Hyllmarhäxan

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Hyllmarhäxan

Inlägg av WarderOD »

Detta är en karaktär som jag håller på att skapa till mina egna kampanjer. Hon är fortfarande i lite tankeprocess stadie men hon håller på att bli mer levande. Och konstigare. ;P Tänkte lägga upp henne här så man kan få mer tankar och ideer. =)

Hyllmarhäxan

Där satt vi, jag och Ulvar, och inväntade de andra karlarna för att starta med hugget då hon plötsligt bara var där i skogskanten. Ingen fager syn precis kan jag lova. Som om hon sovit i skogen i hundra år, mossa växte i hennes hår och jag tror till och med att jag säg en råtta titta på mig ur det burret. Kläderna hon bar såg ut som något som växt på henne snarare än plagg sydda för hand.
Hon bara tittade på oss med en arg blick. Sen sa hon, som om hon visste precis vad vi skulle göra där, att träden som befann sig några hundra meter längre bort var redo för att huggas ner. Men om vi skulle hugga några andra så skulle hennes förbannelse få oss att alltid ångra att vi blev födda.
Vem har inte hört talas om henne så vi vågade inget annat. Och det var nog det lättaste jobb vi haft, som om träden själva hjälpte till att huggas ner. Kuslig kvinna den där. Man vet inte riktigt var man har henne.
- Skildring av Jorvar om Hyllmarhäxan


I Hyllmarskogen finns det en häxa, det vet minsta barn som bor i närheten av den stora skogen. Föräldrar har varnat dem om henne att skulle de ge sig in där så kommer hon att äta upp dem. Ingen kan riktigt säga när hon dök upp, eller vem hon egentligen är. Men redan gammelfarfar kände till henne när han var ung. Även om hon är skrämmande så vet många också med sig att visar hon sig så är det bäst att lyssna till vad hon säger. Oftast så går det väl då, för alla vet vad som hänt dem som förargat henne…

Hyllmarhäxan föddes 252 e.O. i Hynsolge. Hon var dotter till en av barbarstammarnas shamaner och föddes med gåvan att både sia och använda magi. Så speciellt mycket vet man dock inte om hennes tidigare tid. Det man vet är att hon på något sätt förargade gudarna, eller tvärtom gladde dem så de gav henne ett onaturligt långt liv. Men även förmågan att kommunicera med träd och djur.

Hon är ingen ondskefull person men väcker man hennes vrede för att man inte lyssnar på henne så kan man ha skaffat sig mer problem än man ville ha. Hon har en tendens att inte säga saker rent ut, utan kan ibland vara rent kryptisk med sina svar eller hur hon beordrar människor. Hon skyddar sin skog på alla sätt hon kan och de är många.

STY: 8 FYS: 10 SMI: 11 INT: 17 PSY: 24 KAR: 7 STO: 9
Färdigheter: Trästav 15, Överlevnad (Skog) 12, Animism 26, Elementarmagi 14, Häxkonster 14.
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spännande, men vad menar du med "en av barbarstammarna"?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tänkt som en av de grupper som aldrig helt övergivit den gamla andedyrkan från hynsolgiernas mer barbariska dagar, den som på senare tid upplevt en pånyttfödelse i det krigshärjade landet?
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Exakt. Vid den tidpunkten fanns fortfarande en och annan stam kvar som dyrkade andar, det var ju ändå 400 år sedan. Sen att den stammen dött ut och försvunnit. Eller om det till och med är så att hon var den sista av den stammen och för att de hade något som var värt att spara så gav deras gudar eller andar henne evigt liv för att skydda Hyllmarskogen.

För dem som spelar dragon age så påminner hon lite om Flemeth. och skulle man dra den linjen längre i sådana fall så har hon blivit besatt av de andar som hon dyrkade. Ett kärl för deras egen överlevnad kanske?
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
Skriv svar