Äventyr till DoD: I Svarta tornets tjänst

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr till DoD: I Svarta tornets tjänst

Inlägg av skaraborgarn »

I Svarta tornets tjänst

Bakgrund

Rollpersonerna är halvorcher, den olyckliga frukten mellan förslavade kvinnor och orcher i häxmästarens tjänst. Som halvorcher är man ofta utstött och det hade nog inte gått så bra för er om inte häxmästaren på ett tidigt stadium sett och förstått att ni hade det som krävs.

Ni är alla medvetna om att ni har häxmästaren att tack för att ni blivit de ni är. Tack vare honom har ni fått mat, husrum, utbildning, ja allt. Ni ser honom som en slags fadersgestalt.
(Nu har inte häxmästaren några ömma känslor för RP men det vet de förstås inte.)

RP är unga och ska nu ut på sina första riktiga uppdrag för häxmästaren. Uppdragen blir svårare för varje gång. RP är lojala, ja mer än lojala till sin uppdragsgivare, herre och kanske rentav gud. Men häxmästaren lägger inte många fingrar i kors om de RP råkar illa ut. Kanske rentav inga fingrar alls...

SL information: Spelledaren kan gott ge RP lite extra bonusar som extra Bakgrundspoäng efter som de tränats sedan tidig barndom för att bli kunskapare, agenter, spioner eller vad man nu vill kalla dem. Vill någon vara magiker så är personen det utan att man slå något slag för att se om personen kan lära sig magi. Tänk på att de är i den mäktige häxmästarens tjänst så man behöver inte tänka alltför mycket på kostnader för utrustning med mera. Kanske gruppen har något magiskt föremål eller två?

Uppdrag

Oroligheter inom de egna leden.
En svartfolksstam som är allierad med svarta tornet har fått en ny hövding, den förre besegrades i blodsgång. Men den nye hövdingen verkar inte klara av att styra, förbindelserna mellan stammen och häxmästaren har varit sporadiska och bristfälliga. Rykten säger att den nye ledaren brutit med er och rent av gjort revolt.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni beger er till stammen och ser vad som hänt. Om hövdingen försöker bryta med svarta tornet så rapportera detta. Stöd de som eventuellt är lojala mot häxmästaren. Om det visar sig att den nye hövdingen inte gjort revolt men istället är inkompetent se till att han ersätts med en duglig och lojal hövding.

Ställ till bråk.
Det har varit lite lugnt i konflikten mellan Kardien och Svarta tornet. Ändra på det.

Det ligger i häxmästarens intresse att fienden sätts i respekt. Ta med er en utvald skara ulvryttare på 20 man och ta er in på fiendens område obemärkta. Börja sedan bränna och plundra och ta er tillbaka. Ta inga fångar, sätt skräck i våra fiender. Fienden kommer troligen förfölja er men led dem då till en större styrka bestående av orcher och resar.

Avsluta en anställning.
En kunskapare i Kardien har misslyckats med flera uppdrag. Personen har fått lite för många chanser men inte lyckats. Vidare har informationen denne sänt till er herre varit inaktuelle eller rent av felaktig. Det är dags att avsluta dennes anställning samt visa hur det går när man är inkompetent.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni söker upp personen i fråga samt tar denne av daga. Ta allt som denne ägt kan bevisa att han varit i Svarta tornets tjänst och förstör detta.

Köpa i Kandra
En herre boende i Kandra har kommit över ett stort antal böcker om magi. Troligen innehåller några av böckerna helt okända besvärjelser och ritualer. De flesta handlar om mycket avancerad nekromanti. Säljaren tror att er herre är intresserad men priserna är något höga.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni tar er till Kandra och får kontakt med säljaren. Veka följer med för hon kan bedöma böckernas värde. Men varför slösa guld, nä ni kan ta böckerna? Går säljaren inte med på ert bud så oskadliggör denne och ta böckerna.

Pest är inte pina.
Kardien är vänner med Zorakin. Men till er är de båda fiender. Zorakin kan behöva en näsbränna.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni tar er in i Zorakin. Med er får ni gift för att förgifta brunnar och vattendrag. Den lojala svartkonstnären Veka följer med er och ni lyder henne. Ni måste ta er långt in fiendeland. Ni vill inte riskera att sjukdomen drabbar områden som lyder under Svarta tornet.

Allierade till havs.
Försök att få förbindelser och därmed en allians med havsorcherna i Kopparhavet har gjorts. Det har inte lyckats helt. Men då ni är av svartiskt påbrå så tror häxmästaren att ni har bättre chanser att lyckas.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni beger er till Kopparhavet. Ni kommer får kontakt med en av svarta tornets kunskapare som vet var havsorcherna håller till. Lova havsorcherna att de kommer får stöd i form av vapen och pengar. För att ytterligare visa att häxmästaren menar allvar följ med havsorcherna och hjälp dem röva och plundra, helst då gråalver.

Hämta en vän.
En ung och lovande nekromantiker vill gå i häxmästarens tjänst. Dessvärre anser inte dennes kamrater och lärare detta och de vill hindra honom. Nekromantikern befinner sig i Nohstril.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni hittar och för hit nekromantikern till svarta tornet.

Straffa en förrädare.
En person som varit i Svarta tornets tjänst har rymt och tagit med sig en del föremål er herre sätter värde på. Helst skulle denne vilja ta förrädaren till fånga och statuera exempel. Men han är för långt bort för att detta låter sig göras. Förrädaren befinner sig nämligen i Trakorien och det misstänks att detta lands underrättelsetjänst är intresserad av förrädaren och föremålen.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni finner och oskadliggör förrädaren samt att ni hittar och återlämnar föremålen till er honom. Viktigaste är dock att förrädaren straffas. Veka kanske följer med om RP anser sig behöva förstärkning.

Förgifta ett problem.
De eländiga tornriddarna kommer troligen snart inom et år eller två få en ny stormästare. En av kandidaterna är Bruldeg ”Järnhanden” Bovaentt. Denne herre har varit mycket skicklig i kampen mot er och han befaras bli en farlig stormästare. Men ni har fått kännedom att Bovaentt ska göra en resa till Caddo och stanna där en längre tid. Troligen är vistelsen på Caddo av såväl politisk som av privat natur, han har släktingar som bosatt sig där och en arvstvist ska avgöras. Järnhanden är ganska oskyddad när han lämnar sitt hemland.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni oskadliggör denne farlige fiende när han är på Caddo eller på resan till eller från denna ö. Gift, lönnmord ja vad som helst, bara han inte återkommer levande.

Stjäla gåvor.
Svarta tornet har fiender. Såväl alverna i Goiana och folken i Kardien. För att visa att relationerna är goda samt att man stöder varandra i kampen mot häxmästaren kommer en ambassad från Kardien bege sig till Goiana. De har med sig gåvor till alverna, bland dem några svärd och sköldar. Alverna kommer i sin tur skänka ett spjut till Kardien. Dessa vapen är knappast tänkta att användas annat än rent symboliskt. Men det skulle onekligen vara ett snöpligt nederlag om vapnen kommer i häxmästarens händer.

Det ligger i häxmästarens intresse att ni får tag i dessa vapen. Bege er till Kardien och undersök möjligheter att stjäla föremålen.

Viktiga SLP

Häxmästaren
Allt som redan skrivits om denne herre har redan skrivits.

Gleal
Ulvryttaren Gleal har de senaste åren visat sig vara en av de främsta och skickligaste av de svartalfer son är i häxmästarens tjänst. Orädd och mycket motiverad för att vara svartalf. Han och hans ulvryttare är bland de främsta i häxmästarens tjänst.
Han är av medellängd men urstark.

SL information: Höga värden i STY, INT och PSY. Högra värden i RIDA och skicklig med vapen. Hans ulvryttare har lite lite bättre färdighetsvärden än en genomsnittet.

Bomban
Liksom RP har Bomban orchiskt påbrå. Han skäms mycket för detta, inte nog med att han är halvorch, modern var sköka och gjorde det för några kopparslantar med en havsorch. Bomban ogillar havsorcherna men samtidigt så har han tjänat en hel del på att göra affärer med dem. Bomban har försökt leva som köpman men aldrig blivit direkt framgångsrik. Hade han inte gjort affärer med sina släktingar samt varit kunskapare för häxmästaren hade han nog varit tiggare. Bomban har försökt föra förhandlingarna med havsorcherna men han har inte vunnit deras ledares förtroende. De föraktar honom och tycker han är svag och vek. Svartfolk föraktar svaghet. Därför får RP rycka in och leda förhandlingarna med Bomban som medhjälpare. Han är ganska överviktig. För att dölja sitt orchiska påbrå, men också för att han börjar bli skallig använder han ofta en blond peruk, inte ökar denna fåfänga hans respekt hos havsorcherna.

SL information: Låga värden på STY, FYS; SMI, PSY och KAR. Medelmåttig i färdigheter som har med köpenskap att göra. Dålig på att slåss.

Veka
Det sägs att en grupp äventyrare kom in på häxmästarens domäner för många år sedan. Bland dem fanns en mycket ung magikerlärling vid namn Veka. En del har sagt att hon förrådde sina kamrater andra att hon i utbyte mot att de fick ge sig av stannade i Svarta tornet. Hursomhelst, Veka har blivit en av häxmästarens mest betrodda och skickliga kunskapare. Hon är en skicklig magiker men har andra strängar på in lyra. Hon är fullständigt lojal till sin herre, hon har inte dragit sig för att gå i säng med vissa personer för att få information eller för att helt enkelt mörda dem. Veka är trogen sin herre som en hund. Häxmästaren vet förstås detta och vet att han kan få sin lojala lärjunge till det mesta. Han är vänlig mot henne och ser henne som ett av sina bästa redskap. I en eventuell konflikt mellan Veka och rollpersonerna står han på hennes sida. Han tvekar dock inte att offra henne om det skulle behövas. Om någon av RP är av kvinnligt kön är risken stor att Veka blir svartsjuk även om hon aldrig skulle erkänna detta.

Veka är en mycket vacker kvinna och ser ut att vara runt 28-29 år gammal (hon är dock mycket äldre men magiker har ju en förmåga att leva länge), hon har höga kindknotor något blek hy och korpsvart hår. Många har nog trott att hon är en dam av förnäm börd. Hon ger intrycket av att vara ganska kylig och reserverad om hon inte är i närheten av sin herre.
Magin Veka behärskar är elementarmagi och nekromanti. Son så många andra som sysslar med magi har det påverkat henne, inte alltid positivt. Hennes en gång ljusbruna hår är nu svart, vidare har hennes ögon påverkats. Högerögat är helt rött. Det finns ingen pupill utan allt är rött. Vänsterögats färg är svart och i bland kan man se att hela ögat blir helt svart. När hon är ute på uppdrag händer det ofta att hon har med sig en ögonlapp eller försöker på annat sätt dölja sina besynnerliga ögon. Hon har dock fått mörkerseende, hon är i grund och botten mörkermagiker så det är inte bara negativt.

Veka är rollpersonernas chef och ofta får de sina order av henne. Hon är den som sköter deras kontakter och ibland följer hon med på viktiga uppdrag. Det ligger i häxmästarens intresse...

SL information: Veka är lite över medellängd, har höga värden i FYS, SMI, INT, PSY och KAR. Hon besitter många besvärjelser som är dödliga samt elementarmagi som inriktar sig på mörker. Vidare har hon ganska höga världen på att framställa gifter, hon är ganska bra på obeväpnad strid och dolk.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Äventyr till DoD: I Svarta tornets tjänst

Inlägg av crilloan »

Vad kul!

Ska precis starta en kampanj (filar på det sista av reglerna) där spelarna ska börja på grisodlarnivå i Utkante i hertigdömet Inmark.

C
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till DoD: I Svarta tornets tjänst

Inlägg av skaraborgarn »

Tackar!

Hoppas du hittar något som jag skrivit och använder det!
Skriv svar