HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Men om man vill från Atrema till Torhem, följer man en väg söder om skogen då, eller tar man vägen till någon flottarhamn vid flodens södra ände då?
Det är nog upp till var och en, och vilet syfte man har. Som äventyrsmiljö är ju vägen riktigt grym, men ska du handla med dvärgarna tar du nog flodpråm. Överhuvudtaget lär floden vara den vanligaste vägen. Handlar det om militära strykor som ska förflyttas kanske man ska gå runt?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

birkebeineren skrev:Istället används älven och älvbåtar till att ta sig norrut till Torshem och Nidapasset.
Hehe, älvbåtar! Så passande! :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gunther skrev:
birkebeineren skrev:Istället används älven och älvbåtar till att ta sig norrut till Torshem och Nidapasset.
Hehe, älvbåtar! Så passande! :lol:
När det gäller "Älvbåtarna" så var det faktisk inte avsiktligt men som norrman med smärre stavproblem får man väl bjuda på sådant vare sig man vill eller inte. :roll:

Faktisk ”Äventyrspel” som har lärt mig svenska!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vägen genom Landori börjar bli lång men vi verkar inte vara framme än... :)

Jag tänker mig att vägen knappt används fast alverna tillåter det enligt det urgamla avtalet.

Flodbåtar :P är mycket mer bekväma och en enda båt kan ta lika mycket last som en hel karavan lastdjur.

Sen för att använda sig av denna floden måste man ta sig till den nordöstra delen av Berendien, och inte till den nordvästra och staden Atrema, i alla fall om vi inte skal ändra på mäster Spelknepes kartor.

I "mitt" Ereb lät jag Leipterfloden rinna ut vid Atrema och berendierna ha både kontrollen och höga tullsatser över handeln längs älven. Vandringsleden längsmed älven var dock öppen för karavaner, men då ett sådant företagande kostade både mera tid och pengar så var frågan om inte den berendiska tullen var att föredra?
En liknande ordning skulle kunna fungera vid ostkusten men då behövs en ny stad och det krockar också med Ghazams beskrivningar av ett fattigt landområde här.

Mikael, du skulle kanske kunna fläta inn i Historien huvudpunkterna angående Grafferburg och "Via Landori"?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: Mikael, du skulle kanske kunna fläta inn i Historien huvudpunkterna angående Grafferburg och "Via Landori"?
Redan börjat på nästa uppdatering.

Atrema ligger väl i nordväst va? I nordöst dominerar Lindaros, men borde finnas en omlastningshamn vid flodens utlopp där lasterna går från älvbåtar till mindre kustbåtar eller i vissa fall skepp.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Atrema ligger väl i nordväst va? I nordöst dominerar Lindaros, men borde finnas en omlastningshamn vid flodens utlopp där lasterna går från älvbåtar till mindre kustbåtar eller i vissa fall skepp.
Atrema ligger i nordväst och Lindaros ligger i öster, men på Spelknepes karta över Landori/Torshem verkar Leipterfloden som rinner söderut från Nidapasset mynna ut i nordöstra Berendien (eller precis utanför gränsen) och inte i nordvästra.

Eller missuppfattar vi varandra?

När det gäller Grafferburg ser jag framemot att se historien hamna i "nyofficiella" källor, men jag funderar på om vi skal låta historien vara blank (les: Öppen för olika SLs tolkningar) efter 728 fO och fram till 599 fO? Jag har en fortsättning men skal jag kanske behålla den för mig själv?
Vad tycks?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Atrema ligger väl i nordväst va? I nordöst dominerar Lindaros, men borde finnas en omlastningshamn vid flodens utlopp där lasterna går från älvbåtar till mindre kustbåtar eller i vissa fall skepp.
Atrema ligger i nordväst och Lindaros ligger i öster, men på Spelknepes karta över Landori/Torshem verkar Leipterfloden som rinner söderut från Nidapasset mynna ut i nordöstra Berendien (eller precis utanför gränsen) och inte i nordvästra.

Eller missuppfattar vi varandra?

När det gäller Grafferburg ser jag framemot att se historien hamna i "nyofficiella" källor, men jag funderar på om vi skal låta historien vara blank (les: Öppen för olika SLs tolkningar) efter 728 fO och fram till 599 fO? Jag har en fortsättning men skal jag kanske behålla den för mig själv?
Vad tycks?
Tror vi är överens. Atrema ligger i väster och Lindaros i öster. Floden Leipter från Torshem mynnar och skall mynna i nordöst, dvs norr om Lindaros, precis där den ligger tror jag.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Såhär står det i HISTORIEN:

598
Torshem. Nekhiklanen, en grupp vargmän, svär evig vänskap med howatherna i Torshem i utbyte mot att de ges tillstånd att få slå sig ner och leva där.

Det borde vara Nekhi-flocken eller (om det rör sig om mer än dryga 100 svansar) Nekhi-stammen.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Leipter mynnar väl ut väster om Berendien (alltså någonstans mellan Berendien och Jorpagna)? Annars hamnar Torshem mitt i Landori.

Nekhi-klanen omfattar ca 30 individer enligt Torshem-modulen.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Är Torshem-placering på min karta helt fel eller?

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Torshem är ett gränslöst angivet område nära Nidapasset. Från min synpunkt nära nog på Spelknepes karta.

Leipter mynnar ut öster om Berendien, källa är Nidländska reningens kartor över Berendien.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Spelknepe skrev:Är Torshem-placering på min karta helt fel eller?
Ja! :lol:
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Leipters mynning och Torshems läge bör ligga nordväst om Berendien. En av anledningarna finns i Torshems historia; området befolkades av jorer från Berendien och Erebos. Varför skulle erebier välja att flytta till ett land bortm Berendien när det med stor sannolikhet finns närmare platser att kolonisera? Dessutom är det erebiska handelshus som handlar med dvärgarna i Torshem och det förklarar också den relativa närheten till Nostril och Gringul.

En annan aspekt är att om Torshem placeras som på Spelknepes karta så hamnar det vääääldigt nära både Landori och Grynnerbergen. Skulle Landori acceptera ett dvärgiskt fäste så nära sina egna gränser? Ett dvärgfäste som dessutom är såpass nära sina fränder i Nidabergen att vi skulle kunna tala om en direkt front mellan alviska och dvärgiska intressesfärer. En sådan förestående konflikt hade säkerligen gett ekon i de officiella källorna. Men det finns inga sådana konflikter i området.

Sett till dessa fakta bör Torshem och Leipter placeras nord-nordväst om Atrema.

Apropå kartan, bör inte bergen norr om Berendien och Jorpagna vara en enda lång bergskedja?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Apropå kartan, bör inte bergen norr om Berendien och Jorpagna vara en enda lång bergskedja
Inte enligt flera källor (Monster - Kampanj, stora kartan, Ereb Altor - Kampanj).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazam skrev:Leipters mynning och Torshems läge bör ligga nordväst om Berendien. En av anledningarna finns i Torshems historia; området befolkades av jorer från Berendien och Erebos. Varför skulle erebier välja att flytta till ett land bortm Berendien när det med stor sannolikhet finns närmare platser att kolonisera? Dessutom är det erebiska handelshus som handlar med dvärgarna i Torshem och det förklarar också den relativa närheten till Nostril och Gringul.

En annan aspekt är att om Torshem placeras som på Spelknepes karta så hamnar det vääääldigt nära både Landori och Grynnerbergen. Skulle Landori acceptera ett dvärgiskt fäste så nära sina egna gränser? Ett dvärgfäste som dessutom är såpass nära sina fränder i Nidabergen att vi skulle kunna tala om en direkt front mellan alviska och dvärgiska intressesfärer. En sådan förestående konflikt hade säkerligen gett ekon i de officiella källorna. Men det finns inga sådana konflikter i området.

Sett till dessa fakta bör Torshem och Leipter placeras nord-nordväst om Atrema.

Apropå kartan, bör inte bergen norr om Berendien och Jorpagna vara en enda lång bergskedja?
Utvandrare har flyttat bra mycket längre än till andra sidan av Berendien. Att erbosiska handelshus handlar där beror snarast på tillgängligheten av dvärgvaror från Nidabergen, och att erbos handelshus är moderna, aggresiva och inte blundar för långa resor för profitens skull. Tack vare Torshem är ju också dvärgarna mer tillgängliga här än i Grynnerbergen. Tror inte man skall läsa in för i att det bor erboser i Torshem avs platsens geografiska läge.

Torshems placering finns i flera källor (bla de som Spelknepe angett). Att Nidabergsdvärgarna bor i bergen norr om Landori ser jag inget problem med. Grynnerdvärgarnas riken ligger en bra bit från Nidabergen med både Lirslätt och den Nida-Cer-bergska utlöpan emellan. Ditt resonemang om att det saknas rapporter i de officiella källorna om alv-dvärgiska konflikter i området är lite märklig eftersom det är ditt antagande att sådan måste finnas pga placeringen. Landori tycks ju dessutom ha lämnat Torshem i fred (Torshem i sig är inget dvärgfäste, utan endast en glest befolkad bergnära skogsregion), med undantag för en liten grupp helare (Santono?). Det skulle ju dessutom tyda på att området ligger som en buffert mellan dvärgar och alver (inte helt otroligt då JAG har svårt att tänka mig att alverna skulle tillåta svartfolk och svartkonst i Landori, vilket finns i skogarna kring Torsborg). Om så inte är fallet måste Torshem placeras väster eller öster om Landori antar jag. Torshems relation till Nidapasset gör dock att det blir svårt att flytta på det. Placerar man Torshem nord-nordväst om Atrema hamnar man i gapet mellan Nidabergen och Mörkrets berg. Med tanke på din fråga avs dessa bergskedjors ev sammansättning gissar jag att du just ser det gapet som Nidapasset. Kan det vara så? Det är enligt min mening i så fall en missuppfattning.

Jag anser Spelknepes placering av Torshem och floden stämmer klart bäst med majoriteten av källorna. Ereboserna kanske inte var så många men fulla av jävlar anamma när de utvandrade. Vet någon varför de utvandrade?
Skriv svar