Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Vilka människofolk föredrar ni att spela?
Jag spelade mycket Drakar och Demoner men vi bestämde oss tidigt att göra våra egna världar och ärligt, Ereb Altor ägnades ett förstrött intresse. Vi läste Sinkadus tills vi kunde allt nästintill utantill. Visst påverkade artiklar och synpunkter om det som skedde i Ereb Altor men det var mer indirekt. Man inspirerades men att spela i Kandra, Trakorien, Kopparhavet och Adinebergen kom oss aldrig för. Vi hade lite koll, men inte var det mycket koll. Läste första delen av romanerna om Savelvinter men den boken föll mig inte i smaken. Gjort några enkla äventyr som jag lagt upp på forumet men jag är medvetet vag i beskrivningarna vad det är för människor som är med.

Eftersom jag började skriva på detta forum har jag lärt mig lite mer om EA-världen men efter att ha läst allt jag hittar på nätet om länder och folk så skulle det vara roligt men också intressant vad ni tycker.

Vilka människofolkslag anser ni vara mest intressanta att spela eller ha som SLP?
Vilka länder brukar era äventyr utspelas i?
Är det några folkslag som blir "ondingar medan andra blir goda eller kanske rentav bäst kan beskrivas som neutrala?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av birkebeineren »

Vilka människofolkslag anser ni vara mest intressanta att spela eller ha som SLP?
När det gäller vad jag själv väljer att spela beror det på förutsättningarna. Är det en nyskapad RP brukar jag antingen välja en relativ neutral bakgrund i någon av de klassiska riddarländerna som Kardien, Zorakin eller Berendien och utforma karaktären efter dagsformen just då eller vad som kan vara lämpligt för det närmaste äventyret/kampanjen. Eller så väljer jag ett människofolk med lite mer särpräglad kultur och utformar min karaktär utifrån detta, exempelvis en stolt ransardisk gripryttare eller en kargomitisk månprästinna från Trakorien.

SLP jag gillar att skapa som SL eller möta som RP är karaktärer med tydlig koppling till kultur och särdrag för spelvärden samt äventyret som spelas. I tillägg till vad SLP har för annan funktion. Och det får gärna arta sig så att "den onde magikern" som träffas i Kardien har vissa typiska kardiska särdrag eller att personen helt tydligt kommer från Nidland. Total frånvaro av särdrag kan också vara kul då det kan göra SLP extra mystisk eller skrämmande.
Vilka länder brukar era äventyr utspelas i?
Personligen har jag alltid gillat Trakorien och konstellationen Berendien-Torshem-Nargur. Annars gillar jag att äventyret för RP till det land som äventyret utspelar sig i. :)
Är det några folkslag som blir "ondingar medan andra blir goda eller kanske rentav bäst kan beskrivas som neutrala?
Jag gillar det Ereb Altor som beskrivs här och då är inte världen tydligt kristallklart uppdelad mellan gott och ont. Det beror lite på kulturellt, religiöst och politiskt utgångspunkt. Befolkningen i Nidland ser sig nog inte som onda men efter att ärkemagikern Vicotnik i den stora Reningen släpper loss sina arméer av både levande och odöda över kontinenten anser troligen de flesta icke-nidlänningar att nidlänningarna är rätt onda. Ransarderna ser ner på alla som inte är ransarder men de ser sig mera som de som "har rätt" än de som är "goda". Omvärlden ser troligen heller inte ransarderna som "onda" men som en rätt aggressiv och svårhanterlig maktfaktor.

Men för att ta ett lite allmänt utgångspunkt kan nog ett vanligt syn kring Kopparhavet och västra Ereb vara som följande:

Ransard med sin självgodhet och aggressivitet, Felicien med sina pirater och expansionslust, och Morëlvidyn med sina pirater även de, lutar lite mot det onda hållet. Samt Nidland som man tror (med rätta kommer det visa sig) är styrs av en ond magiker.

Caddo med sitt demokratiska styresätt och sitt ekonomisk-diplomatiska förhållande till omvärlden (så länge du inte är magiker, magi är olagligt på Caddo) samt det fridsamma Berendien med sitt goda förhållande till älvfolken är lite mer åt det goda hållet. Sen anses nog länder där religionen Lysande Vägen dominerar vara av den goda sorten men här finns det en hel del korruption och maktmissbruk som kan räknas som rätt ond.

Trakorien som styrs av helt kommersiella principer anses nog som både ont och gott, lite beroende på hur mycket pengar du har. Även Erebos har många av dessa drag.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Tack för synpunkterna, någon annan som har något att tillägga?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av Mikael »

1. Berendier har ofta varit mest användbara som så neutrala. Annars har nog inte funnits favoriter. Läget för kampanjen eller äventyret har ofta styrt valet. Trakorer och Dalker har varit lite mer utmanande och roliga, liksom Felicier och Ransarder. Det intressanta har snarast legat i att få en grupp med folk fri olika länder att fungera ihop.

2. Aidne har flest äventyr utspelat sig i, sedan Berendien. Krilloan är en bra plats också. Liksom Trakorien.

3. Felicierna är "onda", Nidlänningarna är onda. Berendien är neutralt och så nära de Goda som vi kom hos oss. Fanns inget land som inte hade geopolitiska motiv eller giriga härskare.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Läst in mig på ämnet. Hittar inget folkslag som jag skulle vilja spela.
Nu är det inte aktuellt med att spela rollspel alls men skulle jag tvingas spela i Ereb Altor skulle jag välja mellan minoutar, reptilman eller anka.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av birkebeineren »

Den här sidan handlar ju om spelvärlden Ereb Altor så då är det inte så konstigt att du endast hittar beskrivningar av människofolk från Ereb Altor här. Om du inte gillar den och hellre vill diskutera andra spelvärdar kan du skapa en tråd under Klotterplanket som är avsedd för alla möjliga ämnen. Om du däremot vill komma med konstruktiv kritik kring hur människofolken i Ereb Altor är beskrivna kan den diskussionen lämpligen fortsätta här och du får gärna gärna komma med förslag till förbättringar och göra egna bidrag.

Om det på något vis är oklart så vill jag i bästa mening påminna om att detta forum inte handlar om Drakar och Demoner generellt utan om en spelvärd som skapats till regelsystemet men inte är bunden till det. Den grundläggande informationen om Projekt Ereb Altor finns att läsa här: viewtopic.php?f=5&t=46

Men som sagt, det finns utrymme för att diskutera annat under Klotterplanket ,och om det rör regler, under Regelforumet.

/Admin.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Jo då jag kan i teorin tänka mig vara allt utom människa.
Råttman, irrbloss, anka, minoutar, reptilman, kattman, vargman, rese, hajman och lite till.
Men ingen av de mänskliga kulturerna lockar. Allra minst trakorier, fenicier, hynslolgier, barbier och dalkker.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev: 2020-03-14 18:37 1. Berendier har ofta varit mest användbara som så neutrala. Annars har nog inte funnits favoriter. Läget för kampanjen eller äventyret har ofta styrt valet. Trakorer och Dalker har varit lite mer utmanande och roliga, liksom Felicier och Ransarder. Det intressanta har snarast legat i att få en grupp med folk fri olika länder att fungera ihop.
Berendier från Kandra var min go-to-typ av RP. Jag älskade Kandra.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Vekrar nästan vara så att vissa människofolk var mer lämpade som rollpersoner och andra som SLP.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av Wolfhart »

I min spelgrupp under andra halvan av 80-talet till tidigt 90-tal så följde vi mer eller mindre Äventyrsspels utgivning när det gällde rollpersonernas bakgrund:
Min första karaktär någonsin kom från Utkante (byn i äventyret Dimön). När Kandra gavs ut gjorde nästan alla våra spelare rollpersoner därifrån, när Ivanhoeboxen kom blev vi kardier och zorakier, när Trakorienmodulen kom provade vi på paramoxier, trinsmyrier, saphynier, etc.
Efter att Erebaltorboxen kommit ut så kom de flesta spelare att ha sin egen favoritregion därifrån, men själv spelade jag helst berendier då det gav en detaljerad hemstad (Kandra) och jag tyckte att det gav mycket valfrihet i övrigt. Jorduashur var ett populärt hemland för de spelare som var intresserade av vikingatid.

I senare år har det varit ordentlig bredd i ursprung, där även några av Krilloanboxens olika folk använts.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Eftersom jag gillar feodalism i fantasy så är nog länderna Kardien och Zorakin minst dåliga.

Men minst dålig är ändå inte bra,
anka kräver jag att få va!

Varför vara en sur man,
när man kan vara en tjurman?

Bli inte sur och se ut som du gått tusen mil,
spela istället en man av arten reptil!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av Fafnir »

Min senaste ereb altor spelare var en lågadlig, naiv idealistisk riddare med romantisk syn på omvärlden och stark etinstro från norra berendien. Berendier var överlag lättspelade och passade bra feodalt.
Dagliga konflikter kunde vara den nya tron mot den gamla, den höges rätt över den låges och tron att rättvisa och heder alltid segrar över motsatsen. Väldigt underhållande spel :)

Idag hade jag gärna testat en ransk kampanj.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

Inte bara jag som anser att fantasy ska utspelas i feodalmiljö. :D
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2020-03-13 10:03 Jag gillar det Ereb Altor som beskrivs här och då är inte världen tydligt kristallklart uppdelad mellan gott och ont. Det beror lite på kulturellt, religiöst och politiskt utgångspunkt. Befolkningen i Nidland ser sig nog inte som onda men efter att ärkemagikern Vicotnik i den stora Reningen släpper loss sina arméer av både levande och odöda över kontinenten anser troligen de flesta icke-nidlänningar att nidlänningarna är rätt onda. Ransarderna ser ner på alla som inte är ransarder men de ser sig mera som de som "har rätt" än de som är "goda". Omvärlden ser troligen heller inte ransarderna som "onda" men som en rätt aggressiv och svårhanterlig maktfaktor.
Jag håller verkligen med Birke här och vill gärna slå ett slag för relativismen! :P

Det som gör detta projekt så speciellt är rikedomen i detaljer. Detta leder till komplexitet och komplexitet är det svåraste att skapa i en egen rollspelsvärld. En komplex värld är motsatsen till en värld där samma "gott-versus-ont" scenarion återkommer gång efter annan. I mitt Ereb Altor vill jag använda detaljrikedomen till att skapa lite moralisk relativism.

OK, om Shagul, Imária eller Onaabys tar över är det bara dåligt för nästan alla nu levande varelser. :( Men jag vill gärna göra det förståeligt varför en SLP eller RP i sin speciella situation skulle välja att dyrka Kuzher, att köpa ett feliciskt kaparbrev, eller t.o.m. att stödja Häxmästarens anspråk på Goiana. Det betyder inte att dessa åsikter/handlingar är rätt, men möjligheten att de inte är helt fel i alla lägen öppnar spelet för spelarna att göra fler sorters val :arrow: bättre rollspel.

I ett traditionellt fantasy-rollspel är det moraliskt helt försvarligt att vandra upp i bergen och bränna ut orch-grottor och ta med sig så många orch-huvuden som möjligt för att hämta ut prispengar från den lokale fogden. I min värld kan man fortfarande göra så, men spelarna borde påminnas att fogdens perspektiv inte är det enda. Kanske springer de på en föräldralös orch-unge på vägen ut, t.ex. :oops: (Har ni någonsin undrat förresten varför nästan alla lik efter orcher och svartalfer har silver eller kopparmynt, om de inte själva ömkar fredlig marknadsekonomi? :shock: )
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vilka människofolk föredrar ni att spela?

Inlägg av skaraborgarn »

De kanske gör affärer med vättar?
Skriv svar