Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hursomhelst blir det roligt med en karta över Bozsa.

Jag har en akademi kvar (Gröna Dungen), sen tänkte jag ge mig på den minst besökta staden (i konkurrens med Nya Arno), halvlängdsmännens Sanzas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-18 17:50 Hursomhelst blir det roligt med en karta över Bozsa.

Jag har en akademi kvar (Gröna Dungen), sen tänkte jag ge mig på den minst besökta staden (i konkurrens med Nya Arno), halvlängdsmännens Sanzas.
Kan jag snällt fråga om du kan avvakta lite med Sanzas, jag har nämligen en längre text där som jag jobbat med rätt länge men inte hunnit posta än?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Inga problem. Jag funderade ändå mest kring bryggerier, postverk och museum, och hur borgmästarvalet går till. Jag låter det sova så länge.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-19 06:51 Inga problem. Jag funderade ändå mest kring bryggerier, postverk och museum, och hur borgmästarvalet går till. Jag låter det sova så länge.
Tack! Skriver inte särskilt effektivt jämfört med dig och Vidina men jag försöker samla mig nu. Jag har lite om både postverksamhet och borgmästaren men det finns gott om plats för bryggerier, så länge ölet blir gott. :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Kan det vara så effektfullt att hela ’krilloanska palatset ligger på en ö strax utanför Bozsa? Ön är egentligen ganska liten men illusioner får den att verka enorm?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Längtar till alla texter om Sanzas!:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Den kan visst ligga på en ö - eller åtminstone en halvö - eller om det finns en bro.
Att skeppa ut folk till en illusion känns lite fånigt...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-08-19 21:27 Den kan visst ligga på en ö - eller åtminstone en halvö - eller om det finns en bro.
Att skeppa ut folk till en illusion känns lite fånigt...
Då skapar jag en halvö!:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-19 20:25 Längtar till alla texter om Sanzas!:-)
Får lite prestationsångest nu men för att visa att jag faktisk har text skriven kan jag posta vissa delar även om den inte är helt färdigt.

Har som ni kanske minns postat andra texter om Sanzas tidigare och dessa finns nu i wikin (med ändringar enligt era önskemål).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Sanzas styre

Byalaget
Varje bosättning med halvlingar i Sanzas styrs av ett Byalag. Här sitter en representant för varje lillfamilj och det beslutas om saker som rör bosättningen som helhet. Här utses lokala myndighetspersoner, här avgörs rättstvister och här bestäms tider för sådd, skörd samt festliga tillställningar. I bosättningar där många lillfamiljer tillhör samma storfamilj är det vanligt att den Äldste håller sig utanför beslut tagna i byalaget. Ibland är detta svårt att undgå och vissa bosättningars byalag domineras av en eller några få Storfamiljer.

Familjerådet
Det som främst gör att Sanzas av de lärde kallas en demokrati är Familjerådet. Detta består av den Äldste från alla storfamiljer i hela Sanzas och har som sin huvudsakliga uppgift att utse Byrådet, stadsstatens styrande organ. Alla Äldste har här lik rösträtt oberoende av familjens storlek och position. Familjerådet sammanträder vanligen endast varje femte år när det är dags för val. Detta sker i Sanzasstaden och samtidigt hålls en såkallad Femårsfest där halvlingar från hela stadsstaten och även det övriga Klomellien möts för att äta, dricka och leka. Familjerådet kan även sammanträda vid andra allvarliga händelser som berör hela Sanzas.

Byrådet
Sanzas styrs av Byrådet som betår av fem medlemmar underställda en Borgmästare. Rådsmedlemmarna har olika ämbetsområden och utses tillsammans med borgmästaren av Familjerådet. Varje rådsmedlem tilldelas en spesifik plats i byrådet. Ämbetsperioden är fem år men eftersom halvlingar ogillar förändringar innehar ofta ett Byråd sina ämbeten under flera perioder. Vanligtvis brukar ett rådsmedlem heller avsäga sig sin tjänst än att inte inte bli omvald. Byrådet styr både Sanzastaden och hela stadsstaten Sanzas. Övriga bosättningar styrs av sina respektive Byalag. Uppgifterna som Byrådet sköter är stort sett fasta och ändringar av gamla rutiner som fungerar väl görs inte i onödan. Alla rådsmedlemmar vet vad de skall göra och utses därför bland individer med båda fötterna tryggt stående på marken. På halvlingars vis brukar Byrådets möten inledas och avslutas med omfattande och långdragna måltider. "Viktiga beslut tas inte på tom mage" som man säger i Sanzas. Rådsmedlemmar i Byrädet med sina olika ämbetsområden är Borgmästare, Postmästare, Skattmästare, Trädgårdsmästare och Vaktmästare. Inofficiellt finns även ett sjätte rådsmedlem titulerad Källarmästare.

Medlemmarna i Byrådet samarbetar ofta utöver sina ansvarsområden. Exempelvis gäller det vaktmästaren och trädgårdsmästaren om skötseln av skyddshäckarna, postmästaren och skattmästaren om diplomatiska matmutor samt borgmästaren och källarmästaren om åtgärder mot eventuella fiender.

*Borgmästaren
(administration)

Borgmästaren är ledare för Byrådet och administrerar dets uppgifter.

Då Byrådet stort sätt sköter sig själv enligt sedvanliga rutiner lämnas gott om tid till annat för Borgmästaren, vilket till stor del ägnas åt att umgås och träffa vanliga halvlingar ute i stad och by. Detta för att skapa god kontakt mellan statens vanliga befolkning och dens myndigheter. Borgmästaren är dock den som tar beslut när något oväntat eller allvarligt inträffar och måste då vara kapabel att hantera detta. Familjerådet vet detta och då alla halvlingar är skickliga på att bedömma personligheter brukar Sanzas borgmästare vara mycket komptenta.

Nuvarande borgmästare: Boltrinn Kinderhål, en femtioåtta år gammal halvlingskvinna ökänd för sin hallonsylt och berättelser från då hon i ungdomen gjorde sin strapats i Staden O.

*Postmästaren
(post, kommunikation och diplomati)

[text kommer]

Nuvarande postmästare: Locklin Lyckel, Dorabelas tvåsyssling

*Skattmästaren
(skatt, befolkningsräkning och släktshistoria)

[text kommer]

Nuvarande skattmästare: Holbo Bredblide

*Trädgårdsmästaren
(odling och handel)

[text kommer]

Nuvarande trädgårdsmästare: Vilma ”Sötnöten” Munter

*Vaktmästaren
(bevakning och försvar)

[text kommer]

Nuvarande vaktmästare: Motfast Grin

Underansvarige:
-Häckvakten: Ruggel Flinlätt
-Flodvakten: Dorabela Lyckel, Locklins tvåsyssling

*Källarmästaren
(underrättelsetjänsten)

[text kommer]

Nuvarande källarmästare: Bolvin Gladerdag
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Sanzas ser ut att vara i trygga händer.
Av en ren händelse tänkte jag låta de äldste ge råd till borgmästaren, låta valet ske vart tredje år, och ha ett ganska begränsat antal centrala funktionärer, så vi har tänkt ganska lika.



Krilloanillusionen kan visst ligga på en ö också, bara det finns en bro. Logiskt egentligen. Svårt att försvara så vi lägger inget värdefullt där ute. Varje år kommer några blåsta stackars triskier hem med tomma kistor efter att ha plockat guld i illusionspalatset.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag grävde runt i magiboken och kontrollerad om Livsförlängning kunde fungera som bas för en akademi. Det kunde den inte, i alla fall inte en kul akademi. Bredvid stod dock färgerna för de olika magiskolorna listade. Jag tycker inte de stämmer så bra. Borde väl ta upp det i magitrådarna, men nu bor jag ju en gång för alla i Klomellien, så det här gäller bara klomelliska förhållanden:

Symbolism – purpur, OK.
Nekromanti – grått, svart, OK.
Animism – rött för livet. Känns inte grönt bättre? Med lite av blått och vitt?
Illusionism – Vitt. Jag tänker mig att de skulle föredra hela regnbågen?
Mentalism – orange. Hellre vitt eller rött här.
Elementarmagi – svart. Nej, absolut inte. Rött för eld, blått för vatten, brunt för jord, ljusblått för is, svart för mörker, vitt för luft, gult, vitt eller guld för ljus.

Åsikter?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag förstod aldrig vad färgerna skulle användas till egentligen.
Personligen tycker jag mest att det ger ett uttryck för en typ av märklig ”internationalism” som ibland drabbar rollspelsvärldar. Lite som att alla medlemmar av ett folk av någon anledning skulle dela exakt samma kultur oavsett var i världen de finns (eller språket ’common’ i D&D!).
Det jag undrar är alltså: Varför skulle alla magiker runt om i världen ha samma symbolspråk?

I övrigt tycker jag dina förslag är bra:-)

Återkommer med kommentarer om Sanzas!
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-08-20 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Nej, jag var inne på en Bozsa-akademi som inte ens hade alla standardbesvärjelserna - en stor skamfläck!
Olika kompetenser och olika preferenser på olika håll.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Färgerna kan tänkas vara något som endast vissa magiker tycker är viktigt och inget alla följer vare sig i Ereb eller övriga Altor. Förslagsvis är det något de mer konservativa medlemmarna av Magikernas Gille, som utövar magi enligt den joriska traditionen i Ereb, som anser magiskolornas traditionella färger som viktiga. Mer ny- och fritänkande magiker så som exempelvis de i Krilloans Ordo Magica känner sig inte alls bundna av denna gamla färgkod. Och hur det ser ut i exempelvis Furgia, i Handelsalliansen eller på Habete Grelge med deras magiskoletraditioner vet vi inget om (än). I det udda Bozsa kan ovanstående förslag vara rådande, men kanske heller inte där något alla strikt följer?

Förövrigt tror jag att Krigsmagi ges färgen brunt utan att ha några källor att kolla i tillgängligt...
Skriv svar