Stridsrundan, Satsningssystem och Slagväxling

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker BV är lite tråkigt, visst slits ett vapen man att det skulle gå helt av är väl inte så sannorligt? Får någon in en träff med hög skada, en Särskilldträff eller rent va en Perfekt kan ju en effekt va att vapnet blir obrukbart. Kan ju även va en förmåga i stil med Sköldkrossare.
Det blir lite mycke om man ska behöva räkna med BV när man slåss också.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Alendor,

Alendor skrev:Jag tycker BV är lite tråkigt, visst slits ett vapen man att det skulle gå helt av är väl inte så sannorligt? Får någon in en träff med hög skada, en Särskilldträff eller rent va en Perfekt kan ju en effekt va att vapnet blir obrukbart. Kan ju även va en förmåga i stil med Sköldkrossare.
Det blir lite mycke om man ska behöva räkna med BV när man slåss också.
Jag håller med, det blir för mycket fipplande med värden som för det mesta inte har någon inverkan.
Men jag skulle vilja att Blockeringar långsamt förstör/försämrar ditt vapen, på något sätt. Och samtidigt vara enkelt att använda. Medan Parering skonar vapnet men är lite svårare. Jag vill att spelaren skall ställas inför val hela tiden: "jag är sårad i högerarm, ser suddigt på grund av en träff i huvudet...jag blockerar" och så vidare
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, jag vill också att man skiljer på Parera, Blockera och Undvika. Pareringar med sköldar och vapen styr undan ett anfall (med svärd parerar man den "starka" flatsidan, relativt nära hjaltet). Gör man rätt så torde inte vapnet skadas. Att parera med t ex svärdseggen är otänkbart för en duglig kämpe.

Blockering är mer rudimentärt, att man placerar ett föremål (t ex en sköld) mellan anfallarens vapen och dig själv. Det torde ge vissa plus, men kan också skada föremålet.

Undvika är mer typ att hoppa undan, ducka, kliva åt sidan, etc, vilket kräver timing, träning och en viss smidighet. Kämparnas vapen har noll kontakt med varandra. Jag föreställer mig också att många smidiga rovdjur använder ngt som liknar Undvika i strid.

Sedan finns också Passivt försvar, som t ex rustningar, tjockt kroppspansar à la drake, sköldar som täcker upp vissa kroppsdelar, etc. Även omgivningen kan räknas till det Passiva försvaret, t ex om man bara sticker upp huvudet bakom en stenmur eller om man står bakom ett träd.


Här finns en video angående att parera med svärdets flatsida:

http://www.youtube.com/watch?v=TtNZQBc4RpE
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Strid:
Man har EN Stridsfärdighet som infattar alla vapen och sköldar. Man kan sedan Speciallisera sig i enskillda vapen i 3-5 olika nivåer för en bonus med +1 till +5 i CL.

Man slår CL+2T10 och läser av resultatet.

https://spreadsheets.google.com/spreads ... c&hl=en_GB

Perfekteffekt:
Bonus i skada. Möjligheten att välja en speciellt, ite som Särskillt men med mer avgörande effekt.
Särskilldeffekt:
Man har möjligheten att göra nå speciellt, kan va att knuffa Motståndaren ur balans (får minus i CL). Avväpnar. (listan får diskuteras men bör inte va allt för avgörande.
Fummeleffekt:
Nå dåligt händer. Bågsträng går av. Man tappar vapnet. ( även denna bör inte va allt för förödande)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag vill bara tända en fackla och vifta lite...

Ingen skada skedd, men tänk på att vi inte försöker göra "Expert - Invecklad Strid". Lika mycket fokus som striden får, borde kanske det sociala spelet få också?

Det är lätt att vi gräver ner oss i realism för att vi har sett en film om hur strid är på riktigt eller har en Chuck Norris plansch på väggen. Men det är fortfarande ett spel, och strid ska även vara roligt för de som tycker strid är blääh. :)
Strid:
Man har EN Stridsfärdighet som infattar alla vapen och sköldar. Man kan sedan Speciallisera sig i enskillda vapen i 3-5 olika nivåer för en bonus med +1 till +5 i CL.
Så, Börje Bondlurk som har lärt sig att slåss med en träklubba ganska väl, kan lätt fäkta ner Stadsvakterna om han skulle få tag i en värja? Njaae, det klingar dåligt.

Jag röstar på - seperata vapengrupper som vi har delat in i en annan tråd. Sen specialiseringar för seperata vapen, och endast en spec. per vapen också. Fler nivåer är nog inte roligare, utan tvingar bara på en spelare att spetsa ännu mer.

Spelare är fenomenala på att spetsa sina gubbar, och med olika nivår där +5 är den sista - det lockar för mycket än att plocka upp en helt annan specialisering.

Kanske skulle man kunna ha olika manövrar för olika vapengrupper som man kan utföra när man slår särskilda träffar?

För att göra exempel på det jag har skrivit ovan...

------

STICKVAPEN & STÅNGVAPEN <--- Vapengrupp. Detta är en färdighet.
Brandistock
Fångstpåle
Glav/Guisarme/Fauchard
Hillebard
Högaffel/grep
Jaktspjut
Kortspjut <--- Detta kan bli en specialisering
Lans
Lätt lans
Långspjut
Partisan
Pik
Pålyxa/Voulge
Spetum/Corseque
Tornerlans
Treudd
Trästav, strids-
Trästav, vanlig
Änterpik

Slår du en särskild med något vapen från gruppen [STICKVAPEN & STÅNGVAPEN] kan du utföra manövrar från följande lista:

Spetsa: Du spetsar din motståndare och gör dubbel skada
Fälla: Du fäller din motståndare med ditt långa skaft
Keep away!: Du tvinger din motståndare bort från dig


SVÄRD
Bastardsvärd
Falchion
Huggare
Kortsvärd
Krokhuggare?
Kroksabel
Långsæx
Långsvärd/Bastardsvärd
Riddarsvärd
Sabel
Slagsvärd
Storkniv (großes Messer)
Stötsvärd
Träningssvärd
Tvåhands stridskniv (Kriegsmesser)
Tvåhandssvärd
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Jag vill bara tända en fackla och vifta lite...

Ingen skada skedd, men tänk på att vi inte försöker göra "Expert - Invecklad Strid". Lika mycket fokus som striden får, borde kanske det sociala spelet få också?
Skulle mitt förlag va invecklat?
Spelknepe skrev: Det är lätt att vi gräver ner oss i realism för att vi har sett en film om hur strid är på riktigt eller har en Chuck Norris plansch på väggen. Men det är fortfarande ett spel, och strid ska även vara roligt för de som tycker strid är blääh. :)
Realism, Film och Chuck Norris i samma mening är det inte ofta man ser =)
Jag är inte för realism i sig men jag vill inte ha Drakar med en färdighet för varje vapen och sen är man näst intill kass på allt annat om man har under 20 i FV. ite realis vill jag ha men jag är mer för att få en strid att "se ut som man förställer sig" jag tycker det ska va lite episk till en viss gräns, man ska kunna göra lite "film-manövrar" om man så vill så länge det inte blir för larvigt, men vilka är vi att säga vad som är larvigt i en spelargrupp?
Spelknepe skrev:
Strid:
Man har EN Stridsfärdighet som infattar alla vapen och sköldar. Man kan sedan Speciallisera sig i enskillda vapen i 3-5 olika nivåer för en bonus med +1 till +5 i CL.
Så, Börje Bondlurk som har lärt sig att slåss med en träklubba ganska väl, kan lätt fäkta ner Stadsvakterna om han skulle få tag i en värja? Njaae, det klingar dåligt.
Enligt många diskutioner här på forumet så verkar ju en strid vara en strid, spear ingen större rol va du använder för vapen.
men ja förstår va du menar.
Spelknepe skrev: Jag röstar på - seperata vapengrupper som vi har delat in i en annan tråd. Sen specialiseringar för seperata vapen, och endast en spec. per vapen också. Fler nivåer är nog inte roligare, utan tvingar bara på en spelare att spetsa ännu mer.

Spelare är fenomenala på att spetsa sina gubbar, och med olika nivår där +5 är den sista - det lockar för mycket än att plocka upp en helt annan specialisering.
Nivåerna ska ju kosta, du kan ju inte köpa +5 när du ligger runt FV 15 utan det blir kanske inte värt förren du når runt FV 20. Kan ju även va krav på FV för att få köpa.
Men jag är helt med på enbart en Speciallisering per vapen och dela upp i grupper (kollar hur dom är uppdelade).
Spelknepe skrev: Kanske skulle man kunna ha olika manövrar för olika vapengrupper som man kan utföra när man slår särskilda träffar?
...
Slår du en särskild med något vapen från gruppen [STICKVAPEN & STÅNGVAPEN] kan du utföra manövrar från följande lista:

Spetsa: Du spetsar din motståndare och gör dubbel skada
Fälla: Du fäller din motståndare med ditt långa skaft
Keep away!: Du tvinger din motståndare bort från dig
Klart en intressant idé. Detta kan ju göra att man väljer andra vapen än bara slagsvärd. Vissa vapen kanske passar bätre i vissa situationer? Stickvapen är bra i stängre situationer där man inte kan svinga ett svärd eller yxa? En nu är ja kanske tillbaks till Atributer?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Jag är inte för realism i sig men jag vill inte ha Drakar med en färdighet för varje vapen och sen är man näst intill kass på allt annat om man har under 20 i FV.
Jag är kanske den ende som är för skitig realism, men jag håller med dig. Jag vill inte ha vapen-FV som i gamla DoD. Därför var tänket bakom vapengrupperna att man behärskar alla vapen som ingår i gruppen. Din rollperson som vanligtvis slåss med stridshammare ska om han tappat sitt vapen kunna plocka upp banditens spikförsedda träklubba och slåss med den utan problem. En Specialisering ger bara en bonus (+2) på ett visst vapen inom gruppen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Notering: någon som har/kan kollat på spreadsheet för resultat i strid? Är det helt olikt va ni tänkt er?
Tycker en mall sådär gör det enkelt att se vad som händer. Även om man kommer kunna det utantill efter ett tag men det ger ju en bra översikt.

Realism ska det såklart va men det ska ju även va Episkt och flexibelt, man ska ju kunna göra lite roliga saker. Det ska ju se snyggt ut när man slåss, kastar besvärjelser eller va man nu gör. =)

Saga vad man vill men jag blir inspirerad av böcker, film och serier.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

STRID - Ett förslag av Thomas i två delar.

Fick en idé nu såhär på morgonkvisten.

Det finns två sätt att utföra en stridsrunda, det ena tar längre tid men är mindre dödligt och det andra är snabbare men kan va mer dödligt.
Man behöver 2 st T10 i olika färger, Skadetärning och FV-tärning.

1:a Sättet.

Båda slår 2T10 och lägger till FV.
Om Anfallaren slår högst tar han Skade-tärningens siffra och lägger till sin FV-bonus och vapnets skada för att räkna ut Totalskadan.
Om Anfallaren och Försvararen slår samma totalsumma pareras attacken och rundan börjas om.
Om Försvararen slår högre total än Anfallaren blir det en parering men Försvararen får anfalla först i nästa runda.

Fördelar:
Du har större chans att försvara dig, allt avgörs inte på en tärning och det är inte helt säkert att någon tar skada i en SR.
Nackdelar:
Det tar längre tid. Fler tärningar måste sås innan någon tar skada.


2:a Sättet.

Båda slår 2T10 och lägger till FV.
Den som slår högst gör Skadde-tärningens värde och lägger till FV-bonus plus Vapnets skada.
Rundan börjar om.

Fördelar:
En strid går snabbare.
Nackdelar:
Kan va dödligare, inte lika mycke parreringar som med 1:an.


Jag tycker man kan köra med båda sätten och sen får spelaren bestämma vilket han vill köra.
Möter man ett flertal "Dussin-vakter" och man känner/tror man har mycke högre FV så är 2:an ett snabbare sätt att få slut på striden medans om man inte är lika säker på sin skicklighet så är 1:an ett bätre allternativ.


Två tärningar och den ena är skada gör ju att det går snabbare då du inte behöver slå om en tärning och att ett högt tärningsslag gör mer i skada, dvs en bra träff.

Perfekt och Särskillt är somvanligt två lika, vilket gör att Särskillt kan göra mindre i skada men den får ju Effekten som kan va bätre, speciellt om motståndaren är rustad.

Ett vapen gör mellan 1-5 i skada? FV-bonusen är FV-gruppen?
Normala skadan är 3 på ett vapen. Normala FV-bonus är 2.
Detta gör att ett normalt hugg som träffar gör minst 6 i skada med en "medel" på 10.
Detta gör (med nuvarande Sårtröskel) i medel gör en Allvarlig skada vid en träff mot en orustan Fiende som inte försöker försvara sig på något sätt.
Kanske man skulle göra medel till Kritik (va nu det ska va på Sårtröskeln).

Med detta funkar min Rustningsmodel =) bra då SMI-grupp ger en ABS och även Färdigheten(?) undvika.
Har man normal smidighet 11 (grupp 2) och FV 11 (grupp 2) (en duktig soldat) så har man automatiskt 4 i ABS om man har möjligheten att röra sig. Är man fast så minskar ABS från SMI och FV.
Detta gör ju att man drar bort 4 från skadan vilket resulterar i ett "medel" på 6 istället för 10.

Systemet minimerar antalet tärningar man behöver slå och siffror man behöver räkna ut då Sårtröskeln höjs med ABS.


Sårtrösken bör vara så att "Medel" från en soldat gör en Kritisk skada mot en som inte försvarar sig eller kan, men kan han och är obeväpnad så bir han enbart Allvarligt skadad har han en mindre rustning så blir han enbart Sårad och en Tung rustning gör ingen skada alls.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:.
Med detta funkar min Rustningsmodel =) bra då SMI-grupp ger en ABS och även Färdigheten(?) undvika.
Har man normal smidighet 11 (grupp 2) och FV 11 (grupp 2) (en duktig soldat) så har man automatiskt 4 i ABS om man har möjligheten att röra sig. Är man fast så minskar ABS från SMI och FV.
Din modell förutsätter däremot att Undvika/SMI-slag lyckas automatiskt, vilket inte känns bra. Att Undvika svärdshugg är något som bör kräva lång träning och god timing, inte något som Grisodlar-Kent med SMI 16 (Han är van att fånga kultingar i gyttjan) lyckas med automatiskt. Jag vet att D&D har någon slags AC man måste övervinna för att skada motståndaren. Jag vet inte hur de beräknar värdet, men jag gillar inte själva tanken.

Däremot är din idé om att man använder en av de två T10:orna till att beräkna skadan bra. Jag hade en liknande idé själv, men Spelknepe gillade inte det, utan ville ha ett separat skadeslag. :lol:

Min idé var att man använde den högsta tärningen som skadetärning. Man kan tänka sig att man använder den högsta tärningen för Tunga vapen, och den lägsta för Lätta vapen, om man nu vill ha en sådan indelning. Eller högst för beväpnad kamp, lägst för obeväpnad (inkluderat klor och huggtänder).
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:.
Med detta funkar min Rustningsmodel =) bra då SMI-grupp ger en ABS och även Färdigheten(?) undvika.
Har man normal smidighet 11 (grupp 2) och FV 11 (grupp 2) (en duktig soldat) så har man automatiskt 4 i ABS om man har möjligheten att röra sig. Är man fast så minskar ABS från SMI och FV.
Din modell förutsätter däremot att Undvika/SMI-slag lyckas automatiskt, vilket inte känns bra. Att Undvika svärdshugg är något som bör kräva lång träning och god timing, inte något som Grisodlar-Kent med SMI 16 (Han är van att fånga kultingar i gyttjan) lyckas med automatiskt. Jag vet att D&D har någon slags AC man måste övervinna för att skada motståndaren. Jag vet inte hur de beräknar värdet, men jag gillar inte själva tanken.

Däremot är din idé om att man använder en av de två T10:orna till att beräkna skadan bra. Jag hade en liknande idé själv, men Spelknepe gillade inte det, utan ville ha ett separat skadeslag. :lol:

Min idé var att man använde den högsta tärningen som skadetärning. Man kan tänka sig att man använder den högsta tärningen för Tunga vapen, och den lägsta för Lätta vapen, om man nu vill ha en sådan indelning. Eller högst för beväpnad kamp, lägst för obeväpnad (inkluderat klor och huggtänder).
Skall det kanske finnas två olika sorters Undvika?
1. Du är tränad och vet hur du skall göra för att undvika din motståndares attack
2. Du kastar dig mer eller mindre handlöst för att undvika motståndarens attack.

Undvika#1
- Får ingen som helst påverkan på dina handligar i nästa SR.
- Kräver utbildning/erfarenhet

Undvika#2
- Bör ge (kraftiga) avdrag på allt man gör i nästa SR
- Räcker med SMI?

Alltså kan Grisodlar-Kent handlöst undvika den Rasande Riddaren Ragnars svärdshugg med sin SMI 16. Men nästa SR inleder han liggande i gyttjan...
Krigar-Kent är däremot erfaren så han Undviker Ragnars hugg genom att kliva åt sidan med ett lyckat kast i Undvika. Det enda som händer i nästa SR är att Ragnar och Kent har flyyat sig.

I Iaido finns det vissa tekniker som har tagit med "handlöst undvikande" och har uppföljande/fullföljande attacker. Tex vid tebjudningen reser man sig och går upp i knäsittande ställning samtidigt som man gör ett svepande hugg (som är tänkt att träffa hals eller ansikte). Därefter tar man ett knäsittande steg framåt samtidigt som man hugger (alá hugg ved). Om nu motståndaren kastade sig undan det första hugget så är han liggande så det andra hugget dödar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Din modell förutsätter däremot att Undvika/SMI-slag lyckas automatiskt, vilket inte känns bra. Att Undvika svärdshugg är något som bör kräva lång träning och god timing, inte något som Grisodlar-Kent med SMI 16 (Han är van att fånga kultingar i gyttjan) lyckas med automatiskt. Jag vet att D&D har någon slags AC man måste övervinna för att skada motståndaren. Jag vet inte hur de beräknar värdet, men jag gillar inte själva tanken.

Däremot är din idé om att man använder en av de två T10:orna till att beräkna skadan bra. Jag hade en liknande idé själv, men Spelknepe gillade inte det, utan ville ha ett separat skadeslag. Laughing

Min idé var att man använde den högsta tärningen som skadetärning. Man kan tänka sig att man använder den högsta tärningen för Tunga vapen, och den lägsta för Lätta vapen, om man nu vill ha en sådan indelning. Eller högst för beväpnad kamp, lägst för obeväpnad (inkluderat klor och huggtänder).
Ok, ja kan va med på att Undvika i sig kan va en färdighet som man slår som vilken Stridsfärdighet som men ska den va en egen eller ska man kanske räkan att den högsta Stridsfärdigheten kan använda att fundvika med?

Smidighetsgruppen därimot tycker ja kan va ABS, vist lyckas man automatiskt men det är ju inte att det är all skada eller ingen, det är ju kanske 1-5 skada max.
SMI-grup som ABS minskar ju antal slag och strömlinjeformar det hela. En bra träff ger ju skada.
Tobald Lättfot skrev: Skall det kanske finnas två olika sorters Undvika?
1. Du är tränad och vet hur du skall göra för att undvika din motståndares attack
2. Du kastar dig mer eller mindre handlöst för att undvika motståndarens attack.

Undvika#1
- Får ingen som helst påverkan på dina handligar i nästa SR.
- Kräver utbildning/erfarenhet

Undvika#2
- Bör ge (kraftiga) avdrag på allt man gör i nästa SR
- Räcker med SMI?

Alltså kan Grisodlar-Kent handlöst undvika den Rasande Riddaren Ragnars svärdshugg med sin SMI 16. Men nästa SR inleder han liggande i gyttjan...
Krigar-Kent är däremot erfaren så han Undviker Ragnars hugg genom att kliva åt sidan med ett lyckat kast i Undvika. Det enda som händer i nästa SR är att Ragnar och Kent har flyyat sig.

I Iaido finns det vissa tekniker som har tagit med "handlöst undvikande" och har uppföljande/fullföljande attacker. Tex vid tebjudningen reser man sig och går upp i knäsittande ställning samtidigt som man gör ett svepande hugg (som är tänkt att träffa hals eller ansikte). Därefter tar man ett knäsittande steg framåt samtidigt som man hugger (alá hugg ved). Om nu motståndaren kastade sig undan det första hugget så är han liggande så det andra hugget dödar.
Ok, låt oss kalla färdigheten Undvika för stunden även om jag tycker att det ska va något annat senare =)

Fasen, ja hade en tanke här men senfick ja lov att gå o handla o nu har ja glömt bort =/
återkommer
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar