Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Övrigt om Ereb Altor
Skiddaburt
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-11-25 15:21

Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Skiddaburt »

Hej,

Gammal DoD-räv här som återupptagit hobbyn på gamla dar. Spelleder sen något år tillbaka det gamla nördgänget och har haft stor glädje och nytta av allt fantastiskt som ni åstadkommit här :)

Skulle vilja lufta en 'upptäckt' jag gjorde för många år sedan som inte verkar vara allmänt känd - åtminstone har jag inte sett någon nämna det här på forumet eller någon annan stans. Tycker den är intressant nog att vara värd en tråd.

Det finns en väl dold koppling mellan den s.k. Shaul-kortleken som följde med Magi-boxen och den Ereb-karta som följde med Ereb Altor-boxen. I de övre hörnen av korten i leken finns två symboler, som också återfinns längs med ramarna på kartan. På så vis kan varje kort kopplas till en plats på kartan i ett koordinatsystem. Vissa av kortens placeringar har en hyfsat logisk förklaring, t.ex. hamnar Enhörningen i Berendien (Enhörningshornet) och Riddaren hamnar nära Pendon i Zorakin. Andra är mer obskyra (varför hamnar Döden i Mefamirs sjö?).

Korten:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Shaulkortleken
Kartan:
https://lh5.googleusercontent.com/proxy ... xQIIy=s0-d

Vore kul att höra om någon annan har upptcäkt detta och vad ni i så fall har för tankar om det? Själv hade jag planer på att bygga en hel kampanj kring detta back in the days med ett äventyr per kort (på vidhörande plats), men det visade sig vara lite väl ambitiöst... Vore också kul om någon av upphovsmännen som hänger här ibland, t.ex. @Brior, har någon insider-info om hur tankarna gick kring den här designen.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Grisodlar'n »

Skitbra fynd! Det där har jag aldrig lagt märke till ens och då har man tittat på den där kartan åtskilliga gånger sedan Ereb Altor-boxen kom ut. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av birkebeineren »

Mycket spännande! :D Har aldrig sett något om att andra har gjort samma upptäckt. Själv har jag funderat över tecknen på Shaulkortleken men varken sett eller gissat någon förklaring. Draken hamnar exempelvis i Cereval.

Vad jag däremot ser nu när jag tittar lite extra noga är viss likhet med några andra tecken jag funderat över, nämligen de som syns kring de mystiska cirkelsymbolerna på spelarkartan över Barbia. Kan de tänkas tillhöra samma system?
Skiddaburt
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-11-25 15:21

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Skiddaburt »

Här är en lista över alla kortens placering:

Kod: Markera allt

1. Döden            - Mefamirs sjö
2. Kaos             - Fervidun/Hynsolge
3. Frestaren        - Targero/Erebos
4. Kärleken         - Furgia
5. Hatet            - Demontungan
6. Draken           - Cerskogen/Cereval
7. Människan        - Barbia/Nargur
8. Enhörningen      - Berendien
9. Riddaren         - Zorakin
10. Tjänaren        - Västra Morëlvidyn
11. Myran           - Nidland
12. Tiggaren        - Krun
13. Den Lärde       - Palamux/Trakorien
14. Profeten        - Caddo
15. Den mediterande - Nordvästra Nargur
16. Himlavalvet     - Dharbia-Kalmurri
17. Luna            - Vit fläck Cerlonia
18. Solen           - Efaro/Soluna
19. Nyckeln         - Vägen bort/Soluna (~Krilloan?)
20. Pendeln         - Kalmurri
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av birkebeineren »

Beskrivningen av Shaulkortleken och hur den kan användas står i Magiboxen, Regelboken s.30-33. Vissa av kopplingarna till kartan är uppenbara men andra är mer kluriga. Några tror jag är omöjliga att se för andra än den som tänkt ut det hela men då desto mer öppna för egen tolkning. Kan vara användbart för den som vill skapa egna äventyr med symbolerna.

Symbolerna kan vara påhittade av Ann-Sophie Qvarnström som ritade EA-kartan. Det är även hon som har ritat kartan i Barbia-modulen där liknade symboler finns. Om det finns en tanke med symbolerna utöver att vara ren dekoration är svårt att gissa men inte omöjligt. Kanske hade hon själv en förklaring eller så samarbetade hon med någon annan?

Shaulkortleken dök senare upp i Magiboxen där den beskrevs av Jonas Lindblom och ritades av Håkan Ackegård. Jonas Lindblom står även bakom Hynsolge och äventyret Enhörningen och Drakormen i EA-boxen. (Och ett outgivet fortsättningsävenyr som utspelar sig i Soluna! :shock: ) Vidare var han involverad i Krilloan-modulen där Shaulkortleken användes i ett äventyr och demonen Onaabys från Hynsolgeäventyret fick en större roll som en av demongudarna i Oktagonen. Här finns även de odödas gudinna Imaria med och hon beskrevs först i Monturerna-modulen som också skrevs av Jonas Lindblom.

Många kopplingar kors och tvärs över Altor finns alltså skapade av Jonas Lindblom så jag gissar att han vet något om EA-kartan och symbolkoordinaterna...

Både EA-kartan och Shaulkortleken finns förövrigt avbildade i boken Äventyrspel - Bland mutanter, drakar och demoner, av Orvar Säfström & Jimmy Wilhelmsson.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Wolfhart »

Superkul att man får lära sig nya saker om material som släpptes för 30 år sedan! Tack Skiddaburt!!! :mrgreen:

Undrar hur pass precisa koordinaterna ska anses vara? Ta t.ex. Myran som mycket riktigt kryssar i Nidland, men så pass nära Grynnerbergen att jag ändå undrar om det kan vara de flitiga dvärgarna i sin klippiga stack som avses.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Fafnir »

:shock: Mindblown!!!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Jeb »

Shit!
Hur kan alla ha missat detta under alla år? Känns absolut som ett uppdrag för Erebaltor.se att bena ut.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Shaulkortleken och Ereb-boxens karta

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev: 2019-11-30 19:11 :shock: Mindblown!!!
What he said!!!! :shock:
Skriv svar