Kvinnans ställning i Ereb Altor

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Asså! är detta ett viktigt ämne?

Som jag ser det så skippar man helt å hållet "modern svensk könsneutralitet" å kör det som det historiskt har varit. Mannen är "hjälten" lixom. just som det är sagt ... iaf i Aidne. Sedan tar man bara å vänder på det i ett annat område... där är kvinnan grym å cool, kanske inte som Arnold! ;)

Sedan mixar man som man vill där emellan som man känner för det i olika länder. Eftersom det är fantasy så gör detta troligen mindre skilnad för själva RPn, då fantasyn innehåller en viss möjlighet för alla kön att bli vad som helst, å RPs utgör inte majoriteten av befolkningen, så om en Kvinnlig RP spelar en Manlig roll ... så är det ett "äventyrligt" undantag. Helt OK.

Visst, sedan kanske det finns något land på Altor som har "uttryckliga" könsroller. Men vad jag mins så är det få.

iofs, så kan det vara intressant med "könsroller". Detta är rollspel lixom, låt oss leka med tanken om "hur" det skulle kunna vara lixom om det var si eller så ... :)

Jag röstar på kvinnfolk iaf. Mest för att de blir snyggare på bild! :P
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

I denna våldsamma matchokultur är plundring en viktig del (framförallt i relationen mellan oligarkerna och huskarlarna där delandet av bytet i form av gåvor från oligarken är det bästa sättet att skapa lojalitetsband). Kvinnorna får stå tillbaka och saknar hos triskerna den socialt starka ställning som finns hos hamurerna, jorderna och även kanske ranerna. Hos triskerna är kvinnan främst en handelsvara man använder för att skapa pakter och band mellan familjer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Detta syn på kvinnor är kanske ett dylsk drag hos triskerna?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kan vara även om dylernas inblandning med triskerna är relativt sentida och kanske inte kunnat påverka i större mening. Snarare beror denna trista "machismo" på triskernas våldskultur.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I sammanhanget kan det vara värt att påminna om de vanliga boskapsstölderna i södra Klomellien, en syssla det tävlas friskt i och där hamuriska kvinnor ofta är mer framgångsrika än de triskiska kararna. När den hamuriska vallakauken triumferande ljuder i Melashes dalar vet trisken att hans i egna ögon underlägsna hamuritskor besegrat honom på hans egna område. Detta bidrar varken till att bättra den triskiska kvinnosynen eller till flera får.

viewtopic.php?p=26998#26998
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Hur ser skillnaderna mellan könen ut hos reptilmän, serpenter, ankor i alla dess färger och minoutarer?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av birkebeineren »

Vissa ankor skulle jag kunna tänka mig har en jämlik roll. Eller kanske en tredelining gäller även här? Hos svartankorna är det kvinnan som är överordnad, hos vitankorna är det männen och hos brunakorna råder jämlikhet?

Ankor har förövrigt den säregenhet att de låter sina syskon uppfosta sina barn vilket kan tänkas indikera en viss säregenhet när det kommer till synen på familj och roller.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ankor#Familj
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Jämlikhet att alla får göra samma sysslor eller mer att alla är jämlika men att exempelvis männen spelar flöjt och kvinnorna luta?
Men vi den "riktiga" världen har vi formell jämlikhet men kanske inte alltid reell.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av birkebeineren »

Har du läst Erik Granströms romaner om Svavelvintern och Den femte konfluxen? Där blandas kvinnliga och manliga roller på ett ofta jämlikt sätt. Världen i romanerna har ändrats något från sitt ursprung i Ereb Altor men är fortfarande ganska kompatibla.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Nej jag tror inte jag läst dem.
Men känns det verkligen trovärdigt att det är total jämlikhet hos att och alla i denna sagovärld?
Ingen höjer på ögonbrynet om en 18 årig flicka kommer i helrustning?
Sedan förekommer det slaveri.

Mitt förslag är att det för det mesta är skillnader mellan könsrollerna men inte lika strikt som det varit är på planeten Jorden.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av Albrekt »

Ereb Altor är en spelvärld och skall framförallt vara kul att vistas i. :!: Man skall inte behöva få obehagskänslor om ens dotter säger att hon vill rollspela i Ereb! :oops:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av leinder »

Det blir oftast inget bra när man tillsätter vår verkliga världs ideal i en fantasy värld. Spelvärld generellt.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av Wolfhart »

När jag och mina kompisar började spela DoD så var vårt första äventyr Dimön. I äventyrets by Utkante bodde en familj där sonen Biorn och dottern Vagnhild båda kunde tänkas följa med äventyrarna, och där Vagnhild var den större, starkare och skickligare av de två.
När vi kompisar flera decennier senare pratat om vårt spelande så nämndes just Vagnhild spontant som avgörande för vår syn på könen inom spelet; att könet inte var någon begränsning för vad en rollperson eller SLP kunde göra eller vara.

Jag minns hur uppriktigt förvånade vi blev när vi köpte Torshem och det skrevs uttryckligt om hur könet begränsade howathernas livsval. Barbarkvinnor låsta som jordbrukande hemmafruar?! Nämenvafan... vilket slöseri! :lol:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av Albrekt »

leinder skrev: 2021-05-22 08:04 Det blir oftast inget bra när man tillsätter vår verkliga världs ideal i en fantasy värld. Spelvärld generellt.
Här tycker jag nog inte det handlar om att importera underliga ideal från vår värld, utan istället att undvika att importera onödiga/underliga restriktioner från vår värld till en fantasy-värld.

Om man kollar på fantasy i böcker, TV och film, och jämför kvalitet/kvantitet på kvinnliga karaktärer de senaste 20 åren, med de 20 åren dessförinnan, så har det definitivt gått upp. Jag tycker inte de blivit sämre p.g.a. detta. Snarare tvärtom.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kvinnans ställning i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Väntar med otålig spänning på ett äventyr där fem tuffa människokvinnor räddar en prins från en drake.
Borde ge 10 HP eller?
Skriv svar