HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Angående hur mycket som ska beskrivas i historien så är det ganska vettig uppdelning första 10 000 är ungefär hälften av textmassan medan de 600 sista åren tar resten
sen är det väl så att den skulle behövas skrivas om lite av nån flitig själ så den blir lite roligare att läsa :wink:
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael: jag har skapat tre huvudartiklar på historiesidan, för att det inte ska bli så saftigt med information på en sida. Dessa huvudartiklar är:
  • Kejsartiden (1065 – 600 f.O.)
  • Före Odo uppenbarelse (599 – 1 f.O.)
  • Efter Odo Uppenbarelse (0-610)
Där kan du fylla i resten. Det är väl "bara" 60 sidor eller något. ;) Om du känner dig osäker på formateringen, så har jag under diskussionssidan på vardera sida angett vilka koder som behövs, så att du kan copy-pasta dem vid behov.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående det jag skrev om historia under diskussionen om erdirerna så skall det främst ses som ett inlägg när det gäller publiceringen av texter i pdfer och de enskilda ländernas framställningar. Jag ser främst Mikaels mastodontarbete med den utomordentliga sammanställning av altors historia som ett arbetsredskap för övrig texter, bl.a. för att de inte skall motsäga varandra osv. Så frågan är då om det behöver läggas ner en massa arbete på att skriva om den så att den blir roligare att läsa. Snarare är det väl viktigt att den historia som hamna i andra texter är rolig att läsa. För det är väl inte tänkt att vi skall publicera mer än 60 sidor historia. Då ser jag nog hellre att det arbetet läggs på länderna, kulturerna i 610 års Ereb.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Du har så rätt Bergdahl
The Artist Formerly Known as Boris
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Bergdahl skrev:Snarare är det väl viktigt att den historia som hamna i andra texter är rolig att läsa. För det är väl inte tänkt att vi skall publicera mer än 60 sidor historia. Då ser jag nog hellre att det arbetet läggs på länderna, kulturerna i 610 års Ereb.
Jag tänker mig typ 10 (eller varför inte betydligt mindre) sidor överskådlig, lätthanterad och underhållande/fantasieggande allmän Ereb-historia i löpande textformat. Från den kan det sedan finnas hänvisningar till en mastodontisk lunta med årtal och detaljer om man vill. (Fast jag ser kanske inte något direkt behov av det då varje landsbeskrivning kan innehålla lite historiska detaljer av intresse)

Och Mikaels arbete hittills är definitivt mycket värdefullt, som Bergdahl skriver. En trevlig sammanställning är väl nu allt som behövs. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja och det har varit min målsättning hela tiden att det skall finnas en kronologi, och en överskådlig historia. När barnpassande inte upptar min tid (eller jobbet) skall jag försöka ta dett dithän.
Jag kan väl säga om Historia på Wikin att jag tänkte att det finns en genrell historia. sedan finns regionernas (baserade på imperiets indelning i delar (se s 58-59 i EA kampanj)) för att slutligen finnas ländernas egna historia. Tänkte även att regentlistor kan ligga under historia. Länder/regioner (typ Aidne) kan sedan länka direkt till dessa, liksom man under varje land bör finna landets mer detaljerade historia, saker som inte nämns i HISTORIEN eller regionernas historia.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Låter vettigt :)
The Artist Formerly Known as Boris
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Rickard skrev:J
Funderingar jag hade var att man kunde lägga till någon symbol, istället för att markera något med rosa (där Mikael var osäker), så att man kunde hänvisa till någon annan sida (diskussionssidan?) där man tog upp vad osäkerheten bestod i. Detta för att ha allt sådant från historietexten. Fast det blir kanske krångligt att ordna till, men med någon mall kanske man kan göra det lättare?
Jag tycker det är bättre att man använder en mall för att markera att osäkerheter finns. Det finns nämligen en trevlig funktion som gör att man kan lista alla sidor som använder en viss mall och därmed kan man ha koll på de delar vi är osäkra på (tills någon går och rättar upp artikeln och tar bort mallen från den). Att använda rosa, eller grön är omöjligt att spåra upp och ta bort.
Rickard skrev:J
Ska hela historien stå på en sida såhär eller ska det finnas fler indelningar som syns på huvudsidan?

Ett "problem", som jag ser det, är att Efter Odos födelse (0-610) kommer resultera i en hel del rubriker, vilket kommer att göra menyn längst upp på sidan vääldigt lång. Någon som har någon fundring? Tills vidare så gjorde jag bara en hänvisning till en icke-existerande sida.

Det skulle vara intressant om ilmarinen har någon fundering på struktur.
Jag tycker den uppdelning du har börjat göra verkar bra.

Jag har gjort om sidan lite vad gäller rubrikerna genom att inte använda rubriker för alla årtal. Det blir färre smårubriker och alla årtal ser likadana ut oavsett hur djupt ner i rubrikstrukturen dom hamnat. Ta en till på Stilguiden som jag börjat knåpa på. Man kommer åt den genom "Redigeringshjälp"-länken på alla sidor man redigerar.

Förresten, att kalla sidan kort och gott för Ereb känns lite fel. Vad sägs om Kronologi fram till 600 f.O. ? Vi har ju betydligt mer än Ereb listat i listan...

Vad gäller officiellt/ickeofficiellt material tycker jag att vi borde fortsätta diskussionen här.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Slaget om Blodsgläntan

Inlägg av Didra »

Jag saknar "slaget om Blodsgläntan" i historiesammanfattningen. Det ska äga rum år 412 e.O. och ska vara en del av kriget mellan Aidne-bergens svartfolk och Goianas alver som pågick mellan 405-415 e.O.
Men detta kanske anses vara en för oviktig händelse alternativt att den egentligen skrevs för ett separat spel och inte passar in.
Om den ska vara med överlåter jag förståss till ansvariga för detta område.

Se Sinkadus #16, sid 24-25 för mer information angående detta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker vi definitivt tar med "Slaget om Blodsgläntan" 412 eO. Här har vi ett namngivet slag som utspelades under kriget 405-415 eO, ett krig som fick dramatiska och stora följder.

Svarta Tornets inträdan på den politiska planen.
Goianas fall som kardisk provins och upprättande som alvisk rike.
Slutet för den brandiska dynastin, "Maktskiftet" och echterna som ny kardisk adel.

Vad säger Aidne ansvarige?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Var det det avgörande slaget? Krigets vändning?
Passar troligen bättre i Region Aidne eller kanske tom på landnivå.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Mikael ville bara säja ett toppen jobb med kronologin den börjar bli riktigt läsvänlig de e hyfsat mycke text att bearbeta, tummen upp :D
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Boris skrev:Mikael ville bara säja ett toppen jobb med kronologin den börjar bli riktigt läsvänlig de e hyfsat mycke text att bearbeta, tummen upp :D
Bugar och tackar för uppmuntran.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kronologin är färdig till struktur och innehåll på Wikin, men kommer naturligtvis kontinuerligt att uppdateras. Där syns inte vad som är officiellt eller icke så har ni frågor ställ dem här.

Nästa steg blir nu att skriva en mer berättande HISTORIA.

Regentlängderna skall också föras in. Skall också lägga upp de övriga regionerna och sedan får jag be om lite hjälp med att lägga upp ländernas historia också.
Imperium Jorpagnum rubriken har jag tänkt skall fungera som ett land, dvs någon åtar sig att skriva om och lägger in den beskrivningen. Jag tycker att Imperiets beskrivning passar bättre under Historia än under idag existerande riken. Kommer lägga in Imperiets historia för att göra den lättillgänglig för den som tar detta på sig.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För att inte förvirra någon så vill jag bara påpeka att även om Kronologin på wikin är utförlig är den inte uttömmande. Jag har försökt sortera bort händelser som istället borde dyka upp i ländernas historieavsnitt, tex varje kungs död då och då, stadsmurars byggande, m.m. (som jag ev. ännu inte sorterat bort. (Ibland kan visserligen vissa byggnadsverk vara av intresse då de startar något nytt.)

Så uppmaningen är fortfarande att den som skriver om ett land, kontrollerar med kronologin, men också dubbelkollar med landets historia i tex EA. Dett är ju egentligen bara nödvändigt om man skall slänga in någon ny historisk händelse, men jag ser gärna att ländernas historia innehåller mer lokala händelser än den stora Kronologin.
Skriv svar