Hur påverkad är du av Tolkien?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Hur påverkad är du av Tolkien?

Inlägg av skaraborgarn »

Den som inte är påverkad av Tolkien har inte spelat...

Ärligt talat, hur påverkad är du när du spelar rollpsel av Tolkien och hans Midgård?
Ereb Altor är det i storgrad. Om alver, dvärgar och orcher är standardgods så har även EA halvlängdsmän (hobber)

Själv tyckte jag att halvlängdsmän var lite för mycket av gamle JRR så de försvann nästan. urträd (enter) var sällan med men det var mest för att de var lite svårplacerade.

Alverna i drakar och demoner var inte några karbonkopior av Tolkiens alver men högalver och annat luktar lite Midgård.

Synpunkter?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Hur påverkad är du av Tolkien?

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag fick trilogin på min 12:e födelsedag (1984) och det var vid den tiden jag började köpa på mig ÄS Drakar och Demoner-produkter. Så Tolkien har varit en oerhörd hjälp och inspiration för mig, men även Conan-filmerna med Arnold (Robert E Howards böcker började jag köpa senare). Jag kommer inte riktigt ihåg när den svartvita Conan-serien (det var väl Savage Sword of Conan) dök upp bland serietidningarna, men den var också en inspirationskälla. Tolkien gav inspiration till hur orcher, alver, kummelgastar, urträd och halvlängdsmän skulle porträtteras så nog influerades man alltid.
Skriv svar