Odöda och vandöda

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Odöda och vandöda

Inlägg av Brior »

Jag gjorde redan i spelet och sedan ännu mer i boken Svavelvinter skillnad på odöda och vandöda.

Odöda är de verkligen döda vars själar kallats tillbaka för att göra tjänst hos de levande - kanske rent fysiskt eller bara för att svara på frågor eller så.

De vandöda Crurerna på Marjura har däremot aldrig dött utan hållits vid liv av en besvärjelse - man kunde tänka sig att en klassisk "lich" är av samma typ. Inget hindrar att eventuella prästbesvärjelser fungerar även på dessa eftersom de vandöda är minst lika onaturliga som de odöda.


Skillnaden har stor betydelse i mitt system därför att varelser som dött är avslutade kapitel. De kan bara återkallas såsom en skugga av det de en gång var men inte bilda nya egentliga minnen eller få nya idéer. De vandöda Crurerna är däremot fria att utvecklas och ändra sig inom sina mossiga begränsningar. Bakgrunden är de gudomliga runorna som är tillvarons ritning (ett grundtema i Svavelvinter). Varje intelligent varelse har en egen unik runa som kan förändras, men när varelsen dör stelnar runan och skrivs in i dödsgudarnas bok.

En tredje kategori kunde som antytts vara skelett, zombier och liknande som bara är animerade kroppar utan själ.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Intressant med livsrunan. Dessa nästan organiska runor är väl samma som "Ereb Altor" runan som skymtar förbi i Kristalltjuren? Kan vi hoppas på lite sådant i nästa bok? :)

Vad gäller odöda, vandöda och animerade döda känns det som en naturlig uppdelning, även om jag inte är helt främmande för att animerande skelett (t.ex.) både kan tänkas vara ren nekorkinetik (ett strålande begrepp) liksom det kan röra sig om rester av den dödes animaliska andar. Jag vet inte hur skarp gräns du vill dra mellan kropp och själ, men rester av den döde kan ju tänkas finnas i själva kroppen. Det torde ju understryka vikten av en vettig begravning dessutom :)

Om jag tolkar vandöda rätt så behöver de alltid hjälp att hålla sig kvar i vanlivet: Imaras Gengångare på monturerna hålls vid "liv" av sin gudinna, Vampyrer dricker blod, och hur dina egna vandöda hålls vid "liv", tja det är väl en spoiler.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Detta lät dels mycket uppklarande när det gäller Svavelvinter :D och dels som en rätt så bra indelning för vår kategoriseringar här på forumet! :)

Skulle även Likätare kunna klassas som vandöda och inte odöda med denna uppdelning? Jag har låtit de många likätarna i Nargur vara orsakade av svampsporer men teorierna kring denna svamps härstamning är inte utredda. Kanske från Cruri?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mer om runor (metaspoiler)

Inlägg av Brior »

Peter skrev:Intressant med livsrunan. Dessa nästan organiska runor är väl samma som "Ereb Altor" runan som skymtar förbi i Kristalltjuren? Kan vi hoppas på lite sådant i nästa bok? :)
Självfallet kommer det mer runor. Notera dock att de gudomliga runorna ofta är mer generella begrepp: det finns exempelvis en runa för "katt", en runa för färgen "svart", etc. och den individuella svarta katten i världen är en kombination av dessa runor. Varelser som behärskar "Det höga språket" kan dessutom se dem skrivna i tillvaron vilket gör att världen ter sig kulissartad för dem. Bara intelligenta individer har individuella runor (i kombination med de generella som styr deras generella egenskaper)

Idén med dessa runor är inte så konstig som det kan låta och jag har inspirerats av ett antal källor: Platons idéer, nornornas livstrådar, de gudomliga begreppen "Me" i Sumerisk mytologi och varför inte våra egna gener där exempelvis svart hårfärg styrs av samma gen i alla människor och det individuella uppstår i kombinationen av olika genetiska koder. Det udda är väl att runorna kan ändras och att tillvaron därmed ändras.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev: Skulle även Likätare kunna klassas som vandöda och inte odöda med denna uppdelning? Jag har låtit de många likätarna i Nargur vara orsakade av svampsporer men teorierna kring denna svamps härstamning är inte utredda. Kanske från Cruri?
Varför inte. Min allmänna hållning till regler är att det alltid finns undantag och att varken spelare eller figurer inne i spelen ska vara riktigt säkra på vad som gäller. Ungefär som i verkligheten alltså.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Mer om runor (metaspoiler)

Inlägg av Peter »

Brior skrev:
Peter skrev:Intressant med livsrunan. Dessa nästan organiska runor är väl samma som "Ereb Altor" runan som skymtar förbi i Kristalltjuren? Kan vi hoppas på lite sådant i nästa bok? :)
Självfallet kommer det mer runor. Notera dock att de gudomliga runorna ofta är mer generella begrepp: det finns exempelvis en runa för "katt", en runa för färgen "svart", etc. och den individuella svarta katten i världen är en kombination av dessa runor. Varelser som behärskar "Det höga språket" kan dessutom se dem skrivna i tillvaron vilket gör att världen ter sig kulissartad för dem. Bara intelligenta individer har individuella runor (i kombination med de generella som styr deras generella egenskaper)

Idén med dessa runor är inte så konstig som det kan låta och jag har inspirerats av ett antal källor: Platons idéer, nornornas livstrådar, de gudomliga begreppen "Me" i Sumerisk mytologi och varför inte våra egna gener där exempelvis svart hårfärg styrs av samma gen i alla människor och det individuella uppstår i kombinationen av olika genetiska koder. Det udda är väl att runorna kan ändras och att tillvaron därmed ändras.
Låter strålande :) Det här är ju teman du har haft med i rollspelsäventyren från början, roligt att se dem evolvera och mogna till boken. "Me"-begreppet känner jag inte till...

Vad gäller enskilda personers "runa" så kanske det är precis som genetiken: det vill säga att det individuella uppstår i en unik kombination av runor som också berättar vem person är ned till minsta hårstrå. Vilket då skulle motsvara personens sanna namn. Är det så du tänkt, eller har du ett ännu vassare resonemang? :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter intressant med runorna.

Är runorna kopplade till magin på något sätt?
Kan isåfall en magiker (med magi) se en runa, och få reda på den sanna naturen av en varelse?

Brior: Passa på att svara på mitt inlägg angående Marjura i "Kartotek / Uppdateringar" tråden. :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mer om runor (metaspoiler)

Inlägg av Brior »

Peter skrev:
Låter strålande :) Det här är ju teman du har haft med i rollspelsäventyren från början, roligt att se dem evolvera och mogna till boken. "Me"-begreppet känner jag inte till...
Jo begrepp som styr verkligheten är en rolig och fruktbar tankekedja att länka vidare på.

Vad gäller de gudomliga begreppen Me, se länken: http://en.wikipedia.org/wiki/Me_%28mythology%29

Guden Enki som vaktar Me arbetar jag också med liksom konceptet Abzu - hans sötvattenboning. Det senare dyker upp i avsnitten om Animisterna på Mereld som har heliga underjordiska sötvattensjöar modellerade efter Yucatanhalvöns Cenotes vilka jag själv simmat i (se bild). Animisterna anser att sjöarna är portar ner till det underjordiska Abzu ur vilket alla floder och sjöar stammar. Har ni aldrig funderat över varifrån Golwyndas sötvattenhav bubblar upp?


Bild


Se Wikipedia om Enki: http://en.wikipedia.org/wiki/Enki
och om Abzu (eller Apsû: http://en.wikipedia.org/wiki/Abzu
Peter skrev:
Låter strålande :) Vad gäller enskilda personers "runa" så kanske det är precis som genetiken: det vill säga att det individuella uppstår i en unik kombination av runor som också berättar vem person är ned till minsta hårstrå. Vilket då skulle motsvara personens sanna namn. Är det så du tänkt, eller har du ett ännu vassare resonemang? :)
Vassare vet jag inte - det är viktigt att behålla mystiken och inte göra strukturen alltför rationell och möjlig att omfatta logiskt (inte minst för att värna min egen inspiration och flexibilitet i skrivandet). Skillnaden mot gener är väl som sagt att verkligheten ändras om runorna ändras och att ändringen även slår igenom bakåt i tiden (se romanens avnitt där en pojke upphör att existera när han pillar bort sin egen runa ur den gudomliga väven). En i mitt tycke ganska vass detalj är att runorna kan vara rekursiva:

Exempel: Runan för berg ingår i runan för tjur som kan utläsas “levande berg” samtidigt som runan för tjur ingår i runan för berg vilken kan utläsas som “stentjur”. Ser man de äkta runorna skrivna kunde man närmast likna dem vid fraktaler att drunkna i. Shagul får just en sådan upplevelse:

Färgen skrev sig själv i ordets alla bemärkelser. Det var tecknet som bestämde färgen som formade tecknet som bestämde färgen som formade tecknet som ... Plötsligt drabbades Shagul av svindel inför det självspeglande ordets oändliga djup på boksidan. Han föll in i de fraktala begreppens insikt och förstod i djupet av sin själ hur berättarna kunde forma havens vågor, molnens rundning och kusternas såglinjer med några enkla begrepp upprepade inne i sig själva.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev: Är runorna kopplade till magin på något sätt?
Kan isåfall en magiker (med magi) se en runa, och få reda på den sanna naturen av en varelse?
Runorna är helt enkelt en del av världens infrastruktur såsom gudarna byggt den. De ogillar starkt inblandning från magiker i sammanhanget. Enda sättet att få inblick i runorna är att se världen utifrån till priset i att inte längre riktigt tillhöra den. Det kan ske om man får höra för mycket av "Det höga språket", om man tillhör skapargudarnas personal, kommer från en annan tillvaro eller lyckas manipulera systemet såsom Shagul.

Mot systemet med runor står fö kaosgudar som anser att allt bortom ursprungligt varande är störande och förhävelse. De skulle helst vilja slå sönder all verklighet men skapargudarna kan stå emot dem just därför att de är strukturerade och kan samarbeta. Man skulle kunna använda kaosgudarnas ombud i världen som NPC eller spelarfigurer. Kaosgudar behöver för övrigt inte vara "onda" utan kanske förespråkar en lugn nirvanatillvaro där all skapelse fjärmar varelser från deras egentliga varande och därmed är skadlig.

Jag skulle säga att det står vare spelledare fritt att använda systemet tillsammans med magi eller inte, men det bör alltid vara kontroversiellt gentemot skapargudar och deras tjänare. Mitt förslag är att magiker inte har full inblick och förståelse i systemet men kan lära sig se fragment eller likheter och att manipulera dem magiskt.

Tilläggas ska förresten att det förmodligen finns flera hierarkier av runor så att övergudarna Shamash och Enki ser betydligt mer än sina tjänare.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

De här runorna påminner mig lite om folks "sanna namn" i nån bok som heter typ "öriket" eller nåt... handlar om en pojkspoling till magiker som man får följa i tre böcker.

bara en fotnot...
och...
någon som vet vad jag pratar om??



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Mer om runor (metaspoiler)

Inlägg av Peter »

Brior skrev:
Färgen skrev sig själv i ordets alla bemärkelser. Det var tecknet som bestämde färgen som formade tecknet som bestämde färgen som formade tecknet som ... Plötsligt drabbades Shagul av svindel inför det självspeglande ordets oändliga djup på boksidan. Han föll in i de fraktala begreppens insikt och förstod i djupet av sin själ hur berättarna kunde forma havens vågor, molnens rundning och kusternas såglinjer med några enkla begrepp upprepade inne i sig själva.
Åhå mumma! :D Tackar för titten :D
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Otvin Käkslite skrev:De här runorna påminner mig lite om folks "sanna namn" i nån bok som heter typ "öriket" eller nåt... handlar om en pojkspoling till magiker som man får följa i tre böcker.

bara en fotnot...
och...
någon som vet vad jag pratar om??



//M
Japp gillar Ged sparvhök
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Boris skrev:
Otvin Käkslite skrev:De här runorna påminner mig lite om folks "sanna namn" i nån bok som heter typ "öriket" eller nåt... handlar om en pojkspoling till magiker som man får följa i tre böcker.

bara en fotnot...
och...
någon som vet vad jag pratar om??



//M
Japp gillar Ged sparvhök
Sparvhök ja!! Så hette han. Mmm, jag gillade de böckerna.

Var det inte så att om man kunda någon/någots sanna namn så kunde man bruka magi involverandes denna någon/detta något. Och det var väl för övrigt enda sättet att bruka magi. Man var tvungen att plugga sakers sanna namn.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Japp så var det
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Samma idé finn redan i Ereb om jag inte minns fel. Drakarnas språk använder alltings sanna namn har jag för mig...
Skriv svar