Namntråden

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:-us verkar vara en vanlig ändelse för män i Trakorien, lite för vanlig kanske, beror det på arv/hyllning till imperiet?
Ja, det kanske är lite olyckligt. Så kan det bli när man bara plockar. :) Förresten så gäller posten snarast paratornska namn men jag anser att nästan alla namn har sitt ursprung i det klavykiska imperiet så det kan se ut lite hur som helst. Jag betraktar de sumeriska influenserna som urklavykiska och renässansitalienska som nyparatornska. Sedan har vi en mer jordnära namnkultur på Saphyna och en mer vildvuxen på Trinsmyra. Och på Palamux finns det en massa urgamla traditioner hos alla olika små furstendömmen varför det då och då dyker upp en Arn bland alla Naramsi, Dumbadgald och Sharumshu. :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vad gäller howatiska (Torshem) och cerevaliaska namn så tänker jag mig lite gealiska och germanska influenser. Jag föreställer mig namn med w, ð, th och ändelser som -in och -wyn. Någon som har åsikter om detta?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lite namnfunderingar för Krun

Krunska namn

Manliga förnamn

Akrhi – tiger
Ergem – dygdig
Akhshe – hård, solid
Serhlik – stark
Karhram – hjälte
Parlak – lysande
Azyly – rasande, våldsam, vild
Trhurgun – lugn, fridfull
Mermekh – modig
Hizmi – snabb
Ishah, Ishas – vind
Yabrhani – vild, fri

Ashbaduz – kruniefierat klassisk joriskt namn
Ihakobuz – krunifierat klassisk joriskt namn


Kvinnliga förnamn

Hazine – skatt
Harika – vacker, skönhet
Shishek – blomma
Shekizi – charmig
Izni – moln
Akhsha - välsignad
Atpa – hästvän
Elna - varm
Ezba - eld
Isha - vind
Natfa - kärlek
Ura - pärla

Maruzia – krunifierat klassisk joriskt namn
Syhagria – kruniefierat klassisk joriskt namn



Prefix till stam-, ättnamn

Zur - visar om personen är av ädel börd, alla som har ett visst stamnamn t.ex. behöver inte vara adliga.
Kutsal Zur - helig och ädel - endast den kejserliga ätten som är ättlingar till profeten Ashina.


Stam-, ättnamn

Ashihaman – Ashinas söner – Den kejserliga släkten, alla har prefixet Kutsla Zur.
Usukan – tre pilar – gammal akrogalisk nomadstam.
Atkaraman – de svarta hästarna - även denna gammal akrogalisk nomadstam.

Garhushman – Garhues söner – Framstående släkt med joriska anor, ser sig som ättlingar till Garhues, tidig krunsk kejsare.
Laskuriz – krunifierat namn på gammalt jorisk ätt


Exempelnamn

Keshar Karhram Kutsal Zur Ashihaman - Kruns kejsare (Keshar = kejsare)
Mermekh Usakan
Hazine Zur Garhusman
Maruzia Laskuriz


Så vad tror ni om dessa namn för krunierna, låter det bra? Hehe, förtydligar min fråga då den var lite svepande. De krunska namn som jag här listat upp låter de som om de skulle kunna ha samma ursprung som de få namn som är officiella för Krun, Arkhaz, Stabul, Khaka och Smyrrha?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tänkte passa på att uppmärksamma Adragoor på denna tråd.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Vad gäller howatiska (Torshem) och cerevaliaska namn så tänker jag mig lite gealiska och germanska influenser. Jag föreställer mig namn med w, ð, th och ändelser som -in och -wyn. Någon som har åsikter om detta?
Jag är på gång att skapa alla de narguriska språken. (Men det tar lite tid).
Båda språken kommer att låta lite germanskt...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Tänkte passa på att uppmärksamma Adragoor på denna tråd.
Jag kastade upp Thelgulska på wikin.
Användarens profilbild
Apan
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-11-05 03:22

Inlägg av Apan »

Förslag på Berendisk namnkultur:

Berendiska mansnamn:

Anfos
Amalvis
Bertrand
Centolh
Mello
Henri
Simode
Helias
Gilbertus
Ugo

Kvinnonamn:
Elena
Lucatzina
Regina
Mayrona
Miriya
Bontosa
Raimunda
Valanica
Geralla
Aloyette

Efternamn:
Egidius
Arnaldio
Ramon
Desideri
Zezaro
Bartonique
Camylos
Villonique

Berendien har för mig alltid varit som en korsning mellan sydfrankrike och nordspanien, ett varmt och ganska specifikt område med mycket vindruvor och härliga stränder! :D

Förhoppningsvis återspeglas det i ovanstående text.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vad tror ni om Odo som personnamn?


Är det näst intill tabu och används undantagsvis eller aldrig? (jmfr användningen av Jesus som personnamn i skandinavien)

Är det vanligt förekommande och ett sätt att betyga Etin sin vördnad. (jmfr användat av Jesus i öh, "spanskspråkiga" länder?)?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Vad tror ni om Odo som personnamn?


Är det näst intill tabu och används undantagsvis eller aldrig? (jmfr användningen av Jesus som personnamn i skandinavien)

Är det vanligt förekommande och ett sätt att betyga Etin sin vördnad. (jmfr användat av Jesus i öh, "spanskspråkiga" länder?)?
På Caddo används det dagligen, men inte i onödan. Man tillägger alltid prefixed "den gudomlige" (d. káso) innan hans namn. Det skulle med andra ord låta respektlöst att bara säga "Odo". Alternativt hänvisar man till honom som "den store profeten". Odo är ursprungligen ett dalkiskt namn, och det finns fortfarande barn på Caddo som får det namnet. Den gudomlige Odo hade altså inte ensamrätt på det.

Jmfr. Jesus (hebr. Yeshua) vilket är samma namn som Josua, vilket fortfarande används utan problem av Kristus-troende judar.
Senast redigerad av anders den 2007-12-29 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har ni tankt på det att om Odo någonsin besokte infodingarna rundt viken dar Staden O senare kom att ligga skulla han ha blivit kallad "D"? :P
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag vill ännu en gång dra uppmärksamheten till denna tråd... Jag lade till pentiska namn från Kardien-tråden...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Förslag på mänsklig namntradition i Klomellien:

Flera olika namngivningstraditioner används i landet. (Övergripande jorisk, dylersk, trakorisk och magillersk i norr. Jordisk, kasenisk, dylersk och jorisk i söder. Kaos värre är det!)
Den enda tradition som är genomsyrande och också dominerar ortsnamn är en avart av det gamla dylerska språket, uppblandad med viss jorisk grammatik och gammalmagillerska. (Ja, i ett litet fåtal fall inkluderar den alltså magillernas "magiska ord". Effekten av detta bör diskuteras i Magilre-tråden.) Dylerska efternamn används inte i Klomellien, eftersom det inte finns några "rena" dyler kvar i civilisationen och de andra folkslagens släktträd helt dominerar socialt.


Dylersk-ursprunglig namntradition

Mycket tyder på att de ursprungliga dylerska namnen varit helt oberoende av bärarens kön.

Unisex

Abderu (ålderdomligt)
Angeru (ålderdomligt)
Argi
Bauci
Delbi
Eguzi (ålderdomligt)
Garbi
Hali
Josu
Kai
Mies
Naieru (ålderdomligt)
Nisu
Unai
Zeru


Mansnamn

Aete
Akil (ålderdomligt)
Arjan
Bram
Ciro
Coos
Elek
Eneko
Ewoud (ålderdomligt)
Gruev
Harm
Igna
Jeroen
Jokin
Kerman
Louk
Myro
Oroiz
Roel
Sendo
Sinon
Teun
Zarek


Kvinnonamn

Ainoe
Aleid
Diate
Drike
Elme
Erlea
Igone
Ime
Izar
Jace
Lien
Mele
Mieke
Nere
Rike
Roen
Tere
Tineke
Vione
Zave


(Stort tack till Psipo för idén att kombinera holländska, grekiska och baskiska för Klomelliens "urspråk".)
Senast redigerad av Ahnìon den 2008-01-20 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Hur ligger det förresten till med klassiska jorpagnska efternamn? Lutar vi oss helt mot Rom och latinska namn för den biten?
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ahnìon skrev:Flera olika namngivningstraditioner används i landet. (Övergripande jorisk, dylersk, trakorisk och magillersk i norr. Jordisk, kasenisk, dylersk och jorisk i söder. Kaos värre är det!)
Den enda tradition som är genomsyrande och också dominerar ortsnamn är en avart av det gamla dylerska språket, uppblandad med viss jorisk grammatik och gammalmagillerska. (Ja, i ett litet fåtal fall inkluderar den alltså magillernas "magiska ord". Effekten av detta bör diskuteras i Magilre-tråden.) Efternamn fanns aldrig i den dylerska namntraditionen, så dessa är i regel tagna från andra traditioner.
Inga fel på dina namn Ahnion men i det ena äventyret i Magilre-modulen benämns flera dyler och alla har efternamn som verkar särpräglade för just dylerna... :?
Kanske är dessa dyler i äventyret av "adlig" släkt och endast medlemmar ur dessa har efternamn?
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Baskat. Så klart det finns exempel någonstans jag missat. :?

Nå, då kan vi helt enkelt skippa biten med att de inte har några efternamn. Efternamnen används dock inte i Klomellien, eftersom de folkslag som dominerar rent socialt är av annan börd. Förnamnen har letat sig in (de ser ju faktiskt ut att matcha rätt ok med de i Magilre-boken) och i vissa områden till och med blivit vanliga, men man behåller familjetraditionen när det gäller efternamn. Ganska logiskt egentligen, när man tänker på det.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Skriv svar