Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Vapen och teknologi

Inlägg av Peter »

- skapar en egen tråd för att kunna föra en bred diskussion om olika vapenslag och teknologiska lösningar.

Vi diskuterade långbåge under Berendien-tråden. Mitt förslag är att dalkerna använder en-träsbågar (Self-bow) medans alviska långbågar är i komposit eller laminerade.

Allt enligt denna wikipedialänk.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag hade en tanke på att Caddisk (Dalkisk?) idegran är ett träslag som endast återfinns på caddo och är extremt väl lämpat för bågar nyttjas.

Silverlinden tillskrivs väl också goda egenskaper för både bågar och pilar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det där är väl en kompositbåge, som jag tänkte? (I berendientråden)

En kompromiss mellan en ev. långbågelinje och kompositbågelinje är den japanska Yumibågen, som också ser ut så här
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Det där är väl en kompositbåge, som jag tänkte? (I berendientråden)

En kompromiss mellan en ev. långbågelinje och kompositbågelinje är den japanska Yumibågen, som också ser ut så här
Exakt. Ja, alverna har kompositbåge, eller sammansatt båge som de av tradition kallats i DoD. Som jag har förstått det blir dessa bågar betydligt bättre än vanliga bågar av ett och samma trä. Jag kan t.o.m tänka mig att alverna förstärker med ben för att ytterligare öka slagkraften. I närstrid är alven ofta i underläge så de använder sig hellre av gerillataktik. Lätta vapen, lätta rustningar, snabb förflyttning, oöverträffad kännedom av terräng m.m. Att besgra alver på hemmaplan är bara möjligt om man är det Jorpagniska imperiet i sin fulla kraft och även då bara för en kort tid.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Som jag har förstått det blir dessa bågar betydligt bättre än vanliga bågar av ett och samma trä. Jag kan t.o.m tänka mig att alverna förstärker med ben för att ytterligare öka slagkraften.
Uhm, var har du läst det där? Långbågarna kunde vara minst lika bra, med skillnad att det behövdes en längre båge för att få samma kraft. När jag läste om sammansatta bågar och dess ursprung så kom de till för att asiens träslag inte är lika raka som europeiska träslag, därav kunde man inte skapa bågar av ett enda träd. Jag kan tyvärr inte ge någon källa till det.

Förstärkningar med horn och senor var något som var vanligt förekommande för sammansatta bågar.
Någon på Wikipedia skrev:The main advantage of composite bows over self bows (made from a single piece of wood) is their combination of smaller size with high power. They are therefore much more suitable for use from horseback, and presumably from a chariot. They also have disadvantages. Their construction requires much more time and a greater variety of materials than self bows, and the animal glue traditionally used can lose strength in humid conditions and be ruined by submersion.
Sammansatta bågar är, från vad jag förstått, mest överdrivna via regler i DoD.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Uhm, var har du läst det där? Långbågarna kunde vara minst lika bra, med skillnad att det behövdes en längre båge för att få samma kraft. När jag läste om sammansatta bågar och dess ursprung så kom de till för att asiens träslag inte är lika raka som europeiska träslag, därav kunde man inte skapa bågar av ett enda träd. Jag kan tyvärr inte ge någon källa till det.

Förstärkningar med horn och senor var något som var vanligt förekommande för sammansatta bågar.
Jamen då säger vi ju samma sak. :) Med vanlig båge menade jag inte långbåge utan en båge av samma storlek som den sammansatta.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Och yumi-bågen är både sammansatt och långbåge, och alltså mäktigast av allt 8)

Jag vet inte - teoretiskt låter det bra men ser den så alvisk ut. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Och yumi-bågen är både sammansatt och långbåge, och alltså mäktigast av allt 8)

Jag vet inte - teoretiskt låter det bra men ser den så alvisk ut. Vad tycker ni?
Nej, Yumi sparar vi till några akrogalningar. Den är för stor att ha när man klättrar i träd. :P
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Uhm, var har du läst det där? Långbågarna kunde vara minst lika bra, med skillnad att det behövdes en längre båge för att få samma kraft. När jag läste om sammansatta bågar och dess ursprung så kom de till för att asiens träslag inte är lika raka som europeiska träslag, därav kunde man inte skapa bågar av ett enda träd. Jag kan tyvärr inte ge någon källa till det.
Nej! Långbågar är inte alls lika bra... Jämför man en sammansatt båge med en långbåge med samma dragstyrka vinner den sammansatta bågen stort... P.g.a. lemmarnas form får en sammansatt båge nästan dubbel utväxling och därmed långt större räckvidd. Pilens avskjutningshastighet blir också högre. Det faktum att horn och ben har en helt annan spänst än trä ökar den sammansatta bågens effektivitet ytterligare... Vill man ens komma i närheten av den sammansatta bågens effektivitet med en self-bow, måste man göra den gigantisk. En sådan båge, t.ex. en daikyu modell jättestor, kommer dock inte upp i samma avskjutningshastighet som en sammansatt båge.

Dessutom, p.g.a. den sammansatta bågens större utväxling kan man göra den med mindre dragstyrka än vad en långbåge skulle ha behövt. Den mindre dragstyrkan gör det betydligt lättare att sikta utan att vara bongostark...

Två anledningar till att asiatiska bågar tidigt utvecklades till en nivå som stod långt över den europeiska var för det första att man på stäpperna hade ett större behov av en stor räckvidd (inne i en europeisk skog går det ändå inte att skjuta på mål som ligger 500 meter bort även om bågen hade klarat det), och för det andra att man inte hade någon nämnvärd tillgång till trä - man var alltså tvungen att tillverka bågar av tillräckliga material, som råkade vara överlägsna träet vad gäller spänst.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag vill slå ett slag för centra för vapenproduktion. Under medeltiden var Salamanca för välsmidda svärd vad Schweitz är för sköntickande klocklur idag. En vapensmed i varje liten by är inte fantasy, det är orimligt. Jag vill slänga in ett antal "Salamancas" i Ereb. Vi har ju redan Caddo för långbågar. Var smids de bästa svärden?

Dvärgarna har ju en given plats här, men vi håller dom utanför ett litet tag till.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kanske något utanför intresseområdet, men jag har för mig att Traxilme är känt för kvaliteten på sina svärd/svärdssmeder.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Psipo skrev:Jag vill slå ett slag för centra för vapenproduktion. Under medeltiden var Salamanca för välsmidda svärd vad Schweitz är för sköntickande klocklur idag. En vapensmed i varje liten by är inte fantasy, det är orimligt. Jag vill slänga in ett antal "Salamancas" i Ereb. Vi har ju redan Caddo för långbågar. Var smids de bästa svärden?

Dvärgarna har ju en given plats här, men vi håller dom utanför ett litet tag till.
Duh! Dvärgarna smider ju bara yxor...

...och ringbrynjor... :lol:



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag vill slå ett slag för centra för vapenproduktion. Under medeltiden var Salamanca för välsmidda svärd vad Schweitz är för sköntickande klocklur idag. En vapensmed i varje liten by är inte fantasy, det är orimligt. Jag vill slänga in ett antal "Salamancas" i Ereb. Vi har ju redan Caddo för långbågar. Var smids de bästa svärden?
Det där är en bra idé. T.ex. svärd av god kvalitet kommer alltid från vissa platser... Vapensmide är en konst som till viss del är skild från konsten att smida verktyg och bruksföremål.
Därmed är det inte sagt att bysmeder inte skulle kunna smida vapen om nöden kräver - om det hastigt måste rustas för krig eller så. Kan man smida en vedyxa kan man smida en stridsyxa (kanske lite klumpig och tung, men ändå), kan man smida knivblad kan man smida svärd (dock antagligen dåligt balanserade och sämre härdade än "professionellt" smidda svärd, men ändå)... Pilspetsar, spjutspetsar o.dyl. smids säkert också lokalt, fast då avsedda för jakt.
När det gäller rustningar, kan säkert nästan varje smed göra ringbrynja (det är egentligen inte särskilt komplicerat eller svårt), även om han inte gör det normalt...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

I Conan finns Akbitana, stålets stad, i Shem. Kanske är det så att även i Ereb Altor finns de bästa vapensmederna i Morelwidyn eller Efaro. Eller krilloan.

Jorpagna vore också ett fräckt ställe att ha vapensmeder, och ständiga länsherrekrig över de viktiga gruvorna i Mörkrets Berg. Givetvis skulle det bara röra sig om ett fåtal samhällen/län som smider.'

Någonstans i Trakorien borde det finnas goda vapensmeder för att kunna producera Patas om inte annat. Bhannavil?
Skriv svar