HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

HISTORIEN

Inlägg av Mikael »

Här kommett första utkast till den stora HISTORIEN. Det är inte färdigt, det kommer mer, men en försmak.

(Senaste versionen hamnar alltid här / Spelknepe)
http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Man skulle inte kunna be herrarna göra det hela lite mer lättöverskådligt? Rubriker, teman och annat som gör att man faktiskt kan hitta det man letar efter hade varit suveränt.

Ex. dela in historien i de stora övergripande händelserna och utgå från dom. Alltså typ konfluxer, krig, omvälvningar, innovationer som påverkat m.m.

Kanske behöver inte Erebs historia vara så detaljerad? Vad vi ju är intresserade är hur Ereb blev det Ereb vi har idag och vad det var som ledde fram till det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Man skulle inte kunna be herrarna göra det hela lite mer lättöverskådligt? Rubriker, teman och annat som gör att man faktiskt kan hitta det man letar efter hade varit suveränt.

Ex. dela in historien i de stora övergripande händelserna och utgå från dom. Alltså typ konfluxer, krig, omvälvningar, innovationer som påverkat m.m.

Kanske behöver inte Erebs historia vara så detaljerad? Vad vi ju är intresserade är hur Ereb blev det Ereb vi har idag och vad det var som ledde fram till det.
Håller med i huvudsak. För mycket detaljer förstör. Innehållet är till stor del en sammanställning av officiellt material, och de tillägg som gjorts är annars på så hög nivå (Kung si och så tappade skägget vilket ledde till krig med grannen.) att det inte skall påverka den enskilde äventyrsförfattarens kreativitet allt för mycket. Såvida man inte just skriver mycket om stora krig och kungar förståss :?
Skall med datakunnig hjälp lägga upp en länk till worddokumentet där fetstil, rubriker m.m. gör det hela mer överskådligt. Skall se om jag inte kan lägga in lite fler rubriker till och med, kanske kanske inte.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Håller med i huvudsak. För mycket detaljer förstör. Innehållet är till stor del en sammanställning av officiellt material, och de tillägg som gjorts är annars på så hög nivå (Kung si och så tappade skägget vilket ledde till krig med grannen.) att det inte skall påverka den enskilde äventyrsförfattarens kreativitet allt för mycket. Såvida man inte just skriver mycket om stora krig och kungar förståss :?
Skall med datakunnig hjälp lägga upp en länk till worddokumentet där fetstil, rubriker m.m. gör det hela mer överskådligt. Skall se om jag inte kan lägga in lite fler rubriker till och med, kanske kanske inte.
Tänk såhär, dokumentet ska publiceras och fungera som hjälpmedel/inkörsport till Ereb. Vikten av läsvänlighet och ändamålsenlighet kan inte understrykas nog.

Det här är min bestämda åsikt då jag inte ser hur man ska använda en sammantällning av årtal annat än som till referens.

Om det inte framgått, ett jäkla hästjobb! Grymt jobb att plöja igenom allt material! Och jag menar absolut inte att det var förgäves, tvärtom. Jag ser bara det här som det oerhört viktiga steg 1.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, jag tror jag förstår. Du önskar en mer generell beskrivning av historien av det slag som finns i kampanjhäftet i EA-boxen, eller? Själklart bör det finnas en sådan. Den här kronologiska HISTORIEN är för att man snabbt skall kunna se att olika idéer i projektet krockar. En kronologi kan också hjälpa till att ge läsaren en uppfattning om vad som skedde under en period av historien och hur dessa händelser påverkade varandra eller inte.

Dvs söker man en period eller årtal finner man det här. Söker man en stämningsskapande helhet finner man det på en anann plats och söker man ett lands historia gör man det bäst i landets historiekapitel.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:OK, jag tror jag förstår. Du önskar en mer generell beskrivning av historien av det slag som finns i kampanjhäftet i EA-boxen, eller? Själklart bör det finnas en sådan. Den här kronologiska HISTORIEN är för att man snabbt skall kunna se att olika idéer i projektet krockar. En kronologi kan också hjälpa till att ge läsaren en uppfattning om vad som skedde under en period av historien och hur dessa händelser påverkade varandra eller inte.

Dvs söker man en period eller årtal finner man det här. Söker man en stämningsskapande helhet finner man det på en anann plats och söker man ett lands historia gör man det bäst i landets historiekapitel.
Jag tycker att årtalslistan kan användas på samma sätt som jag tänker göra med viktiga Palinoriska årtal (tack för dem i samlad form förresten :) ): som en appendix dvs. som stöd för SL och spelare men inte som en del av själva presentation av EA.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Personligen skulle jag vilja se:
1. En övergripande historia, skriven som en berättande text snarare än i årtalsform, ungefär som i kampanjboken, men något mer detaljerad.
2. Mer detaljerad historia i varje landsbeskrivning, också den skriven som en berättande text.
3. Ett appendix med årtalssammanställning. Antingen separata sammanställningar för varje land, eller en mer omfattande sammanställning av all historia som ett slags historisk uppslagsdel i slutet av pdf:en.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Personligen skulle jag vilja se:
1. En övergripande historia, skriven som en berättande text snarare än i årtalsform, ungefär som i kampanjboken, men något mer detaljerad.
2. Mer detaljerad historia i varje landsbeskrivning, också den skriven som en berättande text.
3. Ett appendix med årtalssammanställning. Antingen separata sammanställningar för varje land, eller en mer omfattande sammanställning av all historia som ett slags historisk uppslagsdel i slutet av pdf:en.
Låter bra. Punkterna 1 och 3 hamnar här under Historia, Punkten 2 blir upp till varje enskild författare och under varje land.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Instämmer...

En annan viktig fråga är även hur detta ska kunna sammanfogas med färdigheten "Historia" på ett enkelt sätt.

Tänk så här: Rollpersonerna kommer till Caddo, och en spelare säger "Vad vet jag om Caddos historia?" (Tärningen rullar)

Nu beroende på hur bra spelaren slår, så får han ju olika information av SL. Hur ska spelledaren på bästa och enklast möjliga sätt kunna ge spelaren denna information?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Äsch, sånt har man ju i huvudet. ;P
Användarens profilbild
Frostvarg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-02-01 20:15
Ort: Skurup
Kontakt:

Inlägg av Frostvarg »

superbt material, gillar dock inte att wilhelm tell lånats in i historien. lite för välkänd historisk händelse tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Frostvarg skrev:superbt material, gillar dock inte att wilhelm tell lånats in i historien. lite för välkänd historisk händelse tycker jag.
Herr Tell/rödfjäder är en överlevande från min fetisch att smyga in roliga mer eller mindre kända sagofigurer i världen. Ta en titt på Cerevaltråden, landet som är en udda fågel med sagovibbar. Skrev Lasutyp med flera sagofigurer. Jag kan dock erkänna att Lasutyp är mest på skoj och tänkt att kunna spelas lite som äventyret Krugal Svylses Förbannelse. Förresten, i Berendiens Ädelträdskogen finns Rupert Huva och hans glada män. :lol:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Vad jag tycker saknas är en djupare presentation av de tidiga högkultererna. Jag skulle gärna se längre stycker om Melukha, Yndar och Golwyndakulturen. Hur såg de ut och hur har de påverkat sin omgivning. Vilka spår finns kvar än idag?

Sedan saknar jag en beskrivning av Mörkertiden. Den är lång och antagligen väldigt viktig, men om den är det tyst som i graven. Det är nog därför det känns lite egendomligt när alla riken ploppar upp mer eller mindre samtidigt ur ett historiskt vakuum. Mycket finns att vinna på att knyta samman dessa olika delar.

Det är möjligt att det finns med ovan, men det är svårt att överblicka materialet annat som en superb referens.

Vad är f.ö nytt från dig? Jag kan läsa en del om alver, älvfolk och Moder Jord som delvis krockar med vad jag har skrivit. I många fall går det att lösa. Och vilka är örnmännen?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Örnmännen verkar vara något folk som finns i det vita området nordost om Nidland som Mikael kallar Lasutyp. Att området kallas Lasutyp i Mikaels historiatext ser jag som lite problematiskt då Lasutyp officiellt var det tidigare namnet på det område som idag utgörs av Nidland. Men det är kanske bara för mig som detta är ett problem.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael har bett mig att lägga upp Historiedokumentet för kommenterar.
Observera att detta inte är reviderat eller granskat. Även layouten behöver en rejäl lyftning.

http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc

Jag instämmer med övriga inlägg om att historian bör läggas upp på ett annat sätt än stolpform. Dock tror jag på att vi bör sammanställa denna lista först för att få en detaljerad överblick - årtal för årtal
Skriv svar