Slavhandel

Övrigt om Ereb Altor
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Aha, tänkte bara att angående Bylos och Caraidon så nämns slavhandel och i historiken verkar det åtminstone ha funnits feliciska slavjägare.

Men det är klart att de numera överlåter den smutsiga hanteringen till andra. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Patrik Höij skrev:Har synat kopparhavets kapare och vad som står där om slavhandeln och det är ju klart intressant att Ankorath ägnar sig åt att sälja slavar inåt landet. Det kan vara en felskrivning, men oj vad spännande det skulle kunna bli att utveckla det lite mer. Ankorath skulle ju få en ganska unik handel, eftersom ingen annan stad väl säljer slavar inåt landet. Vad kan det finnas för slavägande stat som är en stor kund till Ankorath inåt landet? Spännande.
Det låter som en interessant möjlighet och vi kan ju lämna det lite öppet och inte spika att det inte är så. Kanske det fortfarande finns rester av någon gammal kultur i Morginnerskogens djup som söker slavkraft? ...eller säljer dem vidare till insektoider från De rasslande rasernas arkipelag i behov av mjukmat till sina larver? :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående felicierna som slavjägare finns det troligen enstaka individer som ägnar sig åt denna smutsiga syssla men att köpkvinnor och handelshus föredrar att handla varor andra jagat. Kolonierna Bylos och Caraidon är feliciernas stora slavmarknader i Soluna men de finns troligen även på plats i andra städer som exempelvis Kwoske i östra Efaro. I Pärlkolonierna längs Solunas nordvästkust handlas det inte så mycket med slavar men däremot är det många som hamnar här för att utvinna feliciernas "porelos" - halvädelstenar. Många slavar köps även upp i Krilloan där felicierna har en stark närvaro.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Patrik Höij skrev:Har synat kopparhavets kapare och vad som står där om slavhandeln och det är ju klart intressant att Ankorath ägnar sig åt att sälja slavar inåt landet. Det kan vara en felskrivning, men oj vad spännande det skulle kunna bli att utveckla det lite mer. Ankorath skulle ju få en ganska unik handel, eftersom ingen annan stad väl säljer slavar inåt landet. Vad kan det finnas för slavägande stat som är en stor kund till Ankorath inåt landet? Spännande.
Det låter som en interessant möjlighet och vi kan ju lämna det lite öppet och inte spika att det inte är så. Kanske det fortfarande finns rester av någon gammal kultur i Morginnerskogens djup som söker slavkraft? ...eller säljer dem vidare till insektoider från De rasslande rasernas arkipelag i behov av mjukmat till sina larver? :twisted:
Inte behöver vi utesluta handel med inlandet, men om det förekommer är det i mycket liten skala tycker jag. Det tycks mig helt enkelt osannolikt. Djungel, träsk och dyra transporter, varför köpa slavar långt borta på kusten när det borde vara billigare på närmare håll? OK, efarier kanske ses som statusslavar? Kanske får man inte jaga slavar själv? Nej jag tycker det ska betraktas som en felskrivning.

Samkarnas inre lämpar sig dåligt för nationsbyggande. Djungeln är tät och träsken sanka. Jurona är ytterst glest befolkat, ja befolkat är helt enkelt fel ord. Morginner är dock befolkat i ett myller av stammar spridda i den enorma djungeln och inget säger att inte någon mycket gammal kultur med människooffer lever kvar. Rasslarna tar nog vad de vill ha utan mellanhänder.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det pågår för tillfället en parallell debatt om slavhandeln kring Kasyr i Kasyrtråden här. viewtopic.php?p=31090#31090

Tankar:
Jorpagner som valt att ha slavar istället för livegna kan har dels inte insett fördelarna med feodalismen och har dels närmare till centralerebiska slavar. Kan inte föreställa mig slavtransporter genom det LVtrogna Jorpagna.

Krilloan. Vad jag fann i häftet så är handeln bespottad men mycket lukrativ i staden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jorpagner som valt att ha slavar istället för livegna kan har dels inte insett fördelarna med feodalismen och har dels närmare till centralerebiska slavar. Kan inte föreställa mig slavtransporter genom det LVtrogna Jorpagna.
Status med hushållsslavar; så var det i kejsardömets dagar, så vill furstarna ha det. Livegna driver jorden. Även i Erebos finns hushållsslavar.

Men, dagens Jorpagna är stort sett LV. Dock finns Unga Gudar, Jorisk-Golwyndiska gudar och samt Oktagonkultister även de här och var i Jorpagna.

Mina åsikter. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nidland och slavar? Vart köps dessa? Krun? Furgia? Sombatze? :?

Tidigare fanns en tanke om att relativt nyligen har nidlänningarna börjat köpa upp slavar i staden Utill på Barbias nordöstkust...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Främst i Kalmurri föreställer jag mig. Kalmurriska slavjägare fångar hela stammar av inlandsnomader och säljer till nidlänningarna. :twisted:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Instämmer med föregående talare.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Främst i Kalmurri föreställer jag mig. Kalmurriska slavjägare fångar hela stammar av inlandsnomader och säljer till nidlänningarna. :twisted:
Ja det stämmer. Slavtraden går via Demontungan och Besportho.
På den nidländska sidan finns en mycket dyster plats som kallas för zayıf mezar av nidlänningarna. De svagas grav.
Det finns stora slavläger utanför staden i väntan på marschen til Manlahar där slavarna skeppas i huvudsak till huvudstaden.

Zayıf mezar en en ravin där nidlänningarna kastar de döda, och det finns svindlande mängder döda. Ravinen sägs vara hemsökt av likätare och osaliga andar.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Skulle ju vara häftigt om den FAKTISKT ÄR hemsökt...
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Slavhandel

Inlägg av skaraborgarn »

De flesta som har slavar är människor som äger andra människor?

Vilken form av slaveri är mest vanlig?
Är det husslavar, plantageslavar, gruvslavar, soldatslavar?

Kan en anka äga en människa som slav?
Får en orch köpa en slav för att lägga i grytan?
Får en magiker köpa slavar för att använda i experiment?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Slavhandel

Inlägg av Snibben »

skaraborgarn skrev: 2019-06-13 21:17 De flesta som har slavar är människor som äger andra människor?
Ja, det är väl själva definitionen :wink:
Du menar förstås om slavar ingår i andra samhällen än människors. Alver och dvärgar använder sig inte av slavar eller vill ha med slavhandel att göra. Alver och dvärgar kan dock vara slavar ägda av ett ett flertal olika folkslag
skaraborgarn skrev: 2019-06-13 21:17 Vilken form av slaveri är mest vanlig?
Är det husslavar, plantageslavar, gruvslavar, soldatslavar?
Grovarbetande slavar är betydligt vanligare än tjänare, soldater eller lärda slavar.
skaraborgarn skrev: 2019-06-13 21:17 Kan en anka äga en människa som slav?
Det beror på samhället och dess inställningar till ankor. I städer som Dunderin och Montagor är det fullt möjligt för en anka att äga en människoslav.
skaraborgarn skrev: 2019-06-13 21:17 Får en orch köpa en slav för att lägga i grytan?
Nej, orcher är knappast välkommna till slavmarknaden. Slavar orcherna själva tar vid plundringar kan dock hamna på menyn
skaraborgarn skrev: 2019-06-13 21:17 Får en magiker köpa slavar för att använda i experiment?
Det beror på hur kulturen förhåller sig till slavar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Slavhandel

Inlägg av skaraborgarn »

Vad kostar slavar då?
I reglerna finns inga priser.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Slavhandel

Inlägg av Mikael »

På frågan om ankor kan äga slavar - Absolut! Svarta ankor, men också de vita handelshusen, tar, köper, äger och säljer slavar av alla sorter.

Svaret på om en icke-människa som inte är slavhandlare kan äga en människoslav, beror nog på icke-människans ställning i det lokala samhället. Som exempel är det i Felicien otänkbart att icke-människa äger människa.

Pris är alltid en svår fråga. Priset kan ju variera, undra om inte jag ändå sett ett pris någonstans i källorna. Historiskt tycks tillgång och efterfråga spelat roll, såklart. Ibland har en arbetshäst och en slav kostat lika mycket, andra gånger slaven fyra gånger en häst, medan på 1400-t en häst kunde bytas mot 25-30 slavar i de afrikanska jaktmarkerna. (Även priset på en häst varierade hutlöst.) Alltså billigt i Morëlvdyn, mellandyrt i Felicien, dyrt i Erebos och Trakorien?
Såååå, vad sägs om snittpris i Ereb om 3 ggr vad en arbetshäst kostar?
Skriv svar