Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

För min del har alltid rollspel varit en rolig verklighetsflykt.
En del i min bekantskap spelade det de skulle vilja vara, stora tuffa karlar som slogs med svärd och drack öl på värdshus. Någon i gänget spelade bara i princip kopior av Conan barbaren. Han styrketränade sedan mycket när han blev äldre....

Jag däremot såg tjusningen i att vara det jag aldrig kan bli. Magiker som kan smälla iväg blixt och dunder. Drakdödare. Då är det måhända logiskt att man spelar det man aldrig kan bli i verkligheten. Jag kan inte bli en svart piratanka. Jag kan inte bli en stor farlig bergsorch och reptilman kan jag inte vara heller.

Men har ni några favoriter bland de ickemänsklga folkslagen?
Jag ska dock villigt erkänna att halvlängdsman var lite för mycket Tolkien för min smak. Dvärgar blev nästan samma karikatyr. Alla gick i tunga rustningar och var lite småsurt kärva. Alv spelade jag sällan, kanske för att vi väl aldrig riktigt fick hum på hur de skulle vara.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-04-01 12:01 För min del har alltid rollspel varit en rolig verklighetsflykt.
En del i min bekantskap spelade det de skulle vilja vara, stora tuffa karlar som slogs med svärd och drack öl på värdshus. Någon i gänget spelade bara i princip kopior av Conan barbaren. Han styrketränade sedan mycket när han blev äldre....

Jag däremot såg tjusningen i att vara det jag aldrig kan bli. Magiker som kan smälla iväg blixt och dunder. Drakdödare. Då är det måhända logiskt att man spelar det man aldrig kan bli i verkligheten. Jag kan inte bli en svart piratanka. Jag kan inte bli en stor farlig bergsorch och reptilman kan jag inte vara heller.

Men har ni några favoriter bland de ickemänsklga folkslagen?
Jag ska dock villigt erkänna att halvlängdsman var lite för mycket Tolkien för min smak. Dvärgar blev nästan samma karikatyr. Alla gick i tunga rustningar och var lite småsurt kärva. Alv spelade jag sällan, kanske för att vi väl aldrig riktigt fick hum på hur de skulle vara.
De få gånger jag fick lira (var ju nästan alltid SL) så spelade jag alltid människa. Hade jag fått spela idag hade jag spelat alv.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

brukade och gör väl så än idag när jag läser äventyr tänka har hur äventyret skulle bli om någon var minoutar eller vargman?
Spelade Gripborgen som reptilman vill jag minnas.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

Jag varvade rätt jämnt mellan rollpersoner från människokulturer och från icke-mänskliga folk.
Ett mellanting var den bortbyting jag spelade i ett halvår (från Erebaltorboxen, Cereval, i detta fall trollbarn som vuxit upp i människofamilj) och som var väldigt rolig att rollspela (ex. rädd för eld, så han blev eldmagiker för att kontrollera elden och sin egen rädsla. Spelmässigt så hade han länge en viss procentchans att bli panikslagen när han själv använde eldmagi).
Några favoriter genom åren:
en brun anka som var en legosoldatveteran (typ en kvackande Sly Stallone)
en hjortid som var druid (animist) och utvecklades till att bli direkt fientlig mot jägare och tät bebyggelse (och hade en fobi mot stora flygdjur, särskilt hippogriffer!). Fientligheten mot bebyggelse gällde dock inte vissa trädgårdar där det fanns utsökta växter att beta...
en bonnig dvärg från Aidnebergen som varit getherde, alltså tillhörde det absolut lägsta samhällsskiktet hos dvärgarna (en "ytlig"), och som började äventyra när han p g a sin brist på status fick på båten av sin ungdomskärlek.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Det vare en blandning.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

Drakar och Demoner var ett smörgåsbord, och jag tillhör dem som försöker prova allt istället för att bara köra det gamla vanliga :lol:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Irrbloss blev det väl aldrig och troll det var olika beskrivningar om dem jämt.
Lite trist att inga äventyr som gavs ut hade icke-människor som fokus.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

Nej, irrbloss blev det aldrig för mig eller någon jag spelade med. När Sinkadusartikeln kom som förklarade irrbloss och älvor som älvfolkssjälar på semester så förblev dessa inlåsta i SLP-land.

Det närmaste jag själv kom att spela troll var den ovannämnde bortbytingen, men en medspelare spelade skogstroll i dess första inkarnation, från ett halvtidigt Sinkadusnummer (hösten -88?). Just detta skogstroll, till skillnad från de senare från Erebaltorboxen och Monsterboxen, blev inte förstenat av solljus och det är väl just det där med försteningen som varit en huvudanledning till att inte spela troll. Det var illa nog att min stackars bortbyting fick soleksem på sin nässpets, som var den enda del av ansiktet som inte skuggades av hans stora mantelkåpa.
skaraborgarn skrev: 2020-04-03 18:02Lite trist att inga äventyr som gavs ut hade icke-människor som fokus.
Kan delvis hålla med: synd att så få äventyr utspelade sig bland icke-mänskliga folk, men jag har aldrig varit något fan av den sortens äventyr som vill styra rollpersonerna till att tillhöra vissa folkslag. Jag gillar att spelarna har full valfrihet så länge som de 1) har en schysst bakgrundshistoria som förklarar varför de hamnat där de är, och 2) är beredda att rollspela en annan varelse, inte bara en avvikande uppsättning grundegenskaper med några extraförmågor :P
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Finns det något äventyr eller kampanj som gavs ut som en anka, halvlängdsman eller kentaur hade klarat av?
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

skaraborgarn skrev: 2020-04-04 09:44Finns det något äventyr eller kampanj som gavs ut som en anka, halvlängdsman eller kentaur hade klarat av?
Jag har hittills inte sett något äventyr som ankor eller halvlängdsmän inte skulle klara av bara för att de är mindre än människor. De är (minst!) lika smarta som de mer högväxta, och inte så mycket svagare att det inte kan kompenseras med rätt taktik och utrustning. Men visst, är man den sortens spelare som bara springer på och köttar så kan man få problem... :lol:

Kentaurer delar sitt huvudsakliga äventyrsproblem med de flesta varelser som är större än människor: de är för stora för många inomhusutrymmen. Ett mer unikt problem för kentauren är väl också dennes oförmåga att klättra, men jag kommer just nu inte ihåg något äventyr där just klättrande varit en avgörande del av handlingen. Så visst har det funnits äventyr som även en kentaur kunnat delta i!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Det är just köttandet som är problemet.
Man har lite svårt att dräpa drakar då man är anka och bara kan slåss med kortsvärd.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

Om man inte har lite svårt att dräpa en drake bara för att man är människa med större vapen än kortsvärd så har man en rätt usel spelledare :lol:
Jag har aldrig varit med om att lyckas dräpa en drake enbart genom närstrid. Däremot har jag två gånger varit med om att hela mitt spelarsällskap slaktats därför att vi var stora och starka och trodde att vi kunde dräpa en drake i närstrid med hjälp av mäktiga magiska vapen och rustningar, i ena fallet efter inledande bombardemang som mest bara gjorde besten förbannad. Nej, det var inte min brunanka: han var alldeles för smart och stridserfaren för att göra något så pantat :P

Dessutom klarar mer än var fjärde anka att slåss med bredsvärd (10/36 = ca 28% av ankor eller halvlängdsmän har en STY på 9 eller mer om man slår ett slag med 2T6. Får man slå om en eller båda tärningarna som många gör är oddsen ännu bättre, vid omslag av båda om jag inte räknar fel så 620/1296 = ca 48%, och faktiskt ännu bättre ändå om man får behålla en och slå om den andra tärningen vilket borde ge typ 2/3. Tror jag. Det var länge sen jag räknade sannolikhetslära... :D).
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

Och nu blev jag ju sugen på att spela anka igen!!! :mrgreen:
Hade för många år sedan en idé om en svart piratanka beväpnad med mongwanga och lajatang... kanske dags att damma av honom (eller henne?).
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka folk som inte är människor föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Ankan Kýu-áck-rie slår de flesta. Tar inte med allt.

STY 40
STO 6
FYS 40
SMI 40
INT 40
PSY 43
KAR 40
KP 23
SB 1T6

Hjältepoäng 400

Sjökunnighet 57
Dolk 46
Kroksabel 46
Rykte 334

Elemntarmagi 42
Animism 40
Mentalism 20
Illusionism 30
Symbolism 32

Eld 71
Blixt 44

Drakskinnsrustning ABS 16

4800000 silvermynt
16000 guldmynt
Skriv svar