Handelsrutter

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tjugiska är väl en dialektfamilj? Barboski är språket? Har aldrig riktigt fått klart det där vid mötet mellan Trakorien och EAK.
Som Grisodlarn sager ungefar. Barboski ar dialekten barboskerna på Palamux talar, harstammande ur "de tjugiska språken" i Orghin/Sanithsid. Detaljerna ar inte helt avklarade varken i mitt huvud eller någon annanstans vad jag vet - men de kommer!

På ett ungefar ser språkfamiljen narguri ut så har(och det ar lattast att forstå om ni tittat på innehållsforteckningen):

http://www.erebaltor.se/wiki/Narguri#Narguri
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag finner detta brinnande intresse för Ereb Altors språk och språkhistoria förtjusande men överraskande :? . Jag ser helt klart hur relevant det är för nästan alla aspekter av att bygga en trolig och levande värld, men det är svårt för mig att uppmana samma entusiasm för språkfrågor som många av mina forum-kollegor :oops: .

Vore det en idé att skapa en speciell avdelning på forumet för avancerade språkhistoriediskussioner? Många diskussioner hamnar, precis som denna, plötsligt i ämnet lingvistik, vilket jag är rädd kan skrämma bort många som annars skulle kunna tillföra många bra idéer.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Albrekt skrev:Jag finner detta brinnande intresse för Ereb Altors språk och språkhistoria förtjusande men överraskande :? . Jag ser helt klart hur relevant det är för nästan alla aspekter av att bygga en trolig och levande värld, men det är svårt för mig att uppmana samma entusiasm för språkfrågor som många av mina forum-kollegor :oops: .

Vore det en idé att skapa en speciell avdelning på forumet för avancerade språkhistoriediskussioner? Många diskussioner hamnar, precis som denna, plötsligt i ämnet lingvistik, vilket jag är rädd kan skrämma bort många som annars skulle kunna tillföra många bra idéer.
Det finns redan en språktråd (under länder och platser märkligt nog), men många av språkfrågorna har nog samtidigt relevans för flera olika ämnen och hamnar därför spontant i andra trådar. Men använd för all del språktråden så mycket det går för språkfrågor!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skönt Albrekt med en till ordningsman på forumet. Detta hör givetvis hemma i Språktråden där det bör fortsätta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Handelsvagar i de centrala delarna av vastra Ereb:

Bild


Vad tros? :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag försökte lägga upp de viktiga handelsvägarna i Västra Altor. De centrala handelslederna i Ereb kom inte med då de inte kändes ekonomiskt viktiga i världshandeln.

Rött är karavnleder och mörkblått är sjöleder.

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Två tre linjer bör även nå Morëlvidyns kust med tanke på hur stor den morëlvidynska slavhandeln ändå är.

Kanske en upp till Nidabergens dvärgar och torshem?

Och sedan känns det tveksamt hur viktig handeln är med Port Horyni (för världshandeln)?

Annars mycket bra sammanfattning tycker jag. :D

Edit: Är det medvetet som Yndar ser ut som Grinchens siluett eller är det bara i mina ögon?
Senast redigerad av Mikael den 2009-07-27 08:42, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kanske skulle läggas till någon karavanled från Thelgul till Efaro, med tanke på hur "osäker" sjövägen mellan Ormsjön och Kopparhavet är.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Två tre linjer bör även nå Morëlvidyns kust med tanke på hur stor den morëlvidynska slavhandeln ändå är.
Handdelslederna är mycket långa. De symboliserar snarare hur långt en vara färdas på olika rutter. Kamsunsk Papir färdas ända till Trakorien och Niferisk peppar kanske går på kölar ända till Barbia. Slavar är dock en vara man vill skappa så kort som möjligt. Samkarnska slavar återfinns sällan i Akrogal osv.
Mikael skrev: Kanske en upp till Nidabergens dvärgar och torshem?
Finns det något där som innebär transkontinental handel?
Mikael skrev: Och sedan känns det tveksamt hur viktig handeln är med Port Horyni (för världshandeln)?
Valoljan kanske går på export över hala Ereb?
Bergdahl skrev:Kanske skulle läggas till någon karavanled från Thelgul till Efaro, med tanke på hur "osäker" sjövägen mellan Ormsjön och Kopparhavet är.
Då förstörs väl hela idén med Krilloan?

Skall också säga det att det bara finns hamnar i Ereb eftersom jag var osäker på vart hamnarna låg i Samkarna, Akrogal (med några undantag och gisningar) och Soluna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Morëlvidynska slavar" är snarast ett begrepp för slavar sålda via morëlvidynska slavhandlare, inte nödvändigtvis från deras region. Morëlvidynska slavhandlare jagar slavar i Samkarna och i Soluna, och dessutom blir det en del piratfångar som går på export också. Morëlvidynska slavar köps av såväl trakorier som krunier och återfinns kanske även bortom dessa länder.

Jag skiter ifs i om det finns markerat handelsleder från Morëlvidyn, men undrar med anledning av din kommentar avs Torshem (vilken jag tycker är riktig) vad Hynsolge exporterar till andra kontinenter? Jag har nog uppfattat tex Lindaros som en större handelsstad än Fervidun.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Varför skulle förutsättningarna för Krilloan rubbas av det. Att frakta varor med skepp är ju mycket mer ekonomiskt än med karavan, speciellt om karavanen rör sig genom ogästvänliga/farliga områden. Men i väntan på att förutsättningarna skall bli det rätta för att segla upp i Kopparhavet, kanske en del anser det vara värt att frakta sin värdefulla last landvägen från Thelgul till Efaro och vidare in i Kopparhavet. Har för mig att det finns en väg även norrut från Krilloan, men som inte används i någon större utsträckning och som förfallit. Huvudleden in i Kopparhavet är således sjövägen, men en viss transport sker med karavan, behöver inte vara värre än så. Om inte det finns någon karavanled behöver vi nog komma på en anledning till det för det verkar rätt konstigt att inte en sådan uppkommit.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev: Jag skiter ifs i om det finns markerat handelsleder från Morëlvidyn, men undrar med anledning av din kommentar avs Torshem (vilken jag tycker är riktig) vad Hynsolge exporterar till andra kontinenter? Jag har nog uppfattat tex Lindaros som en större handelsstad än Fervidun.
Handelsrutterna är på bästa sätt avritade från EA. Jag har inte gjort någon skillnad på storleken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:
Mikael skrev: Jag skiter ifs i om det finns markerat handelsleder från Morëlvidyn, men undrar med anledning av din kommentar avs Torshem (vilken jag tycker är riktig) vad Hynsolge exporterar till andra kontinenter? Jag har nog uppfattat tex Lindaros som en större handelsstad än Fervidun.
Handelsrutterna är på bästa sätt avritade från EA. Jag har inte gjort någon skillnad på storleken.
OK. så det finns utrymme för förbättringar :wink:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sjöhandelsvägar har färgkoordinerats.
Röd = Dagliga turer
Orange = >50 turer/år
Gul = 10 - 50 turer/år
Grön = 1 - 10 turer/år
Lila = Enstaka turer

Bild

Bild
Senast redigerad av Snibben den 2010-01-28 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:D Fantastiskt tjusigt Snibben!

Stryk dock den gula tarm som träffar västra Morëlvidyn och blir en blå tarm. Den hamnen är dold och underhålls av ett fåtal alver som själva besöker den ytterst sällan (brunsällan). Jag får tyvärr varna för att kartan till Morëlvidyn i princip inte har uppdaterats sedan den skapades och innehar vissa felaktigheter.
Skriv svar