Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Märket i pannan för tempelbann är onekligen rätt häftigt. Jag antar att det rör sig om en brännmärkning. Någon tanke på hur märket ser ut?

När rp får se någon med brännmärket i pannan så vet de att det är dags att passa sig noga då det oftast rör sig om personer som hamnat utanför samhället och inte längre har något att förlora. [I en mörk gränd i kåkstaden i Faltrax. eller runt en lägereld - en främling kliver fram och ber om att får slå sig ner. Efter en stund ser man att främlingen har tempelbann i pannan. vad göra? Eller en respektabel man som alltid bär huvudbonad på sig, även inomhus, för att dölja att han flytt från sitt tempelbann och nu byggt sig ett annat liv.] Ju mer jag tänker på tempelbann desto mer använbart tycks det mig! :D

Kan man anlita en helare för att ta bort märket?

Vad om kyrkan dömer till tempelbann, men värdslig makt till brännmärkning och därigenom fredlöshet?
Kyrkans tempelbann gör då att personenn inte får kliva innanför ett tempel och utesluts ur Etins gemenskap. Värdslig makt går sen vidare och fastställer på kyrkans begäran att den dömde bör brännmärkas och därigenom även bli fredlös. Här kan givetvis en konflikt uppstå där värdslig och kyrklig makt står mot varandra. Kungen och adeln har inte lust att ge kyrkan makten att låta dem själva bli brännmärkta och fredlösa.

Kyrkan vill nog heller inte befatta sig med grymma saker som brännmärkning (här kan ju teologerna diskutera huruvida det inte är lika grymt att döma någon till ett straff som att verkställa det, och det låter vi dem hållas med).

Vi har här dualismen värdsligt-kyrkligt, valentin echte-odo som är central för echterna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Kardien-tråden:
anders skrev:Jag har inte mycket att tillflika mer än att den Aidniska Kyrkorätten troligen skrevs i Ekeborg, framför allt av echter (men även andra) - vilket är en anldning till att echtisk etik och sträng vallentinsk sedlighet är mer del av den aidniska grenen än den dalkiska.
När Stora Schismen splittrade LV ca 280 eO lär både prästerskap och kungamakt i Aidne ha gjort förändringar i sina lagar och traditioner. Den förste aidniska exarken, Pergon I, var echt och detta bidrog säkerligen starkt till hur LVs rättspraxis kom att utformas. Samtidig var Zorakin en mycket stark makt och har garanterad velat vara med om att påverka, genom både sina präster och från kungamaktens sida rent direkt. Den zorakiske kungen lär inte ha velat ha varken en kardisk eller rent echtisk dominans over den Sanna Läran. Kardiens icke-echter har nog också de sagt sitt och Brand III Solfararen var med tanke på sitt epitet och sin gärning (Tredje Soltåget) antagligen en religiös kung som engagerat sig i de stora händelserna, även om han låtit echterna föra hans talan.

Så - echtisk etik och vallentinsk sedelighet (gillar uttrycken) ligger bakom hur Aidnisk Kyrkorätt kom att se ut.

Vad jag vidare funderar över är hur relationen exark - kung ser ut rent juridisk? Det står i Aidne-modulen att Zorakin och Kardien har lagfäst att deras kungar måste bekänna sig till LV, ger detta på något vis eller i vissa tillfällen exarken överhöghet gentemot de aidniska kungarna?


Sen en fundering; skulle vi kunna använda Solrätt istället for Kyrkorätt? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev: Sen en fundering; skulle vi kunna anvanda Solrätt istallet for Kyrkorätt? :?
Eller Iurus Exarcus - exarkrätten?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:
birkebeineren skrev: Sen en fundering; skulle vi kunna anvanda Solrätt istallet for Kyrkorätt? :?
Eller Iurus Exarcus - exarkrätten?
Bifall!
Snyggt namn.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Iuruz Eksarkuz blir det i linje med resten av den klassiska jorin.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Iuruz Eksarkuz blir det i linje med resten av den klassiska jorin.
Ha! Jag hoppades att det inlägget skulle få dig ur dvalan, mäster Adragoor! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Adragoor skrev:Iuruz Eksarkuz blir det i linje med resten av den klassiska jorin.
Ha! Jag hoppades att det inlägget skulle få dig ur dvalan, mäster Adragoor! :D
Jag hoppas bli mer ereb-engagerad framöver. Som bekant går det ju i vågor... :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

lagar (kardien)

Kyrkorätt (Iuruz Eksarkuz): Aidniska kyrkan har domsrätt över sina egna och dömer i mål rörande hädelse och kätteri. Man har dock inte rätt att genomföra fysiska påföljder för brotten, dessa överlåts åt den kungliga rättsapparaten.

Wikifierat!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag håller på och skriver så smått om Klomellien, som ni vet, och det verkar som om vad vi har där är lite av en kamp om själar mellan den aidniska och den dalkiska grenen av LV. Jag ar intresserad av vad ni tycker mina idéer (de flesta kapade från andra skribenter :) ) på den här tråden.

Klomellien är ett kulturellt bakvatten skulle man kunna säga och folket där är lite mer laid-back när det gäller religion än i många andra delar av världen. LV har dock så sakteliga vunnit mer och mer mark.

Traditionellt var det aidnisk LV som gällde, med en aidnisk kerisgass (bontisâl? :? ) med säte i Mercana. Merkanska etintrogna följde denne kerigass och såg mot Ekeborg för spirituell ledning.

Men år 340 grundas Nya Arno av en olyckshändelse. Caddo och den dalkiska exarken börjar efter hand se detta som en (gudasänd) möjlighet att få gehör på fastlandet och man börjar stödja Nya Arnos missionerande, men inte på någon speciellt stor skala. Mest framgång kommer med Sankt Jakobian, som är aktiv 400-455 e.O. och omvänder många hamurier från Aesir till dalkiska LV.

Inte långt efter Jakobians död hamnar dock Nya Arno i klorna på en missledd ”helig man” som kallar sig Valiô. Hans kätterska styre vänder Nya Arno ifrån Caddo, som ser frukterna av sitt långa missionsarbete gå förlorat. För att skydda religionen och sitt inflytande i Klomellien allierar man sig med Mercana som går i krig med Valiô. Mercana är förtjust över stödet från denna supermakt och mäktiga merkaner konverterar från den aidniska till den dalkiska grenen.

År 513 grundas en ny stadsstat i Klomellien: Addiaska. Staden är styrd av echter och 100% trogen den aidniska grenen av LV. Exarken i Ekeborg, sur över Klomelliens långa flirtande med den dalkiska grenen, flyttar kerisgassens säte från Mercana till Addiaska. Det dröjer inte länge förrän Addiaska och Mercana är i luven på varandra politiskt. De förklarar krig med varandra 594 e.O.

Ozymandias, en smart, tuff och macchiavellisk missionerande bontisâl utses att bli kerisgass av Klomellien. Han skickas till Addiaska för att hjälpa till i detta heliga krig, men även om Addiaska skulle förlora kriget är han fast besluten att se till att Klomellien förblir aidniskt och att de dalkiska idéerna hålls nere på mattan.

Funkar denna story teologiskt och kyrkopolitiskt?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Albrekt skrev:Mest framgång kommer med Sankt Jakobian, som är aktiv 400-455 e.O. och omvänder många hamurier från Aesir till dalkiska LV.
Givetvis känd som Káso Iakóbiõ på dalkiska...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Káso Iakóbiõ och den till honnom vigda orden bör redas ut i nedanstående tråd:

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 919#p21919
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Albrekt skrev:Funkar denna story teologiskt och kyrkopolitiskt?
So far so good... Fortsätt dela med dig av detaljer så vi kan se till att det hela hänger samman.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Jeg skal til at spilel Skønheden & Udyret, og tjekkede i den forbindelse op på Eiron. Som jo altså viser sig at være Etin. Supercool :) Jeg har bare lige et spørgsmål: hvis Karlsordenen er grundlagt e.O., hvorfor ville Karl Sværd så vælge at vie en orden til "Eiron" og ikke bare Etin??
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tja, det lättaste svaret på denna fråga är att "Skönheten och Odjuret" var skrivet innan Ereb Altor, och den Lysande Vägen hade utvecklats.

Jag har inte varit speciellt involverad i utvecklingen av de olika ordnarna, utan hänvisar till Fraxinus, Birke eller Mikael.

Själv skulle jag säga att orden inte använder namnet Eiron. Vi har dock behållt det i koppling till det gamla Jorpagna som en hattippning till gamla äventyr som t.ex. S&O och (om jag minns rätt) Skelettbyns Hemlighet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Roger that. Tak for svaret :)
Skriv svar