HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Atremas placering kan motiveras på annat sätt än handeln från Nidapasset. Handeln från Lindaros går hit, Jorpagna är nära, och förslaget om att handeln mellan Mörkerbergen och Nidabergen utgår härifrån tycker jag låter mycket bra.
Jo, väldiga trans-kontinentala karavaner mellan tex Atrema och Kaphalt är ju perfekt. Finns det nåt sådant i officiella källor?

Bra ide också med alternatva vägar till Torshem; en igenvuxen och farlig väg och en kontrollerad och dyr flod. Tex.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Birke: Ok... står det i Torshem att Leipner fungerar som handelsflod så får vi rätta oss efter det. Tycker dock inte att vi ska göra en ny flod som rinner ut vid Atrema iaf. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi borde kanske flytta denna diskussion till Torshem-tråden men kan vi (les: någon med sådana förmågor) flytta alla inläggen rörande ämnet också?

Leipter alltså en bred och lugn handelsflod som rinner söderut från Torshem. Bra.

Skal vi kanske också låta Leipter mynna ut i nordost och vid mynningen placera en berendisk/alvisk tullstation som kontrollerar handeln?

Atrema ligger där det ligger och från staden utgår handelskaravaner norrut genom passet mellan Nidabergen och Mörkerbergen (börjar känna att vi behöver ett namn på detta pass snart). Karavanlederna går dels över slätten (?) mot Mefamirs sjö (och Palinor, Ransard (Kaphalt), Mirel?), dels mot de små handelsbyarna vid Nargurs sydöstra gräns (se Nargur-tråden) och även vidare till Barbia och Mastika Agga. Kanske?

Vandringsleden "Stenvägen" norrut från Leipters mynning till Nidapasset är igenvuxen och farlig, men från flodbåtarnas trygga däck kan berendierna (och de som betalat deras tull) roat ibland skymta både vandrare och handlare som valt den "fria" vägen kämpa sig fram genom skogen. Eller?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Nu har jag ingen aning om hur mycke jobb som krävs men!
Micke skulle det inte vara ganska praktiskt att börja lägga upp HISTORIEN
på wikin
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JO, absolut. Skall ta mig samman och förstå det där när jag får mer tid. Om någon annan vänlig och otålig själ gör det för mig så blir jag inte sur. Uppdaterandet kommer gå lättare för mig när det väl är gjort antar jag. Återkommer.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Äh ta o klistra in hela skiten så ska du se att det finns de som inte klarar av att de ser ut som det gör :lol:

Kanske inte ett så bra tips men kanske :?:
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:JO, absolut. Skall ta mig samman och förstå det där när jag får mer tid. Om någon annan vänlig och otålig själ gör det för mig så blir jag inte sur.
Jag har ingenting för mig, men vad kan tänkas vara en vettig indelning? Drygt 80 sidor är lite mastigt. Delar man in det efter rubrikerna, så är "Efter Odo Uppenbarelse" ändå på 40 sidor.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

kan man inte dela upp historien i fornhistoria o historia dvs före o efter Odo
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Boris skrev:kan man inte dela upp historien i fornhistoria o historia dvs före o efter Odo
Men som jag skrev, så är tiden efter Odo på 40 sidor. Mikael kanske hade en skön lösning på G när han skrev allt?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Ok man måste alltså dela upp historien efter Odo i fler delar
Våran historia är ju uppdelad i flera delar
kanske skulle hela den historien behövas skrivas om i lite mer berättande form
The Artist Formerly Known as Boris
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

kör med hundratal
100-talet
300-talet :wink:
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här gör ni ju bra utan mig, men jag tänkte man kunde dela in historien i epoker där dominerande händelser eller nationer få namnge dem. Nu skall jag läsa om hur man använder wikin.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag påbörjade lite smått att överföra allting. Jag gjorde någon omskrivning här och där. Mest små skillnader, som omkastningar av ordföljd och sådant. Hur ser det ut? Någon som har ett något annat förslag? Vad får det här för konsekvenser?

Funderingar jag hade var att man kunde lägga till någon symbol, istället för att markera något med rosa (där Mikael var osäker), så att man kunde hänvisa till någon annan sida (diskussionssidan?) där man tog upp vad osäkerheten bestod i. Detta för att ha allt sådant från historietexten. Fast det blir kanske krångligt att ordna till, men med någon mall kanske man kan göra det lättare?

Ska hela historien stå på en sida såhär eller ska det finnas fler indelningar som syns på huvudsidan?

Ett "problem", som jag ser det, är att Efter Odos födelse (0-610) kommer resultera i en hel del rubriker, vilket kommer att göra menyn längst upp på sidan vääldigt lång. Någon som har någon fundring? Tills vidare så gjorde jag bara en hänvisning till en icke-existerande sida.

Det skulle vara intressant om ilmarinen har någon fundering på struktur.

Grym sammanställning, annars. Jag är impad!
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppen Rickard mkt tacksam! Nu kan jag göra uppdateringar rätt i wikin va!? Will get on it.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Toppen Rickard mkt tacksam! Nu kan jag göra uppdateringar rätt i wikin va!? Will get on it.
Ja, det ska nog inte vara några problem. Just efter Odos födelse, så funderar jag på att programmera något som formaterar texten automagiskt, men om det tar tid så gör det hellre själv för då har jag glömt bort det. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar