Presentation av en samling nördar?

Tala, klottra, viska, konspirera...
mortosivax
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-08-25 23:12
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av mortosivax »

Hejsan blev just tipsad om Erebaltor.se och gosse blev jag glad att jag hittade er! Det är ju helt fantastisk jag hoppas jag kommer kunna bidra med något fiffigt i framtiden.

Namn: Rickard
Född: -1980
Spelat DoD* sedan: 90
Yrke: Drömmare
Intressen: Historia, metafysik,religon,musik,rollspel
Favoritstat i Ereb: Barbia
Favoritraser: Ankor
Favorityrken: Magiker, nej krigare. eller tjuv.
Familj: Ja
Musik: Punk,industri,trance
Rollspel: Dod i alla dess former. Husregler på husregler tills allt rasar samman. Har väl alltid gillat mutant om jag ska va ärlig. Men i alla fall, det var bättre förr!
Favoritförfattare: George RR martin.
Favoritserier: Rome,battlestar galactica,firefly=(=(
Kuriosa: Spelar punk i det norrländs inhämska bandet varggrav. 98% av min rollspels karriär har gått ut på att spelleda.
Baba
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-06-08 20:03
Ort: Stockholm

Underbart!

Inlägg av Baba »

Hej alla

Underbart att se att Ereb Altor lever.
Städade ur vindsutrymmet och hittade min gamla samling DoD och lite annat. Fastnade med den lådan i flera dagar och kunde inte sluta tänka tillbaka på hur roligt det var att spela. Hur roligt skulle det inte vara att få slänga ihop en karaktär och slåss med ett gäng svartfolk, tänkte jag. Tänk om det finns fler... Googlade runt lite och hittade ErebAltor.se.

Måste bara säga att forumet är helt fantastiskt. Kartor, beskrivningar, historia, bilder.

Jag ledde flera kampanjer under min DoD tid men övergav ganska tidigt EA, till fördel för en egen skapelse och flyttade in flera kampanjer i den världen istället, vilket gör att min EA-kunskap tryter på flera ställen. Har mest läst de tidiga produkterna, kandra, svavelvinter, marsklandet och spelade en (icke avslutad) konfluxkampanj. Min riddare drunknade och sen var liksom magin borta. ;)

Spelade DoD första gången ca -84, följde upp det med Mutant, Twilight 2000, D&D, RuneQuest, ElfQuest och Heroes (tror jag det hette). Gjorde några halvhjärtade försök att spela Star Frontier, Traveller, WarHammer, Chock och Delta Force (!), men DoD var alltid det vi återkom till. Sista spelmötet var någon gång i mitten av 90-talet. Halvvägs in i en gigantisk kampanj, med mig som SL flyttade halva spelargruppen och sen dess har allt blivit liggande.

Det är riktigt roligt att se att EA hålls vid liv. Det är en fantastisk spelvärld. Allt är bra, utom introduktionen av Ankor. Jag skrev ut dem ur mina äventyr utan pardon. Läste någonstans att en kritik som förts fram var att världen var alldeles för splittrad - feodalsystem, magiordnar, medeltidsvärldar, järnålder och influenser från antiken, allt i samma värld. Men enligt mitt tycke är det just det som är EAs styrka. Samma karaktär kan uppleva fler saker i en värld med en tidsvill utvecklingslinje. Det är så det SKA vara i ett rollspel. Byt inte spel, flytta kampanjen till en annan del av kartan.

Hur som... det blev långt detta. Keep up the good work.

Dessutom, är det någon i stockholmsområdet som har en tom stol för spelmöten i EA, hör av er.

/

Namn: Daniel
Född: 1974
Spelat DoD sedan: 84 - ca96
Yrke: Administration
Intressen: Filosofi, Historia, Personlig utveckling, Kendo
Favoritstat i Ereb: -
Favoritraser: Spelade uteslutande alv eller människa.
Favorityrken: Magiker, krigare, jägare
Familj: Nej
Musik: Ambient, vocal trance, progressive rock, klassiskt
Rollspel: DoD, Mutant, se ovan.
Favoritförfattare: Terry Pratchett
Favoritserier: House, Game of Thrones, Dexter, The Office [US&BBC], Rome, Band of Brothers, Big Bang theory
Byt inte spel, flytta kampanjen till en annan del av kartan
Kane
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-01-24 15:48

Inlägg av Kane »

Kul forum med massor av kreativitet! Också kul att se att varken Ereb eller rollspel är på utdöende :D

Namn: Daniel
Född: 1975 i Sollefteå
Spelat DoD sedan: 1987 (spelat rollspel sedan 1985 and still going strong :D )
Spelar just nu: Konfluxsviten med en gäng gammrollspelare (ruskigt roligt).
Yrke: Chef
Övriga intressen: Massor av roll- och brädspel, Mordheim, Magic, figurmålning (hellre än bra), film, Airsoft m.m.
Favoritstat i Ereb: Trakorien och Berendien
Familj: Fru och barn
Musik: Iron Maiden och keltisk folkmusik (dock inte samtidigt)
FavoritTV-serie: Twin Peaks, Game of Thrones
drdentista
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2011-05-03 12:32
Ort: Staffanstorp

Inlägg av drdentista »

Namn: Anders
Född: -68 i Göteborg
Spelat rollspel sedan: -82-83. Helt grön på DoD, det gick bort på den tiden vi började spela. Hade lånat hem Basic D&D och DoD (1:a utgåvan) för att välja, och det fanns mycket mer coola monster till D&D så det var liksom en no-brainer :)
Yrke: Forskare/tandläkare/lärare
Intressen: Rollspel, musik, film, flugfiske
Favoritstat i Ereb: Gillar Trakorien och Krilloan
Familj: Flickvän (snart hustru) och två barn (från ett tidigare äktenskap)
Musik: Hård rock (allt från 70-tals hårdrock till punk)
Rollspel: D&D, AD&D, RuneQuest, Traveller, 2300AD, Call of Cthulhu, Twilight: 2000, KULT, CyberPunk, GURPS, Dark Conspiracy, Delta Green mm. Och nu DoD91 och EDD...
Favoritförfattare: Blir mest vetenskapliga artiklar och arbetsrelaterade grejer numera, annars är ju "Svavelvinter" det senaste jag läst i fantasyväg. Håller nu på med "Metro 2033", men är än så länge måttligt imponerad.
Spelar just nu: Old school Basic D&D (Caverns of Thracia) med mitt gamla spelgäng från högstadiet (nästan alla). Och det är sjukt kul! En riktig tidsmaskin :) Nästa projekt blir troligen Svavelvinter...;)
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

HEJ!
Jag är ny här, hittade sidan av en slump när jag letade efter grejer till D&D, blev impad av allt ert arbete och kände jag vill hoppa in! Kul att se D&D lever ännu!

Namn: Sam
Född:-72
Spelat DoD: sen det kom ut första gången
Övriga spel genom åren:Mutant,Chock, D&D, Paranoia, James Bond, Kult, MERP
Yrke: Jurist
Övriga intressen (med rollspel relevans?): Samhälle, brott/straff, psykologi, historia, kultur, språk, politik, religion.
Favoritstat i Ereb: Trakorien
Familj: sambo + tre barn.
Musik: Rock, klassiskt, synth, filmusik tja allätare typ :)
Användarens profilbild
Gountor Elimbarke
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-11-10 04:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Gountor Elimbarke »

Namn: Micke
Född: -79 i norra Stockholm
Spelat rollspel sedan: Började under sent 80-tal. Spelade mestadels Drakar & Demoner: EXPERT, men även en del Star Wars, Western, Mutant, Kult och diverse "bluppspel" (d.v.s kartbaserade strategispel). Har även provat på "Lajv" men insåg rätt fort att det krävdes för mycket praktiska kunskaper för att kunna tillverka utrustningen, så det lades på is kan man säga.
Yrke: Produktionsplanerare inom järnvägen.
Intressen: Historia med inriktning på världskrigen och Tysk mellankrigstid, datorer, bilar, fantasy, sci-fi och Budweiser.
Favoritstat i Ereb: Jordaushur, Barbia och Ransard. (För nordmännens raseri bevara oss milde herre gud)
Familj: Flickvännen Lena (även nördar kan få söta tjejer!) som förhoppningsvis blir min sambo snart. Även styvfar åt en liten 9-årig tjej vid namn Wilma som är en korsning mellan Jack Russel, Tax, Pudel och Cocker Spaniel som gillar kattmat, torkade grissvansar och att vara delaktig då jag spelar datorspel. Både i vaket och sovandes tillstånd.
Musik: Allätare men om jag måste välja så väljer jag Österrikisk folkmusik, Johnny Cash, Thyrfing, Burzum och Blood Axis. Gammal hederlig Oi! fungerar också fortfarande samt även gammal såsom ny vikingarock.
Rollspel: Har inte spelat sedan gymnasiet.. :-(
Favoritförfattare: J.R.R Tolkien utan någon som helst tvekan.
Spelar just nu: Rollspel på datorn. Fallout 1,2,3 & New Vegas, Mass Effect 1 & 2, Neverwinter Nights 1 & 2 och Dragon Age 1 & 2 för att nämna några av dom.
Favoritmat: Semmelknödel med gulasch och surkål.
Favoritfilm/serie: Lord of the rings, Game of thrones, Pillars of the earth, Rome, Book of Eli, Boardwalk empire och Family guy.

Måste säga att det verkligen är roligt att ha hittat hit. Ereb Altor var och ÄR en värld jag verkligen levde mig in i. Älskar hur utförligt världen var beskriven, ändock att det fanns gott om utrymme för egna tolkningar och förändringar. Hoppas kunna tillföra något roligt/intressant i detta projekt!
90-talets rollspelande i ett mörkt källarrum, medans mamman i huset serverade nybakade kanelbullar och hemgjord svartvinbärssaft, höll mig ifrån droger, alkohol, våld och tyvärr även sex.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Drakar och Demoner - ereb altor som gäller nu i alla fall. En ny spelargrupp för mig med. Det var +10år sedan för mig med innan det :))

Nu spelar vi Konfluxen på sluttampen.. Barbia och Nidländska reningen tror jag står på tur.

Sedan finns det allt ifrån Mutant till STar wars och Vampire i hyllan :p
Men det är nog DoD som gäller nu.

Idag är vi fem pers som spelar en gång i månaden på en höft till varannan vecka. Jag har bara varit med vid ett par träffar än, så ingen rutin direkt.
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Namn: Henrik
Född: Sent -76
Spelat rollspel sedan: åttiotalets mitt. Kommer inte ihåg exakt när jag började, men jag tror att det vara nån av mina klasskompisar som tog med sig en verision av DoD nån gång mellan 1:an och 2:an i lågstadiet. Sen dess körde jag på så länge jag hade kompisar som ville spela. Skulle tro att min sista spelsession var i början av 00-talet nån gång, typ -02-04 eller nåt.
Yrke: Reporting Analyser på Blizzard Entertainment i Cork, Irland.
Intressen: Film är väl mitt största intresse, sedan datorer, och sen att slöa. Att slökolla film på datorn brukar vara väldigt populärt.
Familj: Ingen egen än så länge. Far, mor och 3 systrar däremot.
Musik: Hårdrock/metal i första hand. Även klassisk musik funkar väldigt bra.
Rollspel: DoD är rollspelet som har satt sig i mitt hjärta.
Favoritförfattare: Neil Gaiman. Utan tvekan. Neil Gaiman.
Spelar just nu: Inget speciellt faktiskt. Inväntar löningen och ska skaffa Skyrim. Sitter och betatestar Diablo3 lite grann. Brukade spela Wow väldigt mycket, men till slut blev det för mycket när man jobbar med det 10 timmar om dagen, kommer hem och ska raida.
Favoritfilm: Cube, Moon. I stort sett vilken film som helst som görs på snål budget, sätter din hjärna i spinn och är en-ordiga titlar. :)
Favoritserie: House, Dexter, Big Bang Theory, CSI (LV och NY, tycker inte om Miami).

I övrigt: Jag gillar att debattera. Om ni nån gång tycker att jag oggar mig och bara är dryg, så skrik till. Ibland så kör jag på bara för att jag tycker det är intressant med själva diskussionen i sig utan att tänka mig för. Jag försöker däremot alltid att hålla mig sakligt och opersonligt. Jag hoppas ingen kommer ta illa upp iaf. Jag brukar alltid sluta när saker börar bli för personliga, så om jag fortsätter att debattera, så är det inte för att jag tycker andra har dåliga åsikter, utan för att jag tycker det är intressant med själva diskussionen.

Till sist: Lästa i aftonblaskan att det skulle bli film på DoD (Trudvang visserligen), och det väckte den vilande passionen i mig för DoD. För ett par dagar sedan när jag sökte på magiskolor på Google så hittade jag hit. Kunde aldrig tro att det var en så levande community fortfarande runt EA. Så det ska ni ha stort tack för. :)
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Hej å hå, här har man inte postat... sicken dålig männska man e...


Namn: Joel
Född: 1997
Spelat DoD: sedan fadern Aeodyr, (finns att läsa om tidigare i tråden) visade mig Baldurs gate.
Övriga rollspel: ADD
Bor: Uddevalla (men pendlar dagligen till Ereb)
Yrke: "Studerande" (Om man nu inte kallar konsten att välja till gymnasiet ett heltidsjobb...)
familj: fördäldrar och syskon
Favoritförfattare: Tolkien
övriga intressen: historia, teologi
favoritserier: Hela Stargate-högen, plus Star Trek Voyager.
favoritstat i Ereb: Palinor eller Aidne

bästa rollspelscen: (Sagt under Döda Skogen, då vi från avstånd kollar på då orcherna skrålar på en klippavsats)
Jag/SL: Orcherna super sig redlösa på klippan, det är ju natt, såd e ser er inte.

Axel/Zorakisk riddare: De dricker orcherdrank, va...?

Jag: ja...

Axel: Det e ganska starkt... eller hur...?

Jag: Ja...

Axel: (Till en annan spelare, ett hyrsvärd med ett belägringsarmborst fäst på sin hästkärra) Edvin, rulla fram vagnen... *Edvin/hyrsvärdet lyder,*

Axel: Jag tänder eld på lodet.

Jag: Du inser att det är skitsvårt att sikta mitt i natten, va?

Axel: Japp. *siktar* *skjuter*

Jag: *slår 1*

...

*orcher sprängs i en orcherdranksbomb då lodet träffar de tjugo tunnor som orcherna har travat upp*
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Det kan nog vara bra att posta här också :)

Namn: Björn W (flera av er känner mig säkert från wrnu också, där jag hänger under mitt vanliga namn)
Född: 85
Spelat DoD: Knappt alls, faktiskt. Första rollspelet jag spelade var Chronopia, men sedan dess har det mest blivit Eon.
Övriga spel genom åren: nästan uteslutande Eon, men testat på lite OWoD, western, neotech, ars magica m.m.
Yrke: IT-konsult
Övriga intressen (med rollspel relevans?): Play-by-e-mail-rollspel.
Familj: fru och två barn

Jag har alltså otroligt dåliga kunskaper om Ereb egentligen, än så länge. Lite då och då går jag i tankar och försök att skapa en egen spelvärld med regelsystem, men på senare tid har programmeraren i mig påpekat det menlösa i att göra ett hästjobb på egen hand som någon annan redan gjort. Eftersom jag redan kände till ErebAltor.se så surfade jag hit och började kolla runt. Jag kommer nog aldrig själv kunna bygga en värld från grunden som man får ett sånt community och stöd kring, och för den delen verkar Ereb så stort att det garanterat har vad jag söker redan. Så nu tänkte jag prova något nytt... Att hoppa in i en värld som redan finns och försöka bidra.

Om ni har tips på en bra strategi för att ta till sig allt det officiella material som redan finns så får ni gärna dela med er :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Jaha då får man väl presentera sig lite närmare, så att alla blir nöjda :)
Jag började spela rollspel och skapa egna världar på 80-talet. Spelandet har ebbat ut, om man bortser från spel med barnen (har introducerat dom till rollspel, vilket de älskar) men världsskapandet fortgåt. Har de senaste tio åren jobbat med en värld som jag kallar den Etrakiska världen. Mestadels finns det en väldans mass kartor till den men jag håller på och jobbar på en kampanj/äventyr för närvarande. Dock utan deadline :)
Driver också bloggen mappingworlds.wordpress.com där jag försöker skriva om mitt kartritande samt dela ut en del tips.

Namn: Pär (Clercon här på forumet)
Född: 1972
Spelat rollspel sedan: mitten av 80-talet. Senaste femton+ åren har det inte blivit mycket då vi som brukade spela alla flyttade till olika orter.
Yrke: It-tekniker
Intressen: Kartor, historia, trummor, familjeliv
Familj: Fru och tre barn.
Musik: Mest hårdrock, men lyssnar på det mesta om det är bra.
Rollspel: Framförallt D&D Expert. Av icke utdöda spel så verkar Fantasy! mycket lovande.
Bästa rollspelsäventyr: Konfluxsviten (utan tvekan)
Favoritförfattare: Neil Gaiman, Robin Hobb
Spelar just nu: Äventyr med de två äldsta barnen.
Favoritserie: Dr Who, Firefly, Battlestar Galactica, Buffy
Jesper
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-11-10 20:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Jesper »

Presentation är kanske på sin plats. Snodde mallen från Rickard, tack för det!

Namn: [som användarnamnet]
Född: 80 i Uppsala
Spelat DoD: Sedan 92
Övriga rollspel som jag spelleder: WEG Star Wars, Rogue Trader
Antal upplevda rollspel: 10+
Andra nördiga spel som jag gillar: Warhammer 40K, Talisman, Ticket to Ride
Yrke: Lärare
Övriga intressen: TV-serier, läsning, figurmålande, datorspelande när tid finnes (sonen har snott det mesta av tiden ...)
Favoritstat i Ereb: Klomellien tror jag
Familj: Gift, en son och ett till yngel på väg.
Musik: Hårdrock, synt, got och annat.
Favoritserier: Supernatural, How I Met Your Mother, the Good Wife, the Mentalist, Vampire Diaries, Clone Wars, 30 Rock, Parks & Recreation plus en massa annat.
Cogito ergo BOM!
Vicotnic
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-02-07 00:14
Ort: Växjö

Inlägg av Vicotnic »

Namn: Victor (och därav har detta användarnamnet följt med mig sen jag i tolvårs ålder för första gången stötte på Nidländska reningen)
Född: 86
Spelat DoD: ~96
Yrke: Universitets student (Biblioteks- och informationsvetenskap, första året)
Övriga intressen: Matlagning & League of Legends
Familj: Inga barn än
Musik: Hardcore punk, vissång, reggae, progg, metal
Rollspel: Bara DoD nuförtiden.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Albrekt is back

Inlägg av Albrekt »

Jag tänkte bara säga 'hej igen' här, alltså. Ni som känner mig sedan tidigare vet nog att jag inte postat på ett tag. Anledningen var att jag började studera igen samtidigt som jag fortsatte jobba heltid. Ereb Altor projektet var för intressant och trevligt, helt enkelt, så jag kände att det bästa var att bara vända projektet ryggen ganska drastiskt ett tag. När jag tagit min examen fick jag nytt jobb som också behövt (och behöver) mycket tid, så pausen blev längre än väntat.

Jag har tänkt mycket på projektet och ni har (som väntat) varit skitduktiga sedan sist, måste jag säga. Jag kommer nog inte posta like mycket som jag brukade. Vi får se. Kul att återknyta kontakten i alla fall.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Yay! Välkomna alla nya och välkommen tillbaka Albrekt! :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar