Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Inlägg av skaraborgarn »

Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Förord
Detta äventyr är gjort för Drakar och demoner Expert/Gigant. Det är också ett äventyr där man måste ha tillgång till Drakar och Demoner Magi eller Sinkadus nr 21.
Äventyret kan utspelas där SL finner det lämpligt. SL får gärna komplitera äventyret efter eget gottfinnande.
Rollpersonerna bör vara människor eller åtminstone bör de flesta vara det. Älvfolk och svartfolk är olämpliga i detta äventyr.

Bakgrund
Alinea och Grimrik växte upp tillsammans. Den något äldre Alinea åtrådde den unge och stilige Grimrik, men han föredrog att vara vänner och inte älskande. Troligen genomskådade han redan då några av Alineas mindre sympatiska sidor.
Grimrik for ut i världen för att strida för det vackra, rätta och goda. Alinea i sin tur började studera nekromanti. Som många andra som studerat denna magiskola förföll Alinea moraliskt.

Trött och mätt på äventyr och stordåd drog sig Grimrik tillbaka. Han gifte sig och fick i rask takt två barn.
Alinea blev svartsjuk. Hon lät med sin magi frun och barnen insjukna i pest. Grimrik som varit bortrest kom tillbaka strax efter att hans familj dött. Grimrik blev utom sig av sorg, när det även uppdagades att hans fru varit gravid när hon dog blev han galen. Strax därpå insjuknade han själv och dog.

Alinea grät en tår och därpå en till. Sedan kom hon på en listig och ondskefull plan. Alineas ärkefiende var en nekromantiker som kallades för Belsin svartkåpa. De hade studerat vid samma akademi. Men Belsin var emot kvinnliga nekromantiker. Inte blev det bättre av att Alinea var en mycket skicklig elev och trots att Belsin studerat längre än henne var Alinea snart ikapp och en del skulle säga förbi honom i kunskap och skicklighet.

Alinea tog kontakt med den döde Grimrik och sa att dt var Belsin som varit den som legat bakom Grimriks och hans familjs död. Hon frågade sin barndomskamrat om han ville hämnas. Det ville Grimrik och Alinea förvandlade honom till en dödsriddare!
Längre stred Grimrik mot Belsin. Men när dödsriddaren äntligen skulle förgöra Svartkåpa lyckades denne bevisa vem som låg bakom morden. Grimrik är nu ute efter sin barndomsvän…

Äventyrsuppslag

Alinea befinner sig på en väg och attackeras av Grimriks banemän. Rollpersonerna dyker upp ingriper.

Rollpersonerna färdas på en väg. De finner Alinea som är enda överlevande efter ett anfall av banemän.

Rollpersonerna färdas tillsammans med några andra resenärer. Bland dessa är Alinea. Banemän anfaller.

Alinea anställer rollpersonerna som livvakter.

Alinea anställer rollpersonerna för att förgöra dödsriddaren.

Rollpersonerna och Alinea befinner sig på ett värdshus. Storm rasar och det finns ingen möjlighet att resa vidare i ovädret. Utanför väntar dödsriddaren. Stormen kan bytas ut mot snöstorm och kyla.

Rollpersonerna kommer att förmås strida mot den odöde. Alinea kommer först vädja till deras heder, man måste ju hjälpa en kvinna i nöd. Vidare kommer hon erbjuda pengar och kanske rentav ge antydan om att hon är rik och kanske rentav kunna gifta sig med någon tapper hjälte.

Grimrik eller kanske Belsin som befinner sig i närheten försöker förklara hur det ligger till. Grimrik tvekar inte att döda folk i Alineas sold men han försöker ge dem en chans. Belsin avskyr Alinea men han ogillar nästan lika mycket dödsriddaren som dels tagit en massa magiska föremål för honom utan även förstört mycket för honom då Grimrik trodde Belsin var mördaren. Belsin agerar i bakgrunden. En allians kan ingås mellan de två tillfälligt. Belsin kommer om Alinea besegras försöka få kontroll över Grimrik. Denne som avskyr allt vad nekromantiker heter vill hugga Belsin i mycket små bitar. Grimrik har tre magiska föremål som tillhört Belsin och han vägrar ge bort dem, framförallt inte staven.

Alinea är inte så skicklig i att animera eller skapa odöda men är skicklig i dödliga besvärjelser. Dessvärre är många av dem inte till någon nytta mot en dödsriddare. Belsin i sin tur är skicklig på att skapa odöda men inte lika bra i besvärjelser som skadar och dödar. Alinea brukar anlita vakter och när Grimrik anfaller får de strida medan hon flyr. Grimrik och Belsin har stridit flera gånger och då har banemän slagits mot skelettet och zombies. Dessa strider har varit rena slagen med ett tjugotal odöda på var sin sida som går lös på varandra.

Alinea
Alinea ser ut att vara i yngre medelåldern. Hon är ganska attraktiv och kan vid behov spela på sitt utseende. Alinea är helt amoralisk. Hon har inga betänkligheter att ljuga, stjäla, baktala eller mörda om det ganar hennes syften. Hon drar sig inte heller för att spela ”dam i nöd”. Alinea försöker vara förtegen varför banemän är ute efter henne. Pressas hon så ljuger hon ihop en berättelse om att Belsin denne onde nekromantiker är ute efter att hon vägrat bli hans. Om det avslöjas att hon kan nekromanti hävdar hon att Belsin tvingade henne att lära sig detta annars skulle han göra henne till en odöd.

Utseende: Alineas yttre är delvis påverkad hennes magi. Hennes hy är mycket blek. Hennes en gång bloda hår har blivit nästan vitt. Hennes ögon är mörka med en aning rött i. Naglarna a har blivit kloformade. Alinea bär därför handskar och när hon inte gör det så visar hon upp dm väl manikyrerade och målade och förklarar att det är mode att se ut så där hon kommer ifrån. De bleka kinderna brukar hon sätta rouge på. Läppstift används och även ögonskugga. Däremot använder hon inte starka parfymer, fienden har bra väderkorn. Håret brukar hon dölja men färgar det ofta.

Mörkrött är Alineas färg och hon undviker svart. Hon gör vad hon kan för att inte förknippas med sin magiskola. Alinea försöker inte vara grå och oansenlig utan försöker hellre med kläder och smink påminna om något helt annat än en ond svartkonstnär.

Livsmål: Egoism och makt.

Underligheter: Siffran inom parentes visar vilket underlighet de fått på tabellen. (9) Klor (20) Likblek hy och bleknat hår(15) Oroar känsliga sinnen (10) skrämmande skepnad.

Grundegenskaper
STY 8
STO 10
FYS 14
SMI 14
INT 25
PSY 36
KAR 15
KP 12
SB -

Färdigheter
Balsamering B1
Botanik 15
Drogkunskap 12
Geografi 10
Giftkunskap 16
Historia 10
Läsa/skriva modersmål B5
Läsa/skriva övrigt människospråk B4
Läsa/skriva Utdött språk B3
Räkning B2
Obeväpnad strid 6
Dolk 8
Tala modersmål B5
Tala annat människospråk B4
Tala utdött språk B2
Bluff 18
Muta 12
Överklasstill 12
Övertala 18
Förklädnad 18
Undrevärlden 10
Gömma sig 18
Kamouflage 15
Rida 10
Simma B1

Magi
Nekromanti 25
Besudla 16
Dövhet 10
Ondblick 15
Förstumma 10
Gasmoln 10
Blindhet 15
Paralysera 10
Chock 12
Kontrollera lägre odöd 8
Rädsla 10
Klohand 10
Tala med död 10
Animera död 8
Sjukdom 15
Panik 12
Förtvina tunga 12
Giftbett 10
Smärta 8
Stupiditet 15
Dödshand 17
Kontrollera högre odöd 8
Epidemi 6
Livsuttömning 15
Förstening 7
Förruttnelse 15
Frammana dödsriddare 5
Kraftstöld 8
Varseblivning 16
Föryngra 10
Livsförlängning 8
Sigill 15
Permanens 5
Nexus 4

Relevant utrusning

I princip alla nekromantiker har en så kallad bendolk, en bronsdolk med benskaft. Alinea har en och den gör 1T4 i skada.

Magiska föremål
Guldring med smaragd Laddning E5 ringen är värd 120 sm.
Silverring med safir Laddning E4 ringen är värd 90 sm.
Guldring Laddning E2 ringen är värd 50 sm.

I sin ägo har Alinea en del ringar, smycken och örhängen värde mellan 10-100 sm.

Vidare har hon ett ganska omfattande ”apotek” med droger och gifter. En hel del är smink och hårfärg men en del annat finns, SL avgör vad.

I två pengabörsar har Alinea 50 gm och 80 sm.

Grimrik

Av den tappre hjälten som drog ut för det rätta och sanna finns inte mycket kvar. I sin odöda skepnad har Grimrik blivit allt hårdare och kärvare. I börja använde han inte banemän alls för att senare göra sådana av mördare, tjuvar och svartfolk. Nu är han inte så noga med vilka som blir banemän men han undviker ändå att skada kvinnor och barn.

Det enda Grimrik är intresserad av är hämnd på Aliena. Han är dock inte villig att göra något ”självmordsanfall” då han som alla andra odöda fruktar det som kommer efter det att han blivit förintad. Sedan vet man ju aldrig om Alinea dyker upp som odöd. Han måste verkligen kunna förlita sig på att hon hamnar i dödsriket.

Utseende: Den 185 cm långa dödsriddaren Grimrik ser ut som ett svart skelett. Då han i princip alltid går klädd i sin rustning och har visiret nedfällt ser man inte att han är odöd. Grimrik har en ansiktsmask tillverkad av en hantverkare vid någon teater samt några peruker. Dessa lurar ingen på nära håll men på långt håll, från cirka 20 meters avstånd kan han kanske få folk att tro att han är en levande varelse. Behöver han kontakta levande varelser låter han ofta banemännen sköta kontakten. Resultatet är varierande och helst håller sig dödriddaren och hans banemän sig för sig själva. Ibland bär dödsriddaren en stor mantel med huva neddragen.

Livsmål: (Kanske borde man säga dödsmål?) Hämnd

Grundegenskaper
STY 38
STO 13
FYS -
SMI 12
INT 26
PSY 33
KAR 1
KP 26
SB + 1T10


Färdigheter

Administration/juridik 5
Botanik 8
Drogkunskap 5
Geografi 10
Heraldik 12
Historia 8
Läsa/skriva modersmål B4
Läsa/skriva annat människospråk B2
Räkning B2
Dra vapen 10
Obeväpnad strid 15
Stridsyxa 18
Slagsvärd 17
Lätt armborst 10
Långbåge 10
Medelstor sköld 15
Taktik 12
Tala modersmål B5
Tala annat människospråk B3
Tala svartiska B1
Förklädnad 10
Hantera fällor 8
Låsdyrkning 6
Gömma sig 12
Klättra 9
Hoppa 5
Smyga 12
Finna dolda ting 10
Upptäcka fara 12
Rida 12

Magi
Nekromanti 12
Animera död 21

Rustning
Grimrik går klädd i en ringbrynja som täcker hela kroppen utom huvudet där han har en basinet med visir. Hjälm och brynja är svartbetsade och gjorda av en mästare. Ringbrynjan ABS 7 och hjälmen ABS 9. Över ringbrynjan har dödsriddaren en svart tygtunika.

Vapen:
Stridsyxa S 1T10+3 BV 15
Slagsvärd S 1T10+ 2 BV 17
Medelstor sköld ABS 12
Yxan och svärdet är av ypperlig kvalité. De är liksom skölden svartbetsade.

Magiska föremål

Halskedja i silver med en röd halvädelsten som smycke.
ANTIMAGI E5 PERMANENS E5
Aktiveras när bäraren så önskar.

Rubin på 5 karat. Lyser då älvfolk eller animister är i närheten.
VARSEBLIVNING ÄLVFOLK E1 VARSEBLIVNING ANIMISTER E1
PERMANENS E2 NEXUS E2


”Anderions kraftstav”

Alven Anderion som uppfann besvärjelsen LIVSKRAFTENS FÖRBANNELSE eller en av hans lärjungar lät tillverka några väldigt mäktiga föremål för att besegra odöda och nekromantiker. Staven är 12 cm lång och 2 cm bred. De flesta kan bära den i handen utan att den väcker uppmärksamhet. Materialet den är gjord av är körsbärsträd och den har i ändarna en skoning av silver och guld. På ena sidan står med mycket snirklig text på älviska i silver ”Den odöde skrek tiofalt” och på den andra i guld ”Nekromantikern grät femton tårar”.
Magin i staven aktiveras då den riktas på en odöd eller nekromantiker.
Silverändan innehåller ovanstående besvärjelse med E10 och den i guld med E15. Staven kan bara användas två gånger sedan är magin som är bunden i den förbrukad.

Spelledaren får bestämma hur många banemän Grimrik har i sin tjänst. De är alla män några av dem kanske är krigare och riddare som Alinea en gång anställt?

Belsin svartkåpa

Den tredje antagonisten i dramat Belsin är en mäktig nekromantiker. Han avskyr Alinea och Grimrik. Den sistnämnde har orsakat Belsin mycket skada. Hans bibliotek satte dödsriddaren eld på. Svartkåpas laboratorium förstördes och många forskningsmaterial likaså. Belsin hade nästan upptäckt några nya besvärjelser och ritualer men Grimrik har förstört allt arbete. Vidare har den odöde varit ful nog att stjäla de flesta av Belsins magiska föremål. Belsin har alltid samlat på magiska föremål oavsett om han har nytta av dem eller inte.

Konflikten med Alinea beror på dels att Belsin som rent allmänt är mycket konservativ och kvinnofientlig inte anser nekromanti är något för det ”svagare könet” att ägna sig åt. Dels har mycket av Belsin forskning legat på just kvinnor. Han hade nästan gjort en nekromantisk variant av HÄXDRÅP då Grimrik förstörde alltsammans. Att Alinea som inte borde vara nekromantiker alls var en bättre elev gör förstås inte saken bättre. En annan bidragande faktor är att Belsin anser att en nekromantikers främsta uppgift är att studera döden och ägna sig åt att studera odöda. Alinea som hellre ägnat sin tid åt de dödliga besvärjelser som nekromanter kan lära sig har en helt annan syn på den svarta magiskolan. Deras eviga bråk har lett till att de i praktiken blivit uteslutna från den akademi de studerat vid. Belsins dröm var att en gång ta över och leda akademin men tack vare Alinea och viss mån Grimrik är inte detta möjligt.

Belsin undviker närstrid. Han anlitar helst odöda om strid ska ske. Han hoppas på att de två andra ska förgöra varandra och han sätter in dödstöten om så behövs.

Observera! Om Belsin dödas kommer han återuppstå som en gast. Mörkergast eller dödsgast.

Utseende: Lång gänglig och mager. Flintskallig med ett litet vitt bockskägg. Han ser sur och bister ut. Förutom sin svarta kåpa han alltid bär är kläderna svarta om än nötta och slitna. Belsin anser sig se ut som en nekromantiker ska se ut men många har trott att han är en tiggare och mer än en gång har folk stoppat åt honom ett kopparmynt. Nu har han dock en hel del magiska föremål som ringar och amuletter.

Underligheter: Siffran inom parentes visar vilket underlighet de fått på tabellen. (2) Morbid (15) oroar känsliga sinnen (12) magrat ihop (10) Skrämmande skepnad.

Livsmål: Konservatism och hämnd

Grundegenskaper
STY 7
STO 14
FYS 9
SMI 9
INT 21
PSY 40
KAR 8
KP 12
SB -

Färdigheter

Administration/juridik 10
Balsamering B5
Botanik 10
Drogkunskap 12
Historia 15
Läsa/skriva modersmål B5
Läsa/skriva annat människospråk B4
Läsa/skriva annat människospråk B4
Läsa/skriva utdött språk B2
Räkning B2
Obeväpnad strid 5
Dolk 4
Stav 5
Förhöra 10
Tala modersmål B5
Tala annat människospråk B4
Tala annat människospråk B4
Tala utdött språk B2
Förhöra 10
Undre världen 12
Gömma sig 10
Rida 8
Kamouflage 7
Sjökunnighet 5

Magi
Nekromanti 26
Besudla 15
Ondblick 10
Kontrollera lägre odöd 18
Rädsla 10
Tala med död 12
Animera död 20
Panik 12
Förtvina tunga 10
Animera tupilak 10
Terror 8
Dödshand 7
Kontrollera högre odöd 15
Massa 10
Spökskepp 6
Frammana dödsriddare 8
Kraftstöld 14
Frammana gast 6
Zombiekopia 6
Spökdråp 10
Antimagi 15
Varseblivning 10
Livsförlängning 9
Sigill 10
Permanens 8
Nexus 8
Laddning 14

Belsin har alltid samlat på magiska föremål de han har kvar av sin samling är de han har på sig.

Magiska föremål

Amulett förgyllt silver. Orädd E1 permanens E1. Värd ca 150 sm.
Armband i mässing. Osynlighet E3. Kan användas tre ggr.
Kopparing. Laddning E5. Ringen värd max 10 sm.
Halskedja i silver. Laddning E2. Kedjan är värd 40 sm.
4 glaskulor. Gasmoln irriterande gas E3. Aktiveras då de kastas i marken.

Svartkåpa. Den kåpa Belsin bär är magisk och ingenting han bär bara för syn skull.
Mörkerväg E1 Permanens E1. Aktiveras när bäraren önskar att så ska ske.

Svart stav. Svart stav med silverkula i toppen. Värd ca 60 sm.
Kontrollera lägre odöd E2
Permanens E2

Relevant utrustning
Några doser gift en börs med med 40 sm. Sin benkniv som gör 1T4 i skada. 12 gm är fastsydda i hans kläder. Spelledaren får avgöra om Belsin har några odöda skelett eller zombies i sin tjänst.

Hund
Belsins spiritus familiari är en svart vildhund som rätt och slätt kallas ”Hund”.

Grundegenskaper

STY 12
STO 6
FYS 11
SMI 17
INT 12
PSY 13
KAR -
KP 9
SB -

Färdigheter

Bett 12
Tala B3
Gömma sig 13
Smyga 12
Spåra 15

Hund kan bitas skadan gör 1T8

Slutord

Grimrik är förstås den onde Belsin är ondare och ondast är Alinea. Om dödsriddaren besegrar Alinea med rollpersonernas hjälp så kommer han ta farväl av dem. Grimrik låter förstå att han fortsätter att bekämpa nekromantiker och odöda. Han har fått en sådan avsky mot svartmagikerna att han anser att de borde försvinna från världens yta.

Om Belsin överlevt kommer han försöka komma i kontakt med sin magikerakademi igen. Han hoppas förstås att han får komma tillbaka nu när Alinea är borta.

Alinea kanske dyker upp som en odöd i framtiden? Endast spelledaren vet.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Inlägg av Grisodlar'n »

Bra, ett äventyrsuppslag med lite mer kött på de odöda benen. :D

Personligen skulle jag nog stoppa in Belsin Svartkåpa i ett eget äventyr, eftersom han mest agerar i bakgrunden. Jag skulle dumpa äventyrsuppslagen där RPna är på färd när de blir överfallna eller kommer i kontakt med Alinea. Idén med RPna och en massa löskefolk (plus Alinea) fast på ett värdshus medan dödsriddaren är där ute i den tjutande snöstormen är däremot guld. Det är som en kombination av Sleepy Hollow och The Hateful Eight. Där har du äventyret jag skulle vilja spela/spelleda.

Sedan hade jag nog låtit Alinea använda en annan besvärjelse för att ta död på Grimriks familj. Om det skulle vara besvärjelsen Sjukdom så skulle det krävas en massa Effektgrader för att komma upp i någon pestliknande sjukdom (LET 20 enligt formelboken). Dessutom kräver besvärjelsen beröring. Hon kanske skulle kunna använda något gift istället? Hon är ju skarp på Giftkunskap.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag återkommer lite senare med en tanke kring dödsriddaren i äventyret och i allmänhet också.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Inlägg av skaraborgarn »

Spela först kommentera sedan! :mrgreen:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till EDD: Ond, ondare ondast!

Inlägg av skaraborgarn »

Detta äventyr var mycket löst inspirerat av filmen "Den onde, den gode, den fule".
Spela gärna Morricones musik om ni spelar!
Skriv svar