Upphovsrätt

Läs mig först!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jo Danke! det kommer jag nog gjöra ... trivs redan ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Några interessanta inlagg dok upp på Jarnringens Svavelvinterforum:

http://forum.jarnringen.se/viewtopic.ph ... 620#393620
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jo... detta har redan diskuterats i tråden "Privat" här på ErebAltor.se
Vilken soppa...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det har de senaste månaderna lagts upp en hel del bilder på forumet till glädje för alla oss som vill förstärka den inre fantasin med andras bilder. Antalet bilder som eventuellt har ursprung från någon som inte är medlem har dock nu nått en sådan nivå att jag ser anledning att göra följande påpekanden.

Jag måste därför uppmana att de som lägger ut bilder på ErebAltor.se försäkrar sig om att bildens upphovsman har varit död i minst 70 år (för fotografier att 50 år passerat sedan bilden framställdes) eller att det finns medgivande från rättighetsinnehavaren. Det föreligger nämligen annars en risk för att allas vår käre Spelknepe kan få stå med hundhuvudet om någon grinig illustratör/konstnär/fotograf skulle tycka illa om att bilderna förekommer på forumet.

Undersökningen får dock inte bli för omfattande, det är tex ofta ytterst svårt att avgöra vem fotografen av originalverket är och kunna nå denne. Jag vill heller inte överdriva risken då forumets användning av bilderna är ytterst begränsad i omfattning, kanske till och med saknar signifikans. En inte allt för djuplodande undersökning måste dock göras för att undvika uppenbara intrång. Att ange konstnärern/illustratören/fotografen om känd är också att rekomendera och uppskattas av upphovsmännen (om de inte skäms för sina verk vill säga) samt admin.

Jag upprepar för både medlemmar och besökare att ErebAltor.se drivs ideellt och helt utan komersiella syften eller kopplingar. ErebAltor.se eller dess medlemmar har inte någon avsikt att kränka någons rätt och saknar ambitioner samt avsikt att på eller för ErebAltor.se använda annans verk i näringsliknande syfte utan alla användning skall betraktas som likställt användning för privat bruk.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ahh det är nog jag som gjort flest sådana. Jag tänkte nog inte särskilt långt där.

Har dålig koll på upphovsrättslagen men det är nog så att få av de bilder jag lagt upp kommit från källor där upphovsmannen varit död i 70 år.

Bör jag gå in och ta bort dem eller göra länkar?

Vill ogärna sätta spelknepe i bryderi.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Bör jag gå in och ta bort dem eller göra länkar?
Där det är uppenbart att rättighetsinnehavaren inte är jord eller har gett sitt medgivande skall du byta ut till länk.

Om du är osäker men misstänker att det inte är OK skulle jag också länka.

Om det är mer osäkert skulle jag publicera bilden men ange namnet på artisten om du kan finna det.

Ett problem är att bilderna oftast är elektroniska kopior på fotografiska kopior av ursprunliga verk (eller tom kopior av dessa). Om det inte anges där du funnit bilden vem som gjort fotokopian så skulle jag dock inte oroa mig för mycket över det då det ofta borde vara tämligen svårt att bevisa var just den kopian har sitt ursprung. Eller kanske kan man spåra bilden på något datanördigt sätt som jag inte behäskar.

Även jag får se över de bilder jag använt mig av på sistone.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hmm. De länkas ju bara in från sidorna där de ligger, så jag har inte sett ngt problem med det. De kan ju naturligtvis inte användas i några publikationer dock...

De bilder som jag är mer tveksam till är de som ligger i bildgalleriet som vi inte vet om vi har upphovsrätt till. För där har VI gett medgivande att använda materialet. Ngt som vi ju inte kan på de som är tveksamma.
Gällande inlänkade bilder i "land"trådar etc så... ett förtydligande att det bara rör sig om insperation och att vi inte äger rättigheter?...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja det här med länkar är ännu ett lite outrett område, men än så länge görs skillnad på länk länkar till bild på annans sida OK, men att bilden syns på egna sidan är det inte...troligen...

peterb har jag för mig hade himla bra uppdaterad kunskap på området.

När det gäller bilderna i Bilarkivet så kommer de från medlemmar och som jag har uppfattat det omfattas de av samma licens som texter på forumet har, dvs för bruk på ErebAltors forum, wiki och i pdf...men om ErebAltor.se har en utskriven licenspolicy minns jag inte...Spelknepe, blev "creative commons" delalikalicens officiellt ErebAltor.se:s policy ?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

De bilder i bildarkivet jag åsyftar som jag är tveksam till är de som diskuteras enligt nedan:
Boshik3n skrev:Först nu har jag hittat dessa kommentarer!!!

VÄNTA NU LITE - missförstånd o dylikt!

jag har INTE gjort dessa....

Nej nej - så bra är jag inte...


så fort skannern kommer igång ska jag lägga in mina egna bilder.
Albrekt skrev:Om du inte har gjort dem, Boshik3en, har vi fortfarande fulla rättigheter till dem? Tanken med bildbanken är väl att tecknaren i och med uppladdning ger sin fulla tillåtelse till att bilderna används i ErebAltor.se projektet (som by definition är icke-kommersiellt).
Spelknepe skrev:
jag har INTE gjort dessa....
Men... vänta nu här. Vem har gjort bilderna då? Det är väl du som är Hardy som har skickat dem till mig? :shock:
Fick vi någonsin ngn klarhet om de bilderna?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

borde vi ta bort dem då?
Indomitus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-07-09 15:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Licenser Licenser...

Inlägg av Indomitus »

jophan skrev:
Det är nog bäst som det blev. Min gissning annars är att upphovsrätten tillhör de enskilda spelkonstruktörerna och inte Riotminds. I de fall som det skrevs avtal - och jag vet inte om det var så många fler än Erik Granström som propsade på riktiga avtal - så tror jag inte att de handlade om något annat än pengar. "N.N. förbinder sig att till Target Games AB senast den dd/mm yyyy leverera materialet "Ödlemännens hämnd" mot en ersättning motsvarande xxx kr. Stockholm den dd/mm yyyy..."

Inget om upphovsrätt med andra ord. Normalt sett köper förlag den exklusiva rätten att publicera författarens text under ett visst antal år, fem eller tio, eller så länge produkten hålls i tryck, varefter rättigheterna återgår till författaren. Detta förutsätter dock att det är ett verk med något slags konstnärligt värde. Men det tror jag definitivt att man kan säga att rollspel har.

Sedan är det ju så att en del alster skrevs om kraftigt uppe på Target/Äventyrsspel, men det vet knappast grabbarna på Riotminds något om...

Men i vilket fall, bättre att skriva självständigt. Roligare, mer kreativt
.
Synd att Riotgames et al. verkar så pass icke samarbetsvilliga, eller rent av obstruerande för bruket av en fiktiv värld i vilken de numera rimligen inte kan ha några kommersiella anspråk.

Jag måste dock berömma forumets insats och de besvär som ni haft för att trots allt gå vem det nu är som har rättigheter till mötes. Jag har själv haft liknande funderingar, och det var i samband med viss infosamling i de frågorna som jag snubblade över Erebaltor.se. Mitt dilemma rör att jag för ett tag sedan började skriva längre sammanhängande berättelser baserade på krönikorna till en kampanj på 90-talet som utspelade sig i en spelvärld med vissa drag lånade från Ereb Altor. Framför allt är det den centrala handlingen i vissa äventyr och vissa namn som jag gillade och satte på min egen pryl, som bygger mer på en överenstämmelse med historiska förhållanden. Så Ketoriam fick ge namn till min motsvarighet till Konstantinopel, Furgia till Persien osv osv.

Det där har nått en rätt avancerad punkt numera, med storyboards och annat, och jag har uppmuntrats att åtminstone publicera en del på nätet. Så länge det rör bilder funkar det, men för längre texter kommer detta med rättigheter in.

Suck - vad göra? Funderar på att ta direkt kontakt med vissa av författarna och fråga om lov eller vad som skulle vara acceptabla ändringar, och skita i Paradox/Riotgames.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag är ny medlem och har inte hunnit/orkat läsa alla inlägg i alla trådar ännu.

Hur går det med det arbetet att få visa material som innehåller information som kommer ifrån det gamla DoD-materialet?

På andra siter kan man hitta PDF:er som är rena kopior av artiklar ifrån Sinkardus.

Kanske skall man följa "den som lever får se" och börja lägga upp material och se vad som händer?

/TML
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag är ny medlem och har inte hunnit/orkat läsa alla inlägg i alla trådar ännu.

Hur går det med det arbetet att få visa material som innehåller information som kommer ifrån det gamla DoD-materialet?

På andra siter kan man hitta PDF:er som är rena kopior av artiklar ifrån Sinkardus.

Kanske skall man följa "den som lever får se" och börja lägga upp material och se vad som händer?

/TML

Svar till mig själv och alla andra som inte hittat det.
Det hela slutade med att Riotminds ställde krav som inte gick att acceptera. Se fullständig beskrivning här:
viewtopic.php?t=234

Synd på ett sätt men bra på ett annat, börja fylla Wiki-sidorna!
(med material ni skrivit själva :-)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Upphovsrätt, oj!

Inlägg av LoveFiction »

[inlägg 1]

Hej!

Ny på forumet, och wikin!
Spelledare sedan 21 år tillbaka, numera 31 år och diagnostiserad aspergare (relevant som förklaring till, stundtals, konstiga uttryck och lätt missförstådd i avsikt, uppsåt och andemening).

Har börjat uppifrån och gått neråt, samt hoppat lite grann i ämnen som finns här.
Hade många tankar medans jag läste men ville få mer kött på benen innan jag skrev.

När jag läste igenom (hela) denna tråd så fick jag känslan av att det enklaste från början hade varit att gå igenom alla böcker (jag är säker på att fler än jag har dem) och skriva ner författarnas namn, leta rätt på dem och fråga om tillstånd, skriva ett standardavtal och posta till dem för underskrift. Om de faktiskt tycker mer om rollspel än girighet borde de ju signerat dem. ^^

Bara min presentation och 2 kronor i detta inlägg. Tack och på återseende! >;-]
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Välkommen hit först och främst!

Jag som inte kan bättre om licenser och dylikt kan bara hålla med om vad du sagt. Frågan är ju hur man får reda på uppgifterna på författarna.
Någon god detektiv med mycket fritid?
Skriv svar