Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av Albrekt »

skaraborgarn skrev: 2021-07-30 16:43 Nikitta.

RP som är kriminella tas till fånga och döms till döden. Men de får erbjudande att i stället bli lönnmördare i kungen/riket eller vad ni vill tjänst.
Skulle också kunna funka som en lönnmördar-RPs bakgrundshistoria... 8)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av Wolfhart »

Suicide Squad

För fyra år sedan körde vi ett äventyr där vi rollpersoner var nidingar på mellannivå (kompetenta men av olika anledningar begränsad egen maktbas). Vi hade det gemensamt att våra "karriärer" fått ett abrupt slut genom tillfångatagande (dessa fördömda hjälteglin!) och överlämnande till den Lysande Vägen (fastlandsgrenen) som betalade generöst för nöjet att få statuera publika exempel av oss.

Men exarken i Ekeborg sades ha fått en uppenbarelse: ALLA kan söka gottgöra sina synder; INGEN är för djupt fallen så länge som de inte redan sålt sina själar annorstädes. "Intensiva" förhör (alltså med diverse verktyg) säkerställde att så inte var fallet med var och en av oss. Sedan fick vi av en flottig vessla till kyrkman ett erbjudande: att få syndernas förlåtelse genom att använda våra ... speciella talanger i kyrkans eller mer precist exarkens tjänst. För att förenkla vårt val demonstrerades det grisiga alternativet på en medfånge som var kultist och demontjänare (alltså diskvalificerad p.g.a. redan såld själ).

När vi då var för sig accepterat erbjudandet så fick vi veta mer om vad det innebar: vi skulle tillsammans utföra svåra uppdrag åt exarken (och därmed kyrkan... eller?), uppdrag som endast kunde utföras enligt principerna "ändamålet helgar medlen" och "ont skall med ont fördrivas". Vi de helgade medlen fick se en ny demonstration av hur en av kättarna som kallas de Enkla försågs med en halsring av mithril av en sur dvärg. Demonstrationen var ... spektakulär. Helt plötsligt började mannen skrika omänskligt högt och sedan smälte hans huvud ner som om det blivit syraduschat. När vi slutat skratta försågs även vi med en varsin sådan mithrilring.

Flottiga vesslan anvisade en underhuggare till att bli vår gruppledare/övervakare. Först fnös vi åt honom men han återställde befälsordningen genom att visa sig kontrollera våra halsringar samt att hans personlighet vid närmare bekantskap visade sig vara en iskall och hänsynslös fanatiker. Vi fick veta att vi nu var en del av den Lysande Vägens kyrka; vi utgör dess Återvändsgränd, kort kallad Gränden av oss och i grund och botten ett rent straffkompani. Om vi kommer levande ut ur Gränden är upp till oss.

Vilka var vi?

Kalla mig Röt-Göte. Jag var en nekromantiker som fick en väsentlig del av min utbildning på öarna norr om Kargom. Där fick jag också smak för kannibalism, och när jag strax efteråt i min karriär råkade bli biten och smittad av en varråtta på en begravningsplats (konkurrens om resurser) så var inte det något problem för mig: jag omfamnade denna nya förmåga! Jag fick också snabbt avstå från zombies såsom ett slöseri av magi då jag i min alternativa form tenderade att behandla dem som mobila matportioner (snabbmat om de inte varit så långsamma).

Jag hade en intressant och varierande karriär som konsult inom nekromanti och allmänt jävelskap där jag bland annat assisterade en insektoiddrottning med uppbyggnaden av ett magnifikt grottsamhälle på bekostnad av andra raser. Min belöning var en god andel av "upphittade" värdeföremål samt en stadig tillgång på dökött. Jag försökte mig på att leverera en del av detta kött till cykloperna på Tolokfe, men de hade en rent ut sagt usel betalningsmoral! Sedan var det också besvärligt att ordna frakten; man ledsnar snabbt på att hitta på nya snaskiga hot! Min karriär som köttlangare blev alltså kort.

Jag mottog flera generösa erbjudanden om makt i utbyte mot min själ, men även om jag inte bekymrade mig så värst mycket om något jag inte riktigt trodde existerade så ville jag inte binda upp mig på det sättet utan föredrog mitt egenföretagande. I grund och botten var jag faktiskt rätt livsbejakande på gränsen till hedonistisk: det var kul att leva utan gränser! Det märktes också på min klädsel som var betydligt mer färggrann och prålig än den genomsnittlige svartkonstnären, och på mitt val av en hyena som spiritus familiaris. Jag älskade den hyenan: den skrattade alltid åt mina skämt. Min hobby var likätare, dessa varelser som är halvvägs mellan levande och odöd, och som delar mina kostvanor som varråtta. Jag studerade dem, tränade dem, och skrev på en avhandling som jag tänkte skulle bli det nya standardverket om dem. Tupilaker var också kul: kött-Lego! Om jag bara kunnat låta bli att småäta...

Ett annat forskningsområde jag ägnat tid åt var varför älvfolk inte kan animeras som odöda: min skepticism mot högre väsen gjorde att jag inte accepterade Moder Jords beskydd som förklaring! Rent allmänt tyckte jag synd om älvfolk för att de av sin natur är för oflexibla för att ta till sig nytt tänkande, ex. om nekromantins plats i den bortre änden av naturens kretslopp ("återvinningen").

Min hemliga dröm, min drivkraft är att få kannibalism allmänt accepterad. Den är ju trots allt ekologiskt väldigt sund!


Förlåt, nu blev det här jättelångt! Mina medspelare i korthet:
- en kärlekskrank och pretentiös demonolog som gärna drev runt på finkulturella tillställningar men i hemlighet ville finna sin drömsuccubus för att sätta bo i ett litet slott, skaffa smådemoner, helveteshund, och demonhästdragen kombivagn.
- en vacker häxa som hatade alver mer än något annat! De är snyggare, smartare, och åldras inte. Alltså självbelåtna jävla drygon som behöver tas ner ett helt gäng pinnhål! Hon hade lagt mycket tid och resurser på detta. Hon var fixerad vid sitt utseende, i hemlighet livrädd för att få häxvårtor eller andra häxrelaterade utseendeförändringar.
- en förståndshandikappad varulv som inte riktigt greppat vad som hänt honom: han trodde att han var en helt fantastisk bärsärk och blev sårad när folk undvek hans sällskap nära fullmåne (han surade flera dagar efteråt). Han hade noterat att han inte längre tålde silver, men såg det som ett tecken på att han kommit upp sig i världen och skulle ha guld istället!
+ några till som kom och gick under året.

Det var kul som fan att spela detta, men ändå på något vis också lite påfrestande: det kändes inte helt bekvämt att spela någon så uttalat "ond"... I början var vi alla inne på att försöka komma loss från mithrilhalsringarna, hämnas lite demonstrativt och dra. Sedan fick vi ett uppdrag där vi omsider började engagera oss i utgången... Det första steget mot botgöring? Vem vet...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av Albrekt »

Wolfhart skrev: 2021-07-31 13:18 ...vi nu var en del av den Lysande Vägens kyrka; vi utgör dess Återvändsgränd, kort kallad Gränden av oss och i grund och botten ett rent straffkompani. Om vi kommer levande ut ur Gränden är upp till oss.
8) 8) 8)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna kommer till en stad vid en gräns. De märker att staden styrs av två kriminella gäng. De erbjuds att gå med i något av dem, men de få stadsbor som finns kvar bland annat värdshusvärden tycker de borde spela ut de kriminella mot varandra.
Ja gissa vilken eller rättare sagt vilka filmer jag tänker på?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Döden i Venedig.
Rollpersonerna är fast i en stad där en epidemi brutit ut. Myndigheterna försöker tysta ner saken.
Ingen behöver dock kära ner sig i en pojke med KARISMA 18.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

En gigolo har blivit illa skuren i ansiktet. Hans vänner i samma yrke samlar ihop pengar så man kan hämnas på den som utfört dådet. Rollpersonerna alla tuffa kvinnliga mördare åtar sig uppdraget men stadsvakten i staden de ska till ogillar att de kommer.

All likhet med en Clintanfilm är helt avsiktlig! :lol:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Den klassiska japanska samurajfilmen Spökgeneralen kan måhända inspirera?

Den mäktige X som kan vara en krigsherre eller kanske ledare för en brottsorganisation eller något annat är döende. För att vinna tid för hans efterträdare är något för omogen men också för att lura fienderna så sätts en dubbelgångare in.
Någon av rollpersonerna kan vara dubbelgångaren eller så får rollpersonerna order om att ta hand om och vakta denne.
Men misstänker fienden någonting och efterträdaren är han verklige villig på att en dubbelgångare har tagit hans plats?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Ingen plockar Howard.
En anka är ju med och det borde ju passa bra i EA?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Petri tårar

Rollpersonerna är i en stad dit en person anländer. Denne hotar med att de döda i staden ska uppstå igen som odöda om folk inte betalar en stor avgift. Men är det inte något lurt med denne förmente nekromantiker?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Kellys hjältar

Rollpersonerna är soldater i ett krig. De får reda på att det finns en stor guldskatt hos fienden.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är sjöfarare och är ombord på ett handelsfartyg. De hittar ett vrak och undersöker det. De hittar resterna av en för dem okänd varelse och sedan märker de att det finns liv ombord. Ja god vänner, Aliens står för inspirationen!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Den mäktige elementarmagikern Von der Z har lyckats framställa golems som ser ut och är i det närmsta identiska med människor. Men efter några försök då dessa varelser börjar utveckla sina personligheter och ifrågasatta magikerns order så har denne kommit på idén att ge dem en begränsad livstid på fyra år. Några av dem försöker trots detta hitta ett sätt att leva längre.

Ja det är Blanderunner som ligger bakom inspirationen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Inbördeskriget i Hynsolge går mot sitt slut. Kungen och bönderna segrade. Adelsmännen och deras familjer lever farligt. Men blå nejlikan är en herre som hjälper dem att ta sig därifrån.
RP kan antingen hjälpa denne eller försöka få tag i honom.

Inspirationen är förstås Röda nejlikan och franska revolutionen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Amisted kan vara lite inspiration.
Ett fartyg med slavar hamnar på Caddos kust. Slavarna är serpenter, vargryttare, kattmän och en del andra intelligenta personer som har lite gemensamt med människor.
Men dessa slavar tillhör en känd gladiatorägare och tränare som nu anser att lasten är hans.
Vad gör man sedan med dessa varelser?
RP kommer in i bilden och fixar skivan eller?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer och böcker som kan anpassas till äventyr

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är på resa och hamnar i en liten stad. De tar in på värdshuset och tittar på staden. Plötsligt anfalls staden av fåglar av alla de slag.
I flera dagar terroriserar staden av fåglar och en del av befolkningen misstänker att rollpersonerna är ansvariga för attacken kom ju strax efter de anlänt.
Hitchcocks Fåglarna är förstås inspirationen. Vem ligger bakom, en animist som är sur på människorna, någon sjukdom som gör fåglarna aggressiva eller något annat bestäm SL!
Skriv svar