Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Baldyr skrev:
Grisodlar'n skrev:Kallblodiga krokodiler såpass långt norrut låter inte så sannolikt. Däremot kanske Quafachas delta är hemvist åt några andra slags bestar? Kanske någon form av bepansrad, stor rovfisk som misstagits för krokodil?
Klimatet är inget problem alls, då floden Quafachas fåra bär med sig onaturligt (övernaturligt?) varm luft från den stekheta Fokale-slätten. Se Kristalltjuren så förstår du vad jag menar.

Jag blev lite förvånad själv när jag först läste om krokodiler och mangroveträsk, men det finns alltså en mycket bra förklaring. Jag skulle som sagt inte bli förvånad om träsket innehöll flodhästar också. :shock:

Min poäng var också att just Moskorien borde ha ett väldigt säreget eller åtminstone avvikande djurliv. Klimatet normaliseras dock söderut (mot Det heliga Kishatet)./Baldyr
Kanske kan "krokodilen vara en avlägsen släkting till den narguriska flodödlan. En jättegädda liknande http://en.wikipedia.org/wiki/Alligator_gar. Lite osäker hur det blev med flodödlan i nargur men birke kan säkert förtydliga om det är intressant med en släkting till denna best i Trakorien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett utdrag ur Ivideron Slaghööks "Narguriska resa" där ett möte med krokgäddan kort omtalas:

...hans yranden hade nära drivit oss till vansinne då vi slutligen släptes ur den smala klippskrevan där vi hade hållits bevakade bakom en grov träpalissad de senaste dygnen. Krokgäddan är ökänd även utanför Nargur och odågan borde vetat bättre än att ägna sig åt romantiskt fingerdoppande när vi färdades nerför älven. En skrivare utan underarm är inte mycket att ha och det var med lättnad vi senare fick veta att han gått hädan under natten. Vi fördes ner från vårat fängelse ledsagade av några krigare som med korta ord på sitt svårbegripliga och grova språk ledde oss fram till en stor eld där en mindre grupp barbarer var samlade i regnet. Längre ner i bergssidan kunde vi ana oss till våra belägrare i skogkanten men deras närvaro var det ingen tvekan om då lukten av svartblod trängde genom både regn och eldrök. ...

Varken jag eller Erebs lärde har kunnat utreda bestens härkomst men den ser iallafall ut som korsning av bitsk krokodil, gammelgädda och ...elakt näbbdjur! :twisted:
vije skrev:en ruskig amfibie med gula stirriga glosögon, gälar, långa fenor och små krokiga kloförsedda ben att använda vid sina överraskningsattacker upp mot strandbrinkarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

RRs utrensning på trappstegspyramiden vid floden sker väl på vårvintern 613 och redan då är det varmt och fuktigt där eller har jag uppfattat tidsangivelserna i O4Ö felaktigt? Minns du Brior när händelsen inträffade? (Conibo Shipibo vill inte längre berätta för mig om händelsen.)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Baldyr skrev:I övrigt torde där finnas någon variant av fjällräv, kanske en fantasifull version av örn och så vidare. Småvilt består rimligen av sork eller liknande. Har jag missat något uppenbart? (Zoologi är inte riktigt mitt område.)
Vi får inte glömma albadorerna! Uppenbarligen finns denna måsfågel i bergstrakter (?) då huelerna på Fokale-slätten använder deras fjädrar (Kristalltjuren, sid 47). Då tänker jag mig alltså att fåglarna häckar i bergen ovanför Kargomväggen, inte att de jagar på själva slätten.

Fast är en "måsfågel" per definition fiskare? I så fall kan man tänka sig att de vanligtvis lever vid havet men bygger sina bon så långt inåt land de över huvudtaget kan komma (d v s centrala Palamux). Oavsett så tror jag att jag får omnämna albadorerna apropå Nastrôl (som ju både har berg och kuster).

Någon som vill komma med en väl underbyggd gissning angående dessa majestätiska fåglar?

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag sitter som bäst och läser på om pikterna, som alltså hade ett kungarike i Skottland vid tiden för Romarnas kolonisering av Brittiska öarna. Jag söker nämligen någon sorts förlaga till kargomiterna, eller snarare någonting att hänga upp dem på. Jag kom in på pikter just genom att "pict" kommer ur latinets "picti" med betydelsen "målad". Enligt populär tradition målade man nämligen sina kroppar med blå färg från vejde, vilket alltså för tankarna till kargomiternas blå tatueringar. (Jag gissar att de också får färgen från vejde.)

Jag sökte även efter bilder: Nu menar jag inte att kargomiternas utseende ska vara modellerat efter keltiska folk, men visst kan kläder (notera även den fyrkantiga skölden) vara inspirerade? Följande står annars om kargomitiska handelsmän på besök i Nastrôl:
Trakorien, sid 28 skrev:De var längre än andra och klädda i silver och mörkblått, med utdragna anleten och fingrar som knotiga grenar.
Mycket av pikternas livsmönster (med bl a matrilinjär arvsrätt) torde kunna kopieras, liksom näringar och byggnadskonst (med runda stenbefästningar och hus, ibland byggda på pålar ute i vattendrag), men annat stoff får givetvis tillföras (som mån- och dödskult). Jag tänker mig kargomiter som en ganska bred kategori med plats för såväl avancerade furstendömen, stamkonfederationer och kvarlevande urbefolkningar.

Norsarna i Björkrike är väl de enda beskrivna kargomiterna från källorna (Oraklets fyra ögon), men variationen torde alltså vara stor. (Man skulle kunna dela upp kusten från Björkrike ända bort till Nastrôl i olika regioner och riken, med glidande övergångar i ursprung, kultur, seder och bruk. Bergen i Kargoms inre torde annars vara hem åt vildar och svartfolk. Öarna norr om Kargom bebos även de av besläktade, men möjligen vildare, folk.)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra bilder! Citat får dem dock att låta nästan alienaktiga-måndyrkare istället för keltbarbariga. En kombination blir nog bäst.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag missade givetvis kargomitiskan Didra Damagi... Hon är som bekant furstessa från "Krimbydh, ett medelstort furstendöme vid den nordöstra Kargomiterkusten" (Oraklets fyra ögon, sid 60). Även hennes morbror, Belibak av Fraak, omnäms (sid 61) liksom hennes mentor Xellimogga, som alltså är månpräst inom Ptakluna-kulten som dyrkar lykantroper (Trakorien, sid 86).

Om jag förstått saken rätt så är månkulten dock kvinnodominerad i romanerna, och har vi riktig tur kanske Brior kommer med ett litet utdrag? ;)

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Bra bilder! Citat får dem dock att låta nästan alienaktiga-måndyrkare istället för keltbarbariga. En kombination blir nog bäst.
Det finns som sagt plats för det mesta, och jag har även förgäves sökt efter beskrivningar av kargomiter i äventyren. Den enda vars utseende beskrivs i någon detalj tycks vara Didra, och hon beskrivs som senig med något kattlikt rörelsemönster och hyfsat lång (STO 13). Håret är svart och kortklippt.

Frågan om kargomiternas ursprung får vi bråka om när vi tar tag i den större frågan om palamoxi urbefolkningar. (Jag är inte övertygad om att de härstammar från huelifolket, men de två delar uppenbart samma ursprung. Kargomiterna har däremot även cruriskt påbrå, som bekant.)

/Baldyr
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

byggnadskonst (med runda stenbefästningar och hus, ibland byggda på pålar ute i vattendrag),
Har länge närt en tanke att triskeroligarkernas högsäten är utformade på detta sätt. Iden är dock ej lanserad, samt kan säkerligen delas av kargomiterna.

Gillade dina bilder baldyr.

Birkebeinarna är väl någon form av kargomiter, om än ej lika uppblandade med crurier?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

gtjorgo skrev:Har länge närt en tanke att triskeroligarkernas högsäten är utformade på detta sätt. Iden är dock ej lanserad, samt kan säkerligen delas av kargomiterna.
Det finns säkerligen variation även bland kargomiterna (vissa folk bygger nog långhus) men jag tänkte närmare bestämt på s k roundhouses (järnåldershustyp), brochs (runda stenfästningar) och crannógs (hus byggda på pålar).

En tanke skulle förresten kunna vara att man låter något samhälle som återfinns i en skyddad vik eller fjord vara byggd på pålar ute i havet. Pålarnas längd tar då hänsyn till tidvattnet. (Annars verkar crannógs som sagt vara byggda i vattendrag.)
gtjorgo skrev:Birkebeinarna är väl någon form av kargomiter, om än ej lika uppblandade med crurier?
Precis. Jag misstänker att det cruriska blodet tunnas ut ju längre västerut man kommer. Sedan utgör Björkrike som bekant två kargomitiska folk - ett infött (norsarna) och ett halvfolk (sutarna). Bastukulturen lär inte heller vara unik utan förekommer säkert på fler ställen på västkusten, men alltså knappast på öarna i Stormbältet.

Jag noterade förresten att ett kargomitiskt samhälle faktiskt beskrivs i källorna, nämligen Frakudd (Kristalltjuren, sid 30). Det verkar vara ett ganska stillsamt ställe, även om invånarna helt klart sorterar in under barbarfolk.

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Trakorien, sid 28 skrev:De var längre än andra och klädda i silver och mörkblått, med utdragna anleten och fingrar som knotiga grenar.
Jag tänker mig att "typiska" Kargomiter har liknande kroppsbyggnad som etiopier fast mycket bleka och fulare (etiopier tycker jag generellt är ett av jordens vackraste folk), dvs långlemmade, slanka och hårfattiga. Det hår som finns är mörkt. Detta till skillnad från de flesta bilder på "stenålderskrigare" och "barbarer" vilka ofta har något germanskt, lurvigt och satt över sig. Baldyrs länkade bilder är just åt det germanska hållet i detta avseende även om de är inspirerande.

Jag har ju också sångerskan Sade som förebild till Didra Damagi (hon stammar från Nigeria men hur som helst).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:
byggnadskonst (med runda stenbefästningar och hus, ibland byggda på pålar ute i vattendrag),
Har länge närt en tanke att triskeroligarkernas högsäten är utformade på detta sätt. Iden är dock ej lanserad, samt kan säkerligen delas av kargomiterna.

Gillade dina bilder baldyr.

Birkebeinarna är väl någon form av kargomiter, om än ej lika uppblandade med crurier?
sk cairns användes både i bronsålderns skottland och av vikingar på grönland...mayapyramider och faraopyramider...så liknande arkitektur kan uppstå även utan aliens och magi...tror jag.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev:
gtjorgo skrev:
byggnadskonst (med runda stenbefästningar och hus, ibland byggda på pålar ute i vattendrag),
Har länge närt en tanke att triskeroligarkernas högsäten är utformade på detta sätt. Iden är dock ej lanserad, samt kan säkerligen delas av kargomiterna.

Gillade dina bilder baldyr.

Birkebeinarna är väl någon form av kargomiter, om än ej lika uppblandade med crurier?
sk cairns användes både i bronsålderns skottland och av vikingar på grönland...mayapyramider och faraopyramider...så liknande arkitektur kan uppstå även utan aliens och magi...tror jag.
Bra då delar vi dem ;)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Jag tänker mig att "typiska" Kargomiter har liknande kroppsbyggnad som etiopier fast mycket bleka och fulare (etiopier tycker jag generellt är ett av jordens vackraste folk), dvs långlemmade, slanka och hårfattiga. Det hår som finns är mörkt. Detta till skillnad från de flesta bilder på "stenålderskrigare" och "barbarer" vilka ofta har något germanskt, lurvigt och satt över sig. Baldyrs länkade bilder är just åt det germanska hållet i detta avseende även om de är inspirerande.
Oh, det var användbar info! Hur mycket cruriska inslag har kargomiterna, tänker du dig? Eller ännu hellre: Hur tänker du dig att crurerna ser ut, egentligen? (Det finns förmodligen något om det i romanen, men jag kunde däremot inte hitta något konkret i äventyren. Illustrationer räknas inte riktigt.)

Annars tänkte jag inte så mycket på utseendet i bilderna som på kläder och vapen med mera. Och kroppsmålning.
Brior skrev:Jag har ju också sångerskan Sade som förebild till Didra Damagi (hon stammar från Nigeria men hur som helst).
Mycket bra! Så ljushyade etioper då? (Jag ska nog leta fram lite bilder och modifiera dem. Fast då får jag hitta några fula etiopier först, antar jag. :roll:)
Mikael skrev:sk cairns användes både i bronsålderns skottland och av vikingar på grönland...mayapyramider och faraopyramider...så liknande arkitektur kan uppstå även utan aliens och magi...tror jag.
Om du med "cairns" menar roundhouses så står det på wikipedia (länk i inlägget ovan) att det var en vanlig hustyp i Västeuropa under järnåldern, men där finns även exempel från Afrika med mera. Så jag håller med.

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev: Mycket bra! Så ljushyade etioper då? (Jag ska nog leta fram lite bilder och modifiera dem. Fast då får jag hitta några fula etiopier först, antar jag.
Och lite längre - kanske etiopiska basketspelare ;-) Eller som Clark Ashton Smith uttrycker det: "Gaunt as starved herons they were, and great of stature"

Trakoriska nekromantiker och kargomiter är över huvud taget mycket inspirerade av Smith's berättelser om Zothique. Läs gärna följande två noveller som påverkade mig en hel del när Trakorien först beskrevs: Necromancy in Naat och The Empire of the Necromancers. I den första historien blir till och med en kannibal från Chrachz uppkäkad av en demonvessla!
Skriv svar