Mynt och Mått i Ereb Altor

Övrigt om Ereb Altor
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

What's worth doing is worth overdoing
Ja, vi behåller de gamla måttenheterna från Sinkadus, ju mer detaljerat, desto verkligare.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon som vill lista informationen från Sinkadus, måttenheter som de olika ländernas mynt? :?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Vapens tyngd

Inlägg av LoveFiction »

Apropå tidigare nämnda yxa (som jag för övrigt skrev om hemma i dag - nu är jag på jobbet) måste jag passa på att nämna att alla tyngder i kg på vapen i DoD-moduler är helt uppåt väggarna.
De flesta vikter blir dock något närmare trovfärdighet när de multipliceras med 0,454 (pund, lb).
Jag var till exempel nyligen till Tower of London och kikade, där hade de en bödelsyxa som vägde 3,2 kg, vilket anmärktes som en enorm tyngd.
Liknande vapen skulle enligt gamla DoD väga omkring 6,5 - 8 kg.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ett bra långsvärd ligger i vikt runt 1,2 -1,1 kg. Ett underbart svärd förövrigt med en rent fantastisk balans.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Ett bra långsvärd ligger i vikt runt 1,2 -1,1 kg. Ett underbart svärd förövrigt med en rent fantastisk balans.
Om jag vill köpa det där svärdet hos Mäster Ygge på Nohstrilergatan i Drällinge, ungefär hur mycket får jag då betala ...och hur benämns valutan? :wink:
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Drällinge, det är Zorakin, väl? ^.o

Vi spelar med kopparmynt i stället för silvermynt i tabellerna, och 100 av varje för nästa sort.
Så enligt Krigarens Handbok och Sinkadus 30 blir priset 1.250 zorakiska koppardaler, eller 12 silverdaler och 50 koppardaler. ^^

Betydligt färre mynt än med 10-bas, då det hade blivit 125 silverdaler i stället.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på valutorna. De finns angivna i Aidne-böckerna. Men spontant tycker jag att LoveFictions förslag låter bra.

Och det är korrekt. Drällinge ligger i Zorakin...närmare bestämt in Hertigdömet Dreverike. Men ska du ha det bästa av det bästa i vapenväg i Zorakin så skulle jag vända mig till vapensmederna i Pendon eller i Luksilo.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tror att Birke fortfarande efterlyser valutorna och växlingskurserna som angavs i en sinkadus (tidigare nämnd i tråden?)

Om inte annat tror jag att den är helt ok att utgå ifrån. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Fafnir skrev:Jag tror att Birke fortfarande efterlyser valutorna och växlingskurserna som angavs i en sinkadus (tidigare nämnd i tråden?)

Om inte annat tror jag att den är helt ok att utgå ifrån. :)

Föreslår då att birke lägger till mig på msn (eternallovesoul@gmail.com) så kan han få dem i en .pdf-fil av mig. ^^
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Myntslag från Sinkadus

Inlägg av mikulur »

Fafnir skrev:
Jag tror att Birke fortfarande efterlyser valutorna och växlingskurserna som angavs i en sinkadus (tidigare nämnd i tråden?)

Om inte annat tror jag att den är helt ok att utgå ifrån.
Vet inte om det är aktuellt längre men har roat mig med att skriva av myntslagen från Sinkadus för de som inte äger något exemplar. :o

Myntslag I Ereb

Berendiska mynt
1 kopparöre (kö) 1 km
1 berenderkrona (bk) 10 kö 1 sm
1 guldkrona (gk) 12 bk 1.2 gm
Används i Berendien och Torshem.

Caddiska mynt
1 kopparskilling (ks) 0,8 km
1 caddodaler (cd) 12 ks 1 sm
1 gulddaler (gd) 12 cd 1.2 gm
Används på Caddo och i Nya Arno.

Dvärgiska mynt
1 kopparslag (ksl) 2 km
1 silversköld (ssk) 8ksl 1,6 sm
1 dvärgadaler (dd) 8ssk 1,28 gm

Erebosiska mynt
1 örtug (ör) ½ km
1 silverkrona (sk) 20 ör 1 sm
1 riksdaler (rd) 20 sk 2 gm
Används på Erebos

Feliciska mynt
1 kopparpärla (kp) 0,25 km
1 silverpärla (sp) 20 kp 0,5 sm
1 tyrint (ty) 60 sp 3 gm
Används i Felicien

Hynsolgiska mynt
1 koppardenar (kd) 1 km
1 solidus (so) 10 kd 1 sm
1 guldlibra (gl) 20 so 2 gm
Används i Hynsolge och Nidland.

Jorpagniska mynt
1 aes(aes) 1 km
1 sestertie (se) 10 aes 1 sm
1 aurei (au) 10 se 1 gm
Används i Jorpagna. Förekommer till och från i de delar som tidigare tillhörde Imperiet Jorpagna.

Kardiska mynt
1 silvermark (smk) 1 sm
1 kardiermark (kam) 5 smk ½ gm
1 gulden (gu) 4 kam 2 gm
Används i Kardien, Goiana och Monturerna. På Monturerna kallas kardiermarken för monturermark (mmk).

Klomelliska mynt
1 kopparlod (kl) 2 km
1 silverskilling (ss) 6 kl 1,2 sm
1 guldpund (gp) 12 ss 1,44 gm
Används i den klomelliska unionen. Varje stadsstat präglar egna mynt, men de har samma värde. Enda undantaget är Nya Arno som använder caddiska mynt, även om de klomelliska mynten av naturliga skäl är vanliga.

Krunska mynt
1 koppardrakma (kdr) 0,5 km
1 järndrakma (jdr) 5 kdr 2,5 km
1 silverdrakma (sdr) 5 jdr 1 sm
1 gulddrakma (gdr) 15 sdr 1,5 gm
Används i Krun. Järndrakman är egentligen ett stort kopparmynt men kallas järndrakma sedan tiden då järnsmidet var nytt.

Magilriska mynt
1 kopparpenn (kpn) 1,5 km
1 silverpund (spu) 6 kpn 0,9 sm
1 guldmagill (ma) 6 spu 0,54 gm
Används i Magilre.

Niferländska mynt
1 kopparpiaster (kpi) 1 km
1 silverpiaster (spi) 12 kpi 1,2 sm
1 gulddublon (gdn) 20 spi 2,4 gm
Används i Niferland, Morëlvidyn och Thelgul.

Sombatziska mynt
1 koppardukat (kdt) 1,5 km
1 silverdukat (sdt) 10 kdt 1,5 sm
1 gulddukat (gdt) 12 sdt 1,8 gm
Används i Sombatze och Efaro.


Trakoriska mynt
1 kopparstycke (m) 1 km
1 silverdecaur (sd) 10 m 1 sm
1 rikstrakin (tr) 10 sd 1 gm
Används i Trakorien, Bzegusta, Mereld, Jorduashur, Orghin, Ransard, Ljusna, Mirel och Palinor. Kopparstyckena kallas ofta för ”marackel”, vilket är trakoriska för snäckskal.

Zorakiska mynt

1 koppardaler (kda) 1 km
1 silverdaler (sda) 10 kda 1 sm
1 guldriksdaler (grd) 10 sda 1 gm
Används i Zorakin.


Jag tar inget som helst ansvar för om jag har skrivit av dessa korrekt utan hänvisar till felskrivningsrätten!

mvh mikulur
edit:Såg genast att tabulatorerna fallit bort men hoppas det går att tolka ändå!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Inka
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-01-24 14:25
Kontakt:

1 gm = 100 sm = 1000 km

Inlägg av Inka »

Jag funtar också på att ändra växelkurser.

Jag föredrar principen Keep it simple

Jag ser att nästan alla priser står i silvermynt

Jag vill inte att spelare ska bära på tusentals mynt, även om man kan strunta i BEP för mynt iofs.

Så ett alternativ är detta för att kunna använda alla utrustningslistor som de är skriva med sina priser i sm och km.

1 sm = 1 sm (dvs 95% av utrustningslistor berörs inte alls)
10 km = 1 sm
100 sm = 1 gm (här kommer alltså förändringen som gör att det bör bli en tiondel antal så många mynt om rollpersonerna får växla lite som de vill i stora städer, guld blir mer värdefullt)

För övrigt tycker jag att listan på pälsverk i kandra helt enkelt kan stå i sm för att rimma med äldre utrustningslistor, låt oss säga att det är gott om ekorrar helt enkelt.

Enkelt så alla kan fatta det, tid läggs istället på annat är myntsystem.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tackar så mycket för listan mikulur! :)
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

@ birke: Varsågod! :)
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
The Yogi
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-02-25 17:39

Re: Mynt och Mått i Ereb Altor

Inlägg av The Yogi »

Lite nekromanti men...

Ereb är inte Europa och 600-talet eO är inte högmedeltiden men...

Ett "billigt svärd för en bonde" i 1340-talets England kostade 6 pence, eller knappt 9 g silver, dvs nästan 2 DoD-silvermynt a 5 g. Om man läser alla priser i sm som kopparmynt, och låter det gå 100 km på ett silver blir priserna i rätt "ballpark", dvs ett svärd (kanske lite bättre än ett enkelt svärd för en bonde) kostar några silvermynt. 100:1 är ett skapligt rättvisande historiskt ratio på silver:koppar.

Vidare har guld/silverratiot hållit sig mellan ca 9:1 och 15:1 under större delen av antiken och medeltiden, även om det hänt att det klättrat så högt som 100:1 (men mer nyligen då). 10:1 är inte ett tokigt mått. En häst för 3.000 sm kostar då 30 sm eller 3 gm - också ganska nära priser från t.ex. senromersk tid när en kamel kostade 2-3 gm. Inte exakt på något sätt, men ungefär rätt skala på värdet.

I så fall blir 1 gm i DoD = 1 "medeltida" sm, och 1 DoD-sm = 1 "medeltida" kopparmynt. En talent i Gigant-reglerna blir, intressant nog = 1 "medeltida" gm.

Och eftersom jag är lite nördig på sådant (och annat :)): en Attisk talent var ca 26 kg silver , dvs runt 5.200 silvermynt. Man kan kanske tänka sig en, t.ex. Erebosisk, talent på 25 kg = 5.000 sm = 500 gm.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Mynt och Mått i Ereb Altor

Inlägg av Grisodlar'n »

The Yogi skrev:Lite nekromanti men...

Ereb är inte Europa och 600-talet eO är inte högmedeltiden men...

Ett "billigt svärd för en bonde" i 1340-talets England kostade 6 pence, eller knappt 9 g silver, dvs nästan 2 DoD-silvermynt a 5 g. Om man läser alla priser i sm som kopparmynt, och låter det gå 100 km på ett silver blir priserna i rätt "ballpark", dvs ett svärd (kanske lite bättre än ett enkelt svärd för en bonde) kostar några silvermynt. 100:1 är ett skapligt rättvisande historiskt ratio på silver:koppar.

Vidare har guld/silverratiot hållit sig mellan ca 9:1 och 15:1 under större delen av antiken och medeltiden, även om det hänt att det klättrat så högt som 100:1 (men mer nyligen då). 10:1 är inte ett tokigt mått. En häst för 3.000 sm kostar då 30 sm eller 3 gm - också ganska nära priser från t.ex. senromersk tid när en kamel kostade 2-3 gm. Inte exakt på något sätt, men ungefär rätt skala på värdet.

I så fall blir 1 gm i DoD = 1 "medeltida" sm, och 1 DoD-sm = 1 "medeltida" kopparmynt. En talent i Gigant-reglerna blir, intressant nog = 1 "medeltida" gm.

Och eftersom jag är lite nördig på sådant (och annat :)): en Attisk talent var ca 26 kg silver , dvs runt 5.200 silvermynt. Man kan kanske tänka sig en, t.ex. Erebosisk, talent på 25 kg = 5.000 sm = 500 gm.
Jag hade totalt missat det här inlägget. Väldigt intressant, Yogi. Det kanske är dags att revidera utrustningslistan. :)
Skriv svar