Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den sluge Slimon uppvaktade den rike herr Khnösurs dotter. Dottern som är 35 till hösten och för all del ingen ful ragata men heller inte någon klassisk skönhet gav efter för Slimons charm.
Khnösur ville dock pröva svärsonen in spe genom att sprida ut ryktet att han förlorat sina pengar. Lögn med stor L men Slimon trodde på det hela och rymde sin kos. Nu har det visat sig att dottern är i välsignat tillstånd så Slimon måste hittas och det genast.
Men det sägs att denne under sin flykt stötte på några värvare och nu tvingats bli soldat och bege sig ut i krig.
Vem ska föra tillbaka honom om inte rollpersonerna?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Enkelt slagsmålsäventyr!

Den gamle kämpen Styrulf är över hundra. Han är trött på livet men vill stupa i strid. Hans gamle vän Aldhar kommer då på den idén att de ska låta värva var sin arme och sedan strida. De får ett år på sig att värva sedan ska det kämpas. Vinnaren om det blir någon får den andres guld och egendomar. Värvningstrummorna virvlar och värdshusen töms på lyckoriddare. Man värvar allt man kommer över, svartfolk är välkomna. Nu ska det bli strid och rollpersonerna får vara med. Vilken sida de slåss på är kanske inte så viktig?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

En vän till rollpersonerna är förtvivlad. Hans fru och döttrar som besökte några släktingar har rövats bort av svartfolk. De anföll när en släktfest hölls. Alla utom frun och döttrarna dödades. Mannen har dock ett barn till som var för liten för att vara med på festen.
Ut och leta men vad kan illasinnade orcher göra med frun och döttrarna?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Magikern och vetenskapsmannen Slurnt har lyckats tillverka vad som bäst kan beskrivas som en slags bomb. Denna bomb är stor nog att förgöra en stad på 10 000 intelligenta varelser.
Slurnt har tillverkat bomben på den mäktige Givons order. Men en tjuv hörde Slurtn säga till sin lärjunge att denne kan springa iväg till Givon och säga att skatten är färdig. Att detta är ett lösenord förstod inte tjuven. Bomben placerads i en låda försedd med magiskt lås, som tjuven stal.
Men vad gör man nu? Att säga till folk att staden styrande Givon tillverkat en bomb som kan ta död på alla och kostat mycket skattepengar.
Rollpersonerna får nu rycka in!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Detta ödmjuka förslag kräver att det är minst fyra spelare.
Rollpersonerna befinner sig i ödemarken eller varför inte i ett träskområde. Hur har de hamnat där? Jo de kanske har blivit fördriva dit av något monster eller de kanske letar efter en skatt. SL får bestämma. Men de kommer vilse och kommer ifrån varandra. Den ena gruppen träffar då den mäktiga häxan Y som säger sig vilja hjälpa dem men i gengäld måste de svära dyrt och heligt på att bistå henne i kampen mot ärkerivalen magikern Û.
Den andra gruppen träffar denne magiker som säger sig vilja hjälpa dem men de måste då hjälpa honom att strida mot häxan.
Häxan och magikern låter sig inte bara nöjas med eder. De lägger även en förbannelse över rollpersonerna som kommer drabba dem om de sviker sitt löfte. Häxan och magikern ger sig av med rollpersonerna i sällskap för att göra upp!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rövarna slår till. De får tag i en del byte men något går snett och de kidnappar en del personer. De lyckas fly till den gamla borgen förföljda av bönder och stadsvakter. Men dramat drar ut på tiden. Rollpersonerna får order att smyga sig in och rädda gisslan och besegra ondingarna.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är ute på resa. De tas till fånga av några orcher. Men dessa vill faktiskt inte skada våra hjältar utan det är så här. De tillhör en ganska liten stam som ligger i bråk med en större. Dessbättre har man i sin ägo några magiska vapen varav en del är tillverkade av älvfolk. Men de kan inte använda dessa alternativt vågar inte.
Rollpersonerna får därför följa med på ett klassiskt svartfolksdräparäventyr fast de får hjälp av orcher att döda orcher.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är alver. De färdas genom ett område där krig utbryter. De stridande är svartfolk mot dvärgar.
Dessvärre är dvärgarna här ganska njugga mot älvfolk och svartfolk är som alltid emot dessa Moder Jords varelser.
Tyvärr i krigets spår utbryter sjukdomar. Som alla vet bota alvblod all sot och ger den som dricker detta odödlighet.
Försök överleva.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den game äventyraren Bulfbod var med om mycket. En gång hittade han ett magiskt föremål som tillhörde en nekromantiker. Bulfbod själv lyckades aldrig förstå vad det var för magi i föremålet och det var nog lika gott.
För en tid sedan avled han av ålder och sjukdom men hans barnbarn som också är hans ättlingar har gjort efterforskningar. Det är svartmagi det handlar om, en nekromantiker skulle bli mycket mäktig om han fick tag i det.
Barnbarnen drivs av girighet, alla utom ett som istället kontaktat en känd alvisk animist. Denne vill ha föremålet för att försöka skingra magin i det. De övriga har tagit kontakt med häxmästaren och drakmästaren som båda visat intresse. De skickar sina handgångna män för att få föremålet. Men fins det fler som är intresserade?

Rollpersonerna kan vara i Svarta tornets tjänst, Gadirims eller hos alven. Eller råkar de bara bli inblandade?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna ska bege sig ut på en havsresa, varför vet bara spelledaren. Hur som helst, fartyget sjunker men rollpersonerna räddasav några sjöjungfrur. Eftersom alla spelarna är manspersoner och har ganska hög karisma så beslutar sig damerna för att behålla dem. De ska ju bara vara glada att de räddat livet på dem samt lärt ut hur man andas vatten.
Men rollpersonerna tröttnar kanske och vill fly. Men då får de alla havsalver, havsälvor sälingar och annat efter sig.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna sitter på sitt värdshus och blaskar öl. Det börjar brinna och de anklagas för mordbrand.
Men allt är en del av en plan. Domaren erbjuder förutom amnesti en stor belöning. Genom att anklaga dem för mordbrand och sedan låta dem fly hoppas domaren att de kan infiltrera det kriminella gäng som tagit över stora delar av staden. Gänget verkar ha kontakter långt upp i stadens toppar.
Domaren behåller dock så länge en del av rollpersonernas utrustning som pant.
Man lyckades fånga en i gänget men han tycks ha haft en tatuering av någon röd fisk, men också dött av självantändning. Det sista säger dock inte domaren i första taget.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Enkelt äventyr. Rollpersonerna är svartfolk som bor lie avlägset. Plötsligt kommer en hel invasion av insektoider. Det blir till att slåss. Slåss och kämpa tills insekterna tar slut eller ni dör.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är sjöfarare eller pirater. De har kommit ur kurs och genomlidit en fruktansvärd storm. Fartyget är i dåligt skick och man har tvingats sätta fartyget på grund. Fartyget eller ska man säga vraket ligger utanför en by på vad man förstår är Monturerna. Men det är något undelrigt med folket där. De ler inte och har långa halsar.
Ja ni som har tillgång till "Monturerna" vet ju vad det är för by...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Vadjan är en nekromantiker och en ganska bra sådan. Han har alltid haft Gadirim drakmästaren som föredöme och rentav idol. Men magi är farliga saker och Vadjan har fått något av en knäpp. Efter ett misslyckat experiment så tror han att han är Gadirim.

Vadjan har en viss likhet med sin idol, de kan sägas vara lika till två tredjedelar och då Vadjan alltid försökt klä sig och bete sig som drakmästaren så har han lyckats inbilla en del personer att han är Gadirim.

Nu kan mycket hända.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är lönnmördare och med i en mäktig brottsorganisation. Misslyckanden tolereras inte och straffet är förstås döden. Nu får de ett uppdrag. De ska ta av daga en mäktig person som anländer till den del av EA rollpersonerna befinner sig.
Spelledaren låter dem ta sig in till den som ska mördas men här visar det sig att denne är en mäktig odöd, en vampyr eller gengångare leler annan högre odöd som ser ut som en levande.
Rollpersonerna misslyckas döda sitt tilltänkta offer. Denne klarar sig mer eller mindre oskadd och skrattar bara åt rollpersonerna som borde bli något snopna eller rentav rädda.
Men väl tillbaks hos organisationen de arbetar för blir de inte trodda. Man tror inte offret är en odöd utan man anser rollpersonerna misslyckats och nu ska de straffas. Med såväl brottslingar som den odöde efter sig kan det bli lurigt och klurigt. Vad händer om den odöde erbjuder en allians, att rollpersonerna hjälper denne att hämnas på de som vill se denne förintad?
Skriv svar