Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Gunther skrev:
vije skrev:
Käkar stridshästen taggiga buskar eller finns det grässlätter nånstans?
Gräs är för näringsfattigt för hästar.


Jag är ingen biolog. Vad behöver hästar egentligen för att överleva?
Hästar klarar sig utmärkt på bara gräs. Tänk t.ex. på vildhästar på de asiatiska stäpperna. Ska man använda hästen som stridshäst eller arbetshäst krävs det dock normalt att man utfodrar dem med något mer näringsrikt, t.ex. havre.
Precis. Så på de Palinorirska stäpperna (Barghan) växer gulnande men någorlunda näringsrikt gräs som föda åt de stora hästarna. En stor del av palinors jordbruk går till att producera just havre.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Kollade precis upp vad en ridhäst åt per dag, 10 kg hö+ 1,5 liter kraftfoder.
En handelskaravan med hästar måste ju i sådana fall ha minst två höskrindor bara för foder till hästarna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

felix falk skrev:Kollade precis upp vad en ridhäst åt per dag, 10 kg hö+ 1,5 liter kraftfoder.
En handelskaravan med hästar måste ju i sådana fall ha minst två höskrindor bara för foder till hästarna.
Precis. En liten artikel om äventyrarens och hans bäste vän vore nog på sin plats öht. Eon har bra info om detta.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kollade precis upp vad en ridhäst åt per dag, 10 kg hö+ 1,5 liter kraftfoder.
En handelskaravan med hästar måste ju i sådana fall ha minst två höskrindor bara för foder till hästarna.
Japp, ungefär så förhåller det sig... En vild häst i naturen äter vanligt gräs o.dyl. nästan hela tiden. Vill man rida hästen, t.ex. i en karavan eller en armé, kräver hästen då extra näringsrikt foder eftersom värdefull ättid försvinner från den när man rider runt på den. En av orsakerna att karavaner och medeltida arméer kan tyckas förflytta sig förhållandevis sakta är helt enkelt att man inte kan bära med sig de enorma mängder foder som hade behövts för att resa hela dagarna. Hästarna behöver helt enkelt stanna och beta med jämna mellanrum!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Finns det inte någon gammal sinkadusartikel om det här?

Tror aldrig jag har lyckats representera hästars matåtgång på ett vettigt sätt som sl :oops:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Peter skrev:Finns det inte någon gammal sinkadusartikel om det här?

Tror aldrig jag har lyckats representera hästars matåtgång på ett vettigt sätt som sl :oops:
Under Övrigt finns ett enkelt index över DoD-relaterade Sinkadusartiklar. Jag tror du menar Sinkadus 9, sidan 14.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Om Alver och dvärgar

Inlägg av Peter »

I norr ligger Kuldres, stundom Palinors allierade. Förenas de av fruktan inför det mäktiga ransard, och gamla handelskontakter? Hur ser de pragmatiska dvärgarna på Palinors svartkonst? Är de ovetande, eller rent av gillande utövare av sin egen förfädersdyrkan (och nekromanti? - kanske lite tårta på tårta-).

Hurdana är dvärgarna i Kuldkres? Långskäggiga, orakade, med sina kast tatuerade på armar och huvud: avlägsna, barbariska släktingar till rikena i söder. Skygga djupgrävare men ovanligt skickliga smeder med stor yrkesstolthet och osviklig presicion i sina underbart vackra ornament och slingor. Tystlåtna och tålmodiga arbetare djupt under nordens härjade länder med planer som sträcker sig över århundranden, och då särskilt vad gäller den åtråvärda kardskogens timmer.

Kardalverna är nordröna överlevare som säkerligen lärt sig att ta till vara varje skinnflik och sena av sitt villebråd (Rådjur? Hjort? Ren?), och som för skoningslösa utnötningskrig mot sina fiender per skidor om vintern. Varför avskyr de Palinor? Odöda är en styggelse för Moder Natur, men är det allt?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Om Alver och dvärgar

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Kardalverna är nordröna överlevare som säkerligen lärt sig att ta till vara varje skinnflik och sena av sitt villebråd (Rådjur? Hjort? Ren?), och som för skoningslösa utnötningskrig mot sina fiender per skidor om vintern. Varför avskyr de Palinor? Odöda är en styggelse för Moder Natur, men är det allt?
Precis så. Ja, jag tror att det handlar om de odöda. Alverna i Kardskogen är inte många och det handlar inte om något krig. Speciellt inte då alver av hävd har goda minnen av sina allierade i Nargur. Det är väl främst de joriska nybyggarna de har svårt för. Kanske har Palinors riddare försökt få till ett förbund med alverna precis som Kardien så framgångsrikt gjort med Goianas alver. Men det hela slutade illa...?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Är inte Kuldres dvärgarna "Nord-dvärgar"? Enligt EA - Kampanjbok, sid 32 så står deras grundegenskaper skrivna, och det ser ut som om att de är de starkaste dvärgarna, men dock minst karismatiska, minsta, minst SMI och minst PSY.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Om Alver och dvärgar

Inlägg av Peter »

Psipo skrev: Precis så. Ja, jag tror att det handlar om de odöda. Alverna i Kardskogen är inte många och det handlar inte om något krig. Speciellt inte då alver av hävd har goda minnen av sina allierade i Nargur. Det är väl främst de joriska nybyggarna de har svårt för. Kanske har Palinors riddare försökt få till ett förbund med alverna precis som Kardien så framgångsrikt gjort med Goianas alver. Men det hela slutade illa...?
Det låter rimligt. En annan idé är att iom att även de nargurstammar i området som bodde där innan jorerna dyrkade de döda och idkade nekromanti är det en lång fejd/misstänksamhet.

Gillar tanken med en envoye till alverna. Vem skickar man? Jo givetvis en av sina främsta helgon som är nästan lika gammal som en alv: den sedan hundra år döda forne Stormästaren. Och så uppskattas det inte!!! :shock:

Spelknepe: Och framför allt måste de gå i fas med övr. dvärgskrivande.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterat kartan över Palinor efter Peters önskemål.
På den nedre kartan har jag fritt placerat ut gränserna för län. Säg till om de blir bekymmer Peter

Palinor - Kartor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tackar mjukast!! Fan va snyggt det blev :D

Det bästa är nog att inte sätta gränser på de där olika områdena. Egentligen borde t.ex. delar av Ängarna också vara en del av Alermark. Det är områdesnamn i folkmun, inte fasta länsindelningar. Däremot skickar jag en karta med de tio grevskapen.

p.s. Namnet Barghan får gärna ligga lite längre åt öster. Det är större delen av stäpperna, medan Norslätt bara är de direkt i norr uppe vid Tillarud. Så Norslätt får också ligge lite nordost.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Uppdaterat kartan över Palinor efter Peters önskemål.
På den nedre kartan har jag fritt placerat ut gränserna för län. Säg till om de blir bekymmer Peter

Palinor - Kartor
Snygg! Men du glömde inte ett lager? Saknas den sista touchen på berg och skog och lite sånt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ang. fanan. Hur skulle denna se ut med bara solen i ena hörnet? Eller åtm utan hjälmen?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det bästa är nog att inte sätta gränser på de där olika områdena. Egentligen borde t.ex. delar av Ängarna också vara en del av Alermark. Det är områdesnamn i folkmun, inte fasta länsindelningar. Däremot skickar jag en karta med de tio grevskapen.
Okej! Ska jag sätta gränsena på grevskapsindelningarna istället då?
Namnet Barghan får gärna ligga lite längre åt öster. Det är större delen av stäpperna, medan Norslätt bara är de direkt i norr uppe vid Tillarud. Så Norslätt får också ligge lite nordost.
Ska fixa
Ang. fanan. Hur skulle denna se ut med bara solen i ena hörnet? Eller åtm utan hjälmen?
Ja hjälmen kom med i sista stund. Jag kan plocka bort den. Dock tycker jag nog att hästen ska vara kvar. :) Vad tror du om färgerna röd och blå?
Skriv svar