Politik i era äventyr?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Politik i era äventyr?

Inlägg av skaraborgarn »

När jag spelade var vi grabbar i mellanstadiet. Vi höll ut tills vi började gymnasiet och la väl av när vi var runt 18. Vi slutade spela i början av 1990 talet. 1991 slutade vad jag vet inköpen av material. Sista jag köpte var Magiboxen innan dess var det Svartfolk.

Politik var vi för unga för. Visst påverkades vi av vår uppväxt, sekulariserade villaboende där man röstade på SAP. Men ingen förde fram något politiskt i spelet. Ingen hade någon agenda.
Nu tycks rollspel vara väldigt politiskt. på ett annat forum jag skrev verkade folk mest vara intresserade av mina politiska åsikter än slå med tärning och prata regelsystem.

För mig var rollspel hobby och verklighetsflykt. Visst kan jag väl märka att det i fantasygenren finns tanken om att kungen ska komma tillbaka, men det är universellt. Sagan om konungens återkomst, Arturlegenden ja väntan på att den rättmätige ska komma tillbaka går igen i historien om Robin Hood.

Men hur är det med er? Är rollspelandet ett sätt att torgföra åsikter eller är det bara lek?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Politik i era äventyr?

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-04-06 17:57 När jag spelade var vi grabbar i mellanstadiet. Vi höll ut tills vi började gymnasiet och la väl av när vi var runt 18. Vi slutade spela i början av 1990 talet. 1991 slutade vad jag vet inköpen av material. Sista jag köpte var Magiboxen innan dess var det Svartfolk.

Politik var vi för unga för. Visst påverkades vi av vår uppväxt, sekulariserade villaboende där man röstade på SAP. Men ingen förde fram något politiskt i spelet. Ingen hade någon agenda.
Nu tycks rollspel vara väldigt politiskt. på ett annat forum jag skrev verkade folk mest vara intresserade av mina politiska åsikter än slå med tärning och prata regelsystem.

För mig var rollspel hobby och verklighetsflykt. Visst kan jag väl märka att det i fantasygenren finns tanken om att kungen ska komma tillbaka, men det är universellt. Sagan om konungens återkomst, Arturlegenden ja väntan på att den rättmätige ska komma tillbaka går igen i historien om Robin Hood.

Men hur är det med er? Är rollspelandet ett sätt att torgföra åsikter eller är det bara lek?
Personligen tycker jag det är skillnad på att ha någon slags kampanj där den rättmätige kungen ska komma tillbaka vilket är ett klassiskt tema, och på att torgföra egna moderna politiska åsikter iförda en taskigt sittande kostym i form av en medeltidsinspirerad fantasykampanj. Det gäller oavsett rollspelsgenre egentligen. Visst, spelar man i en modern setting så är det kanske mer passande, vem vet?

Men det är sant att rollspel har blivit politiserade. Det handlar om så mycket annat än eskapism, tärningsrullande, regler och rollformulär nu. Men när jag och några andra lirar Drakar och Demoner så är det bara eskapism. De Chock-äventyr jag skriver nu är däremot grundade i både svenskt och amerikanskt 70-tal, så där man måste man ju förhålla sig till en verklighet som faktiskt ägt rum för att ge vissa äventyr en känsla av realism. Men en enklare historia om ett hemsökt hus behöver mindre samhällshistoriskt kött på benen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Politik i era äventyr?

Inlägg av skaraborgarn »

Konungens återkomst är en del av fantasy.
Aragon, Artur, Belgarion ja det kan bli lång lista.

Visst kan man tycka att det finn en risk att man hyllar den starke mannen som ska ändra ödets väg men än sedan?
Skriv svar