig själva. De kan behöva RPs hjälp med allt möjligt. Jag tänker mig dem som just sådana odrägliga bondläppar som Morgan råkade ut för. Vid först anblicken ett stort skämt att plåga RP med. Men betänk att de vill vara sig själva. Att svara långsamt och att aldrig låta sig imponeras (eller i alla fall att aldrig visa det) är ett bra mentalt försvar mot mercaniernas krämartrick, magilrernas svada och boszabornas konster. Att sedan ge intryck av att vara korkad kan vara smart det med. Varför avslöja vad du vet och inte vet ? Att vara långsam ibland kan provocera de man möter att röja sina verkliga avsikter. Vad tror du om Yolevborna som Klomelliens smarta lantisar ?


Jag spånar lite. Staden styrs av ett mycket stort råd. Alla har rösträtt. De röstar inte så ofta.

1. Kungen (ärftlig titel, eventuellt svensk modell där äldsta barnet ärver även om det är en dotter).
2. Tronarvingen.
3. Traditionsmästaren (modell Sourdust/Barquentine, om någon vet vem jag syftar på, fast inte lika extrem).
4. Stadens Väktare (chef för de väpnade styrkorna).
5. Stadens Äldste (den äldste levande manlige yoleviten).
6. Stadens Näst Äldste.
7. Stadens Yngling (tredje äldste, faktiskt…)
8. Bontisalen.
9. Domsriarken (bontisalens närmaste man).
10. Storamiralen (chef för flottan).
11. Nuntiatus (chef för ambassadörerna och ansvarig för goda relationer med alla grannar).
12. Börsaren (stadens offentliga finanser).
13. Den Blå Folktribunen (företräder stadens invånare, fiskarna, vald av alla invånare som betalar skatt).
14. Den Gröne Folktribunen (företräder landsbygden, vald av alla självägande bönder). Jag vet att Yolev skall leva på fisk allena, men övriga Yolev kan väl inte BARA vara träsk?
15. Överste Spökjägaren (magiker som leder jakten på odöda, kultister och allt som spiller över från Bozsa).
16. Hamnkaptenen (en viktig man).
17. Storflundran (försöker döma mellan fiskare vad gäller territorium och andra dispyter).
18. Rector Magnificus (överhuvud för det uråldriga universitetet Orxlard).
19. Rector Excelsior (överhuvud för det nästan lika uråldriga universitetet Bodlegian).
20. Rector Gerontilis (överhuvud för historikerna från bägge universiteten, och förvaltare av stadens stora bibliotek).
21. Angarions Utvalde (stadens domare).
22. Yolevordens Stormästare (riddaren som leder stadens enda, och inte särskilt stora, riddarorden).
23. Stigmästaren (ansvarig för vägar och kanalgrävning, nog så viktigt med alla träsken).
24. Fjäderföraren (rådets sekreterare och chef för stadens administration. Stackaren som alla andra skäller på).
25. Gamle Werf (överhuvud för en av de sju kända gamla familjerna).
26. Gamle Gund.
27. Gamle Slimme (problemet med de gamla familjerna är att de må ha fina anor och vara rika och respekterade, men de grundades av flyktiga fiskare, och har därför inte de mest bombastiska namn).
28. Gamle Krok.
29. Gamle Bast.
30. Gamle Dragare.
31. Gamle Träskalle (det enda bevarade namnet – de övriga grundarna tyckte sannolikt inte att han var till någon större hjälp).
32. Stadsvaktskaptenen.
33. Pengaväxlarnas Gillesmästare.
34. Skräddarnas Gillesmästare.
35. Fiskhandlarnas Gillesmästare (större och stöddigare än alla de andra).
36. Skomakarnas Gillesmästare.
37. Och så vidare… det finns gott om gillesmästare, skulle jag tro.


Glömde båtbyggargillet.
Undrar om det inte är bäst att sparka ut gillena och ha fri etableringsrätt under en Förste, Andre och Tredje handelsmagistrat...

Yolev är lugnt och traditionsbundet. Även om en karriär på havet alltid erbjuds de rastlösa, så lämnar ungdomar staden för att fara till Hisskov eller Mercana. De med kontakter åker till Addiaska, och de dumdristiga hårdingarna far till Hamur.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag ser en massa som jag vill ändra på min egen kökkenmödding, men låt höra från er först.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Att yoleviterna har detta rykte som de även spelar på det kan vara en grej. Folket mer än adeln kanske?

Rådet kanske är delad i två kammare, ett med lite mer praktisk förankring än det andra möjligen? Vissa befattningar kanske även går i arv (likt tronföljden) inom vissa familjer?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Klomellien

Inlägg av skaraborgarn »

Bozsa styra av magiker. Magikerna där tillåter nekromanti. i Nya Arno är det många som tror på lysande vägens caddiska variant som förbjuder magi. Ja hur får man Klomelien att fungera med sådan två motpoler?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Klomellien har en lång historia av ödeläggande krig om obetydliga saker, så vid det här laget har vissa börjat försöka anstränga sig för att inte hetsa mot varandra utan goda skäl.

Bozsa är trots sin historiska impopularitet mycket mäktiga, och Nya Arno bråkar inte med dem i onödan.

På sin kant så försöker Bozsa bättra på sitt rykte och sina relationer, och när de skickar folk till Nya Arno ser de helst till att det inte är magiker - och absolut inte nekromantiker (såvida de inte har mycket goda skäl - som till exempel att de på Nya Arnos begäran ska jaga rätt på någon härjande dödsgast).

Sedan är inte Klomellien ett land på samma sätt som Kardien eller ens Trakorien. Det finns ingen gemensam kung, ingen gemensam ordentlig skatteuppbörd, och det gemensamma försvaret riktas främst mot plundrande ransarder. När var och en får sköta sitt är det lättare att hålla sams och tåla andras dumheter. Klomellien är ungefär som EG i sin linda - ett försök till frihandel mellan länder som historien tvingat samman.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Klomellien

Inlägg av skaraborgarn »

Italien är inget land. Italien är endast ett geografiskt begrepp sa järnkanslern. Jag tor man kan byta ut Italien mot Klomelien. Men en stats eller kanske rättare en magikerakademi som Bozsa ska vara i en slags federation med Nya Arno tycks vara mer än ömtåligt.

Börjar skissa på ett äventyr där rollpersonerna är zemniter och ska slå split mellan de två genom att de ska använda magi mot nya Arno och skylla på Bozsa!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Precis vad zemniterna (och andra) pysslar med. Med undantag för några fasta och goda relationer, som till exempel mellan Addiaska och Yolev eller Sanzas och Hisskov, är risken alltid stor för sprickor och konflikter, och det finns mycket RP-jobb med att underblåsa/förhindra sådana.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Klomellien

Inlägg av Wolfhart »

Tack för alla svar birkebeineren, gtjorgo, Torquemada! Jag måste säga att jag gillar era idéer kring Yolev and den riktning landet tagit :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-01-29 04:03 Grävde fram lite gammalt...borde gå att återvinna något för dig, gtjorgo.

Yolev alltså. De tillhör Lysande Vägen, har en kung, är äldst, fiskar, och håller sig för sig själva. De kan behöva RPs hjälp med allt möjligt. Jag tänker mig dem som just sådana odrägliga bondläppar som Morgan råkade ut för.
Vem är Morgan?

Vid först anblicken ett stort skämt att plåga RP med. Men betänk att de vill vara sig själva. Att svara långsamt och att aldrig låta sig imponeras (eller i alla fall att aldrig visa det) är ett bra mentalt försvar mot mercaniernas krämartrick, magilrernas svada och boszabornas konster.

Detta håller jag fullt ut med om. Yolev imponeras inte av trick, konster, pråligheter eller nymodigheter som folkstyret i Nya Arno. Här finns en stolt tradition. Här finns kunskap. Här finns de som slutligen stoppade svartfolksinasionen (enligt dem själva) och som slutligen hivade ut jorderna (enligt dem själva).

Att sedan ge intryck av att vara korkad kan vara smart det med. Varför avslöja vad du vet och inte vet ? Att vara långsam ibland kan provocera de man möter att röja sina verkliga avsikter. Vad tror du om Yolevborna som Klomelliens smarta lantisar ?

Beror lite på vad man lägger in i begreppet lantisar. Stangvaller och Yolev är ju små städer på det stora men ändå tydligt städer tänker jag. De får gärna vara eftertänksamma dock. Väga orden. Suga på sanningen innan de levererar den. Lite som att finlandssvenska har en air av intellektualitet hos många.


Jag spånar lite. Staden (stadsstaten) styrs av ett mycket stort råd. Alla har rösträtt. De röstar inte så ofta.

1. Kungen (ärftlig titel, eventuellt svensk modell där äldsta barnet ärver även om det är en dotter). (Men endast om en manlig arvinge saknas eller alltid äldsta barnet?)
2. Tronarvingen.
3. Traditionsmästaren (modell Sourdust/Barquentine, om någon vet vem jag syftar på, fast inte lika extrem). Gillar titeln även om jag inte vet vem du syftar på :)
4. Stadens Väktare (chef för de väpnade styrkorna).
5. Stadens Äldste (den äldste levande manlige yoleviten).
6. Stadens Näst Äldste.
7. Stadens Yngling (tredje äldste, faktiskt…) gillar dessa men undrar om även kvinnor kan ha denna titel? Kanske hör ihop med frågan om kvinnlig arvsrätt?
8. Bontisalen.
9. Domsriarken (bontisalens närmaste man).
10. Storamiralen (chef för flottan).
11. Nuntiatus (chef för ambassadörerna och ansvarig för goda relationer med alla grannar).
12. Börsaren (stadens offentliga finanser).
13. Den Blå Folktribunen (företräder stadens invånare, fiskarna, vald av alla invånare som betalar skatt).
14. Den Gröne Folktribunen (företräder landsbygden, vald av alla självägande bönder). Jag vet att Yolev skall leva på fisk allena, men övriga Yolev kan väl inte BARA vara träsk? Vid Etin nej! Här finns bönder! Många! Dock inte som får mycket överskott. Kanske har stadsstaten ett litet undesott av skörd men lokala bönder sköter ändå huvudparten av försörjningen ihop med fiskarna. Även fiskebönder som jobbar med både och.
15. Överste Spökjägaren (magiker som leder jakten på odöda, kultister och allt som spiller över från Bozsa). I like
16. Hamnkaptenen (en viktig man).
17. Storflundran (försöker döma mellan fiskare vad gäller territorium och andra dispyter).
18. Rector Magnificus (överhuvud för det uråldriga universitetet Orxlard). Vad är Oxlard? Stangvaller?
19. Rector Excelsior (överhuvud för det nästan lika uråldriga universitetet Bodlegian). Dito
20. Rector Gerontilis (överhuvud för historikerna från bägge universiteten, och förvaltare av stadens stora bibliotek).
21. Angarions Utvalde (stadens domare).vem är angarion?:)
22. Yolevordens Stormästare (riddaren som leder stadens enda, och inte särskilt stora, riddarorden). Måste alla riddare i stadsstaten vara med här eller kan man vara utanför?
23. Stigmästaren (ansvarig för vägar och kanalgrävning, nog så viktigt med alla träsken).
24. Fjäderföraren (rådets sekreterare och chef för stadens administration. Stackaren som alla andra skäller på). Viktig! Alla säger givetvis att notarierna fördes bättre förr;)
25. Gamle Werf (överhuvud för en av de sju kända gamla familjerna).
26. Gamle Gund.
27. Gamle Slimme (problemet med de gamla familjerna är att de må ha fina anor och vara rika och respekterade, men de grundades av flyktiga fiskare, och har därför inte de mest bombastiska namn).
28. Gamle Krok.
29. Gamle Bast.
30. Gamle Dragare.
31. Gamle Träskalle (det enda bevarade namnet – de övriga grundarna tyckte sannolikt inte att han var till någon större hjälp). (Finns alla familjer kvar? Eller var de från början säg, 17 och nu sju kvar?)
32. Stadsvaktskaptenen.
33. Pengaväxlarnas Gillesmästare.
34. Skräddarnas Gillesmästare.
35. Fiskhandlarnas Gillesmästare (större och stöddigare än alla de andra).
36. Skomakarnas Gillesmästare.
37. Och så vidare… det finns gott om gillesmästare, skulle jag tro.


Glömde båtbyggargillet.
Undrar om det inte är bäst att sparka ut gillena och ha fri etableringsrätt under en Förste, Andre och Tredje handelsmagistrat...

Och möbelsnickarna! Om vi beslutat att Yolev var särskilt dugliga på detta..

Yolev är lugnt och traditionsbundet. Även om en karriär på havet alltid erbjuds de rastlösa, så lämnar ungdomar staden för att fara till Hisskov eller Mercana. De med kontakter åker till Addiaska, och de dumdristiga hårdingarna far till Hamur.
Jag tänker Yolev som det närmaste ett klassiskt Disney-rike vi har. ”Snäll” kung som visserligen bestämmer mycket men lyssnar, några djärva men jordnära riddare, lite magi, några men inte många städer. Folket har det ganska bra men inte så dynamiskt. Känns som att de har grannar men isolerat. Det som beslutas i Yolev gäller i Yolev. Inte särskilt engagerade i unionen…
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2023-01-30 12:10 Italien är inget land. Italien är endast ett geografiskt begrepp sa järnkanslern. Jag tor man kan byta ut Italien mot Klomelien. Men en stats eller kanske rättare en magikerakademi som Bozsa ska vara i en slags federation med Nya Arno tycks vara mer än ömtåligt.

Börjar skissa på ett äventyr där rollpersonerna är zemniter och ska slå split mellan de två genom att de ska använda magi mot nya Arno och skylla på Bozsa!
Birkes EG/EU liknelse är rätt bra:-). Alla som är med är långt ifrån nöjda med allt som unionen hittar på men de flesta ser att fördelarna är större än nackdelarna. Det har hittills bara funnits ett ”brexit”. Det var just Nya Arno som lämnade faktiskt.
Unionen kom till för länge sedan. En liten skapelse mellan tre små statsstater vars uppgift då var ett skydd mot andra omkringliggande stater. Denna växte sakta men säkert då andra insåg att fördelarna ofta var fler än nackdelarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-31 09:51
Torquemada skrev: 2023-01-29 04:03
18. Rector Magnificus (överhuvud för det uråldriga universitetet Orxlard). Vad är Oxlard? Stangvaller?
19. Rector Excelsior (överhuvud för det nästan lika uråldriga universitetet Bodlegian). Dito
20. Rector Gerontilis (överhuvud för historikerna från bägge universiteten, och förvaltare av stadens stora bibliotek).
Då de Lärde i Yolev är en så kallad Lärd Skara och altså en ganska lös sammanslutning kan vi kanske tänka oss två grupperingar, en i Yolevstaden och en i Stangvaller? Men föreslår att namnen Oxlard (Oxford + Hardvard?) och Bodlegian (Bodleian?) ändras till något mer erebiska och säreget yolevitisk. Stangvallers Klippa i Trakorien-modulen är varifrån namnet Stangvaller kommer från och då kanske de lärde där kallar sig just Klipplärde? (har förövrigt alltid sett före mig platsen som just helt eller delvis inne i en klippa med uthuggna rum) De lärde i Yolevstaden kallar sig i motsättning Huslärde då de (som folk flest) bor i hus, alternativt Bibliotekslärde då de bor närmare byggnaden som rymmer det fysiska Biblioteket i Yolev.

De tre rectortitlarna kan gärna få användas då de sen tidigare sagts att de lärde i en Lärd Skara gillar fina titlar.

Biblioteksbyggnaden i Yolevstaden ser jag före mig som den som ligger till vänster om det höga tornet här:
gtjorgo skrev: 2012-10-30 16:15 Bild

Bild

Yolev måhända?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-31 11:28 Birkes EG/EU liknelse är rätt bra:-). Alla som är med är långt ifrån nöjda med allt som unionen hittar på men de flesta ser att fördelarna är större än nackdelarna. Det har hittills bara funnits ett ”brexit”. Det var just Nya Arno som lämnade faktiskt.
Unionen kom till för länge sedan. En liten skapelse mellan tre små statsstater vars uppgift då var ett skydd mot andra omkringliggande stater. Denna växte sakta men säkert då andra insåg att fördelarna ofta var fler än nackdelarna.
Även Torquemada har liknat samarbetet med EG/EU och det är just detta som binder Klomelliska Unionen samman.

Kan i den sammanhang påminna om följande generalisering av en typisk klomellier: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 439#p49439
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Morgan Le Fay, min äldsta RP från Gröna Boxen (OBS! Följande är fullständigt irrelevant för Klomellien) och en av de mäktigaste. Vår grupps första kvinna, första RP-skurk och första maktspelare. Melkor-dyrkare. I Monsterboken 2 står det att Skuggbestar manas fram på samma sätt som vanliga elementarer, varför hon från första starten hade tillgång till fruktansvärt mäktiga underhuggare som dessutom lydde hennes minsta vink eftersom hon tjänade Mörkrets Herre. Med tiden tog hon över shaguliterna och omgav sig med stora orcherhorder, samt fick flera inte fullt så framgångsrika barn (även de RP). Vid ett tillfälle tog hon över ett träsk med bönder som hade någon sorts lantisdialekt min SL plågade mig med, och som var fullständigt oberörda vad jag än gjorde. Morgan införde snart dödsstraff på dialekter. Slut på sidospåret.

Birke: Givetvis är det roligare att spela korkad lantis för en fiskare än för en adelsman. Många ämbeten kan visst tänkas gå i arv.

Nr 1: Om manlig arvinge saknas.

Nr 3: Sourdust/Barquentine – googla på dem och Gormenghast. En upprätthållare av traditionerna utan någon som helst hänsyn till individer eller fakta eller relevans.

Nr 7: Helst bara gamla gubbar. Traditionsbunden betyder få kvinnor.

Nr 18: Stryk Oxlard och följande. Det måste finnas bättre namn på två konkurrerande lärosäten…

Nr 21: Angarion vill jag minnas är rättvisans ärkeängel (eller vad de nu kallas) enligt LV.

Nr 22: Fristående riddare finns, men ogillas och regleras.

Nr 31: Yolev motsätter sig varje antydan om att saker förändrats sedan grundandet.

Ganska likt Disney, ja.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-01-31 20:08 Morgan Le Fay, min äldsta RP från Gröna Boxen (OBS! Följande är fullständigt irrelevant för Klomellien) och en av de mäktigaste. Vår grupps första kvinna, första RP-skurk och första maktspelare. Melkor-dyrkare. I Monsterboken 2 står det att Skuggbestar manas fram på samma sätt som vanliga elementarer, varför hon från första starten hade tillgång till fruktansvärt mäktiga underhuggare som dessutom lydde hennes minsta vink eftersom hon tjänade Mörkrets Herre. Med tiden tog hon över shaguliterna och omgav sig med stora orcherhorder, samt fick flera inte fullt så framgångsrika barn (även de RP). Vid ett tillfälle tog hon över ett träsk med bönder som hade någon sorts lantisdialekt min SL plågade mig med, och som var fullständigt oberörda vad jag än gjorde. Morgan införde snart dödsstraff på dialekter. Slut på sidospåret.

Själv älskar jag dialekter:-)

Birke: Givetvis är det roligare att spela korkad lantis för en fiskare än för en adelsman. Många ämbeten kan visst tänkas gå i arv.

Nr 1: Om manlig arvinge saknas. (Ok låter rimligt. Är det jorisk eller aidnisk sed Birke?)


Nr 3: Sourdust/Barquentine – googla på dem och Gormenghast. En upprätthållare av traditionerna utan någon som helst hänsyn till individer eller fakta eller relevans.
(Det jag läste mig till gillade jag:-) får passa sig för kökspojkar;))

Nr 7: Helst bara gamla gubbar. Traditionsbunden betyder få kvinnor.

(Ok)

Nr 18: Stryk Oxlard och följande. Det måste finnas bättre namn på två konkurrerande lärosäten…
Stangvaller klippa kanske är namnet på en av dem? Klipplärde kallar de sig själva (?)
Den i Yolev kanske är döpt efter staden eller grundaren (vad är kutym för medeltida akademier?)


Nr 21: Angarion vill jag minnas är rättvisans ärkeängel (eller vad de nu kallas) enligt LV. Just ja! Krilloan!

Nr 22: Fristående riddare finns, men ogillas och regleras.
Bra utgångspunkt för RPs med:-)

Nr 31: Yolev motsätter sig varje antydan om att saker förändrats sedan grundandet.
Man kan med andra ord ha friserat historien?

Ganska likt Disney, ja.
Bra vi tänker lite lika:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Klart att biblioteket ligger i Piran! (slovenien)
:D
Skriv svar