Ormsjöns Kulturer

Ereb Altors övergripande historia
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ormsjöns Kulturer

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag är en lekman inom detta område så jag undrar vad man vet om Ormsjöns tidigare historia. Vad jag förstår så är både Thelgul, Niferländerna och Efaro ganska gamla civilisationer. Det borde väl ha funnits ett flertal civilisationer i området innan nutid också eller? I kampanjen jag spelat i förut finns något som kallades för det Irendiska imperiet runt 100-talet efter Odo. Detta var grundat av Niferiska kolonisatörer på Samkarnas fastland och var under den tiden så stort att man hotade att nästan göra Ormsjön till ett innanhav. Dess herrar bestod dock i mångt och mycket av Demonologer och Häxor så jag inbillar mig att det började falla sönder relativt omedelbart efter att man nått denna utsträckning, eventuellet med en vänskaplig knuff ifrån sina Thelgulska rivaler.

Andra tankar? Det finns vad jag vet ganska mycket oskrivet. Om det finns något jag har missat så länka gärna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Någon gång under århundradena efter 1500 fO fördrevs Morelverna från sitt rike vid Ormsjöns stränder. Det var främst Efarer men även andra soluner som var med att fördriva dem. Anledningen skall ha varit att man tröttnat på morelverna, kanske för att de redan då krigade, plundrade och jagade slavar väl mycket?

ca 1100 fO Efarerna expanderar (åtminstone mot Sombatze).

Enligt det Thelgul som växt fram här:
6200-2600 fO Thelgul grundas enligt myterna men då med ett mer djungelcentrerat läge. Eller?)
2600-300 fO är Thelgulerna förslavade av ett främmande folk.
300 fO - 300 eO styrs landet av enväldiga kungar (av thelgulsk härkomst)
300 eO -idag Teokrati, styrda av Zahin Yahal-präster.

Krilloan och Porto Horyni grundas ca 204 eO av instängd felicisk flotta.

Irendiska imperiet? (Du är rätt förtjust i demonologer va :wink: ?)
Kan kanske passas in någon gång under perioden 2600-300 fO? Det kan ju ha varit olika främmande folk som styrde Thelgul och tidsperioden detta skall ha skett kan i stora delar vara myt.
Jag skulle föredra om det går under innan 1200 fO eller efter 600 fO, för att undvika konflikt/kontakt med joriska imperiet. Går naturligtvis att väva ihop ändå så det är kanske inte hela världen.
Av någon anledning tycks jorerna iaf inte ha seglat på erövringståg in i Ormsjön. (Jag har låtit dem landvägen upprätta handel och tributkrav.) Något kanske höll imperiena isär? Vad isf?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo jag tycker demoniska krafter i Ereb är ascoola. Just dessa är dock ifrån början en av Peter Stridsbergs skapelser då han är den som skapade Irendien. Jag nämnde dem mest just för att jag inte såg så mycket annan information om ormsjön häromkring och var lite intresserad om ifall hans idé passar in eller om det var något annat som låg i området då.

Det förefaller mig lite konstigt att Krilloan skall vara så rikt om det inte finns legendomspunna riken att handla med bortom vägen bort. Då finns det ju ingen anledning att sitta och vänta på Rhabdo Rinn i flera år. Visst det kan vara så enkelt som att vissa råvaror bara kommer in denna väg men det är ju roligare om det som sagt finns en hel kultursfär här. Just nu känns alla områden väldigt monolitiskt stora och inte så detaljerade som Ereb är. Jag känner att det är lite konstigt att Erebs relativt stora länder är onormalt små knattar i jämnförelse med alla andra riken. I så fall måste man nästan utgå ifrån att det som beskrivs i allmänhet är kulturområden i vilka det ofta gömmer sig fler små riken. Om man utgår ifrån det så borde det också finnas jävligt mycket historia där att bygga något kul på.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Absolut finns det massor av exotiska varor att handla och visst finns det en rik historia, det ser jag inte att jag skulle ha skrivit något emot.

Kom dock ihåg att Krilloan grundas 200 eO, 800 e Imperiet föll och 3e Konfluxen, samt att innan 200 eO så var strömmarna i Vägen Bort mycket mildare och segelbara året om i princip. Dvs handel bör ha förekommit såvida det inte fanns andra hinder.

Pokti är väl ett samlingsnamn för riket med riken.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag hävdade inte att du skrivit något emot det. Jag mer förklarade lite mer vad jag var ute efter. Jag verkar dock ha tagit på mig ganska mycket redan och har nog inte tid att sätta ihop så mycket själv om ormsjön på kort sikt så därför skapade jag mest ämnet. Tror för övrigt att Irendien inte är samtida med Jorpagna utan mycket mer sentida. Sätter igång någon gång efter Odo om jag inte minns fel.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I så fall kan det kanske omfattat Samkarnas torra östkust, delar av Pokti och Efaro, men inte lyckats erövra Thelgul.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Enligt det Thelgul som växt fram här:
6200-2600 fO Thelgul grundas enligt myterna men då med ett mer djungelcentrerat läge. Eller?)
2600-300 fO är Thelgulerna förslavade av ett främmande folk.
300 fO - 300 eO styrs landet av enväldiga kungar (av thelgulsk härkomst)
300 eO -idag Teokrati, styrda av Zahin Yahal-präster.
Den tidiga historien är väl mest tänkt som thelgulska myter, även om ruinerna av vad thelgulerna själva påstår är deras gamla gudastad finns kvar inne i djungeln... Ska man passa in något slags imperium passar det som du säger rätt bra med före 1200f.O. Då blir det lagom uråldrigt och mystiskt utan att kollidera med något annat.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Var väl inte ute efter bara ett imperie utan mer en hel tidslinje då det inte verkar finnas någon särskilt extensiv just nu. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Pokti är väl det feliciska namnet på det gytter av småriken som ligger söder om Thelgul, efter ett ord som betyder oreda.

Efaro är ju uppdelat i stamområden och inget enhetligt rike.

Niferland har väl åtminstone tidvis expanderat längs Samkarnas östkust och skulle kunna vara det eftersökta imperiet...

Det irendiska imperiet tycker jag själv är ett mindre bra namn eftersom det för tankarna till Irendor, som ju befolkas av sfinxer, titaner och annat pack.

En annan kandidat till ett kapsejsat imperium kan vara Traxilme, även om det kanske har varit mer centrerat i sydöstra Soluna.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Traxilme ligger ju framför allt inte runt ormsjön ens om man är välvillig. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag känner väl att de enda riktiga Ormsjökulturern är egentligen Niferland och Krilloan.
Thelgul: Ok, kulturen är antagligen påverkad av Ormsjön.
Efaro: Är väl mycket påverkat av Kopparhavets kultursfär. Skulle lika gärna kunna höra till denna som Ormsjöns
Pokti: Södra ormsjön känns mycket mer annorlunda än norra.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jan Erik Söderman skrev:Traxilme ligger ju framför allt inte runt ormsjön ens om man är välvillig. :)
Öhh, och varför skulle inte Traxilme kunnat ha sträckt sig till Ormsjön någon gång i forntiden? Kanske är de olika statsstaterna i Pokte rester från detta Traxilmska imperium som traxilmerna tappade kontrollen över efter den stora katastrofen då giftöknarna skapades vid någon magiskolycka.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Cool. Berätta mer. När hände detta?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jan Erik Söderman skrev:Cool. Berätta mer. När hände detta?
Ingen vet... än... Vad som är säkert är att i öknarna i södra Soluna finns uråldriga ruiner av forntida civilisationer samt att Traxilme idag består av mångfärgade giftöknar. Detta skulle kunna vara resterna av ett traxilmskt imperium, även om jag tycker att den frågan ska lämnas mystifikt öppen. Thelgulska karavaner korsar i.a.f. regelbundet de stora öknarna för att samla in gifter och märkliga ökensalter som sedan skeppas ut från bl.a. Theon av i huvudsak niferländska handelsmän och säljs i t.ex. Krilloan.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok. Och Pokti var vid denna tidpunkt också en del av det undergångna imperiet?
Skriv svar