Filmer som inspirerar till rollspel

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Excalibur
Landet är i kaos och bara en ny kung med det magiska vapnet kan ställa allt till rätta. Svärdet kan bytas ut mot annat föremål.

Aguirre Guds vrede
De svarta ankorna fick höra att det fanns en stad gjord av guld och ädla stenar inne i djungeln. Under resan på den stora floden in i reptilmännen och serpenternas område utbröt myteri. Ankgere tog över och lede dem alla till undergång...

Apocalypse Now
Animisterna vid den stora akademin har hjälp sina allierade älvfolk med orcher och annat otyg. En av de mäktigaste animisterna Marelon Kyrtzh har varit ute i naturen länge. De misstänker att han blivit galen. RP kontaktas för att avsluta Kyrtzh uppdrag.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-06-12 17:10 Excalibur
Landet är i kaos och bara en ny kung med det magiska vapnet kan ställa allt till rätta. Svärdet kan bytas ut mot annat föremål.

Aguirre Guds vrede
De svarta ankorna fick höra att det fanns en stad gjord av guld och ädla stenar inne i djungeln. Under resan på den stora floden in i reptilmännen och serpenternas område utbröt myteri. Ankgere tog över och lede dem alla till undergång...

Apocalypse Now
Animisterna vid den stora akademin har hjälp sina allierade älvfolk med orcher och annat otyg. En av de mäktigaste animisterna Marelon Kyrtzh har varit ute i naturen länge. De misstänker att han blivit galen. RP kontaktas för att avsluta Kyrtzh uppdrag.
Gillar den där Ankgere skarpt. Skådeplatsen skulle kunna vara Samkarnas ångande djungler.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Tips till SL. Spela Popul Vuh i bakgrunden...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Alien

Det är något ombord på fartyget som skulle göra långresan till Jih-Pun...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Döden i Venedig

I en kampanj kommer RP till en stad där de ska träffa viktig person.
De börjar dock misstänka att smitta sprider sig i staden och att myndigheterna försöker hålla detta hemligt.
Ingen behöver dock förälska sig i Ereb Altors vackraste pojke.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Hajen
Stort havsmonster måste dräpas.

Den onde, den gode den fule
Lite lurigt då rp måste delvis samarbeta delvis konkurrera.
Kan döpas om till halvorchen, alven och dvärgen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Conan
Du är den mäktige trollkarlen som skövlat stora delar av världen och byggt upp ett mäktigt rike. Nu kommer dock en mycket stark herre med höftskynke och ska ha hämnd.
(Eller så kan ju Rp hämnas på den onde mäktige nekromantikern fast det känns inte nyskapande)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

De sju samurajerna

RP försöker hjälpa en by med halvlängdsmän som terroriseras av svartalfer ridandes på ulvar.

RP är bruna och eller svarta ankor som hjälper vita ankor som har problem med ett gäng banditer.

Kan varieras på ganska många sätt. Den japanska filmen inspirerade ju ett antal amerikanska westerns...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, Sju samurajerna är ett klassiskt guldkorn som kan användas i omstöpt form. Hajen likaså. Med tanke på alla jättebläckfiskar, havsdrakar, monsterhajar och sjöormar (plus andra havsvidunder jag glömt) är det nästan underligt att ett sådant inte har gjorts redan.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Western är tacksamma att göra om till rollspel i fantaysmiljö.

Diligensen
RP och SLP åker i vagn genom fientligt territorium. Fienden bör dock vara personer som kan rida eller har flygdjur.

För en handfull dollar
RP är prisjägare och slås sig ihop med en SLP som vill hämnas på brottslingarna.

Sökarna
RP släting har kidnappats av fientligt folkslag. evigt sökande efter denne.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av Jeb »

Nu kanske jag är extra knasig, men allt inspirerar till rollspel.
Flera äventyr och framförallt material hit är hämtat ur mediakonsumtion. Debatter på tv. Både internationella och Svenska är fantastiska att bygga Erebmaterial med.

Ett antal moderna politiker och kändisar har stått mall för baroner, hjältar och skurkar i mina alster. Inspiration hittas i filmer absolut, men för min del är det nog mer barnens animerade serier (som oftast redan är skrivna i äventyrsform) eller såpor. Kvinnofängelset, Dallas och Ninjaturtles har levererat massor av bra kampanjmaterial till mig och mina spelare.

Det finns otaliga källor att ösa från. Jag har oftast gått till "verkligheten" när jag beskriver världar. Hur ser politiken, bebyggelse och människor som är förankrade i verkliga personer. Mycket för att jag tror att det blir lättare att relatera till. När det gäller äventyr är det oftast tvärt om. Äventyren baseras helt på fiction placerad i en verklighetsförankrad värld. Jag tror det blir läskigare med ett mord när du kan relatera till äventyrsplatsen. Är det bara en ihopslabbad värld med generiska hjältar i bryr man sig föga om att någon är död. Det är bara xp.

Svaret blev längre än jag tänkt. I korta drag kan man finna inspiration överallt om man bara tittar med sin rollspelsglasögon.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Ja allt kan inspirera till och med trökfilmen Sagan om Ringen...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Disney kan inspirera

RP är en präktig liten råttman, en hetsig vit anka och en något trög vargman som ska ut och bråka med sin ärkefiende kattmannen Petter Svart...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Doktor Jekyll och mister Hide

RP gamle vän trollkarlen har hittat på en ny formel. Ibland tar han och förvandlas till en riktig buse. Alternativt någon eller ja alla pr blir förvandlade till otrevliga personer och kontrolleras inte av spelarna. SL för dock räkna med att bli lynchad.

Jack the ripper.
Filmer och annat om denne kvinnomördare kan med fördel förläggas till någon hamnstad.
Kan bli en intressant kriminalhistoria.

"Mitt namn är Tjavcko, anställd av stadsvaken för att ta hand om problem som uppstår i ankkvarteren. Då jag själv är anka litar många här på mig. Men nu har någon gett sig på några av de så kallade "förlorade äggen" ankkvinnor som måste sälja sig för att få överleva.
Två döda, bestialiskt dödade. Blod och fjädrar överallt. Några tror det är en orch som gjort det. Andra tror att någon släppt lös en demon men jag jag tror det är en av de där rika och förmögna vitankorna som ligger bakom."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Filmer som inspirerar till rollspel

Inlägg av skaraborgarn »

Braveheart
RP leder upproret mot den onde kungen från grannriket som tagit över det land RP kommer ifrån.
Skriv svar