SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)
SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)
Nu vet ja inte om detta är va Tobald gör i googledoc men ja gör en här iaf.
En enkel lathund om hur skapelseprocessen fungerar. jag editerar mitt första inlägg allt efter som vi rättar och ändrar.
En enkel lathund om hur skapelseprocessen fungerar. jag editerar mitt första inlägg allt efter som vi rättar och ändrar.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
1
GRUND
* Välj Schablon.
* Bestäm Ras.
* Bestäm Kön.
* Skriv upp Typvärden (TV) för Rasens Grundegenskaper.
Dessa får du automatiskt utan att betala för dom.
2
UPPVÄXT
* Välj Uppväxtmiljö (UM).
* Skriv upp Färdigheter (och FV).
* Skriv upp Socialt Stånd.
Detta avgör vilken din Resursnivå är från start.
* Skriv upp start Resurser.
* Köp Uppväxthändelser (UH).
Du har ett fast antal poäng som du får köpa Händelser för. Händelser kan dock ha krav att du måste ha en speciell Uppväxt, Livsväg, FV eller att du måste ha valt en annan Händelse innan.
3
GRUNDEGENSKAPER
* Fördela dinna Grundegenskapspoäng (GP) på dinna GE.
Enligt en tabell. Max över TV är +7 och max under är -7.
4
SEKUNDÄRA EGENSKAPER
* Räkna ut din Sårtröskel (Sår) .
* Skriv upp din Svärdshand (SvH) .
Du kan senare köpa Ambidextriös som en Förmåga.
* Räkna ut Bärförmåga (BFm) .
* Räkna ut Skadebonus (SB).
* Räkna ut Stålsättning (ST).
* Skriv upp din Storlek (STO).
* Räkna ut din Förflyttning (FF) .
5
LIVSVÄGAR
* Välj en Livsväg (LV) (som du har kraven för).
Livsvägar kan ha krav på Uppväxt, FV eller andra Livsvägar. En Livsväg ger dig Händelse-poäng (HP) att köpa Livsvägshändelser för. Livsvägar kan ändra din Resursnivå beroende på viken ivsväg och vilken ens tidigare nivå va.
* Skriv upp Färdigheter (och FV).
Du får ett anta färdigheter och ett antal Erf att fördela på dom, minst +1 Erf varje.
* Köp Livsvägshändelse (LH).
Dessa kan du köpa för dom HP du fått för Livsvägen. Kan kan få mer poäng genom att ”köpa” en negativ händelse.
* (upprepa)
6
FÖRDELAR & BEGRÄNSNINGAR
* Lägg ihop ålder för UM och alla LV för att få en slutålder och se vilken Åldersgrupp du tillhör.
* Välj Fördelar & Begränsningar.
Fördelar kostar poäng och Begränsningar ger poäng. Max antal Fördelar avgörs av Åldersnivån.
7
BONUSFÄRDIGHETER
* Fördela dom BonusERF (BERF) du har på valfria Färdigheter.
BERF är ett fast antal och är inte beroende på Åldersnivå.
8
MODIFIERING
* Modifiera dinna Grundegenskaper och välj.
om domändrats pga Livsvägar, Händelser eller Förmågor & Begränsningar.
* Välj Attributer för GE om du uppfyller kraven.
När du har +4 över TV för din Ras får du en Attribut, nästa kommer vid +7.
* Modifiera dinna Sekundära Egenskaper.
9
KARAKTÄREN
* Välj Karaktärsdrag.
* Välj Livsmål.
* Kom på ett Namn.
* Beskriv din Karaktär.
Utseende och Beteende.
10
KONTAKTER (?)
* Skriv ner Kontakter.
Dessa kan man få av Händelser. Hur mäktig ovgörs av kostnaden för Händelsen.
11
UTRUSTNING
* Välj Utrustning.
Välj fritt från Utrustningslistan men begränsan av Resurser. Det kan även finnas färdiga ”kit” för olika Livsvägar och Resursnivåer (bra om man vill skynda på skapelsen eller inte har lust att sitta o leta). (ändrad)
GRUND
* Välj Schablon.
* Bestäm Ras.
* Bestäm Kön.
* Skriv upp Typvärden (TV) för Rasens Grundegenskaper.
Dessa får du automatiskt utan att betala för dom.
2
UPPVÄXT
* Välj Uppväxtmiljö (UM).
* Skriv upp Färdigheter (och FV).
* Skriv upp Socialt Stånd.
Detta avgör vilken din Resursnivå är från start.
* Skriv upp start Resurser.
* Köp Uppväxthändelser (UH).
Du har ett fast antal poäng som du får köpa Händelser för. Händelser kan dock ha krav att du måste ha en speciell Uppväxt, Livsväg, FV eller att du måste ha valt en annan Händelse innan.
3
GRUNDEGENSKAPER
* Fördela dinna Grundegenskapspoäng (GP) på dinna GE.
Enligt en tabell. Max över TV är +7 och max under är -7.
4
SEKUNDÄRA EGENSKAPER
* Räkna ut din Sårtröskel (Sår) .
* Skriv upp din Svärdshand (SvH) .
Du kan senare köpa Ambidextriös som en Förmåga.
* Räkna ut Bärförmåga (BFm) .
* Räkna ut Skadebonus (SB).
* Räkna ut Stålsättning (ST).
* Skriv upp din Storlek (STO).
* Räkna ut din Förflyttning (FF) .
5
LIVSVÄGAR
* Välj en Livsväg (LV) (som du har kraven för).
Livsvägar kan ha krav på Uppväxt, FV eller andra Livsvägar. En Livsväg ger dig Händelse-poäng (HP) att köpa Livsvägshändelser för. Livsvägar kan ändra din Resursnivå beroende på viken ivsväg och vilken ens tidigare nivå va.
* Skriv upp Färdigheter (och FV).
Du får ett anta färdigheter och ett antal Erf att fördela på dom, minst +1 Erf varje.
* Köp Livsvägshändelse (LH).
Dessa kan du köpa för dom HP du fått för Livsvägen. Kan kan få mer poäng genom att ”köpa” en negativ händelse.
* (upprepa)
6
FÖRDELAR & BEGRÄNSNINGAR
* Lägg ihop ålder för UM och alla LV för att få en slutålder och se vilken Åldersgrupp du tillhör.
* Välj Fördelar & Begränsningar.
Fördelar kostar poäng och Begränsningar ger poäng. Max antal Fördelar avgörs av Åldersnivån.
7
BONUSFÄRDIGHETER
* Fördela dom BonusERF (BERF) du har på valfria Färdigheter.
BERF är ett fast antal och är inte beroende på Åldersnivå.
8
MODIFIERING
* Modifiera dinna Grundegenskaper och välj.
om domändrats pga Livsvägar, Händelser eller Förmågor & Begränsningar.
* Välj Attributer för GE om du uppfyller kraven.
När du har +4 över TV för din Ras får du en Attribut, nästa kommer vid +7.
* Modifiera dinna Sekundära Egenskaper.
9
KARAKTÄREN
* Välj Karaktärsdrag.
* Välj Livsmål.
* Kom på ett Namn.
* Beskriv din Karaktär.
Utseende och Beteende.
10
KONTAKTER (?)
* Skriv ner Kontakter.
Dessa kan man få av Händelser. Hur mäktig ovgörs av kostnaden för Händelsen.
11
UTRUSTNING
* Välj Utrustning.
Välj fritt från Utrustningslistan men begränsan av Resurser. Det kan även finnas färdiga ”kit” för olika Livsvägar och Resursnivåer (bra om man vill skynda på skapelsen eller inte har lust att sitta o leta). (ändrad)
Senast redigerad av Alendor den 2011-08-22 06:22, redigerad totalt 10 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Det allra första steget (innan ras/folkslag och kön) i rollpersonsskapandet borde vara att man väljer Schablon.Alendor skrev: 1
GRUND
* Bestäm Ras.
* Bestäm Kön.
* Skriv upp Typvärden (TV) för Rasens Grundegenskaper.
Dessa får du automatiskt utan att betala för dom.
De färdigheter man får genom Uppväxtmiljön och som man får BC i bör kallas Startfärdigheter, Uppväxtfärdigheter eller något liknande.Alendor skrev: 2
UPPVÄXT
* Välj Uppväxtmiljö (UM).
* Skriv upp Färdigheter (och FV).
* Skriv upp Socialt Stånd.
Detta avgör vilken din Resursnivå är från start.
* Skriv upp start Resurser.
* Köp Uppväxthändelser (UH).
Du har ett fast antal poäng som du får köpa Händelser för. Händelser kan dock ha krav att du måste ha en speciell Uppväxt, Livsväg, FV eller att du måste ha valt en annan Händelse innan.
De Uppväxthändelser man köper, ska de listas rakt av i stil med det jag gjort med Begränsningar & Förmågor? Inte i någon form av tabell?
Gällande Attribut... jag tycker att +1 över TV är för lågt (STY 12 för en människa) för att man ska få ett Attribut. Låt det vara +4 respektive +7.Alendor skrev: 3
GRUNDEGENSKAPER
* Fördela dinna Grundegenskapspoäng (GP) på dinna GE.
Enligt en tabell. Max över TV är +7 och max under är -7.
* Välj Attributer för GE som du har över Typvärde.
När du har +1 över TV för din Ras får du en Attribut, nästa kommer vid +4 och den 3e vid +7.
Borde inte momentet efter att man köpt GE-värden vara att man räknar ut Sekundära egenskaper (SB, Förflyttning, etc)? Istället för att vara steg 7?
Det är viktigt att notera att man startar i Livsvägskategorin med samma namn som Uppväxtmiljön. Sedan kan man välja Livsvägar från kategorin, alternativt följa Livsvägens Utveckling till en helt annan kategori. Livsvägen Bonde kan t ex ha Utveckling: Stridens larm, Stråtrövare, Träldomens Ok, Vildmarkens Bålda Män, etc. Vissa Livsvägar kan kanske ange specifika Livsvägar som Utveckling.Alendor skrev: 4
LIVSVÄGAR
* Välj en Livsväg (LV) (som du har kraven för).
Livsvägar kan ha krav på Uppväxt, FV eller andra Livsvägar. En Livsväg ger dig Händelse-poäng (HP) att köpa Livsvägshändelser för. Livsvägar kan ändra din Resursnivå beroende på viken ivsväg och vilken ens tidigare nivå va.
* Skriv upp Färdigheter (och FV).
Du får ett anta färdigheter och ett antal Erf att fördela på dom, minst +1 Erf varje.
* Köp Livsvägshändelse (LH).
Dessa kan du köpa för dom HP du fått för Livsvägen. Kan kan få mer poäng genom att ”köpa” en negativ händelse.
* (upprepa)
Var får man dessa BERF ifrån? Behövs de verkligen?Alendor skrev: 6
BONUSFÄRDIGHETER
* Fördela dom BonusERF (BERF) du har på valfria Färdigheter.
BERF är ett fast antal och är inte beroende på Åldersnivå.
Jag föreslår att Utrustning är ett separat steg (steg 9?). Vi kan ha ett steg 9: Utrustning och ett steg 10: Fördjupning där man t ex skriver upp rollpersonens Kontakter, beskriver rollpersonens utseende och liknande. 10 känns som en bra siffra.Alendor skrev: * Välj Utrustning.
Välj fritt från Utrustningslistan men begränsan av Resurser. Det kan även finnas färdiga ”kit” för olika Livsvägar och Resursnivåer (bra om man vill skynda på skapelsen eller inte har lust att sitta o leta).
La till den först i steg 1.Grisodlar'n skrev: Det allra första steget (innan ras/folkslag och kön) i rollpersonsskapandet borde vara att man väljer Schablon.
Bytte namn till Uppväxtfärdigheter. Men spelar det någon roll förutom vid skapandet av karaktären. Under spelets gång är väl dom enbart Färdigheter?Grisodlar'n skrev: De färdigheter man får genom Uppväxtmiljön och som man får BC i bör kallas Startfärdigheter, Uppväxtfärdigheter eller något liknande.
De Uppväxthändelser man köper, ska de listas rakt av i stil med det jag gjort med Begränsningar & Förmågor? Inte i någon form av tabell?
Jag tycker dom bara ska listas med text, krav och vad den ger.
Ändra till första vid +4 och andra vid +7.Grisodlar'n skrev: Gällande Attribut... jag tycker att +1 över TV är för lågt (STY 12 för en människa) för att man ska få ett Attribut. Låt det vara +4 respektive +7.
Borde inte momentet efter att man köpt GE-värden vara att man räknar ut Sekundära egenskaper (SB, Förflyttning, etc)? Istället för att vara steg 7?
Ja tänkte att Sekundära Egenskaper kan ändras av tex Händelser eller Förmågor & Begränsningar, lika så dom övriga.
Bör inte den första Livsvägen då istället ingå i Uppväxt isåfall?Grisodlar'n skrev: Det är viktigt att notera att man startar i Livsvägskategorin med samma namn som Uppväxtmiljön. Sedan kan man välja Livsvägar från kategorin, alternativt följa Livsvägens Utveckling till en helt annan kategori. Livsvägen Bonde kan t ex ha Utveckling: Stridens larm, Stråtrövare, Träldomens Ok, Vildmarkens Bålda Män, etc. Vissa Livsvägar kan kanske ange specifika Livsvägar som Utveckling.
Annars tycker jag att man lämnar sin Uppväxt för att bli något annat?
Ja tänkte att man kan få några efter att man valt alla Livsvägar man vill ha som man kan fördela som man vill, litehobbyfärdigheter eller enbart på dom man har. Gör ju lite mer variation. Men detta är ju enkelt att ändra på, justera eller ta bort helt efter man testat lite med hur högt FV man får i och hur många färdigheter.Grisodlar'n skrev: Var får man dessa BERF ifrån? Behövs de verkligen?
Flytta Utrustning till ett eget steg men Utseende tycker ja tillhör Karaktär så det skrev ja dit istälet. Kontakter kan ju också tillhöra karaktär men det kan ju också va steget efter. Vet inte riktigt hur det ska funka, bör ju va nå man får av Händelser?Grisodlar'n skrev: Jag föreslår att Utrustning är ett separat steg (steg 9?). Vi kan ha ett steg 9: Utrustning och ett steg 10: Fördjupning där man t ex skriver upp rollpersonens Kontakter, beskriver rollpersonens utseende och liknande. 10 känns som en bra siffra.
Jag tycker förövrigt (viket det redan kanske är) att Fördelar & Begränsningar ska vara mer fysiska och mentala, något som bostar en i FV, GE eller ger en en bost i vissa situationer medans Händelser kan skapa kontakter, ge en uutrustning o annat som man har fått under sinna Livsvägar.
Eller va säger ni?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Ja, det är en listad grupp färdigheter, men rollpersonen får bara BC i dem. BC är inte alltid Gruppvärdet, utan kan t ex vara dubbla Gruppvärdet för vissa färdigheter. Angående namnet, så har jag ändrat mig. Stryk namnet. Det behövs inget namn, utan vi listar helt enkelt färdigheterna och anger att RPn får en viss BC i dem.Alendor skrev: Bytte namn till Uppväxtfärdigheter. Men spelar det någon roll förutom vid skapandet av karaktären. Under spelets gång är väl dom enbart Färdigheter?
Jag tycker dom bara ska listas med text, krav och vad den ger.
Jo, jag vet att du tänkte så, eftersom de kan förändras. Men det kan GE också. Jag tror att för strukturens skull så bör Sekundära egenskaper tas upp direkt efter GE. Om GE ökas, och Sekundära egenskaper kanske påverkas får man helt enkelt sudda, skriva det nya värdet och kolla om Sekundära egenskaper påverkats. Jag tror inte det blir något problem.Alendor skrev: Ja tänkte att Sekundära Egenskaper kan ändras av tex Händelser eller Förmågor & Begränsningar, lika så dom övriga.
Gamla Drakar och Demoner ( t ex -91 års variant) hade ju t ex Särskilda förmågor efter att man skrivit ned GE, KP, SB och Förflyttning, trots att tabellen innehöll GE-ökningar, Extremt smärttålig och annat som påverkade dessa värden. Det var aldrig något problem för mina spelare att sudda och ändra.
Inte riktigt säker på vad du menar här, men ok. Vi kan säga att man måste tillbringa minst 1 Livsväg inom kategorin med samma namn som Uppväxtmiljön, innan man får byta kategori (om man nu vill det).Alendor skrev: Bör inte den första Livsvägen då istället ingå i Uppväxt isåfall?
Annars tycker jag att man lämnar sin Uppväxt för att bli något annat?
Ja, ok, vi behåller det så länge så får vi testa och se om det skulle behövas några bonuspoäng.Alendor skrev: Ja tänkte att man kan få några efter att man valt alla Livsvägar man vill ha som man kan fördela som man vill, litehobbyfärdigheter eller enbart på dom man har. Gör ju lite mer variation. Men detta är ju enkelt att ändra på, justera eller ta bort helt efter man testat lite med hur högt FV man får i och hur många färdigheter.
Ok, alla nyskapade RP har egentligen 2 eller 3 (minns inte vilket) Kontakter från start. Det kan röra sig om yrkeskontakter, familjemedlemmar, fiender, älskarinnor, i princip alla möjliga slags personer som har någon slags viktig roll i rollpersonens liv.Alendor skrev: Flytta Utrustning till ett eget steg men Utseende tycker ja tillhör Karaktär så det skrev ja dit istälet. Kontakter kan ju också tillhöra karaktär men det kan ju också va steget efter. Vet inte riktigt hur det ska funka, bör ju va nå man får av Händelser?
Händelser kan ge Kontakter utöver dessa, och kanske annorlunda Kontakter än vad man normalt skulle kunna tänka sig. I och med att det finns lite regler kring hur Kontakter fungerar, så kan det vara bra om det fick ett eget avsnitt. I avsnittet förklaras också Kontakters Maktvärde och slag för Intryck.
Det finns även en Begränsning som heter Familj som funkar som en Kontakt. Skälet till att det är en Begränsning är att den ska kunna aktiveras av SL under spelets gång. Någon eller några i familjen behöver då hjälp, och detta kommer troligtvis att strula till det för den äventyrande RPn.
Vi kan väl försöka hålla det så, iallafall. Men som det är nu finns det saker som liksom flyter över gränserna. Begränsningen Familj är något som inte ger minus eller liknande, men som ändå kan försvåra för RPn. Händelsen Mentor kan ge plus på FV.Alendor skrev: Jag tycker förövrigt (viket det redan kanske är) att Fördelar & Begränsningar ska vara mer fysiska och mentala, något som bostar en i FV, GE eller ger en en bost i vissa situationer medans Händelser kan skapa kontakter, ge en uutrustning o annat som man har fått under sinna Livsvägar.
Eller va säger ni?
Däremot så tycker jag att alla Förmågor och Begränsningar som är mer kraftfulla ska höra till Förmågor & Begränsningar och inte Händelser.
Jag hade tidigare så att vissa Förmågor/Begränsningar endast kunde väljas under uppväxtfasen, t ex Hamnskiftare och Född i ont tecken (eller vad de nu hette). Var ska dessa in nu?
Ändrat tillbaks till Färdigheter.Grisodlar'n skrev: Ja, det är en listad grupp färdigheter, men rollpersonen får bara BC i dem. BC är inte alltid Gruppvärdet, utan kan t ex vara dubbla Gruppvärdet för vissa färdigheter. Angående namnet, så har jag ändrat mig. Stryk namnet. Det behövs inget namn, utan vi listar helt enkelt färdigheterna och anger att RPn får en viss BC i dem.
Är extra BC för att dom tillhör "Uppväxtfärdigheter" eller är det tänkt att vissa färdigheter ska ha det?
Kan ha att man skriver i grundvärde i det steget och sen senare det modifierade.Grisodlar'n skrev: Jo, jag vet att du tänkte så, eftersom de kan förändras. Men det kan GE också. Jag tror att för strukturens skull så bör Sekundära egenskaper tas upp direkt efter GE. Om GE ökas, och Sekundära egenskaper kanske påverkas får man helt enkelt sudda, skriva det nya värdet och kolla om Sekundära egenskaper påverkats. Jag tror inte det blir något problem.
Du ville att det skulle vara en Livsväg man måste börja med eller ska det finnas fler?Grisodlar'n skrev: Inte riktigt säker på vad du menar här, men ok. Vi kan säga att man måste tillbringa minst 1 Livsväg inom kategorin med samma namn som Uppväxtmiljön, innan man får byta kategori (om man nu vill det).
Min tanke va ju att efter Uppväxten så är det ju ditt va om vad du vill göra. Om du vill ortsätta med det du va uppvuxen med så väljer du det men annars är det vä tänkt att du gör nå annat?
Ok. Det va enbart tänkt om FV blir lågt nog i dom färdigheter man får av Uppväxt och Livsvägar så man behöver lite extra.Grisodlar'n skrev: Ja, ok, vi behåller det så länge så får vi testa och se om det skulle behövas några bonuspoäng.
Problemet här är ju att en med högt Socialt Stånd automatiskt då bör få bra kontakter från början medans en med ägre antadligen inte får någon som har någon större påverkan opå spelet?Grisodlar'n skrev: Ok, alla nyskapade RP har egentligen 2 eller 3 (minns inte vilket) Kontakter från start. Det kan röra sig om yrkeskontakter, familjemedlemmar, fiender, älskarinnor, i princip alla möjliga slags personer som har någon slags viktig roll i rollpersonens liv.
Händelser kan ge Kontakter utöver dessa, och kanske annorlunda Kontakter än vad man normalt skulle kunna tänka sig. I och med att det finns lite regler kring hur Kontakter fungerar, så kan det vara bra om det fick ett eget avsnitt. I avsnittet förklaras också Kontakters Maktvärde och slag för Intryck.
Kom på att hur får man Socialt stånd, ska man bara kunna välja eller ska man kanske börja med att slå något slag om man får välja en sådan Uppväxt?
Eh?Grisodlar'n skrev: Händelsen Mentor kan ge plus på FV.
jag tänkte att, som du säger, tex hamnskiftare är något du är född att va (men bör ju va stora krav) dvs en Förmåga. Men sen kan det ju va så att av en Händelse har träffat någon som kan lära dig något, ger dig något eller att du som tjuv har stuligt något föremål eler nå (som då kan eda till Händelsen Efterlyst om personen ifråga va mäktig nog).Grisodlar'n skrev: Däremot så tycker jag att alla Förmågor och Begränsningar som är mer kraftfulla ska höra till Förmågor & Begränsningar och inte Händelser.
Jag hade tidigare så att vissa Förmågor/Begränsningar endast kunde väljas under uppväxtfasen, t ex Hamnskiftare och Född i ont tecken (eller vad de nu hette). Var ska dessa in nu?
Jag är lite kvuvet att en Händelse kan ge så stora modifikationer på Egenskaper. Men visst, man kan ju träffa någon som lär en något som man annars inte skulle kunna eller lär en nå "hemligt trick" för att bi bätre på något.
Jag tänkte tex saker som att kunna smida mithril, göra drakrustningar av drakskin bör va en Händese, man har träffat någon som har lärt en och att det inte är nå man bara lär sig genom att studera. Lika så kan ju diverse Vapentekninker komma fram även om ja tycker dom flesta bör va nå man får för att man kan sitt vapen.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
En kontrollfråga, tanken är väl att varje Uppväxtmiljö skall ge ungefär samma antal "UppväxtFärdigheter"?Alendor skrev:Ändrat tillbaks till Färdigheter.Grisodlar'n skrev: Ja, det är en listad grupp färdigheter, men rollpersonen får bara BC i dem. BC är inte alltid Gruppvärdet, utan kan t ex vara dubbla Gruppvärdet för vissa färdigheter. Angående namnet, så har jag ändrat mig. Stryk namnet. Det behövs inget namn, utan vi listar helt enkelt färdigheterna och anger att RPn får en viss BC i dem.
Är extra BC för att dom tillhör "Uppväxtfärdigheter" eller är det tänkt att vissa färdigheter ska ha det?
Det kan nog vara en bra idé att man väljer åtminstonde en Livsväg baserat på sin Uppväxtmiljö/Händelse. Efter det spelaren välja mer eller mindre valfritt så länge Rollpersonen uppfyller kraven.Alendor skrev:Du ville att det skulle vara en Livsväg man måste börja med eller ska det finnas fler?Grisodlar'n skrev: Inte riktigt säker på vad du menar här, men ok. Vi kan säga att man måste tillbringa minst 1 Livsväg inom kategorin med samma namn som Uppväxtmiljön, innan man får byta kategori (om man nu vill det).
Min tanke va ju att efter Uppväxten så är det ju ditt va om vad du vill göra. Om du vill ortsätta med det du va uppvuxen med så väljer du det men annars är det vä tänkt att du gör nå annat?
Tänker tex på barn som föds på landet men som skickas staden för att växa upp hos en farbror, moster etc.
Jag vill oxå gärna att vi behåller EP/Berf ett tag till. Så att varje spelare får en möjlighet att själv kunna finslipa vissa FV. Alendor gillar "Utrustningspill" och Grisodlar´n "Rustningspill", jag gillar "FVpill"Alendor skrev:Ok. Det va enbart tänkt om FV blir lågt nog i dom färdigheter man får av Uppväxt och Livsvägar så man behöver lite extra.Grisodlar'n skrev: Ja, ok, vi behåller det så länge så får vi testa och se om det skulle behövas några bonuspoäng.
Jag föreslår att Livsvägarna ger tillägg/avdrag på det Sociala Ståndet under framtagningen. Tex om man under framtagning fullföljer Rådsman ifrån Stadens Ämbeten så ökas rollpersonens Sociala Status med x. Kanske bör man vid framtagning även kunna köpa upp sitt Sociala Stånd med BP?Alendor skrev:Kom på att hur får man Socialt stånd, ska man bara kunna välja eller ska man kanske börja med att slå något slag om man får välja en sådan Uppväxt?
Det känns som att vi spretar lite vad gäller Förmågor. Jag tror i och för sig att vi alla är inne på samma spår. Jag föreslår att vi inspireras av DoD-91 och har olika typer av Förmågor (YrkesFörmågor och Sekundära Förmågor) som är olika kraftfulla. Jag föreslår att vi har åtminstonde två olika slags Förmågor;Alendor skrev:jag tänkte att, som du säger, tex hamnskiftare är något du är född att va (men bör ju va stora krav) dvs en Förmåga. Men sen kan det ju va så att av en Händelse har träffat någon som kan lära dig något, ger dig något eller att du som tjuv har stuligt något föremål eler nå (som då kan eda till Händelsen Efterlyst om personen ifråga va mäktig nog).Grisodlar'n skrev: Däremot så tycker jag att alla Förmågor och Begränsningar som är mer kraftfulla ska höra till Förmågor & Begränsningar och inte Händelser.
Jag hade tidigare så att vissa Förmågor/Begränsningar endast kunde väljas under uppväxtfasen, t ex Hamnskiftare och Född i ont tecken (eller vad de nu hette). Var ska dessa in nu?
Jag är lite kvuvet att en Händelse kan ge så stora modifikationer på Egenskaper. Men visst, man kan ju träffa någon som lär en något som man annars inte skulle kunna eller lär en nå "hemligt trick" för att bi bätre på något.
Jag tänkte tex saker som att kunna smida mithril, göra drakrustningar av drakskin bör va en Händese, man har träffat någon som har lärt en och att det inte är nå man bara lär sig genom att studera. Lika så kan ju diverse Vapentekninker komma fram även om ja tycker dom flesta bör va nå man får för att man kan sitt vapen.
* En slags Förmåga som enbart kan väljas vid framtagning av en Rollperson.
* En slags Förmågor som både kan väljas vid framtagning och under spel (vid uppfylld Livsväg? Köps med ÄP? etc)
Men jag vill att vi undviker inflation av Förmågor.
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Det är bara för att de räknas som uppväxtfärdigheter. Vissa har t ex dubbel BC i färdighter som andra bara har sitt BC i.Alendor skrev: Är extra BC för att dom tillhör "Uppväxtfärdigheter" eller är det tänkt att vissa färdigheter ska ha det?
Låt det bara vara i den ordningen det står nu.Alendor skrev: Kan ha att man skriver i grundvärde i det steget och sen senare det modifierade.
Alendor skrev: Du ville att det skulle vara en Livsväg man måste börja med eller ska det finnas fler?
Min tanke va ju att efter Uppväxten så är det ju ditt va om vad du vill göra. Om du vill ortsätta med det du va uppvuxen med så väljer du det men annars är det vä tänkt att du gör nå annat?
Man ska alltid börja i rätt Livsvägskategori. En RP som är bondson börjar i kategorin Landsbygdens Åkermark. Han är 15 år och har redan fått BC i en grupp färdigheter beroende på Uppväxtmiljön, men han är tvungen att spendera minst 1 år (om vi kör med att man kan avbryta en Livsvägsperiod) i kategorin innan han får byta kategori helt. Efter ett år som bonde så kanske sonen känner att han vill ge sig ut i den vida världen. Han kanske beger sig till en av de stora städerna (och väljer ngn Livsväg från Den Myllrande staden), eller så bestämmer han sig för att t ex sticka till sjöss (t ex Livsvägen Skeppspojke). Eller så kanske ynglingen dras till krig och fara, och tar värvning i någon armé som Löpare. Ynglingen kanske också är ett ruttet ägg, som dras till Sedlighetens bakvatten. Där finner han tillfälle att vara Ficktjuv under en tjuvmästares tillsyn.
En Egendomslös RP har troligtvis inte Kontakter med samma Maktvärde, det stämmer. Däremot kan de ha inverkan på spelet. De kan bistå RPn efter förmåga med råd och dåd, de kan hamna i knipa och på så sätt skapa äventyrskrokar. Hur många filmer är det inte där en persons vän råkar illa ut, och huvudrollsinnehavaren måste hämnas eller hjälpa personen?Alendor skrev: Problemet här är ju att en med högt Socialt Stånd automatiskt då bör få bra kontakter från början medans en med ägre antadligen inte får någon som har någon större påverkan opå spelet?
Kom på att hur får man Socialt stånd, ska man bara kunna välja eller ska man kanske börja med att slå något slag om man får välja en sådan Uppväxt?
Alla Kontakter har dels ett Maktvärde mellan 1-20, dels har de Inflytande i en viss krets. En bonde kan mycket väl ha Maktvärde 20, men inom kretsen Bönder. Isåfall skulle denne kunna vara en oerhört inflytelserik motståndsman, älskad av det enkla folket. Hans makt är dock begränsad till bondesfären. En tyrannisk hertig har naturligtvis en helt annan makt, även om de skulle ha samma Maktvärde.
En bondes Maktvärde kanske räcker för att hålla en RP gömd i fähus och bodar när den lokale baronen letar efter honom.
De flesta av oss saknar inflytelserika kontakter i verkliga livet, men man kan få hjälp ändå.
Händelsen Mentor går ut på att man har träffat någon slags läromästare, en mentor. Detta kan ge ökade FV, eller möjligheten att lära sig något helt nytt.Alendor skrev: Händelsen Mentor kan ge plus på FV.
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
Hej igen,
Ehhh, jag har mer eller mindre snott Alendors fina inlägg och håller på att lägga in det i Google Docs.
Jag kommer att byta plats på vissa Moment och sätta Livsvägarna före egenskaps-momenten. Jag tror att det är enklare om spelaren "vandrar" i Livsvägarna och tar sig fram till den Livsvägen rollpersonen skall ha innan man bestämmer GE.
Kommentarer är givetvis önskvärda. Nej, jag kräver kommentarer!
PS.
Går det att länka dokument i GoogleDocs till DropBox?
Jag gillar DropBox bättre då det är möjligt att jobba offline (och GoogleDocs verkar inte vara kompis med IE)
DS
Ehhh, jag har mer eller mindre snott Alendors fina inlägg och håller på att lägga in det i Google Docs.
Jag kommer att byta plats på vissa Moment och sätta Livsvägarna före egenskaps-momenten. Jag tror att det är enklare om spelaren "vandrar" i Livsvägarna och tar sig fram till den Livsvägen rollpersonen skall ha innan man bestämmer GE.
Kommentarer är givetvis önskvärda. Nej, jag kräver kommentarer!
PS.
Går det att länka dokument i GoogleDocs till DropBox?
Jag gillar DropBox bättre då det är möjligt att jobba offline (och GoogleDocs verkar inte vara kompis med IE)
DS
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Ja, vi får hålla det balanserat. Urvalet skiljer sig dock från en Uppväxtmiljö till en annan.Tobald Lättfot skrev: En kontrollfråga, tanken är väl att varje Uppväxtmiljö skall ge ungefär samma antal "UppväxtFärdigheter"?
Ja, jag tror vi alla är överens här. Det känns spikat.Tobald Lättfot skrev: Det kan nog vara en bra idé att man väljer åtminstonde en Livsväg baserat på sin Uppväxtmiljö/Händelse. Efter det spelaren välja mer eller mindre valfritt så länge Rollpersonen uppfyller kraven.
Tänker tex på barn som föds på landet men som skickas staden för att växa upp hos en farbror, moster etc.
Fair enough. När ska man få dessa extrapoäng? Efter att man har räknat ut RPns ålder? Eller under det att man går igenom Livsvägarna?Tobald Lättfot skrev: Jag vill oxå gärna att vi behåller EP/Berf ett tag till. Så att varje spelare får en möjlighet att själv kunna finslipa vissa FV. Alendor gillar "Utrustningspill" och Grisodlar´n "Rustningspill", jag gillar "FVpill"
Ja, jag vill inte att nyskapade RP ska ha en drös Förmågor. Man ska ha något att sträva efter också som spelare. Vissa Förmågor ska bara kunna köpas under rollpersonsskapandet. Jag antar att det var det du menade?Tobald Lättfot skrev: Jag föreslår att vi inspireras av DoD-91 och har olika typer av Förmågor (YrkesFörmågor och Sekundära Förmågor) som är olika kraftfulla. Jag föreslår att vi har åtminstonde två olika slags Förmågor;
* En slags Förmåga som enbart kan väljas vid framtagning av en Rollperson.
* En slags Förmågor som både kan väljas vid framtagning och under spel (vid uppfylld Livsväg? Köps med ÄP? etc)
Men jag vill att vi undviker inflation av Förmågor.
ÄP används för att öka spelarnas inflytande, t ex rädda skinnet på RPna och annat smått och gott. Även SL har en pott ÄP. Förmågor, FV- och GE-ökningar köps med EP efter avklarade äventyr.
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Men om Uppväxtmiljö och Livsvägar kommer före GE, hur ska man då veta vad man får för BC i olika färdigheter?Tobald Lättfot skrev: Jag kommer att byta plats på vissa Moment och sätta Livsvägarna före egenskaps-momenten. Jag tror att det är enklare om spelaren "vandrar" i Livsvägarna och tar sig fram till den Livsvägen rollpersonen skall ha innan man bestämmer GE.
Kommentarer är givetvis önskvärda. Nej, jag kräver kommentarer!
PS.
Går det att länka dokument i GoogleDocs till DropBox?
Jag gillar DropBox bättre då det är möjligt att jobba offline (och GoogleDocs verkar inte vara kompis med IE)
DS
Angående Google docs, så har firefox krashat ett par gånger när jag ska titta på det största Redux-dokumentet, haha. Jag antar att det inte är en vän med Firefox heller. Egentligen föredrar jag att skriva allt i Indesign. Det känns som jag har mer kontroll över det programmet. Dessutom får jag skriva saker med den älskade ITC Barcelona-fonten. På något sätt har jag lättare att skriva när jag skriver med en font jag gillar.
Tobald Lättfot skrev:
Grisodlar'n skrev:
Det tycker jag, skillnaden är bara vilka.Tobald Lättfot skrev: En kontrollfråga, tanken är väl att varje Uppväxtmiljö skall ge ungefär samma antal "UppväxtFärdigheter"?
Men varför inte bara ha denna som en del av Uppväxten då det iaf inte är ett riktigt val eller vad menas med "baserat på Uppväxten"?Tobald Lättfot skrev: Det kan nog vara en bra idé att man väljer åtminstonde en Livsväg baserat på sin Uppväxtmiljö/Händelse. Efter det spelaren välja mer eller mindre valfritt så länge Rollpersonen uppfyller kraven.
Tänker tex på barn som föds på landet men som skickas staden för att växa upp hos en farbror, moster etc.
Men det verkar ju som om ni är 100% på detta så ja ger väl med mig.
Nja, jag tycker Socialt Stånd mer ska va nå man är uppväxt med, väljer man att leva som stråtrövare även om du är Adling så är du fortfarande Adling. Väljer man därimot en Händelse som gör att man blir utkastad så sänks då Socialt Stånd till Egendomslös eller nå likanande. Man kan ju även som Egendomslös kanske på någotsätt bli uppfostrad av en Adel eller rik köpman genom någon Händelse under uppväxten? Men är man adel och välje att leva sitt liv utanför Adeln så sänks ens Resurser.Tobald Lättfot skrev: Jag föreslår att Livsvägarna ger tillägg/avdrag på det Sociala Ståndet under framtagningen. Tex om man under framtagning fullföljer Rådsman ifrån Stadens Ämbeten så ökas rollpersonens Sociala Status med x. Kanske bör man vid framtagning även kunna köpa upp sitt Sociala Stånd med BP?
Alt 1 Man slår i början vilket Socialt Stånd man tillhör men jag är som sagt imot slump.
Alt 2 Man väljer under Uppväxt Socalt Stånd som en förmåga eller Händelse.
Alt 3 Man får helt enkelt välja vilket man tillhör. Men som Adel så har man mindre val gällande Livsvägar eller att som ovan att väljer man en Livsväg som går utanför Adeln så får man sänkt Resurser (viket kanske trots allt är den viktiga delen av att va Adel).
Ogillar att dela upp dom, förmågor som förmågor, men visst kan man kalla dom olika under skapandet men på rollformuläret tycker jag det enbart är Förmågor.Tobald Lättfot skrev: Det känns som att vi spretar lite vad gäller Förmågor. Jag tror i och för sig att vi alla är inne på samma spår. Jag föreslår att vi inspireras av DoD-91 och har olika typer av Förmågor (YrkesFörmågor och Sekundära Förmågor) som är olika kraftfulla. Jag föreslår att vi har åtminstonde två olika slags Förmågor;
* En slags Förmåga som enbart kan väljas vid framtagning av en Rollperson.
* En slags Förmågor som både kan väljas vid framtagning och under spel (vid uppfylld Livsväg? Köps med ÄP? etc)
Men jag vill att vi undviker inflation av Förmågor.
Ja, visa ska ju enbart kunna väljas i Uppväxten, som tex hamnskiftare, saker som du är född med.
Jag är lite med på att kunna köpa Förmågor under spel i stil med Gerf som vår grupp gilla bätre än HP.
Får säga att jag är lite imot detta "tvinga" på rollpersoner en religon.Tobald Lättfot skrev:
Jag skulle vilja att vi lägger in val av Religion, kanske som en del i moment 2 (Uppväxt) eller moment 9 (Karaktären)
Men visst, om det inte är mer än en text så kan det ju få va där och väljas av Uppväxt men också ändras av Händelser under ens Livsväg.
Jo, man får ett fast poäng beroende på ålder alt. Åldersnivå (ung, mogen,gammal etc.).Grisodlar'n skrev: Fair enough. När ska man få dessa extrapoäng? Efter att man har räknat ut RPns ålder? Eller under det att man går igenom Livsvägarna?
Nä, men som det är enligt min så väljer man ju förmågor sist och beroende på viken Åldersnivå man tillhör så får man olika många.Grisodlar'n skrev: Ja, jag vill inte att nyskapade RP ska ha en drös Förmågor. Man ska ha något att sträva efter också som spelare. Vissa Förmågor ska bara kunna köpas under rollpersonsskapandet. Jag antar att det var det du menade?
Men ska man kunna ta enbart Förmågor, dvs man får ett fast antal poäng att köpa förmågor oberoende av Ålder och vill man köpa mer eller dyrare så måste man välja Begränsningar?
Eller att man inte får nå poäng alls utan får dom genom att välja begränsningar?
Hmm.. funkar.Grisodlar'n skrev: ÄP används för att öka spelarnas inflytande, t ex rädda skinnet på RPna och annat smått och gott. Även SL har en pott ÄP. Förmågor, FV- och GE-ökningar köps med EP efter avklarade äventyr.
men är det tänkt att man får EP löst enbart eller får man EP i färdigheter när man använder dom också?
Här gilla jag Gerf-systemen där man fick lägga ut poäng på grundegenskaper, tror det va 1/3 max på samma och sen kunde man höja grundegenskaper eller använda dom att köpa förmågor och förmågorna kosta tex 4 SMI-gerf.
Jag tycke inte någon Livsväg ska ha krav på FV utan mer att man gjort en Livsväg förre i en eller fler nivåer.Grisodlar'n skrev: Men om Uppväxtmiljö och Livsvägar kommer före GE, hur ska man då veta vad man får för BC i olika färdigheter?
Man får EP för varje Livsväg man väljer och fördelar dom bland Färdigheterna man får av Livsvägen men man fördelar dom inte förren på slutet (fast man bör ju kunna köpa dom allt efter som om man nu vill och för att se vad man har för FV och om man vill höja samma igen etc) Hm.. GE bör nog va innan Livsvägar och kanske även innan Uppväxt för just BC =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Man får EP för färdighetsslag också, men om man vill att RP ska utvecklas långsammare, så kan man ge EP för Perfekta, Särskilda och Fummelslag. Japp, Fummel. Man lär sig lika mycket av tabbar.Alendor skrev: men är det tänkt att man får EP löst enbart eller får man EP i färdigheter när man använder dom också?
Här gilla jag Gerf-systemen där man fick lägga ut poäng på grundegenskaper, tror det va 1/3 max på samma och sen kunde man höja grundegenskaper eller använda dom att köpa förmågor och förmågorna kosta tex 4 SMI-gerf.
Det där med Gerf (?) är ingenting jag känner igen. Har det någonting med EP att göra?
När det gäller en Livsväg som t ex Hantverkare så är nog FV-krav ett måste. FV bestämmer ju om man räknas som lärling, gesäll eller mästare. Man får helt enkelt inte avancera uppåt innan man uppfyllt kravet.Alendor skrev: Jag tycke inte någon Livsväg ska ha krav på FV utan mer att man gjort en Livsväg förre i en eller fler nivåer.
Man får EP för varje Livsväg man väljer och fördelar dom bland Färdigheterna man får av Livsvägen men man fördelar dom inte förren på slutet (fast man bör ju kunna köpa dom allt efter som om man nu vill och för att se vad man har för FV och om man vill höja samma igen etc) Hm.. GE bör nog va innan Livsvägar och kanske även innan Uppväxt för just BC =)
Sedan hade jag inte tänkt att Livsvägar skulle ha nivåer. Man kan däremot välja att repetera dem flera ggr.
Angående att köpa FV under det att man går igenom Livsvägarna eller inte, så tror jag att det är ganska viktigt att göra det allteftersom man betar av Livsvägarna. Dels p g a FV-krav som ovan, dels p g a att det kan bli riktigt rörigt om man ska hålla reda på vilka färdigheter en viss poängsumma får användas till.