Djurliv

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Djurliv

Inlägg av Spelknepe »

Monsterboken I - Kampanj

Orghisk Vildponny
Denna långhåriga, lilla, vita hästras är ett mycket troget och flitigt arbetsdjur om mab väl lyckas tämja dem. De är knappt nittio cm över manken, varför de sällan används som riddjur
Tretåig Rovget
Dessa rovvarelser kan endast skiljas från vanliga getter genom att klövarna är tredelade. De lever alltid ensamma och smyger sig in i vanliga, tama, getflockar och biter ihjäl dem under nätterna, för att sedan försvinna innan soluppgången
Mördarkanin
Denna best ser exakt ut som en vanlig kanin och uppträder på samma vis. Med den väsentliga skillnaden att den är köttätare och till och med anfaller sådant som den inte orkar äta. Den är lika fruktad och hatat som mustelonen.
Tre exempel från Monsterboken I - Kampanj. Vissa djur är riktigt bra, andra är fruktansvärt dåliga. Hur ska vi göra?

Allt, inget eller utvalt?

Jag röstar på utvalt...
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag tycker ibland det känns som det finns för många olika sorters djur, som om alla länder behövde fyra egna små fantasydjur. Rovget och mördarkanin tillför inte mycket, anser jag.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag röstar för att den som ska skriva om ett visst land väljer bland tillgängliga djur och beskriver dem han eller hon vill... Blir det för alldagligt eller för galet kan vi andra ju säga ifrån. (Vissa djur som åsnegiraff, ullhårig noshörning och sexbent stäpphörning måste ju bara vara med... Att djurlivet är lite fantasy är ju rätt coolt...)
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Återigen, låt varje SL få avgöra vad de vill använda. Författaren kan ju ta upp sådana djur han (eller hon) känner extra för.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag röstar på utvalt, sen är det ju precis som med allt annat bättre att bara inte nämna det man inte tycker om istället för att skriva att det inte finns. Så kan ju alltid speledaren som har en svaghet för mördarkaniner och tretåiga rovgetter lägga in dem.

Själv gillar jag djur som Orghisk Vildponny, Caddoponnyn och den nya Palinorska stridshästen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Djurförslag för Palinor:

Inlägg av Peter »

Vilka djur bor på Palinors stäpper och skogar?

* Grythare?
* Strövhjort?
* Torrpadda?
* Mässingsfalk?
* Blodsork?
* Kryckel?
* Näsgök?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

kan vi inte sätta oss, som inte redan har ett ansvarsområde, på att posta alldelles för många inlägg för vårt eget bästa med massor med olika djur med korta beskrivningar och vilket klimat de bebor. Sen kan vi, säg, en gång i veckan eller nåt pausa och diskutera de djur som postats dittills och ändra/ta bort de som inte passar eller bara är löjliga.

Då får vi ju ett bestiarium som alla landsförfattare kan välja och vraka ifrån där alla djur har våran egen prägel. ErebAltor.se-djur istället för ÄS-djur, typ.

Kanske är totalt ogenomförbart men det skulle kunna vara nåt... eller så är jag ute och cyklar igen.



//M
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker iofs att infon ur Monsterboxen är ganska bra, och framför allt användbar. Bra kartor, mötestabeller, korta beskrivningar. Som Otvin säger kan det vara värt att modifiera några för att ge vår touch av det. Men jag tror att det isf är lättare att utgå från de som redan finns och döpa om dom eller nått. Där det behövs. Spelknepe ger ju åtminstone två exempel på närmast fåniga djur, mördarkaninen och mördargeten.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Mikael skrev:Återigen, låt varje SL få avgöra vad de vill använda. Författaren kan ju ta upp sådana djur han (eller hon) känner extra för.
Låter ju bäst tycker jag.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Jag tycker iofs att infon ur Monsterboxen är ganska bra, och framför allt användbar. Bra kartor, mötestabeller, korta beskrivningar. Som Otvin säger kan det vara värt att modifiera några för att ge vår touch av det. Men jag tror att det isf är lättare att utgå från de som redan finns och döpa om dom eller nått. Där det behövs. Spelknepe ger ju åtminstone två exempel på närmast fåniga djur, mördarkaninen och mördargeten.
Hmmm... då måste jag rota min gamla monsterbox för att kunna avgöra vad som skall beta på palinors slätter. Usch. Den ligger i en väl undanstuvad karton - och jag vet inte vilken. :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Psipo skrev:Jag tycker iofs att infon ur Monsterboxen är ganska bra, och framför allt användbar. Bra kartor, mötestabeller, korta beskrivningar. Som Otvin säger kan det vara värt att modifiera några för att ge vår touch av det. Men jag tror att det isf är lättare att utgå från de som redan finns och döpa om dom eller nått. Där det behövs. Spelknepe ger ju åtminstone två exempel på närmast fåniga djur, mördarkaninen och mördargeten.
Hmmm... då måste jag rota min gamla monsterbox för att kunna avgöra vad som skall beta på palinors slätter. Usch. Den ligger i en väl undanstuvad karton - och jag vet inte vilken. :roll:
Ta bara med det du gillar från Monsterboxen. Hellre att du hittar på nya djur som du trivs med på Palinors slätter än att du med tarmvred rabblar vilka som finns från en box.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Pushar på tråden lite! Vad hände här? Hur blev det med djurlivet? Vad beslutade ni? Behövs det ännu djurarter?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Tycker också denna tråd borde vakna till liv igen.

"Vinden ven längs med skrovet på utsidan av båten och plankorna knarrade. Det var natt och under däck i rummet bredvid fanns ena halvan av besättningen där de låg och sov.

I lastutrymmet vankade Danrik omkring. Han var rastlös av att behöva gömma sig i lastutrymmet. Zord och Kadrak satt på sina sovfällar och pratade om allehanda triviala saker.

I brist på annat att göra gick Danrik och lyfte på locket till en av lådorna, den var full med kryddor. Han lyfta på en till och en till. Det mesta var helt vanlig last, kryddor, pälsar, tyg, öl och vin. Men så öppnade han en låda och möttes av ett lågmält smackande och tjattrande.

- "Ekorrar?!?"

Danrik kliade sig i huvudet och gick bort till sina kamrater.

- "Eh... Kadrik?"

- "Vad vill du pojk?" Kadrik tittade upp.

- "Kadrik, varför fraktar vi ett dussin lådor med ekorrar? Vore det inte enklare att flå dem på plats och bara frakta pälsen?"

- "Ha! Är du inte klok pojk." Kadrik slog sig för knäna och skrattade. "Det där är inga vanliga ekorrar. Det är ökorrar pojk, lever bara på ön men nån gång per år fångar man in ett tjog eller två och exporterar ut till fastlandet.

-"Men varför ekorrar... eh, jag menar ökorrar?"

-"Så här är det. Ökorrar finns, som jag sa, bara på ön och det som är så speciellt med dem är att de är mycket smartare än vanliga ekorrar och de har en inneboende förmåga att inte vara rädd för människor. Detta gör att de är mycket lätta att dressera, ungefär som en häst eller hund." Kadrik harklade sig. "De exporteras till rikare bönder och ibland adliga som vill ha ett ovanligt husdjur. Men bönderna tränar dem till att hjälpa till att skörda förstår du. Ökorrarna hjälper till med jordbruket, de kan tränas till att tillexempel plocka nötter från bondens nötodlingar, eller till att gräva upp potatis. De jobbar fort, effektivt och kräver ingen lön, så därför kan de bringa en trevlig penning för de som säljer dem."
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Är det någon som vet vad en caddisk solstjärna är fär något?! Den omnämns i en tabell i Kopparhavets Kapare (sid 46), men jag kan inte hitta någon fylligare information någonstans. Om man tittar på kontexten i tabellen verkar det vara ett ruskigt vidunder...

Jag föreställer mig en gigantisk sjöstjärna, men hoppas jag har fel. :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske en jättemanet?

..men en sådan kan kanske häller få inspireras av en Portugisisk Örlogsman?

Kardisk Örlogsmän?
Skriv svar