Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Post Reply
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Posts: 43
Joined: 2014-11-01 19:21

Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by Drahcon »

Del 1.

Det Mörka Sveket.

Ett äventyr som skrevs för ett bra tag sedan, men som legat och dammat i en fil på datorn. Kanske någon får inspiration eller vill spela hela äventyret. Jag vet ej hur det är för en utomstående SL, om hon är kapabel att förstå händelseförloppet över huvudtaget.

Men hur som helst. Ta gärna del av detta äventyr och de saknade pusselbitarna som finns får ni försöka så gott det går att pussla själv. Hoppas att detta kan åtminstone ses inspiration till ett stort äventyr/kampanj för någon.

Om någon mot förmodan skulle spela detta äventyr, vore det väldigt roligt såklart att få både feedback hur det gick för er.

Mörka Sveket är ett Episkt äventyr som drar in hela Aidne i kaos.
Lämpligt för 3-6 spelare med stor erfarenhet.

Jag postar del 1 idag.


Händelseförlopp viktiga händelserna

1. Beron anlitar rpna för återtagande av stugan.
2. Scen: Kungens Profetiska dröm.
3. Spelargruppen anlitas av drottningen, de beger sig till Pendon.
4. Undersökningar i staden
5. Soltåget börjar
6. Exarken utropas som kejare för hela aidnehalvön
7. Aidnehalvön belägras av svartfolk, mörkeralver och sheitanistkultister

Bakgrund

Denna operation är planerad sedan 100 år tillbaks av Sheitan. Den som leder och styr operation Aidne är mörkeralven Hel Exavi-al-dandor Mervfexa-lodion, han började med att infiltrera och omvända häxmästaren i det svarta tornet. I och med detta, så hade nu shaitans kedjor ett tillskott på tiotusentals svartfolk som väntar på order att följa.

Efter detta, så började han sakta men säkert manipulera Exark Hagadon Gade och fick honom självmant att sälja sin själ till Shaitan i och med att Exavi-al-dandor lovade makt och rikedom. Nu hade den mörka sidan, två män med stor makt på deras sida.

Målet med denna operation är att ta över Aidnehalvön för att på längre sikt slå ut Goianaskogen, Nordbergaskogen och med denna utpost är dom närmare utplånandet av Melukha. När de tar över Zorakin och Kardien har dom en stor och kraftfull bas att skapa ett nytt imperium ifrån.

Det finns ett wildcard för ljuset och det är Oraklet Benjamin Ljuse. Den unga pojken som med sina vingar och det svarta svärdet utgör faktiskt en fara för mörkret. Detta vet dom inte riktigt vad som ska göra av med. Även fast dom vet dess existens.

Nu återstår ”bara” några viktiga nycklar.. mördandet av Kung Vidar och manipulationen av Kung Valien och kontrollerandet av Oraklet; Benjamin Ljuse, belägringen av Aidne, Attacken av Melukha, Nordbergaskogen och Goianaskogen.

De Shaitanska Apostlarna:

* Infernos ledare Shaitan.
1. Ondskans Apostel Furst A´dsche´r Ádschél av Àdschér. (Demon med människoblod)
2. Mörkrets Apostel Hel Exavi-al-dandor Mervfexa-lodion (Mörkeralv, Drakmästare)
3. Hatets Apostel Hel Javael Endedon (Dödsgast)
4. Vredens Apostel Hel Svi (Serpent)
5. Kaos Apostel Hel Kersch (Kaoskardinal)
6. Svekets Apostel Exark Hagadon Gade (Människa)
7. Grymhetens Apostel Hel Merach (Reptilman)
8. Vansinnighetens Apostel Okänt namn (Människa)
9. Kylans Apostel Okänt namn (Frostdemon)

Info Profil

Mörkrets Apostel Hel Exavi-al-dandor Mervfexa-lodion är en mörkeralv och drakmästare, han flyger runt på en svart Methakakisk stridsdrake, som är hans personliga famillarie och syns alltid beväpnad med en stor sammansatt båge av demoniskt stål med fyra pilar på strängen. Han blev drakmästare en gång i tiden och har sedan dess varit specialiserad på drakar.
Han har tillgång till en Kaosdrake som befinner sig i Aidnebergen och en behemotisk stridsdrake. Dessa kommer han använda flitigt i det krig som skapats. Hans personliga två elitgardister är drakmän och båda bär två jakkal, av demoniskt stål.
Kaosdraken i Aidnebergen mycket egocentrisk och det skulle vara ett mirakel i Exavis värld om denna ställde upp i ett krig. Dock kommer han använda den Behemotiska draken och ställa den framför Pendons Borg.

Exavi är en renodlad krigare, med mästarkunskaper i att rida drakdjur och båge, med skicklighetsvärden över 40. Kan även ett par höga besvärjelser i drakmagi. Han är mycket slug, tystlåten och envis.

Övriga allierade

1. Häxmästaren

Info Profil

Häxmästaren vägrar att ansluta sig till Sheitans hov och fungerar mer som en självständig individ med egen vilja och mål. Dock samarbetar han med de sheitanska apostlarna för han med detta samarbete kan få mer makt och guld. Dock är han mycket opålitlig och gör som han faller honom in. Han har en otrolig makt över svartfolken och används för detta bruk. Exavi är mycket frustrerad över att inte ha 100% kontroll över denna joker. Ingen av de inblandade vet riktigt var dom har honom. Hans önskemålslista är lång och stor och han njuter i sitt fullo när han varje dag serveras gåvor och allehanda föremål som han så kräver för att upprätthålla svartfolksarmén på Aidne.

Info Profil

Exarken (Svekets Apostel) Hel Hagadon Gade av Ekeborg. (Partomus II enligt Wikin skulle passa förträffligt här) Han är 66:e gradens sheitanist. Mästare i Nekromanti, Illusionism och Spiritism. Han ”sålde” sin själ till Sheitan genom att bli inlurad i en sekt i en av Lysande vägens ordnar, vid ung ålder. Sen dess har han varit Sheitans marionettdocka. Han är ständigt omgiven av Ljusgardet. Sheitanister iklädda roller som munkar, präster, tjänare, etc. Alla tränade i stridskonster och diverse vapen. Vissa av dom hanterar magi.

Det finns dock en räddning för Hagadon.

Han är i grund och botten av ljus natur. Han har alltid genuint trott på godheten och ljuset och därför kan genom en Tevatenisk eller med Etins välsignelse, i en styrka av 10 effektgrader helas ur den ”Sheitanska Drömmen”.



Och så börjar Kampanjen Det Mörka Sveket


1.0 Manipulationen av Kung Valien

En natt träder två av Exavialdandors ärkemagiker in och skapar illusionen av en ”profetisk gudadröm” för Kung Valien.
De kontrollerar Gertlinn genom magisk väg på samma gång. Dock bryts den förtrollade sömnen och Gertlinn blir medveten under några sekunder hur dessa två män skapar illusionen. Morgon efter vaknar Konungen och är som upplyst och besatt av den information som nått honom i hans sömn. Han tror verkligen att Etin varit och talat till honom...

1.1 Den Profetiska Gudadrömmen (stämningsbild, som läses med fördel upp för spelarna)

Efter en lång och mödosam dag som landets styrande kung drog han sig tillbaka för aftonen. Den sena kvällen var på väg att bli natt och ljudet av hans steg ekade mot stengolvet. Dörren till den kungliga kammaren gled igen bakom honom och hans blick föll på den vackra himmelssängen.

De snidade stolparna glänste i eldens sken, rummet var svagt upplyst av de spelande lågorna i den stora eldstaden. Han lät manteln falla till golvet och drog smidigt av sig stövlarna medan han rörde sig mot sängen. Han betraktade drottning Gertlinn med varm blick, såg hennes hår falla ut i en kaskad över kuddvaren och de lätta andetagen syntes knappt där hon låg tillsynes orörlig.

Han drog ett djupt andetag av trötthet och beslutade sig för att snabbt krypa ned i bolstret och låta sömnen övermanna honom. Med blicken på sin drottnings vackra ansikte somnade han trött och han anade inte att efter denna nattens sömn skulle inget mer bli sig likt.

Han sov skönt bredvid sin älskade, med jämna lugna andetag vilade hans kropp och medvetande. Helt plötsligt så närmade sig en kraft som tog tag i honom. Kung Valien sögs ned i ett drömtillstånd, hans kropp blev om möjligt ännu mer avslappnad än tidigare, han suckade djupt och han log i sömnen. Sömnen förändrades, leendet avtog och ansiktet blev allvarligt men lugnt. Nu började han drömma, han satt på en grön äng lutad mot ett stort träd.

Det var då han upptäckte henne, en spröd och skir liten varelse dansade fram mot honom, så finlemmad och så vacker att han nästan tappade andan. Han kände hur hjärtat öppnade sig för skönheten i denna varelse och hennes spröda stämma tycktes tala till honom. Han suckade tungt i sin säng. Han vred sig otåligt i sömnen och andades häftigare. Han visste inte längre om han sov eller var vaken, hans medvetande var så öppet och allt var så förvirrat men ändå så klart. Den spröda varelsen framför honom var nu alldeles nära och hon fattade sina små spröda händer runt hans kinder och såg honom djupt i ögonen.

Och hon talade till honom:

”Du är den utvalde att föra Etins läror ut i världen. För dina arméer ut och frälsa världen från mörkret.
Han är nyckeln för ondskan och är högsta prioritet att förtvinas från jordeytan!
Samla kraft i De Svarta Markerna i Ereb, sprid ljuset där!
Gå med stolthet du store kung, du är framtiden för Ljuset på jorden, låt det som varit ljust – som är mörkt – bli upplyst återigen! Samla härarna och inget kan stoppa er! Tiden är kommen då, jorden skall bli Etins Imperium!
Jag kommer kontakta dig återigen, titta efter färgade ljuset i himlen, vid denna tidpunkt, gå åter till sömns och vila, för i drömmen jag åter lättare kan nå dig! Min käre son, slåss för hela ditt hjärta, vi talas åter när tiden hunnit ikapp”


Den spröda varelsen omvandlades sakta till något stort och mäktigt som övergick hans förstånd, blicken präntades in i cellernas innersta, han slutade andas där han låg i sin säng.

Hans blick sögs in i en mäktig virvel av energi och han upplevde det som han snurrade och flög sakta upp i taket, och ur taket, såg han ett par oändligt genomträngande ögon som tycktes bära hela universums vishet och kraft och stirrade obönhörligt på honom.

Kung Valien ropade med hela sin själ ”Etin, min Gud, Etin” och med sin storhet etsade han in uppdraget med eld i kungens hjärta. Kung Valien drog efter luft och skrek av smärta i sin bädd och vaknade ur sin dröm så hastigt att hans älskade bestört satte sig upp och vakterna utanför störtade in. Alldeles blek i ansiktet omfamnade han sin hustru och vakterna backade ut när de förstod att ingen fara fanns.

Han såg ned på sitt värkande bröst, hans nattklädnad var blodig och på bröstets vänstra sida över hjärtat fanns ett sår i formen av ett kors. Han var kallad...

Kung Valiens Soltåg

På morgonen, vid samma tidpunkt han vaknar är Kung Valien förevigt förändrad. Han är nu en om aldrig förut, en Etins förkämpe.

Han samlar till råd och bjuder in Exark Hagadon Gade, några Bontisaler, tots-kerisgasser och rikets råd inklusive ständerna. Konungen förtäljer sin profetiska dröm inför de tvivlande åhörarna, han förklarar sin dröm med en otrolig ”ärlig” genuinitet. Exark Hagadon Gade menar på att detta äro mycket sant. Omröstning sker och en majoritet röstar för Soltågets början. Ett par hertigar försöker rösta ner förslaget och ett par andra är mycket ivriga få detta att hända. De är Hertigar som fått stora mutor av Exavi. Meddelandet går ut till riddarordnarna, pendons stadsvakt, kungens palatsvakt, folkmilisen och de kyrkor, katedraler på hela aidnehalvön, att Kung Valien förbereder det största Soltåget i modern tid. Detta intresserar pilgrimer, munkar, präster och vanligt folk också.

7 dagar senare sammansluter dessa:

201 KungValien och hans palatsvakt.
400 Pendons stadsvakt
6000 riddare. ( från Kardien och Zorakins läger och ordnar)
12 tusen väpnare.
16000 tusen infanterister. (inkluderar tränade och otränade civila som erbjudits vapen och rustning, från Zorakin och Kardien)
2500 kavallerister
150 präster.
800 munkar.
2500 pilgrimer (allvarligt religiösa människor från hela sydereb)
5000 fotfolk. (Zorakin och Kardiens familjer och vanligt religiösa.)
2000 laglösa. (Dessa är allehanda tjuvar, lönnmördare och laglösa från Fristaden.)
450 Valiens Ljus sjösätts (Altors största krigsfartyg)
= 48000med i Erebs största Soltåg genom tiderna.

Exark Hagadon Gade läser tillsammans med Kung Valien på eftermiddagen, ett par dagar senare, inför ett fyllt Pendon och Ekeborg
”De Fem Gudomliga Soltågsspunkterna”.

De Fem Gudomliga Soltågspunkterna
1. Sprida Etins lära över Ereb och resten av världen.
2. Soltåget ska belägra mörka zoner och neutralisera ondskan och skapa ljus där mörker finns och åter ljust skall bli!
3. Etin ger varje människa i Soltåget dess gåvor från ljuset vid avklarade uppdrag.
4. Alla är beskyddade av Etin under soltåget.
5. Etin sänder sin kärlek och inspiration till soltågets tappra deltagare.

Den följande veckan rustas och förbereds soltåget. Nu lämnar det stora luckor i länderna, och Exavi har en ypperlig chans att ta över makten i området. Soltåget lämnar Zorakien en vecka efter Kung Valiens ”profetiska dröm”.

Drottningen Gertlinns agerande vid Kungens Profetiska Dröm.

Drottning Gertlinn, såg hela spektaklet med egna ögon. Hon såg hur två svartkåpade män stod i kungakammaren och genom ett flertalet starka besvärjelser skapade illusionen av att Konungen var kontaktad med Etin. Gertlinn, är skakad av händelsen och kontaktar några av altors bästa äventyrare för att hindra ett av de största misstagen i Erebs historia.

Vid detta laget, är rollpersonerna vid Berons stuga vid "passande" plats.

Mördandet av Kung Vidar
Dagen efter nås de av det tragiska beskedet att Kung Vidar har blivit mördad. Han var ute och jagade och blev skjuten av en man som flygred ett stort bestialiskt monster. Vakterna hann inte reagera föränn Kung Vidar låg på marken död, efter åtta svartfärgade pilar genomborrade hans kropp, pilarna formade ett upp och nedvänt pentagram på hans bröstkorg och mage. Exarken och Kung Valien går ut med ett nytt meddelande till regionen. (Kan ändras till Svårt skadad och räddad i sista sekunden givetvis, poängen är att skapa en oanad dramatik)

Jägaren Beron Kontaktar Spelargruppen

Äventyrarna befinner sig i en by utanför Pendon (1-3 dagsmarscher). Det är en vacker dag. Solen skiner och värmer det gröna frodiga daggfyllda gräset. Fåglarna kvittrar på sina håll. Det är en varm sommardag…

De anländer till ett tvåvånings hus i timrad ek. En skylt hänger på en massiv dubbeldörr, ”Värdshuset Grytan”. Dörren står på vid gavel. ...

Äventyrarna blir kontaktad av jägaren Beron. Hans stuga i bergen och hans vänner har blivit attackerade av några rövare. Han vet dock inte om hans vänner har överlevt, det sista han såg var hur rövarna belägrade stugan. Han vill gärna ha deras hjälp och kan erbjuda, mat, silver och andra förnödenheter.

Rövarna är få till antalet och snittar FV 10 i stridsfärdigheter.

Det är 1 dagsmarsch till stugan och när de precis anländer till stugan och nedgjort de attackerande rövarna, som är 3 till antalet. Så rider ett sällskap på 5 personer med mantlar i neutrala färger fram till rollpersonerna.

Drottningen kontaktar Spelargruppen

Samma dag som Kung Valien får sin profetiska dröm, rider drottningen med följe iväg för att möta rollpersonerna tillsammans med 5 stycken av hennes närmsta, 4 vakter och en representant från Kungahuset i Pendon plus extra hästar för att leta på rollpersonerna.

De berättar att de söker just äventyrarna (hjältarna) och de kan inte förtälja varför Drottningen söker dom, hon själv håller sig i bakgrunden tills de får veta vart spelarnas lojalitet ligger. De förklarar att det är bråttom och att det är viktigt, stora summor kan ni förvänta er. Drottningen vill att ni ska, om ni är villiga att tacka ja till uppdraget, maskera er som hennes tjänare, eller något som passar herrskapet.

En av männen slänger fram en kasse med kläder. Han frågar om de är drottningen och Zorakin lojala. Inga fler kommentarer kan ges, för vi vet själva inte vad Drottningen vill er.

När spelargruppen accepterar den muntliga överenskommelsen, så börjar hela sällskapet sin resa tillbaks till Pendon.

Mot Pendon

Ritten tar 1-3 dagar att anlända till Pendon. På vägen möter dom leder av människor, pilgrimer, soldater, vanligt fotfolk, flera karavaner etc. De märker att något mycket stort håller på att hända.

Rollpersonerna tillbaks i Pendon

Pendon är förevigt förändrat, hela staden påminner om en större krigszon. Stora läger har placerats utanför och innanför staden. Stora folkmassor är i rörelse och man märker att något gigantiskt är i görningen. De rider fram mot Pendons borg och leds in i slottet via en av sidodörrarna. Efter en ganska lång promenad i slottets korridorer, kommer de fram till Drottningens privata rum, där två vakter står utanför hennes dörr.

Mötet med Drottning Gertlinn

De ser en kvinna, med kort hår, knutet i flätor ner mot nacken. Hon är iklädd ljusa vida sammetsbyxor och en uppknäppt kofta med extra bindningar kring midjan och handlederna. En lång ljus transparent slöja hänger ner från hennes axlar knuten runt halsen.

Hon har ett par vita sandaler med små juveler. Hon har skarpa sydzorakiska drag. Mörka ögon och markerade ögonbryn. Hon ser allvarlig ut och stiger fram till rpna, de kan tydligt se smycken, i öron, runt hals och armar. Hon upplevs som ledigt klädd.

Hon presenterar sig som Drottning Gertlinn av Zorakin, till Ers Majestät Konungen Valien den 7 Rättråde av Zorakin, hon lämnas ifred med rpna av vakterna med en lätt vink.

Hon förklarar Kung Valiens vansinne och hur han planerar och ska fullfölja ett av Erebs största soltåg. Hon berättar hur han blivit manipulerad och förådd av två svartkåpade män i långa mantlar, de använde sin magi för att skapa den profetiska gudadrömmen. Hon blev räddad av ett antimagiskt föremål, min guldkedja, given av magiker från Krilloan.

Kungen har planerat att lämna Pendon om två dagar. Hon har själv inte fått tillgång att prata med Kungen, för att han är mycket upptagen, fanatisk och besatt av sitt uppdrag. Hon är mycket orolig.

Skulle folk få kännedom om detta, skulle hon förmodligen bli trakasserad och misstänkt för avgudadyrkan och hånskrattad åt och kanske även bränd på bål. Det är viktigt att de behåller denna sanning inom gruppen. Alla människor går som i rus och alla verkar förtrollade av detta skeende. Hon vet inte vad hon ska göra härnäst.

Rollpersonerna får välja utstyrsel och roll, för att gå omärka i slottet. De får ett varsitt rum i tjänarnas avdelning och tilldelas varsitt kungasigill, så de kan passera ostört ut och in ur slottet.
I en av de följande dagarna i slottet, sätter sig drottningen, plus äventyrarna och en av Pendons lärde; en lärare från mandelorden, (en av Gertlinns absolut trotjänaste personer) för en diskussion om vad som kan göras.

Lärde Freidar Bokmal börjar läsa högt ur en bok. Efter att visat de 5 soltågspunkterna.

Profetian om Oraklet Benjamin Ljuse (Stämningsbild, Freidar Bokmal läser högt)

Den gömda dalen var inte längre gömd, såsom det var siat skulle vägen till dalen öppnas för den som var ämnad att bära profetian levande i sitt hjärta… Ingen kunde ana att det lilla magra och hålögda människobarnet var bäraren av världens framtid! Ödet hade lämnat honom i ödemarken, ingen visste vem han var eller varifrån han kom, han hade inte ens ett namn. Han hade vandrat tillsynes planlöst, ätit av bären och rötterna han funnit med sina magra händer och envist fortsatt sin vandring. Driven av en okänd makt att vandra framåt genom landskapet hade han tagit sig fram tills han stod där vid dalens ingång. Frusen och i trasiga kläder, stod han där och betraktade vad som såg ut som en ogenomtränglig vägg av vegetation. Det viskade i träden, det prasslade och den lilla pojken stod där alldeles stilla. En vindpust fick en smutsig hårtest att dansa över hans lika smutsiga panna och han såg förundrat på när en öppning skapades i den tidigare helt ogenomträngliga växtligheten.

Han följde vägen som öppnades och dalen låg framför hans fötter. Ingen hade varit inom dalen på mycket länge, ingen visste längre när i historien den förseglades. Historierna om varför den förseglades var många och ovissa och hade givit upphov till mången träta genom tiderna som förflutit och nu stod han här den oansenliga lilla pojken i sin magra, hålögda och smutsiga uppenbarelse. Han av alla varelser i denna värld var utvald att bära profetian i sitt hjärta, han log oförstående och gick neråt dalen med siktet inställt på det torn som fanns i dalens sänka. Han visste inte varför men marken kändes så skön att gå på här i dalen, de bara fötterna var sargade och blodiga av hans vandring, men här kände han inget av det, han började springa. Tornet var inte särskilt stort, stenen var svart och nästan metalliskt blänkande och det var alldeles runt, det var egentligen ganska fult där det stod ensamt i den i övrigt så vackra dalen... Någon ingång kunde man inte se, pojken blev trött och rullade ihop sig vid foten av tornet och somnade hastigt i en djup sömn och därmed var profetians inledning uppfylld.

”När hjärtebäraren till tornet når,
Han sin första vila får,
Ur vilan han sen skall väckas,
Hemligheten skall då för honom avtäckas.”

Den blå himlen täcktes hastigt av mörka moln och vinden började sakta öka i styrka, först omärkligt sedan alltmer hastigt. Det mullrade i fjärran och blixtar började rulla över himlavalvet. Regnet började falla, blåsten tilltog och pojken sov fortfarande. Han låg där så stilla, den magra kroppen hävde sig lätt för varje andetag, de smutsiga fingrarna höll krampaktigt om den trasiga klädnaden som för att värma sig. Hans såriga fötter låg tätt intill varandra uppdragna och nakna. Det blev alltmer uppenbart, blixtarna drogs till tornet och pojken sov fortsatt stilla, som om han aldrig mer skulle vakna, låg han där. Ovädret ökade i styrka, vinden piskade och regnet öste ner, blixtarna ökade i styrka och tornet träffades av den första blixten så kraftigt att det dånade i marken. Blixten dansade över den svarta stenens metalliska yta, blålila strålar fräste runt hela tornet.

Så kom den största blixten och marken skakade, hela tornet lyste upp i ett blålila sken och pojken lindades in i skenets ljus och svävade upp ovanför marken. Han omgavs av ett sken utan dess like, mörka lila strålar blandades med blå och rosa och vita strålar och mitt i allt fanns där ett sken av ett djupt mörker som kommet från underjorden.

Skådespelet hade börjat. Pojken svävade, han såg först fortsatt sovande ut, men hans ögon öppnades sakta där han svävade i det underliga ljuset som svepte tornet och pojken. För den som tittade noga blev det uppenbart att tornet självt inte bara bestod av blank, svart sten. För om skådespelet haft en betraktare hade denne sett all den visdom som överfördes från tornets byggstenar till pojkens hjärta.

I den blanka stenen kunde man likt en spegel se oräkneliga varelser mässa sin kunskap, texter av kunskap svävade i ljusskenet och som förborgades i pojken, han var som en mänskligt kunskapskärl som fylldes. Pojken log, och för första gången i sitt miserabla liv kände han lycka, hans ögon hade fått en själslig glöd som sällan skådats.

Han var enligt profetian, ljusets son... som skulle föra godheten åter till Ereb då mörkret var som störst. Allteftersom tornets stenar tömdes på visdom tappade de den svarta blanka färgen och blev gråvita. Sakta sågs hur de vittrade sönder framför ögonen och blev till en gråvit aska, tornet förintade sig själv och till slut fanns där bara en stor hög av gråvit aska på marken.

Himlen hade klarnat, molnen var som bortblåsta och ovädret förbi. Pojken satt på marken omtumlad och undrande. Den vita askan var det enda som återstod av det blanka svarta tornet.

Pojken höll nu i ett kolsvart svärd och kände vingar på sin rygg. Han började flaxa likt en fri fågel. Pojken lyste som av ett änglasken, hans kropp och hans leende glödde som tusen solar!

Geografen och författaren Geopald Vindman, 123 e odo.


Oraklet Benjamin Ljuse

Hans födelsenamn var Benjamin Ljuse och han var 12 år när detta inträffade i hans liv. Dock har han slutat åldrats och ser sen den dagen ut som en 12årig ung pojke. Han är alltid iklädd vita byxor och en vit kofta, hans rödaktiga axellånga krusiga hår, hans tomma lite ledsna blick finns alltid där. Men det som allra mest fick honom att vara speciell, var hans vingar på ryggen. Han krafter är en halvguds, vart än han är och vistas och svartfolk, demoner eller andra mörka varelser, måste slå ett psy-slag, om det misslyckas faller de i djup sömn och vaknar inte förän Oraklet är utom synhåll. Benjamin Ljuse befinner sig i en stor pelarsal i Orghin, där han lever i frid och harmoni.

Undersökningar i Pendon

Rollpersonerna kan se flera svartkåpade män stå och lura utanför Pendons slott och i andra delar av staden. De beter sig alla skumt och annorlunda, för ett tränat öga. Dessa män är sheitanister och alla arbetar för Exavi. De är här för att förbereda Exavis ankomst och att mer eller mindre se till att alla planer fullföljs.


Kung Valiens första steg som korsfarare

Innan Konungen lämnar Pendon, så hålls en kort högtidlig ceremoni. Ers Majestät Kung Valien Rättråde rider fram till rikets råd, ständerna, drottningen, omgärdad i en kon-formation av den beridna palatsvakten. De lämnar staden först av alla och åtföljs av en lång och bred skara, på över fyrtio tusen människor.

Soltågets framfart

De preliminära effekterna av Soltåget

Efter 1 dag
Med hela Zorakins och Kardiens armé, inklusive en mängd människor är utanför rikenas gränser, står en hel del hus tomma. Länderna känns lite tomma överlag.

Exavi signalerar när Soltåget lämnar Aidnehalvön att det är dags för Exarken Hagadon att utnämna sig till

Teokratisk Envåldshärskare. (Det innebär att området styrs av religiösa lagar och ej av statsapparaten)

Lei Para - en grundlag som kan aktiveras när länderna under Etin är i "Kris". (läs Undantagstillstånd)
Innebär att Kyrkan har envåldig makt och total kontroll. (Alla lagar upplöses) och Kyrkan har egna bestämmelser.

Efter detta, startar de mörkas framfart på aidnehalvön. De första dagarna kommer vara lugna. Men efter ett tag, börjar det sakta men säkert förvandlas till en krigszon.

Händelser utan rangordning:
* Nya vakter placeras ut vid framhundra porten, hamnporten och östra porten.
* Drottningens rum kommer vaktas dygnet runt av två mörkeralver. Det är otroligt viktigt att hon hålls levande och oskadd, för hon är en exemplarisk gisslan.
* Katapulter, ballistor, karpioner, etc. rullas in innaför pendons murar
* Det kommer placeras svartfolks, mörkeralvs - vakter i och utanför slottet inklusive murportarna.
* Pendon belägras
* Kora-Katedralen i Pendon sätts i lågor
* Exavi placerar en Behemotisk stridsdrake på kungatorget i Pendon.
* Exavi i sin egna höga person kommer inflygandes på sin methakakiska stridsdrake

* De människor som finns kvar i Pendon kommer användas som slavar. Den stora utrensningen börjar. Människor sorteras efter talang och yrke. Många dödas.
* Indarhalvön bränns och plundras
* Försvarsbarriär skapas vid Greveryd, Inberg.
* Häxmästaren och hans 10000 stora svartfolksarmé från Aidnebergen placeras i grupper runt i Zorakien och Kardien, ex i Pendon, Ekeborg, Faltrax, Luksilo. Mot plundringsgaranti.

* Exarkernas katedral, Ekeborg, Kardien sätts i Brand
* Ekeborg belägras
* Svartnissarna i Brynhilduskogen ansluter till den mörka sidan
* Svartfolkstammarna i Torilskogen ansluter sig även de.
* Reptilmännen i Grimmaniträsket kan också ansluta sig, men mycket ska till om detta ska ske. De har iaf fått order att belägra Pharynx söderifrån.
* Lindskiarna är ett stort frågetecken. (Kan skifta sida om rätt bud kommer.)

Del 2 kommer snart (efter lite mer redigering)
Last edited by Drahcon on 2021-06-04 12:16, edited 6 times in total.
User avatar
skaraborgarn
Barbisk Hövding
Posts: 1122
Joined: 2019-05-25 09:34
Location: Skaraborg

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by skaraborgarn »

Äntligen någon som tillverkar äventyr. Blev trött på att bara läsa mina egna alster. :lol:
Bra, bra!
birkebeineren
Admin
Posts: 7200
Joined: 2007-02-27 07:25

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by birkebeineren »

Omtumlande händelser det här. :shock: Gillar idén med kungen som tror sig få en uppenbarelse från Etin. Med lite puts kan nog detta äventyr anpassas till EA-projektets tolkning av Ereb Altor. En detalj skulle vara soltåg istället för korståg.
User avatar
Albrekt
Hynsolgisk Shaman
Posts: 406
Joined: 2008-11-22 14:08
Location: Jakarta, Indonesien

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by Albrekt »

Oj oj oj! Episkt! :mrgreen: :mrgreen: Mycket häftig och omtumlande kampanj som för Ereb i en annorlunda alternativ riktning. Väldigt kul!

Ibland kan jag själv bli lite insnöad på den/de alternativa framtid/er för Ereb som förutspås när (om) de händelser inträffar som förutspås i Nidland (Vikotnik besegras), KK (Feliciens aggression) och Femte Konfluxen (ja, ni vet...). Men man måste komma ihåg att tanken med rollspel är frihet att kunna ändra på saker och ting. Varje ny kampanjs Ereb Altor borde bara vara "samma" Ereb Altor t.o.m. 610 e.O. Efter detta datum borde varje Ereb Altor utvecklas på ett unikt sätt, såsom SL känner för och till följd av hur RPna agerar.

Kort sagt: mer sådant här som banar nya vägar för vad som kan hända med länder och regioner! Tack, Drahcon! 8) 8)
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Posts: 43
Joined: 2014-11-01 19:21

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by Drahcon »

Men etin vad roligt att få feedback.
skaraborgarn wrote: 2021-06-01 13:31 Äntligen någon som tillverkar äventyr. Blev trött på att bara läsa mina egna alster. :lol:
Bra, bra!
Ja, jag har tittat runt lite på dina äventyr. Och blev såklart inspirerad av posta mitt eget. Tack för att du ger så mycket liv i alla trådar.
birkebeineren wrote: 2021-06-01 23:04 Omtumlande händelser det här. :shock: Gillar idén med kungen som tror sig få en uppenbarelse från Etin. Med lite puts kan nog detta äventyr anpassas till EA-projektets tolkning av Ereb Altor. En detalj skulle vara soltåg istället för korståg.
Låter som en väldigt rolig ide och tack för förtroendet. Ja, det krävs en hel del puts för att "slipas" in i offciella EAprojektet :oops: . (jag fixar ordbytet till soltåg också) Den där Partomus II vad tycks om honom som den som Är "min" Hagadon Gade ex?
(Och förvörigt har just wikin hjälpt mig otroligt mycket med skapandet av den här kampanjen)

Jag kommer posta hela kampanjen och all information om den inom några dagar och hoppas såklart den håller måttet hela vägen. 8)

Albrekt wrote: 2021-06-02 05:56 Oj oj oj! Episkt! :mrgreen: :mrgreen: Mycket häftig och omtumlande kampanj som för Ereb i en annorlunda alternativ riktning. Väldigt kul!

Ibland kan jag själv bli lite insnöad på den/de alternativa framtid/er för Ereb som förutspås när (om) de händelser inträffar som förutspås i Nidland (Vikotnik besegras), KK (Feliciens aggression) och Femte Konfluxen (ja, ni vet...). Men man måste komma ihåg att tanken med rollspel är frihet att kunna ändra på saker och ting. Varje ny kampanjs Ereb Altor borde bara vara "samma" Ereb Altor t.o.m. 610 e.O. Efter detta datum borde varje Ereb Altor utvecklas på ett unikt sätt, såsom SL känner för och till följd av hur RPna agerar.

Kort sagt: mer sådant här som banar nya vägar för vad som kan hända med länder och regioner! Tack, Drahcon! 8) 8)
Fan vad kul med din feedback också! Tack själv!

Jag håller med iden att det bordee/ska finnas en gemensam historia fram till 610 e odo och sedan efter det så finns alla möjliga olika tänkbara vägar.
birkebeineren
Admin
Posts: 7200
Joined: 2007-02-27 07:25

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by birkebeineren »

Drahcon wrote: 2021-06-02 08:58Jag håller med iden att det bordee/ska finnas en gemensam historia fram till 610 e odo och sedan efter det så finns alla möjliga olika tänkbara vägar.
Precis så det är tänkt. EA-projektet beskriver världen fram till 610 eO, sen är det upp till den enskilde SL att använda och utveckla.

Att byta ut din exark med projektets Partomus II låter väl bra. Vi har förövrigt bytt namn på Shaitan och kallar honom här Zahmet. Exakt hur metafysiken ser ut rörande Inferno i förhållande till Altor har vi medvetet låtit vara lite luddigt. Det finns flera teorier och uppfattningar ingame så tolkningen i ditt äventyr är lika "rätt" som någon annan. En av dessa uppfattnigar är följande: Inferno enligt Lysande Vägen
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Posts: 43
Joined: 2014-11-01 19:21

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by Drahcon »

birkebeineren wrote: 2021-06-02 22:01
Drahcon wrote: 2021-06-02 08:58Jag håller med iden att det bordee/ska finnas en gemensam historia fram till 610 e odo och sedan efter det så finns alla möjliga olika tänkbara vägar.
Precis så det är tänkt. EA-projektet beskriver världen fram till 610 eO, sen är det upp till den enskilde SL att använda och utveckla.

Att byta ut din exark med projektets Partomus II låter väl bra. Vi har förövrigt bytt namn på Shaitan och kallar honom här Zahmet. Exakt hur metafysiken ser ut rörande Inferno i förhållande till Altor har vi medvetet låtit vara lite luddigt. Det finns flera teorier och uppfattningar ingame så tolkningen i ditt äventyr är lika "rätt" som någon annan. En av dessa uppfattnigar är följande: Inferno enligt Lysande Vägen
Det mörka sveket som i slutändan ska bli någon form av hanterbar kampanj för EA forumet också. - 8)
Jag gillar att Zahmet är (troligen) självständig.
Intressant att Kyrkan använder Zahmet som en form av straffare åt dem. Lite som att Lysande Vägen har ett samarbete med honom. Hmm.

Finns en del intressant information i Demonprinsen om både Shaitan och Inferno. Vilket jag har inspirerats av (Varje apostel i min kampanj, tillhör en krets i Inferno)
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Posts: 43
Joined: 2014-11-01 19:21

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by Drahcon »

I min kampanj hade jag flera kartor gjorda. (Pendonkartan och Borgkartan är viktigt att ha från böckerna) Jag kan ladda upp de kartor jag gjort när forumet godtar dem (Jag gör nog fel, för jag såg precis någon som laddat upp en bild!) :P

Svartskriften
Den Skrift som Shaitan själv har skrivit. En typ av memoarer. Själva boken är för Shaitan ett verk gjort "på ett par minuter", Shaitan kunde inte bry sig mindre.

Det är magiska sidor som innehåller de värsta orden som varje individ kan tänka sig i en slumpmässig ordning. Orden fångar läsaren in i ett "rus" som nästan kan förväxlas med en typ av "kåthet". Orden är magiskt charmerande, men också obehagliga, fräcka och elaka. De som läser ur skriften läser olika ord. Den magiska skriften ger läsaren exakt vad den behöver för att bli påverkad. (men om man samtalar om vad man läst, så kommer man fram till samma sak)

Svartskriften ges i små doser, då och då för att behålla intresset och nyfikenheten levande och det är så Individen leds sakta in i en i den Shaitanska drömmen.

Den Shaitanska Drömmen

De människor och alver som involveras i Shaitans läror, blir succesivt injicerade av en mycket stark manipulerande energi. Och tillslut hamnar i ett oåterkalleligt mörker.

I ”drömmen” ser man världen i en grå ton. Man blir färgad av Shaitans vansinne, grymhet, ondska, kyla, vrede, grånad, kaos, och mörker. (Varje del av Inferno) Man får en förvriden infernalisk personlighet. De som kommer tillräckligt högt upp på skalan inom Shaitanismen kommer en dag ur drömmen. Deras sinnen är vid det laget så förpestat och förvridet att när de då återfår sin riktiga personlighet så är den svärtad förevigt. De flesta som kommer ur Shaitanismen tar livet av sig på vägen, men de som forsätter på Shaitans väg, blir otroligt mäktiga.

De Shaitanister som rollpersonerna möter under äventyrets gång, upplevs minst sagt kyliga. Vissa adepter har dock lite personlighet kvar och saknar inte all empati. Det finns några sätt att räddas ur drömmen. Tevatenus och Etins healing och välsignelser till sex effektgrader kan vara en lösning, andra vore att hålla sig bortom och utanför Shaitans läror i över sex månader för adepter, och flera år för de högre graderna.

Shaitanistklasserna

1. Adepter läser några sidor den shaitanska svartskriften. Och börjar se livet generellt väldigt sarkastiskt och med en ny form av råhet. Förmåga: Skrämmande skepnad. Grad 1-6. "Stadsvaktsvärden". Fv 10-12.

2. Korparna tränas i lönnmördarkonster och stridskonster. Grad 7-26. Förmåga: Stryktålig och orädd. "Soldatvärden" 13-17.

3. Knekt, här hamnar de skickligaste av lönnmördarna och fortsätts tränas i diverse svarta konster och mystiska färdigheter och tar en ännu djupare titt i svartskriften. En viss del blir fotsoldater och andra blir magiker. Tålig. Grad 27-42. "Elitkrigarevärden". Fv 18-22.

4. Domarna. Hit kommer endast ett par procent av alla shaitanister. De är de som dömer och råder rättvisa över de andra grupperna. De kan anses vara generaler eller liknande. De är alla tränade i magi och strid. Dessa blir genom en ritual och djupa processer förvandlade till en äkta kaoskrigare. De erhåller alla grundegenskaper och förmågor som en kaoskardinal. De är hänsynslösa och saknar fullständigt empati, utmärkta "skådespelare" och hanterar sin människohamn med bravur. Grad 42-66. kaoskardinalvärden.

5. Apostlarna är 9 till antalet och alla hör samman med en av kretsarna i inferno och underställd den demonfursten som styr kretsen. Vid denna nivån specialiserar sig varje apostel på en varsin egenskap som Shaitan i sig själv består av. 22+ i alla FV och grundegenskaper.


Info Profil
Grymhetens Apostel är Hel Merasch som är en reptilman och general samt Exavis högra hand i detta uppdrag. Merasch är 180cm lång, hans hud är kolsvart och fjällen har en grön ton, hans svans är nära två meter lång och han använder den som en gripklo och extra ben. Han är rustad med en grov metallrustning med stora taggar på axlarna och armbågarna. Han bär på en enorm tvåhandshammare som är gjord av demoniskt stål och han strider med en enorm hets, grymhet och hänsynslöshet. Hammaren är rustningspenetrerande och gör en solid 2t10 i skada. Han har lockat dit delar av reptilmännen från Grimmaniträsket.


Undersökningar i Pendon:

*Rollpersonerna hittar en karta över Pendons borg (samt Pendon)
*De får reda på att en typ av gigantisk utrensning planeras. Södra erebs halvklot skall omvändas till den ”goda” sidan: Etin.
*Bronsstatyn: De bygger en enorm bronsstaty inne i Pendon, magasingränd 1, i ett av de stora magasinen, som bevakas av två adepter. Inne i byggnaden står en mörkeralv och fem plåtslagare. Vid ett skrivbord sitter en annan mörkeralv och ritar på en skiss över statyn. (En staty av "Shaitan")
*Verktygsförrådet; På Timmermansgatan 28 finns en bod med 10 st liar, även 200 meter rep. Ingen vaktar här dock.
*Shaitanistbas: Shaitanisterna har ett tillhåll på Armstarkes gata 8. I huset bor en riddare, som är invigd shaitanistadept. Hans namn är Riddar Charl Branselkvist. I hans källare, finns ett plan med sovsalar och ett stort pentagram.
* Pentagramscenen: Den skickligaste rpn ser en mörkeralv utanför Mandelordens Lycceum. Han är en knekt och har ritningar på pentagramscenen för drottningen. Scenen skall byggas, på framhundravägen 15.
* Katapultboden: Kopparhavsgatan 30, finns ett enormt magasin fyllt med sex katapulter. Fyra av dom är redan tillverkade. Två av dom håller på att byggas.

Information: "Det går rykten om att något händer i Kora-Katedralen"

Trettonodagarsritualen

Ritualen inleds i Kora-Katedralens källare. 13 adepter mässar i hemlighet i källaren på katedralen. Där finns en stor sal som tagits i befäl av den mörka sidan.

”Shaitan, infernofursten
Ut ur lavan och mörkret
Du komma skall
Förstöra det falska
Det Naturliga Shaitanska
Skall träda in”

I luften svävar ett stort pentagram i svarta nyanser. Denna ramsa skall mässas under vissa tider 13 gånger per dygn. Detta kommer göra att attacken mot Melukha kan inledas.

Händelser runt om Västra Ereb

(Som kan avslöjas allt eftersom det passar, för att ge känslan av "dramatik" på "konfluxnivå")

Varje dag kommer det budbärare till drottningen och lämnar ny information:

* 15 Zorakiska skepp avgår från hamnen i Pendon
* Soltåget anländer till Fristaden. De första stridigheterna bryter ut.
* Över 1000 kriminella dödas av anstormande riddare i Fristaden.
* 2000 laglösa ”konverterar” till Etin och följer med Soltåget.
* Soltåget via havet anländer till Arno, Caddo, för hämtande av mer religiösa, några riddare, en del fotfolk.
* Korståget anländer till Jorgund, Jorpagna
* Zorakiska och Kardiska skepp anländer på Gringul, Erebos.
* Våldsam räd i Mörkrets Berg.
* Soltåget bränner och förstör flera "motståndare" mot den nya ordningen.
* De belägrar två städer i Jorpagna (Två hertigdömen, som motsätter sig Etin)
* Skeppen anländer på Hakkai/Andra passande öar i Kopparhavet för "kolonisering".
* Flera präser, bontisaler, tots-kerisgasser fängslas. (De anklagas att vara "Shaitanister och avgudadyrkare", ironiskt nog anklagas de av Shaitanisterna själva)

Exark Hagadon Gade inför Teokratiskt styre
Hagadon Gades tal i Pendon (samt även i Ekeborg)


Han är iklädd en guldfärgad kåpa, med en sol på framsidan. Han har en stor hög hatt med guldbroderier. Han håller en lång stav i handen, den också av guldpläterad. Hagadan är i 65 års åldern och ser otroligt ödmjuk ut. Han har små pliriga ögon och ett mycket vänligt leende. Hagadon stapplar sakta fram till talarstolen och lite nervöst börjar han tala med en ansträngd ton. Han ser besvärad ut och suckar tungt.

Var hälsade, kära medborgare i Aidne, ers excellenser, riddare och mästare inom de vägar i livet ni valt. I någon tid i varje lands historia kommer vi till en punkt där vi måste välja våran väg och riktning, och därmed mer avgöra vad för karaktär vårat land och folk har.

Vi befinner oss just nu i ett sådan ögonblick i historien.

Mörkret har släppts loss i Ereb. Många länder har satt sin tillit i våra ageranden. Många ser Etins soldater och riddare som en räddare av folk i nöd! Senaste igår fick vi meddelandet från General Hertig Geinar av Fredsborg, att de säkrar fler områden med potentiella hot för var dag och timme.


ETIN ÄR VÄGEN OCH LIVET Tillsammans, enade, är vi mer ljus, en ljusare ordning!

Den gångna veckans soltåg har gått igenom flera faser. Det har varit flera belägringar, erövringar. Vi gör det för att säkerställa freden i dessa regioner. Men fortfarande ligger stora hot över hela Aidnehalvön. Som ni säkert redan vet.

Den sista fasen som vi börjar närma oss.


Hagadon drar ytterligare djup suck och ögonen tåras.

Vi vill och ska se till att varje människa kan starta sina nya liv, med Etins ljus i hjärtat. När varje område har lugnat ner sig och allt eftersom Etins ljus tagit över, kan vi börja skicka hem soldater igen. Men inte först då.

ETIN ÄR VÄGEN OCH LIVET ! Tillsammans, enade, är vi mer ljus, en ljusare ordning! (Folket börjar nu ropa tillsammans med Hagadon)

Lögnare! (En protest hörs från en av sidorna, protestanten blir genast bortförd och tystad)

Men vi måste igenom några tuffa vägskäl och nu står vi framför en av de största i Aidnehalvöns historia.


"Vakna!!!! de försöker ju..." En annan protest tystas ned av några vakter.

Så är nu Tiden kommen för den nya ordningen. Ett ljust enat Aidne är fritt från mörkret! Ett ljust enat Aidne kommer vara en stark motpol mot de mörka krafterna i världen. Ett ljust enat Aidne kommer vara ett föredöme och exemplariskt alternativ för många länder, i altor och runt kopparhavet!

Folkets jubel och rop hörs.

I natt kommer jag forsätta mina samtal med rikets råd och ständerna, de ansvariga bontisalerna, tots-kersigasserna och imorgon vid middagstid, utropas till Kejsarexark Hagadon Gade av Aidne. Flera ljusa förändringar kommer genomföras. Vårat statskick är förlegat.

Aidne – i nöd och tiden! Etin vare med er kära Aidnebor och välkommen till en förenad enad ljust Aidne.

Med ett neutralt ansikte lämnar han talarstolen.

Tots-kerisgassen Yvein av Krerex, ledaren för den Ljusa Handen talar sedan inför folket, omgärdad av ett dussin ljusa handenriddare i blanka rustningar på höga svarta hästar:

De tar dem ungefär 30 minuter att "ställa" rätt sig på scenen, sedan inleder Yvein sitt tal.

Vi befinner oss i krig. Vi befinner oss i kaotiska tider där mörkret närmas med framfart. Det finns ondska i varje del och hörn på Aidne.
Etin, ber oss att följa den nya ordningen:

1. Läs eran bön, varje dag, vid middagstid.
2. Vapeninsamling imorgon vid middagstid – det gäller alla.
3. Rikskvaliteten: Alla kommer att få inställa sig för riksinskrivning, talanger, färdigheter och intressen kommer att bokföras.
4. Utegångsförbud från morgon till kväll
5. Om dessa ordningsbud inte följs – kommer skarpa straff att åtföljas – Allt för folkets skull! Etin vill ha ordning!


Hagadon samt Yvien kläds i en svart mantel och en svart kåpa. Mantelns rygg pryds av ett kritvitt kors.

Efter att Hagadon Gade blivit teokratisk ledare över Aidne, börjar nu Exavi sakta men säkert ta över landet och huvudstaden.

Exavialdandor anländer till Pendon

* Det placeras en Behemotisk stridsdrake på kungatorget i Pendon.
* Exavi i sin egna höga person kommer inflygandes på sin Kharakiska stridsdrake
*Shaitanister utklädda till ”rikskvaliteten” i vita kläder med svarta kors inleder den stora utrensningen.
* Ambassadörer från alla kontinenter och länder landförvisas.
* Stora plakat med "Bevara freden" sätts upp i varje by och stad.
*Rollpersonerna kanske hittar in sig Exavis arbetsrum, rum 28. De hittar några viktiga kartor och annan nödvändig information.
*Rollpersonerna ser hur Häxmästaren och Exavi diskuterar öppet i riddarsalen.

Dialogen mellan Exavi och Häxmästaren (läses som en scen, RPna ska helst inte våga anfalla)

K: Men... Hel Exavialdandor Mervfexalodion, så trevligt att du kunde komma personligen. Jag har läst ditt bud och jag... vill ha mer.
E: Är dom redo att ställas i krig? Jag tycker du tar för lång tid på dig.
K: Ja, allt är iordningställt men jag vill ha mer. Minst det dubbla. Både du och jag vet hur viktig jag är för dig och dina planer.
E: Jag vet mycket väl vad ditt hjärta bankar om. En ypperlig stav av Galvorn, infernaliskt helgad och smidd av mästerliga mörkeralvssmeder.
K: Vänta, vänta här. Haha, du tror att du kan köra över mig, Hel Exavi!?
E: Ställ styrkona vid min signal, häxmästare. Mästarstaven kommer levereras i utsagd tid, inklusive de föremålen som finns på din lista. Budet är perfekt som det är.


Exavialdandor lämnar rummet

Drottningens vädjan:

Detta sker efter att Exavi har placerat drakarna i staden och det "finns ingen väg tillbaka".

Hon vill att rollpersonerna ska bege sig till Konung Valien och lämna hennes personliga meddelande. Hon överlämnar sitt halssmycke som hon fick av Valien vid giftermålet.

I samma ögonblick som detta sker, så stormas hennes rum av X antal shaitanister och RPna tvingas fly ut från Pendon. Drottningens rum vaktas nu dygnet runt.

På vägen till Kung Valien (som är på "Höger" sida om Greveryd) just nu.

*Möter de en stor trupp med svartfolk som de är "tvungna att dölja sig" ifrån.
*Det har varit en stor utrensning i en by där bybor säger sig ha blivit tvingade att läsa ur Gyllene Skriften åt några förbipasserande riddare.

Mötet med Kung Valien och det andra tecknet från Etin

Kungen befinner sig i mitten av ett enormt härläger. (Detta kan bli en utmaning att nå fram samt övertala folk att de ska träffa honom. Det är inte lätt att söka audiens med Kungen, men hjältarna lyckas kanske med hjälp av sitt höga rykte eller annan påhittighet.)

När rollpersonerna möter upp med kungen, så vägrar kungen erkännas vid vad han gjort för fel och han är fast besluten över att han sett och talat med Etin.

Han avfärdar hjältarnas alla bevis och några riddare "föser iväg" rollpersonerna.

Det andra tecknet

Helt plötsligt färgas himlen röd. De ser sedan "längre bort" hur kungen går som "Förtrollad" tillbaka till sitt tält. (tillräckligt för att få Rpna att agera)

Kungen beger sig in alltså tillbaka in i tältet och lägger sig för att blunda för att motta andra tecknet. Strax därpå märker rollpersonerna två "skumma" väpnare (Knektar) som går in i tältet.

Rollpersonerna har nu en perfekt möjlighet att ta männen på bar gärning. I deras utrustning hittas ”Etins tal”. I talet står det att Kungen skall fortsätta utrotningen av syndarna och flertalet mer preciserade mål som ex alvskogar som visat sig vara ett stort hot mot den nya ordningen. De kan också hitta en formelbok med passande besvärjelser för att "bevisa" komplotten än mer.

Efter övertalningen så förstår kungen vad som skett!

Mot Pendon!

En mörkeralv rider rakt in i härlägret dagen efter. Mörkeralven möter upp med Kung Valien och berättar Exavis planer:
Ett slutgiltigt slag om Aidne, som kommer avgöras i ett fältslag i Greveryd. Kungen accepterar utmaningen.

Kurirer sänds till alla altors hörn och ber om hjälp i slaget vid Greveryd.

Snart kommer del 3, sista delen: fältslaget. 8)
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Posts: 43
Joined: 2014-11-01 19:21

Re: Äventyr till DoD91 Mörka Sveket

Post by Drahcon »

Här har ni i alla fall det sista utkastet som kan vara en grund till en egen kampanj.
Min grupp tyckte fältslaget var ganska så kul med lite "slumpmässiga" händelser.
Sen att återvända "boostade" till fältslaget, är också lite småtrevligt.

Den sista delen delas upp i 4sektioner som förslagsvis sker i denna ordning:

1. Delmålen
2. Fältslaget
3. Mötet med Halvguden i Zadakia
4. Avslutet

I Greveryd

Kung Valien och hans trupper anländer till Greveryd på natten. Stora eldar tänds.

Innan fältslaget

Rollpersonerna ser ett enormt mörkt täcke av fiender. De upplever sig själva vara i underläge. Konung Valien vädjar till rollpersonerna att vara med i slaget. På morgonen syns stora mörka moln över himlen, solen blockeras av magi.

Det känns kallt och det luktar illa. Det rapporteras att ett tiotal maniplar har blivit dödade i nattliga räder.

* Hela bukten är fylld av galärer
* Baronen och hans familj springer på fältslaget endast skylna i vita lakan. (Baronen av Greveborg)
* Kungen informerarom om de strategiska delmålen

Scen: Samtal mellan Kung Valien och Hel Exavialdandor förs i mitten. Valien är åtföljd av X antal soldater likaså Exavi.

Scen: Hel Merasch skriker ut:

”Vi har kommit för att hämta de som syndar, de som i falskhet lever. Vi har kommit för att med Shaitans råd och vilja hämta de som skall betala för deras osvikliga falska natur. Ni som står framför mig nu, är alla dömda av infernos domare till döden!”

Efter detta, bryter helvetet bokstavligen ut, och en otroligt stor mängd av vitt skiljda varelser, av olika storlek och raser börjar välla fram över de öppna slätterna.

Den mörka sidans sammanlagda trupper

Exavi, två drakmän
Aposteln Hel Merasch
1 Behemotisk Stridsdrake
5000 orcher
500 svartalfer
2500 beridna svartalfer (lätt kavalleri)
4000 svartnissar (lätt infanteri)
500 resar (tunga infanterister)
200 troll (tungt infanteri)
500 mörkeralver (tungt infanteri)
1500 shaitanister från Ereb och Krilloan
2 Mörkeralvs Goldiner
600 marinsoldater (mörkeralver)
30 Kyrakher (4000 marinorcher)
400 Kasener, Aidnes barbarer är köpta av den mörka sidan för mat, vatten och vapen.
500 reptilmän från grimmaniträsket
200 lindskiar
1 dödsriddare
30 banemän
200 skelett
100 vättar
5 illvättar

Fältslaget

* Ur skogen syns Kasenerna, de vilda barbarerna, komma springandes
* Älvfolk, Alver, Satyrer och Kentaurer kommer i stora horder från Norr, de är alla klädda i den röda färgen.
* I det sista kommer den behemotiska draken in på fältslaget
* Ett pilregn faller över rollpersonerna första stridsrundan, sedan gäller ödestabellen

Strategiska delmål (Rollpersonerna kan ta ut flera av dessa mål som "sidoäventyr" i Fältslaget)

1. Drottningen
2. Portalen
3. Hertigen
4. Trollkarlarna
5. Bronsstatyn
6. Generalerna
7. Symbolen
8. Katapulterna


De åtta strategiska delmålen i detalj


1. Drottningen har blivit fänglad i ett pentagram som är byggt som en liten scen med väggar. Två knektar står och förbereder ritualen. Där finns även fyra korpar som vaktar. Hon kommer att offras.

2. Portalen (en svart stor portal, ungefär som ett en hög svart bred dörr som står mitt på fältslaget) i området skapar en svart sfär av ondska och mörker kring sig. När man närmar sig portalen, känner man starka malströmmar, tankarna blir mörka, dystra och onda. Man hör eländiga skrik. Kan endast skadas med hjälp av ett välsignat vapen eller magi. Portalen har KP 100.

3. Hertig Frans, hans fru och barn springer skylna av vita lakan på fältslaget, ett dussin svartfolk skjuter mot dom som levande måltavlor. (Rollpersonerna kan rädda familjen)

4. En cirkel av knektar står och koncentrerar sig för att hålla solblockaden igång. De är sex till antalet.

5. De leder fram en enorm bronsstaty på 6 meter, som föreställer Shaitan. Den här enorma statyn ger moralplus för den mörka sidan. Den vaktas av 2 resar. (Typsnitt enligt monsterboxen)

6. Det finns 14 st generaler på fältslaget. Dödas hälften, dras den mörka sidan tillbaks.

7. ShaitanSymbolen är en enorm shaitanistsymbol som drar energi ur den goda sidan. Den befinner sig ett av vetefälten och går att förstöra genom eld.

8. Det står fem stycken katapulter utplacerade på fältslaget. Alla styrda av några svartfolk, oftast två svartalfer, en rese och nån svartnisse.

Jag har en karta över fältslaget där varje mål finns "utmarkerad". Efter varje delmål är avklarat, kan man slå ett slag på ödestabellen.


Ödestabellen


1t100 slås och sedan adderas djärvpoäng till slaget. (eller liknande, insåg när jag körde kampanjen att det blev lite skumma resultat och kanske inte alltid realistiskt)

Ett alternativ är följande: De fem första rundorna är speciella.
Ex första stridsrundan slås en 1t20+djärvpoäng, man lägger till en 1t20 tills 6:e rundan. Så sjätte rundan och framåt blir 6 t20 plus djärvpoäng.
Max 5 djärvpoäng per runda.

När ett alternativ använts, kan det ej användas igen. Då får rpn slå om sitt slag.

1-20


1. En börs hittas, 1t10 guld. 2. En påse med 4 mirenbär 1t10 helning 3. En dolk 4. En svartnisse utan vapen. 5. En magisk guldring 6. Två mennonpulver 7. Ett slagsvärd 8. En svartalf 9. En mantel 10. Fyra mennonpulver 11. Ett tvåhandsvärd 12. En ryggsäck med provianter 13. En lada 14. En ridhäst 15. En ringbrynja 16. 1 helabrygd E1 17. Ett katana 18. En haltande svartalf19. En hjälm 20. En helabrygd E3

21-40

21. Två beridna svartalfer på en ulv, som kraschlandar framför rpns fötter 22. Två orcher som slåss mot varandra 23. En rese har munnen full med mat och verkar mer intresserad av att äta. (Fri attack i ryggen) 24. En svartalf ramlar död framför rpn. Har en fana i handen. 25. Ett irrbloss gömmer sig i rpns utrustning 26. Hard Bäverbök – prisjägare - börjar tjafsa med rpn om att han är en bättre krigare 27. En katapult-tunna med svart gyttja över rollpersonen. (Svårt smi) 28. Tung armborstskäkta 2t6+2

29. En barbar, som haltar (smi 8) 30. En reptilman med stilett 31. Två skelett utan vapen 32. En förvirrad baneman utan huvud 33. Tre svartnissar, som attackerar med enbart "stridskonster" 34. En sårad halvdöd knekt 35. Två svartalfer som försöker attackera med en stock. 36. En fälla,1t6 i skada. 37. Zap! En blixt skjuts mot rpn – 3t6 i skada. Trollkarlen teleporterar sig sedan iväg. FV 15. 38. Bedragare! En krigarkvinna ber om helning 39. En kvinnlig trollkarl förtollar rpn med snabbhet +4 i smi (resten av fältslaget) 40. Äventyrargrupp; Berodon, Krigaren. Giman, Tjuven. Bågskyttarna Merom och Jival. Nevolon, Magikern. Gi, Ankan (köpmannen) – har belägrat ett hus, de är otroligt exalterade och upprymda och skyddar huset som det var deras eget barn.

41-60

41. 4 Svartnissar (alla extremt kassa) 42. Två Orcher (Lägre medel) 43. Tre svartalfer (Nybörjare) 44. Två beridna svartalfer 45. Tre vättar 46. En ”demon”illvätte (regenererar 5 kp per sr) 47. En rese 48. Ett skogstroll 49. En reptilman 50. En kasener 51. En lindskiar 52. En mörkeralv 53. En infernokorp 54. En svartnisse, en orch, en svartalf 55. En rese och en svartnisse 56. Ett grotttroll 57. Två vättar, en svartalf 58. Två banemän 59. En korp och en knekt 60. En lindskiar och en svartnisse.

61-80

61. En drakorm, fana 62. En magisk dryck erbjuds av en satyr 63. En flygödla plus benman (attack från luften samt från marken) 64. En vålnad gör så att rpn glömmer en färdighet (1 månad) 65. En nekromantiker (medel) 66. Magisk brygd, Antimagi E6 67. En magiker attackerar med blixtar (blixt fv 10) 68. En minotaur 69. En lindskiar 70. En Onaqui 71. En ensam stridstränad häst (som Rpn kan använda) 72. En mantikora, fana 73. En kimera, fana 74. En härjare, fana 75. En vampyrfjäril 76. En dödskerub 77. En vampyr, fana 78. En mara, fana 79. En mörkgast 80. En kerberos, en fana

81-99

81. En lindskiar, general, fana. 82. Ett magiskt svärd 83. En svartalf, general, fana. 84. En orchgeneral, fana. 85. En reptilman, general, fana. 86. Ett bärsärkande troll, fana 87. En Shaitanistdomare, fana 88. En beriden demonkrigare, general, fana. 89. En dödsriddare, general, fana 90. En domare med 4 skelett, fana 91. En barbarhövding, en fana 92. En magisk dryck erbjuds av en alv, rpna får ha önskemål. 93. En serpent, fana 94. En präst helar rollpersonen, 2t6 kp återställda 95. En dödsriddare 96. En kaoskorpral 97. 1 mörkeralv, general, två fanor. 98. En drakman med jakkal, tre fanor 99. En drakman med jakkal, tre fanor

100-110

100. En fenix erbjuder transport till valfri plats 101. En magiker återställer rollpersonens kp. 102. Magisk brygd erbjuds av en älva, nästa stridsrunda: dubbel styrka. 103. Magisk brygd erbjuds av ett irrbloss, skydd E10 nästa stridsrunda 104. En järnhud läggs på rpn för resten av slaget 105. En drakman med jakkal 106. En drakman med jakkal 107. Hel Merasch, reptilmannen, tvåhandshammare 30... 108. Hel Merasch, reptilmannen, tvåhandshammare 30. 109. Enbart Kharakiska stridsdraken 110. Enbart Behemotiska stridsdraken

111-120

111. En satyr ger rpn en karismasymbol +8 i karisma 112. (ond) Skogsdrake 113. (ond) Fjärilsdrake 114. 1 drakman med Jakkal, 3 fanor. (extrem) 115. Hydra 116. Drakorm 117. Exavialdandor 118. Exavialdandor 119. Exavialdandor och hans Kharakiska stridsdrake 120. Exavialdandor och hans Kharakiska stridsdrake

Kompanjontabellen

Möter man något över 80 på ödestabellen får man slå på kompanjontabellen (finns chans att få med sig en person som hjälper i striden). Då slår man en 1t10 och adderar karisma grupp:

4. En from munk, slagsmål 12 5. En satyr med långspjut, medelbra 6. En skogsalv med båge 7. En kavallerist med pik och sköld 8. 1 kentaur med svärd och sköld 9. En riddare med tvåhandsvärd 10. En General med två slagsvärd 11. En av rollpersonerna 12. En av rollpersonerna 13. En av rollpersonerna 14+ Alla rollpersonerna

Belöningstabell:

1-5 . 1000 guldmynt 5-10. 2500 guldmynt 11-20. Adlad till Riddare. Får en stridhäst, riddarrustning och vapen. 3000 guldmynt 21-30. Adlad till Baron, får ett landområde och en stor herrgård. 5000 guldmynt. 31-40. Adlad till Greve, får ett landområde och en stor borg. 10000 guldmynt 41-50. Adlad till Hertig. Får ett landområde inklusive en stor borg. 15000 guldmynt.

Fantabellen

Fanorna är små svarta uppochnedvända pentagram och sitter på högerarmen.

1. 1000 guld 2. 2000 guld 3. 4000 guld 4. 5000 guld 5. Armerad tung stridshäst 6. Adderas på Belöningstabell 7. Adderas på Belöningstabelln 8. Adderas på Belöningstabell 9. Adderas på Belöningstabell 10. Adderas på Belöningstabell

Hittar man 8 fanor och har använt 10 djärvpoäng (så får man) 18 poäng, dvs adlad till riddare osv.


Fly

Flyr man en stid - får man minus. Man drar av de djärvpoäng man fått.


Exavi flyr

Efter att de strategiska delmålen blivit avklarade, flyr Exavi. Hans sista chans är nu att ta Benjamin hit och offra honom till Shaitan och därmed generera tillräckligt med energi för att frammana delar av Shaitan till Altor.

Portalen och mötet med Benjamin:

I fältslaget ser de hur Hel Exavialdandor tittar bakåt en sista gång. Han försvinner sedan in i en portal, flygridandes på draken. I samma ögonblick hör de en barnaröst i deras inre.

”Jag är Benjamin, Jag behöver eran hjälp, följ honom in i portalen innan det är försent”

De landar i en enorm sal med höga pelare, i från en sidogång syns tre stycken småväxta humanoida varelser i fotsida kappor, de är Magirer. De tittar på rollpersonerna med frågande ögon och välkomnar dom tills slut till Zadakia, Orghin den som för talan är Mäster Mao.

Efter några ordväxlingar visar dom vägen fram till Benjamin, som står i mitten av salen. Hel Exavialdandor och draken ligger på marken sovandes. På draken finns sadelväskor.

Han förklarar att rpna är enda hoppet för Erebs överlevnad just nu, och att de måste gå ut och döda de faror som väntar.

Stunden är sagolik och Benjamin visar i rollpersonernas inre hur fältslaget sker och hur den goda sidan håller på att förlora.
Scener:
*Kung Valien säger till en av generalerna, att vi måste möjligen dra oss ur.
*Ett led av mörkeralver skjuter ner en anstormande trupp med soldater
*En Kentaur nedklubbas av två anfallande resar
*En alvmagiker faller ihop när hans huvud trillar från ett hugg av en dödsriddare på häst.


Benjamin välsignar även rpna med en valfri gåva, som de ska använda under sista delen av slutstriden, jordens styrka, +10 i styrka, månens styrka + 15 i psyke, solens styrka +10 i karisma och int, gudarnas styrka, fys och smi +10.

I en kista ligger ett magiskt vapen, ett som är passande för varje rollperson, allt försörjgt med nexus byts självfallet till de vapen som passar rollpersonerna. Benjamin ber rollpersonerna att ta föremålen och han berättar även dess inneboende krafter.

Exempel:
Sammansatt båge av Mithril. Förtrolla vapen E6 Nexus med tillhörande koger med 10 rustningspenetrerande pilar av silverlind.
Bastardsvärdet Solvard: Ljus E5 Nexus. Eld E4 Nexus. (1t10+5 + 4t6 i skada i eld skada) Bv30, Helgat (Mithril)
Dolken Riddarbane; Galvorn. 1t4 + 7 i skada. Bv 23. +5 cl. Järnpenetrerande.
Drakskinnsrustning: Abs 12.

”Låt mig hjälpa er tillbaks, ni har något ni måste avsluta innan ondskan tar över Ereb, kom ihåg, att i era hjärtan finns visdomen och kärleken...”

Benjamin ler och i samma ögonblick står rollpersonerna på fältslaget igen.

Här avslutas fältslaget med några extra djärvslag med de modifierade grundegenskaperna samt de magiska kraftfulla vapnen som nu rollpersonerna besitter.

Alvernas belöning


Alver från Goianaskogen och Nordbergaskogen, är otroligt tacksamma för vad rollpersonerna hjälpt till med. De belönar rollpersonerna med ett passande föremål. Ex, silverlindspilar, riolins vattenskinn eller alvmantlar.

Slaget är över.

Segrarna är antagligen Kung Valien och hans trupper och hela Aidne återgår till det normala inom ett par månader.
Post Reply