Animistkulturer

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Animistkulturer

Inlägg av anders »

Jag har en spelare som är ny till Ereb Altor, och han är sugen på att spela en animist, och har frågat mig vilka olika animistkulturer det finns. Vi har ju shamanerna och hamnskiftarna i Mirel, alverna och deras heliga animistskolor, Nargurer och deras naturnära magi, Melukha - animismens vagga... Vad mer? Skulle hjälpa mig mycket att ha en lista av olika möjligheter.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Animistkulturer

Inlägg av Wolfhart »

Människokulturer:
  • Magokratin på ön Mereld där Kafrilersektens dyrkare av ljusguden Tigwalwan är animister (beskrivs närmare i Trakorienboken samt i Oraklets Fyra Ögon).
  • Delithaorden i Berendien är animister och mentalister (se äventyret Enhörningshornet).
  • Folkslaget penter i Kardien är dyrkare av Moder Jord som de kallar Khellillan och torde som de flesta dyrkare av Gudinnan se animism som en manifestation av Hennes makt (se Aidneboken från Ivanhoeboxen).
Enligt Magiboxen så kan förutom människor även alver, karkioner, kentaurer, metamorpher och råttmän lära sig animism.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Animistkulturer

Inlägg av birkebeineren »

Sen kan kanske Ker-bosh från Marsklandet och Febrakerna på Pandarealia räknas som animistkulturer? Tyvärr är det inte skrivet mycket om dessa här och jag minns inte helt beskrivningarna för att kolla hur bra de passar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Animistkulturer

Inlägg av gtjorgo »

Jag kan tänka mig att delar av Sivoas befolkning räknas så som tillhörande en animistisk kultur.

Kanske även Kasaner och Snoaraner?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Animistkulturer

Inlägg av skaraborgarn »

Munkarna i Kalsons kloster i Krugal Svylses förbannelse.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Animistkulturer

Inlägg av Snibben »

Har länge tänkt svara på den här frågan men inte haft tid och ork på ett tag för EA.

Jag skulle hävda att det är skillnad på animism magiskolan och animistiska kulturer/religioner.
Animism arbetar med att känna av livskraften i de magiska flödena. Magiker som har lärt sig Animism har stor respekt för naturen och livet.
Animistiska kulturer/religioner ser mer till den besjälade världen. Man ser en ande i varje levande objekt eller till och med en ande i varje ting. Animistiska kulturer/religioner tycker jag är närmare Spiritism i sin magiskola eller reglerna för schamanism i Gigant.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Animistkulturer

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt att se dig tillbaka Snibben. :)

Ovanstående särskiljning tycker jag låter rätt. Nargurierna i Nargurs skogar kan nog räknas som en animistisk kultur. Reglerna för Schamanism i Gigant har varit mer i min tanke än magiskolan Animism i det jag skrivit om skogsfolket.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Animistkulturer

Inlägg av Snibben »

Men därmed är det inte sagt att man inte brukar Animism som magiskola inom Animistiska kulturer. Dock skulle man lika väl kunna använda Nekormanti då den magiskolan också arbetar med besjälade objekt, dvs högre odöda. Fast det kanske skall ses som lite av en avart?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Animistkulturer

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2022-12-24 10:56 Men därmed är det inte sagt att man inte brukar Animism som magiskola inom Animistiska kulturer. Dock skulle man lika väl kunna använda Nekormanti då den magiskolan också arbetar med besjälade objekt, dvs högre odöda. Fast det kanske skall ses som lite av en avart?
Vissa animistiska kulturer borde rimligtvis även använda magi, både Animism och Nekromanti så som det definieras av Erebs lärde (vilket kan sägas representera ett "allmänt" perspektiv). Det kan tänkas att Animism är vanligast och det som oftast sätts i sammanhang med en animistisk kultur men Nekromanti borde också kunna förekomma. Kanske det finns animistiska kulturer nere i Samkarnas jungar som av det fåtal lärde från det civilicerade Ereb som studerat den egentligen inte kan sägas vara annat än ren Nekromanti? Tvinga gammelfarfar att stanna kvar i sin dödskalle bara för att han var den bästa till att lära utt korrekt dödsdans? Eller tappa krigsfångar på PSY som sen förs över till stammens schaman för att bättre bekämpa djungelödlor? Använda makt och tvång så där istället för att snällt be och fråga?

Eller det kan finnas Nekromantiutövande animistiska kulturer bland de nyupptäckta naxangiterna som precis har börjat omtalas norr om Trimbusbergen i Akrogal?


Magiskolan Häxkonst använder ju magi som kan liknas vid både Animisk och Nekromanti. Den har åtminstonde i Ereb getts en delvis bakgrund i penternas religion i Kardien som borde kunna definieras som en animistisk kultur. Hur det sert ut i Niferland nere i Ormsjön dör Häxkonst också har en historie vet vi inget om än men kanske det finns folkslag eller kulturer här också som kan kallas animistiska?


Hur ser det förresten ut med urljusnierna och deras efterkommare(?) ljusnabelgotherna i Ljusna Snibben? Borde inte de kunna räknas som en animistisk kultur? Och använder de någon form för magi eller är de mer schamanism (så som den beskrivs i Gigant)?
Skriv svar