Kakluner

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Kakluner

Inlägg av Brior »

Baldyr och jag har fört en privat diskussioner om kakluner och deras kopplingar till Remuntra. Jag sammanfattade vad som sagts om kakluner i spel respektive romaner och tänkte att det kan ha allmänt intresse:

* I spelet så är kaklunen bara en enstaka utomvärldslig odödlig varelse som älskar alla och suger in varelser som ser intressanta ut för att inkorporera dem i sitt väsen. Den har förmodligen ingen egen substans utan är bara en slags vandrande fortplantnings- eller utvecklingsprincip. Man vet att det fanns minst en till (yngre?) kaklun i Gombitakles slemdjungler när Kamalkus hamnade där och som ingick ett brödraskap med trollkarlen (OFY). Kakluner är sällsynta åtminstone i vår värld och var och en är unik. De har så udda utseende att blotta åsynen kan driva betraktaren till vansinne.

* I romanerna gäller ovanstående men därtill:
Kakluner används av skapargudarna för specifika ändamål. I princip: de åker till ett ställe och samlar in något för att sedan åka till ett annat ställe och sprida ut det som de samlat. Det uppges att två kakluner under namnen "logos" och "libido" redan finns utportionerade i vår världs liv. De skulle alltså ha tillfört språkförmågan respektive fortplantningsdriften i något tidigt stadium - detaljerna är oklara. Kaklunen som hålls fången i Järntonet kallas Biota* (se det bisarra kapitel 40, "Elddop" i Svavelvinter) och är fortfarande samlad. De kakluner som finns utportionerade kan av okänd anledning ta över enskilda människor (eller vargmän) när de väcks till medvetande - övertagandet kan smitta till flera i närheten vilket ligger bakom föreställningen om guden Remuntras vansinne. Varelsen får då ett mycket besynnerligt beteende. Om denna varelse dör tar kaklunen istället ofta över den som orsakat döden. (se kapitel 11 "Remuntradyrkarna" i Svavelvinter). Det är möjligt att gudarna bara använder vissa kakluner till sina uppdrag och att de flesta lever som fristående individer på annan plats, men de tre kakluner som omtalas i boken tycks alla höra till den utvalda skaran. Kaklunerna själva tycks ha vaga och oklara föreställningar om sina uppdrag, men bekymrar sig uppenbarligen inte så mycket om saken. Som odödliga tycks de sakna fruktan och smärta och är alltid på gott humör. Inkorporerade varelser är entusiastiska men skrämmande för andra.

* Se Wikipedia rörande Biota
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag drog igång en separat tråd om Remuntra på religions-forumet.

Jag kan ju bidra här genom att citera källmaterialet:
Den femte konfluxen, sid 22-23 (spelledarhäftet) skrev:Det finns inte många kakluner. Ingen vet var de kommer ifrån, hur gamla de är, hur de uppstod eller ens hur de ser ut, för alla kakluner är olika. Kaklunen är snarare en vandrande fortplantningsprincip än en individ.
En kaklun kännetecknas av sin förmåga och önskan att sammansmälta med andra varelser den möter. Inte med vem som helst, utan bara med livsformer den inte mött tidigare. Dess kropp består av de mer eller mindre deformerade delarna från insmälta gäster, sammanhållna av den plastiska massa som tros vara kaklunens själva grundsubstans. En insmält varelse dör inte. Dess kroppsdelar, såväl som dess tankar, erfarenheter och egenskaper blir en del av kaklunen. Kaklunen bär tydliga drag av de senast insmälta gästerna men delarna genomgår gradvis en mognad och samordning, krymper och uppgår så småningom helt i kaklunens samlade väsen. Bara särskilt användbara organ blir permanent kvar på ytan: ett öga med mörkerseende, några fötter, en smidig tentakel.
När kaklunen fattar tycke till någon den möter, drabbas den av en häftig längtan att inlemma den intressanta nya bekantskapen i sin kropp. Den blir helt enkelt upp över öronen (antennerna/tentaklerna) förälskad. Med alla medel söker den dra till sig sin tilltänkta för att sammansmälta med dess kött...
(...) En varelse som sugits upp, och som fortfarande kan tala, ordar (...) entusiatiskt om sin nya tillvaro. Han har inblick i hundratals helt olika organismers samlade erfarenheter och tankar.
(---)
Inget i Altor förmår skada eller egentligen påverka en kaklun.
Den femte konfluxen, sid 64 skrev:Kakluner (...) är odödliga, normalt fredliga varelser som är mycket sällsynta i Multiversum. (...) Varje kaklun är en unik sammansmältning av kanske hundratals andra varelser och har kvar komponenternas samlade intelligens och egenskaper. (...) Kakluner är (...) mycket excentriska och deras handlande nästan omöjligt att förutse.
Det som gör kaklunerna användbara är ju att alla är unika. De faller nog definitionsmässigt inom kategorin "demoner" då de inte hör hemma i Altor, även om de uppenbarligen inte hör till kaosmakterna. Finns det någon definition inom projektet förresten?

Jag tycker också helt klart att vi ska anamma idéen att gudarna använt sig av kakluner i sina egna syften (kanske främst i samband med Altors skapelse), men det kan ju stanna vid en arbetshypotes i det fortsatta arbetet med projektets metafysik. Kan vi enas kring någonting sådant tro?

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kaklunerna är som alltid interessant läsning och utvecklingen av spelets ursprungliga variant med romanens utveckling känns ...som en utveckling. Vetskapen om dessa existenser lär vara mycket begränsad för Altors övriga varelser så att göra de två till en lär vara helt både sin och kakluners ordning.
Baldyr skrev:De faller nog definitionsmässigt inom kategorin "demoner" då de inte hör hemma i Altor, även om de uppenbarligen inte hör till kaosmakterna. Finns det någon definition inom projektet förresten?
Säkerligen skulle någon kunna få för sig att kalla kaklunerna för demoner men då en demon lika gärna kan vara beteckningen på Iotvrag den Slemme som frammanades i Nohstril på Femhusrådets årliga kalas 607 eO som avkomman baronessan av Biteborg engång fick med en onaqui efter att ha äventyrat i Samkarnas djungler är benämningen lite oprecis.

Någon mer exakt definiering av demon än otomaltorisk existens med stort sett onda i betraktarens ögon avsikter tror jag inte gjorts av oss men säkerligen av olika altoriska religioner, magiker, lärde osv som försökt kategorisera vad som sannolikt är icke-kategoriserbart.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Någon mer exakt definiering av demon än otomaltorisk existens med stort sett onda i betraktarens ögon avsikter tror jag inte gjorts av oss men säkerligen av olika altoriska religioner, magiker, lärde osv som försökt kategorisera vad som sannolikt är icke-kategoriserbart.
Jag glömde de onda avsikterna... Problemet med kaklunen ur kategoriseringssynpunkt är ju annars att deras avsikter inte låter sig tolkas. De är möjligen neutrala, men samtidigt uppfattas deras konkreta gärningar antagligen som onda av de flesta varelser.

Oavsett ser jag inte det som något egentligt problem. Kakluner bara är, men de får nog räkna med att bli klassade som demoner eller värre när de visar sig, just på grund av sitt groteska utseende (och beteende).

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

1.
Jag tycker också helt klart att vi ska anamma idéen att gudarna använt sig av kakluner i sina egna syften (kanske främst i samband med Altors skapelse), men det kan ju stanna vid en arbetshypotes i det fortsatta arbetet med projektets metafysik. Kan vi enas kring någonting sådant tro?
2.
Kaklunerna är som alltid interessant läsning och utvecklingen av spelets ursprungliga variant med romanens utveckling känns ...som en utveckling. Vetskapen om dessa existenser lär vara mycket begränsad för Altors övriga varelser så att göra de två till en lär vara helt både sin och kakluners ordning.
Jag är tveksam till fler kaluner. Ja till 1 om i skapelsens urtid eller som senast för 9000 år sedan kom logos och libido på besök.
2. så redan nu finns det två, glömde den i djungeln, då känns tre (remuntrakaklunen)som överflöd när de är mycket sällsynta i Multiversum. Annars blir de ju nästan lika vanliga som demoner är i Altor. :wink:

Var ligger förresten Gombitakles slemdjungler? Vad är Gombitakle? Min kompass pekar åt Soluna till, men stämmer det? Brior, någon tanke bakom? Eller finns svaret och jag har missat det?

Nu tycker ni säkert jag är jättetråkig, speciellt som jag också skrivit så här i Remuntra-tråden. viewtopic.php?p=26238#26238
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev: Var ligger förresten Gombitakles slemdjungler? Vad är Gombitakle? Min kompass pekar åt Soluna till, men stämmer det? Brior, någon tanke bakom? Eller finns svaret och jag har missat det?
Du har inte missat något Mikael. Som jag ser det finns Gombitakle överhuvud taget inte på Altor utan antingen någon annanstans i universum eller i ett annat universum. Man kan alltså bara ta sig dit på magisk väg och lika bra är väl det.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Nu tycker ni säkert jag är jättetråkig...
Jag förstår din åsikt och kan väl egentligen hålla med dig. Fast det är en tråkig åsikt, då den innebär att det kanske häftigaste inslaget i spelvärlden (åtminstone enligt mig) inte får användas! Det gör ju inslaget definitionsmässigt oanvändbart. Därför delar jag alltså inte den tråkiga åsikten.

Det tål dock att upprepas att det inte är bra om det går inflation i kakluner, ungefär som att (så gott som) samtliga utgivna äventyr till DoD innehöll drakar och/eller demoner... (Passande namn på spelet, dock.)

Fast vi kanske ska lämna kaklunerna åt sitt öde och låta spelledare och äventyrsskapare inkludera dem efter eget omdöme? (Vi kan ändå inte hindra någon.) I så fall behöver ingen bli förvånad om jag inkluderar minst en kaklun i något kommande äventyr som utspelar sig i Trakorien. :twisted: (Jag har idéer till ett, för övrigt. Fast då behöver vi nog kartlägga Kargom först... Det känns bra att veta att det alltid finns mera att göra inom ramen för projektet! :D)

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Som jag ser det finns Gombitakle överhuvud taget inte på Altor utan antingen någon annanstans i universum eller i ett annat universum. Man kan alltså bara ta sig dit på magisk väg och lika bra är väl det.
Det förklarar ju en del! :lol:

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:...låta spelledare och äventyrsskapare inkludera dem efter eget omdöme? (Vi kan ändå inte hindra någon.) I så fall behöver ingen bli förvånad om jag inkluderar minst en kaklun i något kommande äventyr som utspelar sig i Trakorien. :twisted: (Jag har idéer till ett, för övrigt. Fast då behöver vi nog kartlägga Kargom först... Det känns bra att veta att det alltid finns mera att göra inom ramen för projektet! :D)
Bra förslag.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Kakluner?

Inlägg av jadelotuz »

Aldrig hört talas om dessa?

Men om de finns i "släpt material" till EDD:EA ... ska det då inte finnas med i projektet?

Eller hur mycket ska vi egentligen skapa om EA? Till ett nytt EA, eller ett som faktiskt bibehåller ... de klassiska "substanserna"?!
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kakluner?

Inlägg av Mikael »

jadelotuz skrev:Aldrig hört talas om dessa?

Men om de finns i "släpt material" till EDD:EA ... ska det då inte finnas med i projektet?

Eller hur mycket ska vi egentligen skapa om EA? Till ett nytt EA, eller ett som faktiskt bibehåller ... de klassiska "substanserna"?!
Den är med i projektet precis som den är med i Svavelvinter. Frågan som diskuteras är om det skall finnas fler av dessa mycket ovanliga varelser i Altor.
Skriv svar