Särskilda resultat i Strid (manövrer)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:
Alendor skrev:
Spelknepe skrev: Usch vad jag känner mig tråkig när jag sågar Alendors förslag. :cry:
Jag tycker inte detta är en bra idé. Det blir ett extra jobbigt moment som haltar upp striden. Strider är väldigt känsliga och kan bli riktigt långdragna. Det ska vara få slag (men inte för få), och få effekter (men inte för få) av tärningarsslagen.

Att införa ett nytt moment där man inte träffar men ändå kanske träffar är nog dumt.

Jag har lärt mig en sak - keep it simple! :)
hmm.. förslaget är ju att En träff är en Träff men träffar du med två lika tärningar så är det en särskilld träff eller perfekt om det är två 10:or.
Utan detta så kan du ju få in en särskilld oavsätt va du har fär FV och vad motståndaren har.
Mjaoo, men ska då en särskild träff, som träffar när man egentligen inte träffar innebära att man kan få utföra en manöver?
Jo, det är ja helt för. Något som gör att om man har lägre FV så har man iaf en chans att träffa eller kara sig undan. Kankse kan få han ur balans så man får göra en till attack eler kanske fly utan att han kan göra nå tillbaks?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skulle nog vilja tumma lite på att vi inte för in ytterligare en specialregel. Det är inte det att jag tycker att regeln är dålig. Men jag blir lite mörkrädd när det blir för mycket att hålla reda på... Det är ganska mycket redan, och vi måste slimma ner systemet. Det finns en risk att det blir too much också nämligen.

Så... jag hoppas att vi kan köra på följande:

Särskilt slag: Träffar du gör du skada som vanligt samt att du får lov att utföra en manöver ur följande lista: [Lista över manövrar/stunts]

Överens?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev: Särskilt slag: Träffar du gör du skada som vanligt samt att du får lov att utföra en manöver ur följande lista: [Lista över manövrar/stunts]

Överens?
Men min undran är ju om det gäller för alla Lika resultat?
Även om du har lågt FV så får du särskilld träff på två lika?

Jag tycker inte det blir mycke mer på det sättet jag tänker men jag kanske har cart dålig att förklara mig?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Spelknepe skrev: Särskilt slag: Träffar du gör du skada som vanligt samt att du får lov att utföra en manöver ur följande lista: [Lista över manövrar/stunts]

Överens?
Men min undran är ju om det gäller för alla Lika resultat?
Även om du har lågt FV så får du särskilld träff på två lika?

Jag tycker inte det blir mycke mer på det sättet jag tänker men jag kanske har cart dålig att förklara mig?
Lika med bägge tärningar är 8% chans om man tar bort Fummel och Perfekt. Chansen är inte så stor, alltså. Procentuellt låter det helt ok att man ska få välja en Särskild manöver oavsett FV, oavsett om färdighetsslaget lyckats eller inte. Särskilda resultat, Perfekt och Fummel slår helt enkelt högre. In alles, 10% chans att något extra händer.
Skriv svar