Animistkulturer

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Animistkulturer

Inlägg av anders »

Jag har en spelare som är ny till Ereb Altor, och han är sugen på att spela en animist, och har frågat mig vilka olika animistkulturer det finns. Vi har ju shamanerna och hamnskiftarna i Mirel, alverna och deras heliga animistskolor, Nargurer och deras naturnära magi, Melukha - animismens vagga... Vad mer? Skulle hjälpa mig mycket att ha en lista av olika möjligheter.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt

Re: Animistkulturer

Inlägg av Wolfhart »

Människokulturer:
  • Magokratin på ön Mereld där Kafrilersektens dyrkare av ljusguden Tigwalwan är animister (beskrivs närmare i Trakorienboken samt i Oraklets Fyra Ögon).
  • Delithaorden i Berendien är animister och mentalister (se äventyret Enhörningshornet).
  • Folkslaget penter i Kardien är dyrkare av Moder Jord som de kallar Khellillan och torde som de flesta dyrkare av Gudinnan se animism som en manifestation av Hennes makt (se Aidneboken från Ivanhoeboxen).
Enligt Magiboxen så kan förutom människor även alver, karkioner, kentaurer, metamorpher och råttmän lära sig animism.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Sen kan kanske Ker-bosh från Marsklandet och Febrakerna på Pandarealia räknas som animistkulturer? Tyvärr är det inte skrivet mycket om dessa här och jag minns inte helt beskrivningarna för att kolla hur bra de passar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av gtjorgo »

Jag kan tänka mig att delar av Sivoas befolkning räknas så som tillhörande en animistisk kultur.

Kanske även Kasaner och Snoaraner?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av skaraborgarn »

Munkarna i Kalsons kloster i Krugal Svylses förbannelse.
Skriv svar