Andra rollspelsforum

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Andra rollspelsforum

Inlägg av skaraborgarn »

Finns det några andra rollspelsforum än denna förtjusande sida?
Jag har skrivit en del på rollspel.nu men debattklimatet är dåligt där. Man har gjort politik av allas vår källarhobby med tärningar och tennfigurer.
Naramsi
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-10-20 12:19

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Naramsi »

skaraborgarn skrev: 2019-06-05 09:20 Finns det några andra rollspelsforum än denna förtjusande sida?
Jag har skrivit en del på rollspel.nu men debattklimatet är dåligt där. Man har gjort politik av allas vår källarhobby med tärningar och tennfigurer.
Klimatet här har varit minst lika infekterat i omgångar. Överallt där människor med olika åsikter möts kan det bli intensiva diskussioner. Om man ser det som en mänsklig feature eller bugg beror nog på perspektiv, men klart är iaf att du inte lär hitta något forum där vissa åsikter väcker ont blod medan andra accepteras. Om man håller med eller inte beror så klart på ens egna prefereser och ståndpunkter.

Det sagt så finns det fria ligans forum: https://forum.frialigan.se/

Sedan finns det massor av forum som inte är svenska. story games, rpgnet etc.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tycker klimatet har varit betydligt beskedligare här och kan faktiskt inte minnas någon hätsk diskussion. Om du är ok med att diskutera rollspel på engelska och vill ha hyfsat högt i tak så finns therpgsite, Skaraborgarn. Den sidan verkar mindre känslig än rpg.net iallafall. Det tråkiga är att det saknas ett svenskt större rollspelsforum för diskussioner om rollspel i alllmänhet men med schysst takhöjd.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av skaraborgarn »

När folk istället för prata rollspel börjar försöka ta reda på vad du har för politisk ståndpunkt eller försöka lägga in värdegrundspolitik utan någon anledning då har man rätt att bli betänksam. Ser inte kopplingen mellan att diskutera ankor i drakar och demoner med genusanalys.
Detta forum är bättre men det är också bara Drakar och demoner, inga andra rollspel.
Naramsi
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-10-20 12:19

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Naramsi »

skaraborgarn skrev: 2019-06-06 09:44 När folk istället för prata rollspel börjar försöka ta reda på vad du har för politisk ståndpunkt eller försöka lägga in värdegrundspolitik utan någon anledning då har man rätt att bli betänksam. Ser inte kopplingen mellan att diskutera ankor i drakar och demoner med genusanalys.
Detta forum är bättre men det är också bara Drakar och demoner, inga andra rollspel.
Vi har diskuterat exakt samma saker här. Nidland är ett ganska typiskt exempel. Om man ska skriva om det materialet, hur gör man då? Det är en retorisk fråga. Jag vill inte prata om det :)

Ps. Ingen har någonsin diskuterat ankor i DoD utifrån ett genusperspektiv, men jag är övertygad om att det hade varit intressant.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av skaraborgarn »

Nej men det verkar vara ett krav att man måste ha vissa politiska åsikter för att skriva på rollspel.nu
Men vilket parti jag röstar på i valet ska inte påverka vad jag skriver på forumet.
Det finns väl inget krav att man är moderat eller vänsterpartist här?
Naramsi
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-10-20 12:19

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Naramsi »

skaraborgarn skrev: 2019-06-06 17:03 Nej men det verkar vara ett krav att man måste ha vissa politiska åsikter för att skriva på rollspel.nu
Men vilket parti jag röstar på i valet ska inte påverka vad jag skriver på forumet.
Det finns väl inget krav att man är moderat eller vänsterpartist här?
Finns inget sånt krav på wrnu, nej. Enda kravet är att bete sig som folk, vilket tycks vara enormt svårt för vissa.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Grisodlar'n »

Naramsi skrev: 2019-06-06 17:36
skaraborgarn skrev: 2019-06-06 17:03 Nej men det verkar vara ett krav att man måste ha vissa politiska åsikter för att skriva på rollspel.nu
Men vilket parti jag röstar på i valet ska inte påverka vad jag skriver på forumet.
Det finns väl inget krav att man är moderat eller vänsterpartist här?
Finns inget sånt krav på wrnu, nej. Enda kravet är att bete sig som folk, vilket tycks vara enormt svårt för vissa.
Nu är det väl inte riktigt så det fungerar i praktiken. Det hänvisas ju till gamla, spikade inlägg/uppsatser om feminism och liknande på rollspel.nu och moderatorer snackar skit bakom ryggen på en via andra kanaler. Jag bemöts på ett mycket trevligare sätt här än där.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Mikael »

Trevligt att höra att ni gillar den goda tonen här. I forumets tidigaste år pågick en del heta debatter där frågor som könsroller, främlingsfientlighet och andra mer eller mindre politiska stereotypa skildringar som förekommer inom fantasy debatterades hårt - men i slutändan kom vi fram till att "agree to disagree" och att det som var den guidande linjen som var baslinjen var vad som stod i "Källorna". Man kan inte radera, men man kan skruva och finna bortförklaringar. Naturligtvis är det fritt fram att välja att utifrån sina mer moderna värderingar bidra med jämställdhet, hbtq, eviga nyanser eller vad som ligger en varmt om hjärtat. Det sagt, är fortfarande stereotypa svartmuskiga skurkar, korkade barbarer, smidiga tjuvar och för all del kroppsnära Bröst-pansar välkomna om man bara gör det med stil och humor. Detta är inte en politisk pamflett, detta är en underhållande och fantasieggande fantasivärld med tyngd i fantasin. (Säger bara ankor.) :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av Grisodlar'n »

Bra svar, Mikael :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Andra rollspelsforum

Inlägg av skaraborgarn »

Ja här är det bra. Men alla platser i multiversum är inte bra...
Skriv svar