Svavelvinter

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Gaurhir
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-10-14 01:09

Inlägg av Gaurhir »

Gaddeborg skrev:Oj, det är ännu elakare än vad jag hade kokat ihop. De är iallafall blinda nu vid spelmötets avslutande, lär sitta i ett tag :)
Det er faktisk en bra ting. Det er viktig at spillerne er i stand til å kjenne igjen slike krystaller senere i kampanjen, for å unngå å bli blind på et... upassende tidspunkt ;)
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Å vad gött att hitta en sån här tråd. Jag ska snart spelleda Svavelvinter!
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

avis man blir ;(

vill också spela svavelvinter!
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Svavelvinter

Inlägg av Drahcon »

Och jag är är också för att hitta lite inspiration och nya tankar inför spelledandet av Svavelvinter... :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Svavelvinter

Inlägg av Sopodlare »

Var ska du spela?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Svavelvinter

Inlägg av Drahcon »

Vi ska spela över Skype faktiskt. Just av anledningen av att vi sällan kan mötas upp - på grund av avstånd och upptagna liv rent generellt.

På det här viset kan vi klämma in några timmar här och där.

Du kanske nu undrar om det fungerar bra att spela på Skype? :D
Ja! Det funkar alldeles utmärkt!

Och förövrigt bor jag i Sundsvall.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Svavelvinter

Inlägg av Sopodlare »

Applåder applåder!
A fat man brings a cushion wherever he goes
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Svavelvinter

Inlägg av crilloan »

Hepp!

Lite trådnekromanti, men då jag sitter obelagd på kontoret kan man ju göra roligare saker :-)

Jag har en grupp med spelare, några totala nybörjare och några som spelat för typ 30 år sedan.

Vi kom igång och spelade i samband med DoD2016 och har hunnit beta av 3-4 äventyr av det mindre slaget.

Jag hann aldrig spela Svavelvinter när det kom ut och frågade spelarna vad de har för önskemål.
En av de få som har rudimentära minne av Äventyrsspels produkter önskade Svavelvinter.

Det största äventyret jag varit SL för är Enhörningshornet, vilket slutade med TPK.., så min erfarenhet av mer intrigmässiga äventyr är begränsad.

Om ni skulle köra Svavelvinter idag (och om vindarna står bi fortsätta med konfluxen) vad skulle ni börja med för att vänja spelare och SL vid mer omfattande äventyr och tankemödor. Finns det något i den digra Ereb Altor katalogen som är bra träning/intro?

C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svavelvinter

Inlägg av birkebeineren »

Äventyren i Svavelvinter-boxen är inte så krångliga. Det är först med senare delar i Konfluxsviten det blir lite mer krävande. Vet inte hur bekant du är med Svavelvinter men det handlar om enkla och tillsynes tydliga uppdrag som sen kan kopplas samman till en mer komplicerad intrig. Den speciella settingen på ishavsön Marjura är också ganska sammanbindande och stämningsfull i sig själv.

Efter äventyren i Svavelvinterboxen kan RP gärna ägna sig åt andra äventyr och nästa del i Oraklets fyra ögon behöver inte spelas direkt efter.

Alla delar i Konfluxsviten finns att lasta ner med författarens samtykke här: http://strimlad.se/fri_konflux/00.titelblad.html
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Svavelvinter

Inlägg av crilloan »

Tack!

Jag läste Granströms böcker förra året och äventyret är jag fortfarande ledsen för att jag aldrig han spela.

Då får det kanske bli det, då det faktiskt finns en spelare som vill spela det. Behöver bara langa in något introäventyr först så de blir mer bekanta med systemet.

C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svavelvinter

Inlägg av birkebeineren »

Romanerna skiljer sig något från äventyren men är strålande inspirationskällor. Du skulle kunna börja med äventyret Cruris gravar i Svavelvinter-modulen och låta Inledning - alternativ 2 starta äventyret för nybörjande RP. Det borde inte vara för svårt. Kapitlen i romanen Svavelvinter med Robur Rödvads expedition mot Cruri läses lämpligen om igen för inspiration. Kanske kan några tidigt uppvaknande crurer krydda händelserna och ge en försmak på vad som komma skall?

Blir oavsett spännande att höra hur ni gör. :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Svavelvinter

Inlägg av skaraborgarn »

Svavelvinter där alla rollpersoner är minoutarer. Drakfan ska få på käften rejält när sex minoutarer svingar sina yxor!
Eller varför inte ha samma äventyr med reptilmän?
Skriv svar