Rickard skrev:Jag har snarare haft mer problem med Kyla/Köld (eftersom jag kör 8 element för att slippa para ihop dem) även om man borde kunna vända på några av värmebesvärjelserna för att få nya köld.
Eller att man kan frammana is i varierande mängd.
Nu råkar ju Is vara kombinationen av Vatten och Kyla, alternativt Jord (om man tolkar Jord som alla fasta material).
En kort kemisk analys ger ju: (som jag är sugen på att göra något av men inte kommit på något än)
Eld - Plasmaform (alltså kommer blixt troligen att hamna här)
Luft - Gasform
Vatten - Vätskeform
Jord - Fast form
De övriga fyra fungerar som katalysatorer (Ljus och Värme) eller inhibitorer (Mörker och Kyla), eller eventuellt som en form av entalpiindikator (positiv eller negativ entalpi, stabilt eller instabilt ämne). Det känns lättare att tänka i uppdelade element och "omvandlingar" om när man försöker bygga improviserad magi.
Jag inser dock att du troligen inte alls är intresserad av att göra magi till vetenskap, eftersom det kan förstöra mystiken...
Tanken med att spotta ut alla värmebesvärjelser var bara att motivera en skillnad mot eld, även om värmegrejerna internt är mycket lika varandra. Det kanske är nog för att kunna skapa tre grader av VÄRME?