Kampanjstart: akterseglade

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Kampanjstart: akterseglade

Inlägg av crilloan »

Hej!

Jag har fått igång några kompisar och några tidigare kollegor och börjat spela lite lätt. (tre äventyr på ett drygt år...)

Vi kör Gastarnas ö nu men efter det skulle jag vilja göra en reboot för att få återupptäcka Ereb Altor.

Kampanjfrö:

Rollpersonerna är akterseglade i någon av de större städerna (Nohstril, Krilloan, Tricilve; Pendon, tips emottages tacksamt)

De kommer från var sitt skepp och har bakgrunder som Timmermanslärling, skeppspojke, väpnare, köpmansgesäll, utblottad ung ädling på misslyckad "grand tour". De är alla unga och oerfarna och försöker navigera bland de kriminella gängen för att överleva/ta sig därifrån.

Min tanke är att bakgrunden gör det möjligt att ha med rollpersoner från flera delar av Ereb som svetsas samman (tänkte titta på den gamla rullen Warriors för att få inspiration)

Så, vilket är bästa staden att börja i?

Skulle vilja börja med något enstaka intrigäventyr i stadsmiljö innan de ger sig ut till kopparhavet, konflux o marsklandet, krilloan o allt kul som finns, men jag är usel på intrigäventyr i stadsmiljö. Något matnyttigt tips?

C
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kampanjstart: akterseglade

Inlägg av skaraborgarn »

Jag har väl typ hundra äventyrsförslag. :mrgreen:
Siter och skriver om en skattjakt till havs.

Men städer kan man alltid låta pesten härja, nya makthavare tar över eller fienden kommer och belägrar staden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kampanjstart: akterseglade

Inlägg av birkebeineren »

Det finns två färdiga intrigäventyr som utspelar sig i Nohstril:

Edsbrytarna i Erebos från EA-boxens Äventyrsbok
-utspelas i Nohstril men kan leda vidare ut över Kopparhavet till valfri hamnför att leta reda på köpmannen Erbolsus försvunna son.

Skuggor över Nohstril från Sinkadus 37
-utspelas i Nohstril men har kopplingar till Stora delar av Kopparhavet som nu är fullt upptagna med Feliciska piratkriget som är i sitt tidiga skede.


Annars är staden Montagor en spännande plats. Eller slavhamnen Kasyr kanske? Finns en del material i wikin om dessa städer fast inga färdiga äventyr.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Kampanjstart: akterseglade

Inlägg av crilloan »

Tänkte hålla det på grisodlarnivå till att börja med.
Väldigt road av gradvis stegring, sedan blir det ju aldrig som man tänkt i vilket fall...

Edsbrytarna från Erebos tänkte jag ha med, men skulle vilja få in kontakten med köpmannen i ngt lätt äventyr tidigare så rollpersonerna har mer agens.

Skattjakt i kopparhavet lät spännande!

Det är väldigt kul att vara tillbaka i hobbyn 25+ år senare :mrgreen:

I gruppen så är de inte så rutinerade, vilket jag inte är som SL heller, men vill utmana mig själv (och spelarna) med att försöka få in äventyr som är mer än banka svartalfen o få magiskt svärd.

Nohstril känns hittills som det bästa valet, Krilloan äter nybörjarkaraktärer känns det som efter genomläsning.

Montagor måste jag kolla upp.

Tack för input.

C
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kampanjstart: akterseglade

Inlägg av Grisodlar'n »

crilloan skrev: 2020-02-18 20:24 Tänkte hålla det på grisodlarnivå till att börja med.
Väldigt road av gradvis stegring, sedan blir det ju aldrig som man tänkt i vilket fall...

Edsbrytarna från Erebos tänkte jag ha med, men skulle vilja få in kontakten med köpmannen i ngt lätt äventyr tidigare så rollpersonerna har mer agens.

Skattjakt i kopparhavet lät spännande!

Det är väldigt kul att vara tillbaka i hobbyn 25+ år senare :mrgreen:

I gruppen så är de inte så rutinerade, vilket jag inte är som SL heller, men vill utmana mig själv (och spelarna) med att försöka få in äventyr som är mer än banka svartalfen o få magiskt svärd.

Nohstril känns hittills som det bästa valet, Krilloan äter nybörjarkaraktärer känns det som efter genomläsning.

Montagor måste jag kolla upp.

Tack för input.

C
Kasta in dem i hetluften direkt genom att låta deras skepp förlisa vid Tolokfe, cyklopernas fruktade ö. Skapa en drös överlevande SLPer också, som både kan agera slaktfår eller som nya RP ifall någon stryker med.
Skriv svar