FV-begränsningar?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

FV-begränsningar?

Inlägg av Grisodlar'n »

Vi har ju diskuterat möjliga begränsningar av en nyskapad rollpersons start-FV, i stil med EDD och -91 års regler. Det kan ju vara rimligt att ha något sådant, om vi fortfarande vill behålla känslan av att man startar relativt grön (iallafall yngre RP) och sedan får nya kunskaper och högre FV i takt med äventyrligheterna. Det är ett synsätt där man kan säga själva resan är viktigare än slutmålet och i stil med hur klassiska hjältar stöps i sagor och myter.

Men ska det finnas ett max-FV man kan uppnå? Eller ska FV, som i Drakar och demoner, i teorin kunna bli hur högt som helst? Hur bibehåller man balansen gällande t ex Effektslag om en RP har FV 37 i Svärd medan motståndaren har FV 11? I min dysfunktionella spelgrupp så finns det spelare som har erfarna RP med FV 30+. Jag har alltid haft problem att göra äventyren spännande med sådana über-rollpersoner. Det krävs hela tiden världsräddar-stuk.
Å andra sidan måste maxgränsen harmoniera med t ex färdigheten Hantverk där 21+ är Mästarnivå.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag säger - ingen begränsning. Men det ska kosta och det ska vara snordyrt. Jag gillar dock inte gränser och tak och sånt.

En rollperson med FV 30 på svärd är kanske svinbra på att fäktas, men bara för det måste man ju inte köra på rädda världen äventyr. Där finns fler färdigheter än stridsfärdigheter - men det är ju en fråga om spelstil, och det är ett annat ämne.

Som sagt, jag tycker inte att det ska finnas ett tak, och vill en tokig spelare satsa på ett FV som är högre än kanske 25, så får han betala för det, och se sig som lite invalid i andra färdigheter.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker allt för höa FV är lite löjligt och ser hellre att en Riktigt Bra ryttare har kanske 10-15 i FV och att höja över 15 ska va riktigt dyrt och sen över 20 än dyrare då varje FV är så mycke mer värdefullt nu när man kör 2T10 och ska slå över en svårighetsgrad.

Att få 30 i en färdighet ska ta många äventyr.


..så ja, ja tycker begränsningar vid skapandet =)
Eller ja, spelar ju ingen roll om det är dyrt iofs
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Absolut begränsningar vid skapandet. Men inget tak för hör högt man kan nå. Tycker som Alendor att FV 10-15 är väldigt bra.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Har fått en % och chansen att vinna mot någon när man slåt FV+2T10

Om mitt FV är 0 högre än motståndarens, så vinner jag 46.65% av gångerna, oavgjort 6.7% och han vinner: 46.65%
Om mitt FV är 1 högre än motståndarens, så vinner jag 53.35% av gångerna, oavgjort 6.6% och han vinner: 40.05%
Om mitt FV är 2 högre än motståndarens, så vinner jag 59.95% av gångerna, oavgjort 6.33% och han vinner: 33.72%
Om mitt FV är 3 högre än motståndarens, så vinner jag 66.28% av gångerna, oavgjort 5.92% och han vinner: 27.8%
Om mitt FV är 4 högre än motståndarens, så vinner jag 72.2% av gångerna, oavgjort 5.4% och han vinner: 22.4%
Om mitt FV är 5 högre än motståndarens, så vinner jag 77.6% av gångerna, oavgjort 4.8% och han vinner: 17.6%
Om mitt FV är 6 högre än motståndarens, så vinner jag 82.4% av gångerna, oavgjort 4.15% och han vinner: 13.45%
Om mitt FV är 7 högre än motståndarens, så vinner jag 86.55% av gångerna, oavgjort 3.48% och han vinner: 9.97%
Om mitt FV är 8 högre än motståndarens, så vinner jag 90.03% av gångerna, oavgjort 2.82% och han vinner: 7.15%
Om mitt FV är 9 högre än motståndarens, så vinner jag 92.85% av gångerna, oavgjort 2.2% och han vinner: 4.95%
Om mitt FV är 10 högre än motståndarens, så vinner jag 95.05% av gångerna, oavgjort 1.65% och han vinner: 3.3%
Om mitt FV är 11 högre än motståndarens, så vinner jag 96.7% av gångerna, oavgjort 1.2% och han vinner: 2.1%
Om mitt FV är 12 högre än motståndarens, så vinner jag 97.9% av gångerna, oavgjort 0.84% och han vinner: 1.26%
Om mitt FV är 13 högre än motståndarens, så vinner jag 98.74% av gångerna, oavgjort 0.56% och han vinner: 0.7%
Om mitt FV är 14 högre än motståndarens, så vinner jag 99.3% av gångerna, oavgjort 0.35% och han vinner: 0.35%
Om mitt FV är 15 högre än motståndarens, så vinner jag 99.65% av gångerna, oavgjort 0.2% och han vinner: 0.15%
Om mitt FV är 16 högre än motståndarens, så vinner jag 99.85% av gångerna, oavgjort 0.1% och han vinner: 0.05%
Om mitt FV är 17 högre än motståndarens, så vinner jag 99.95% av gångerna, oavgjort 0.04% och han vinner: 0.01%

Har man 19 eller mer så vinner man automatisktfan.
Nu är ju inte Perfekt eller särskilld iräknat.

Med dessa siffror så tycker jag nästan att man kan köra att FV är mellan 0-20 och att ha 10 i något räknas som mycket bra och att öka en färdighet blir dyrt mycket snabbt.
Efter som man slåt imot varandra så tycker ja inte att högre FV behövs.
Har man 15 i en färdighet så har man rykte om sig och har man 20 så är man näst intill Unik, en legen och har säkert spenderat all tid med att träna upp sig i enbart den färdigheten.

Detta gör ju även att Perfekt och Särskillta kanske får ses över lite då det är lika lätt för en med 18 under att på en Perfekt träff även om han inte kan träffa dig och du har alltid lika stor chans att Fummla oavsett hur bra du är., Den är iofs enbart 1% men iaf =)

Kan ju även göra så att grundchans inte är högre än 1, dvs om en färdighet ger GC så har man FV 1 i den och annars FV 0.


Chans att få resultat på 2T10
2 1%
3 2%
4 3%
5 4%
6 5%
7 6%
8 7%
9 8%
10 9%
11 10%
12 9%
13 8%
14 7%
15 6%
16 5%
17 4%
18 3%
19 2%
20 1%
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Stämmer de där siffrorna till fullo? Även med Särskilda och Perfekta träffar inräknade, så verkar ju 2T10+FV trasigt. Det kanske funkar bättre i Noir där FV i en mycket lägre skala (typ som B-FV i EDD). Men med FV mellan 1-20 så trodde jag inte att det skulle vara sån fördel att ha FV 14 jämfört med FV 10.

Det ser ut som vi får köra med Pendragons T20 (slå så högt som möjligt men under FV), alternativt något nyare tänk som tärningspotter där man räknas antalet framgångar (som i Burning wheel).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Men det funkar ju men små skillnader. White Wolf har ju bara upp till 10 prickar och även om det är ett helt annat system så tycker jag det säger att man inte behöver så stor skala.

Aldrig kollat på Pendragons system så där kan ja inte kommentera men ja tycker inte vi ska slopa 2T10 helt än.

Får kanske göra en enkel speltest, en strid eller nå mellan 2 kombatanter för att se hur avgörande det är.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Är max FV 10 en bra maxnivå för en nyskapad RP? Vad gör vi med RP som startar spelet äldre än genomsnittet (t ex Mogen). Borde inte de vara snäppet bättre?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker 8, 10, 12 är bra.

Ung, Mogen, Medelålders.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Då bör ju BC enbart va FV 1 och inte baseras på GE.
Kanske göra så att färdigheter med BC har grundegenskapskrav och/eller Yrkes/bakgrundskrav, når man inte upp till den så får man inte den där BC på 1?

Är man uppvuxen i stan så kanske man inte får BC i Jaga eller överlevnad men är man uppvuxen i skogen så får man det.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Då bör ju BC enbart va FV 1 och inte baseras på GE.
Kanske göra så att färdigheter med BC har grundegenskapskrav och/eller Yrkes/bakgrundskrav, når man inte upp till den så får man inte den där BC på 1?

Är man uppvuxen i stan så kanske man inte får BC i Jaga eller överlevnad men är man uppvuxen i skogen så får man det.
Ja, tanken är att den Uppväxtmiljö man väljer avgör vad för färdigheter man får BC i. Precis som du skrev så får t ex en stadsbo en annorlunda uppsättning färdigheter jämfört med en som växt upp i vildmarken.

Jag hade däremot tänkt att BC skulle grundas på grundegenskapers gruppvärde, precis som i EDD. Tror ni att det blir obalanserat? Själv har jag inga problem med att BC ligger på 2-3 eller nåt. Genomsnittet för en människa ligger på Gruppvärde 2. Med tanke på att vi har varit inne på att låta FV kosta mer, så kanske det jämnar ut sig?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Man bör kanske sätta som ett grundvärde i vad för FV yrkesfolk har i färdigheter. En Stadsvakt kanske kan ha 8-10 i dom (en eller två stycken) Stora färdigheterna och 5-7 i ett par mindre. En köpman har tex Köpsmå 8-10, Värdesätta 8-10, Förhandla 5-7 etc.

Dessa värden kan man ju då även ha som Standard för svårighetsgrad

Omöjligt 17+
Extremt 14-16
Mycket Svårt 11-13
Svårt 8-10
Medel 5-7
Lätt 2-4
Extremt Lätt 1

alt

Omöjligt 19+ (20)
Extremt 16-18 (17)
Mycket Svårt 13-15 (14)
Svårt 10-12 (11)
Medel 7-9 (8)
Lätt 4-6 (5)
Mycket Lätt 1-3 (2)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar